Jak monitorować w sieci działania konkurencji?

Regularne sprawdzanie poczynań konkurencji jest sprawą kluczową dla doskonalenia własnej strategii działania w sieci. Dzięki temu można nie tylko wyrównać szanse, ale też znaleźć atrakcyjne marketingowo miejsca, o których wcześniej nie miało się pojęcia.

(thetaXstock)

Gdzie szukać informacji o swoich konkurentach? Jakie narzędzia wykorzystać do monitorowania sieci? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w tym tekście.

Od czego zacząć?

Monitoring konkurencji należy rozpocząć od zdefiniowania pozycji swojej firmy w kontekście rynku, na którym działa. Żeby to zrobić, należy znaleźć wszystkie firmy o podobnym profilu działalności oraz zbliżonej wielkości, które są zlokalizowane w pobliżu i posiadają konkurencyjną ofertę. Następnie wybrać z nich te, które stanowią największe "zagrożenie" i dokładnie się im przyjrzeć. Szczegółowo przejrzeć ich strony internetowe oraz kanały społecznościowe. Porozmawiać z działem obsługi klienta, sprawdzając tym samym jego jakość. Kolejnym krokiem jest odnalezienie wykorzystywanych przez konkurencję słów kluczowych, a także poznanie ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto sprawdzić również, jakie działania marketingowe stosują poszczególne podmioty i skąd czerpią największy ruch. Kluczową sprawą jest jednak znalezienie słabych punktów swojej konkurencji i wzmocnienie ich we własnej firmie. Nie zawsze bowiem najlepszym rozwiązaniem jest powielanie tych samych działań

Znajdź słowa kluczowe konkurencji

Na pierwszym etapie analizy działań konkurencji w sieci powinieneś skupić się na sprawdzeniu słów kluczowych, które zapewniają jej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Zanim jednak przejdę do przedstawienia konkretnych narzędzi, które temu posłużą, zatrzymam się na chwilę przy Planerze słów kluczowych Google AdWords. Za jego pośrednictwem możesz bowiem sprawdzić, jakie słowa-klucze są popularne dla Twojej branży, a dokładniej jakie frazy wpisują w okno wyszukiwarki internauci, kiedy szukają usług związanych z Twoją ofertą. Znając te bardziej i mniej popularne słowa, możesz zdecydować, czy chcesz wykorzystać zapytania niszowe (wtedy istnieje większa szansa na znalezienie się na wysokich pozycjach na liście wyszukiwania, jednak grupa odbiorcza będzie mniejsza), czy też wolisz postawić na popularne słowa, ponieważ zależy Ci na szerokiej grupie odbiorczej (zwykle jednak trudniej zająć tu wysokie miejsca, dlatego działania pozycjonujące wymagają wzmożonej pracy, co z kolei wiążę się z większymi kosztami). Planer słów kluczowych jest narzędziem darmowym - wymaga jedynie rejestracji w usłudze Google AdWords.

Przyszedł czas, aby przedstawić narzędzia, które pomogą Ci wyśledzić słowa kluczowe używane przez Twoją konkurencję. Prym wiodą tu:Searchmetrics oraz Semstorm. Aby w pełni skorzystać z ich możliwości, musisz zapłacić - warto to jednak zrobić, ponieważ dane, do których dotrzesz za ich pośrednictwem, są podstawą do dalszej analizy. Żeby je wypróbować, możesz skorzystać z wersji darmowoych (przez minimum 14 dni w przypadku Semstorm, korzystając z demo w przypadku Searchmetrics). Polecam też narzędzie Seostation, z którego w podstawowej wersji możesz korzystać zupełnie za darmo, jednak Twoje możliwości będą bardzo ograniczone, ponieważ dane będą odnosiły się jedynie do podstawowych informacji o jednej stronie.

Znajdź strony, na których znajdują się linki prowadzące do witryn konkurencji

Z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, że liczba linków zwrotnych prowadzących do Twojej strony ma kluczowe znaczenie dla jej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Każdy link jest bowiem sygnałem dla botów, że dana strona jest w jakiś sposób atrakcyjna dla internautów, dlatego też warto podnieść jej pozycję na liście wyników wyszukiwania. Największą wartość przedstawiają linki umieszczone na witrynach przedstawiających wysoką jakość i nie posiadające znacznika "nofollow".

