Jak inwestować w złoto fizyczne? [Poradnik]

główny analityk Bankier.pl

Gdzie, jak i za ile można kupić złoto? Jak obchodzić się z naszą inwestycją? Co powinniśmy wiedzieć, a czego unikać? Czy w ogóle warto inwestować w złoto? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym poradniku.

Popularność inwestowania w złoto zwykle rośnie wraz z cenami kruszcu i wraz z nimi maleje. Po trwającej ponad cztery lata bessie, metale szlachetne powoli wracają do łask inwestorów. Ze złotem przeprosiły się już tzw. smart money. Jeśli trend wzrostowy okaże się trwały – a tak zakładam – to za kilka lat po złoto i srebro mogą ustawić się spragnieni zysków „inwestorzy”. Ale Ty, drogi Czytelniku, nie będziesz wtedy kupował, tylko sprzedawał.

Złoto dla inwestorów

Złoto jest częścią naszego majątku, podobnie jak nieruchomość, w której mieszkamy, jak ziemia odziedziczona po przodkach czy drogocenne pamiątki rodzinne z dziełami sztuki włącznie. Co do zasady złota nie kupujemy z myślą o tym, aby je sprzedać. Nie oznacza to, że go nie sprzedamy. Ale jeśli tak, to albo w stanie „wyższej konieczności”, albo po to, aby zamienić je na inne aktywa materialne (dom, ziemię) lub kapitał we własnym (lub wspólnym) biznesie.

Jak inwestować w złoto fizyczne? [PORADNIK]
Jak inwestować w złoto fizyczne? [PORADNIK] (YAY Foto)

Postaram się odpowiedzieć na pytania co, gdzie, jak i po ile kupić, gdzie to potem przechować i jak sensownie odsprzedać.

Bezpośredni i osobisty zakup bulionowych monet to w mojej ocenie podstawowy sposób inwestowania w złoto. Niektórzy dodaliby jeszcze przymiotnik „anonimowy”, ale z tym niestety jest coraz trudniej.

Teoretycznie nie nic prostszego od zakupu złotej monety. Przychodzisz do dilera, prosisz o uncjowego Krugerranda, wykładasz na stół 55 stuzłotówek (stan na 13.09.2016r.), wrzucasz złotą monetę do kieszeni (wraz z ok. 70 zł reszty) i wychodzisz. Tyle teorii. W praktyce taką transakcję wypadałoby poprzedzić pewnym przygotowaniem.

Po pierwsze, musimy sobie odpowiedzieć, w jakiej formie chcemy kupić złoto. Do wyboru mamy złote sztaby i sztabki oraz monety bulionowe, zwane też lokacyjnymi. W obu przypadkach cena jest równa rynkowej wartości złota (obecnie punktem odniesienia jest londyński fixing LBMA przeliczonej przez średni kurs dolara w NBP) powiększonej o marżę dilera (z reguły kilka procent). Z reguły im mniejsza moneta/sztabka, tym marża dilera (w %) jest większa.

Przy inwestycjach „detalicznych” (do 20-30 uncji) zaleca się zakup monet bulionowych, choć są one nieco droższe od sztabek. Monety są za to łatwiej zbywalne i łatwiej jest sprawdzić ich autentyczność (np. przy pomocy wagi i suwmiarki czy linijki Fischa). Standardowym gabarytem monety bulionowej jest jedna uncja trojańska (1 oz. = 31,1035 gramów), choć występują także monety o „nominałach” ½, ¼ czy nawet 1/10 uncji.

Przy większych inwestycjach ekonomiczniej wychodzą złote sztabki lokacyjne. Najmniejsze ważą zaledwie 1 gram, ale ze względu na wysokie marże raczej odradzałbym zakupy sztabek mniejszych niż jednouncjowe. Przy dużych zakupach operujemy sztabkami o masie 100 g, 250 g, 500 g i 1000 g. Zakup tej ostatniej to przy obecnych cenach wydatek rzędu 170 tysięcy złotych – równowartość kawalerki bez problemu mieści się w dłoni (standardowe wymiary to 8-9 cm na 3-4 cm i do 2 cm grubości).

Kupujemy tylko monety i sztabki pewnego pochodzenia. Interesuje nas tylko bulion ze znanych mennic, różnego rodzaju „okazje” pozostawmy innym. Najpopularniejsze złote monety lokacyjne to południowoafrykański Krugerrand, amerykański Złoty Orzeł, kanadyjski Liść Klonowy, australijski Kangur, austriacki Filharmonik czy brytyjski Suweren. Sztabki powinny posiadać certyfikat autentyczności.

Po drugie, gdzie kupić złoto. Przez ostatnich kilka lat polski rynek złota inwestycyjnego przeżył potężną metamorfozę. Notowanej na GPW Mennicy Polskiej przybyło konkurencji w postaci kilkunastu prywatnych dilerów. Do największej czwórki zalicza się jeszcze działająca pod kilkoma markami handlowymi  e-numizmatyka, Mennica Wrocławska oraz Mennica Skarbowa. Ponadto złote monety bulionowe można kupić w Narodowym Banku Polskim, który oferuje monety „Orzeł Bielik” o masie od 1/10 oz do jednej uncji. Po 1 stycznia 2013 roku Oddziały Okręgowe NBP zaprzestały skupu złotych monet i sztabek.

Przy wyborze dilera kierujemy się przede wszystkim jego wiarygodnością. Wybieramy tylko z oferty dużych i poważnych sprzedawców o ugruntowanej opinii na rynku. Moim zdaniem nie warto ryzykować kilkuprocentowych oszczędności, kupując bulion u sprzedawców bez odpowiedniej oferty (jeśli diler nie ma na stanie pewnej ilości złotych monet, to omijamy go z daleka) lub bez wymaganej reputacji.

Po trzecie, jak kupić złoto. Większość dilerów – zarówno ci duzi jak i mali – prowadzi sprzedaż przez internet. Wystarczy się zalogować, zamówić i wysłać przelew. Później można złoto odebrać osobiście lub dopłacić za wysyłkę kurierem (koniecznie ubezpieczoną!). Odradzałbym zakupy z odroczonym terminem dostawy – złota moneta za 45 dni to tylko obietnica i tani kredyt dla dilera.

Przy zakupie złota wielu inwestorów ceni sobie jednak anonimowość i dyskrecję. Dotyczy to zwłaszcza dużych transakcji. Anonimowość zapewni nam tylko osobisty zakup złota za gotówkę, co w Polsce jest możliwe do równowartości 15 000 euro, czyli obecnie ok. 12 uncji. Poniżej tej kwoty diler nie może zażądać od nas wylegitymowania się, choć zobowiązany jest wpisać do ksiąg dane osobowe kupującego. Póki co nie da się wyegzekwować od kupującego podania danych prawdziwych.

Niektórym postulat anonimowego zakupu złota może zalatywać paranoją lub wiarą w teorie spiskowe. Niemniej jednak tylko dyskrecja jest w stanie uchronić nas przed prywatnym lub państwowym rabunkiem naszego złota.

Po czwarte, jak rozpoznać prawdziwe złoto. Głównym ryzykiem przy zakupie złotego bulionu jest możliwość otrzymania podróbki zamiast prawdziwego złota. Ryzyko to jest minimalne u dużego i uznanego dilera, ale nawet tam zdarzają się perfekcyjnie wykonane falsyfikaty.

Większość podróbek łatwo rozpoznać: monetę wystarczy zważyć i zmierzyć, po czym porównać wyniki z „danymi fabrycznymi”. W przypadku zakupu monet można też użyć linijki Fischa, która w prosty sposób sprawdza autentyczność najbardziej popularnych monet lokacyjnych.

Istnieją jednak wolframowe falsyfikaty, których w ten sposób nie rozpoznamy. Jeśli nie zdecydujemy się na przewiercenie monety (na co diler się raczej nie zgodzi, pozostaje nam użycie ultrasonografu. Osoby o dobrym słuchu są w stanie rozpoznać złoto po pięknym brzmieniu, jakie metal wydaje po uderzeniu. Filmiki, jak „na ucho” rozpoznać wolframową fałszywkę, można znaleźć w Internecie. Dostępne są też specjalne aplikacje umożliwiające testowanie złota „na dźwięk”.

Po piąte, jak przechować złoto. Na wstępnie zdecydowanie odradzam wszelkie oferty typu „kup i przechowaj”. Złoto u sprzedawcy nie jest tak naprawdę Twoje, tylko pozostaje w gestii dilera. W przypadku złota liczy się, kto jest jego posiadaczem, a nie to, kto formalnie jest jego właścicielem. Posiadanie = własność. Ta zasada jest bezwzględnie obowiązująca w przypadku złotego bulionu.

Nie istnieje stuprocentowo pewny sposób przechowania złota. Trzymanie go w domowym sejfie grozi kradzieżą. Wszelakie własnej roboty skrytki także nie zapewniają pełnego bezpieczeństwa. Lepszy jest tzw. bank ziemski, czyli złoto zakopane w ogródku czy w tylko sobie znanym odludnym miejscu. Tu istnieje jednak ryzyko, że „depozyt” pozostanie w ziemi po naszej śmierci i nie trafi w ręce naszych spadkobierców. Kto ma być poinformowany o miejscu składowania złota jest kwestią bardzo delikatną i pozostaje w gestii inwestora.

Złoto można także zdeponować w skrytce bankowej (co kosztuje) albo w firmie wyspecjalizowanej w przechowywaniu kosztowności. Zdania co do bezpieczeństwa skrytek bankowych są podzielone. W razie upadku banku zawartość skrytki nie wchodzi w skład jego masy upadłościowej. Zapewne będzie ją zdecydowanie łatwiej odzyskać niż pieniądze zdeponowane na bankowym rachunku, choć na wiele miesięcy możemy wówczas utracić dostęp do zdeponowanego złota.

Istnieje jednak ryzyko, że w razie załamania systemu bankowego rząd wraz z depozytami skonfiskuje/opodatkuje także zawartość skrytek. Znamy też doświadczenia choćby z czasów rewolucji bolszewickiej czy okupacji hitlerowskiej, gdy władza bezceremonialnie okradła posiadaczy bankowych skrytek. Ponadto banki z reguły nie są czynne w weekendy i w nocy, co w skrajnych sytuacjach może stanowić decydującą różnicę.

Zdecydowanie odradzam wszelkie oferty przechowania złota u dilera. Przecież nie po to kupujemy fizyczny metal, aby zdeponować go u sprzedawcy. W mojej ocenie wszelkie oferty typu "kup i przechowaj" należy z góry odrzucić.

Po szóste, gdzie sprzedać złoto. Zasadniczo królewski metal kupujemy nie z myślą o jego sprzedaży, lecz o tezauryzacji. Niemniej jednak w przypadku złota tak samo jak każdej innej inwestycji już w momencie wejścia powinniśmy mieć strategię wyjścia.

Złoto jest powszechnie akceptowanym pieniądzem, jednakże nie wszędzie zaoferują nam równie dobre warunki jego odkupu. Skup złota prowadzi każdy szanujący się diler, rzecz jasna zwykle po cenie o kilka procent niższej od tej z rynku londyńskiego czy nowojorskiego. Zwykle bez problemu sprzedamy wszelkie złoto inwestycyjne: monety bulionowe i certyfikowane sztabki. Niższe ceny osiągną sztabki mniej pewnego pochodzenia i tzw. złom złota (np. biżuteria).

Skup złota prowadzą także niektórzy złotnicy i sklepy jubilerskie, ale ceny tam uzyskane będą raczej odległe od tych przy transakcjach złotem inwestycyjnym. Skup żółtego metalu prowadzą także lombardy i niektóre kantory wymiany walut, ale oferowane przez nie ceny należy określić jako „paskarskie”.

Szczęścia można próbować także w sklepach numizmatycznych, ale dotyczy to raczej pojedynczych monet. Odradzałbym za to wszelką sprzedaż złota „przez internet”, gdy najpierw wysyłamy kruszec, a dopiero potem otrzymujemy zań pieniądze. To stwarza niepotrzebne ryzyko kredytowe.

Niestety trzy lata temu zniknęły dwa miejsca, w których można było szybko i po dobrej cenie sprzedać złoto. W sierpniu 2013 r. sprzedaż złota i srebra została zakazana na platformie aukcyjnej allegro.pl. Drugim ciosem była decyzja Narodowego Banku Polskiego, który od stycznia 2013 roku zaprzestał skupu złota przez odziały okręgowe.

Krzysztof Kolany

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 0 ~Stefan

Tekst reklamowy dla podlinkowanych mennic - nie ma problemu żeby sprzedać Krugerranda powyżej spotu np. tutaj: https://tavex.pl/pl/product/krugerrand/krugerrand-uncja-zlota/

! Odpowiedz
16 0 ~Jacek

Witam, dlaczego nie przechowywać u handlarza? Przecież on przechowuje nam metale w magazynach wolnocłowych- gdzie jest bezpieczniej? mam numer depozytu, nr sztaby, lub udział w danej sztabie. Neguje Pan wszelkie metody przechowywania złota, ale nie podaje alternatywy. Oczywiste jest że nie zakopię w ogródku.

! Odpowiedz
2 20 ~MAGNAT

Historia pokazuje, że złoto w obcych rękach (u dilera) nie jest do końca Pańskie. Co będzie gdy ów diler zbankrutuje ??? Uważa Pan, że to nie możliwe ??? ...a co w przypadku jakichś zawirowań politycznych czy militarnych ????? Nikt nawet nie będzie chciał z Panem rozmawiać nie mówiąc już o wydaniu złota. Ma Pan przecież swój papierek z numerem i to przecież powinno wystarczyć. Na pewno nim Pan zapłaci...Gratuluję pomysłu. Równie dobrze można kupić certyfikaty na złoto. Proszę się zastanowić czy Pański diler nie sprzedał jednej sztabki kilka lub więcej razy :-))) bo może się zdarzyć, że ustawi się po nią dłuuuga kolejka i większości zabraknie. :-)))

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 5 ~cretex

A takie pytanie od totalnego nowicjusza :) Co sądzicie o krugerrandach? https://mennicazlota.pl/zlota-moneta-rpa-krugerrand-1-10-uncji.html
I czy lepiej 1 uncja? Bo się zastanawiam, a czytam, że to najpopularniejszy, wiec w razie czego pewnie będzie można sprzedać latwo

! Odpowiedz
1 4 ~ORKA

jEŚLI KUPOWAĆ TO TYLKO 1 UNCJOWE.

! Odpowiedz
0 2 ~efendi

Na monetach bulionowych bitych współcześnie powinien być nominał taki jak cena kruszcu z którego została dana moneta wybita zaokrąglona do np 1 lu 10..... Jak sie sprawy maja na przestrzeni dziejów łatwo porównać....

! Odpowiedz
10 1 ~zx

Polska wymiera, więc po co nam złoto??

! Odpowiedz
7 8 ~endi

czyli sytuacja wygląda tak - możesz kupić po cenie rynkowej , ale nie możesz sprzedać chyba , że ktoś raczy odkupić od ciebie po cenie groszowej ? faktycznie świetna inwestycja ...

! Odpowiedz
11 31 ~bucwołek

Nawiązując ściśle do tematu, chcę zaproponować przedsiębiorcom z branży papierniczej produkcję papieru toaletowego zadrukowanego portretami znanych polityków z odpowiednimi podpisami np. portret Tuska z podpisem "VAT 23% tylko na rok" i "reforma emerytalna", Belki z podpisem "podatek Belki tylko na rok" i "dosypiemy kilkanaście miliardów przed wyborami" itp.itd. Taki artykuł miałby szalone powodzenie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
14 6 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
4 8 ~tuskołek odpowiada (usunięty)

Jesteś "ia" mało śmieszny, ponieważ nie masz wystarczającej wiedzy na błyskotliwy dowcip. Braki w wiedzy świadczą, że jesteś idiotą,

! Odpowiedz
1 4 ~baca

@bucwołku: Dla pełnej jasności powinno być jeszcze Szydło "będziemy słuchać narodu i się z nim konsultować" oraz Kaczyński ze swoim "jak brat będzie prezydentem to ja nie będę premierem".
Ale na taką sraczkę mogłoby najlepszego papieru zabraknąć...

! Odpowiedz
2 4 ~swojak

a gdzie Duda ze swoim "będę prezydentem wszystkich Polaków? Ten papier musieliby robić 24h na dobę by sprostać potrzebom :)

! Odpowiedz
12 10 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 6 ~Nu

No ta. Przestał NBP skupować kruszec na rzecz promocji obrotu bezgotówkowego. Kolejny mocny gracz pieniężny z pełną (teoretycznie) anonimowością na rzecz państwowego czopa inwigilacyjnego w