Informacje o miejscach, w których Twoja konkurencja publikuje swoje linki jest kluczowa, ponieważ dzięki nim dowiesz się, gdzie warto się zaprezentować, żeby zdobyć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. W ten sposób możesz nie tylko poznać nowe serwisy, ale także dowiedzieć się, które z nich są warte uwagi. Co więcej, masz szansę poznać częstotliwość, w jakiej Twoi konkurenci zdobywają linki oraz ich zróżnicowanie, co również ma znaczenie podczas pozycjonowania.

W jaki sposób to sprawdzić? Twojej uwadze chciałabym polecić dwa narzędzia: Majestic SEOoraz Ahrefs. Oba działają podobnie, dlatego przez pozycjonerów są używane zamiennie. Dzięki nim sprawdzisz, gdzie Twoja konkurencja publikuje swoje linki, jak często to robi oraz w jaki sposób je różnicuje.

Analiza treści internetowych

Ostatnim krokiem, na który chciałabym zwrócić Twoją uwagę, jest analiza treści publikowanych w sieci i związanych z działalnością wybranych firm. Warto wiedzieć, jakimi opiniami w sieci cieszy się konkurencja - w końcu wystawiają je Twoi potencjalni klienci. Analizując ich komentarze, masz szansę lepiej poznać potrzeby swoich odbiorców, dowiedzieć się, z czego są zadowoleni, co im się nie podoba oraz czego oczekują. Na tej podstawie możesz wprowadzić zmiany we własnej firmie.

W jaki sposób dotrzeć do opinii wystawionych w sieci przez klientów konkretnych firm? Oczywiście zostały przygotowane ku temu specjalne narzędzia, a wśród nich Brand24 - które szczególnie chcę polecić Twojej uwadze - ponieważ nie tylko od początku swojego istnienia specjalizuje się w zbieraniu danych w sieci, ale jest przy tym cały czas modernizowane i dostosowywane do potrzeb swoich użytkowników.

Wzmianki o swojej konkurencji możesz uzyskać również za pośrednictwem darmowego narzędzia Google Alerts. Wystarczy, że stworzysz odpowiednie komunikaty (np. nazwa firmy i adres strony www), a na Twój e-mail będą przychodzić powiadomienia za każdym razem, kiedy w sieci pojawi się informacja o wybranej przez Ciebie firmie.

Po co to wszystko?

Monitorowanie działań konkurencji jest niezwykle ważne dla Twojego biznesu. Dzięki temu zyskujesz bowiem szansę na dokładniejsze poznanie potrzeb klientów, a także uczysz się na nie lepiej odpowiadać. Analizując opinie wystawiane przez nich np. na temat obsługi, masz szansę usprawnić wybrane elementy w swojej firmie, zwiększając w ten sposób komfort korzystania z Twoich usług. Z drugiej strony, przyglądając się działaniom marketingowym, jakie konkurencyjne przedsiębiorstwa prowadzą w sieci, zyskujesz szerszy ogląd na swoją branżę. Widzisz bowiem, w jaki sposób potencjalni, a także aktualni klienci poszukują informacji w sieci. Widzisz, w jakich miejscach swoje oferty prezentuje konkurencja, a także jak często to robi. Następnie możesz sprawdzić, jakie efekty - w postaci pozycji na liście wyszukiwania jej to przynosi. Zyskujesz więc szansę na analizę ich skuteczności, a następnie zaplanowanie własnej strategii.

W ten sposób możesz dostrzec kierunek, w którym warto rozwijać swój biznes, a jednocześnie z wyprzedzeniem dostrzeżesz niebezpieczeństwa, jakie na niego czyhają.

Joanna Poczęsna

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 0 ~SprawdzonyMarketing

Pozycjonowanie stron internetowych to łatwy sposób na zdobycie klienta. Chcesz dowiedzieć się jak być w Google na 1 stronie odwiedź http://sprawdzonymarketing.pl

! Odpowiedz
1 5 ~Michał

Dzięki za dobre słowo o Brand24 ! :)

! Odpowiedz
0 0 sygoport

Potwierdzam - Brand24 to bardzo przydatne narzędzie. :)

! Odpowiedz
2 3 ~Milena

Joanno, bardzo dziękuję za wzmiankę o SEMSTORM! :)

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne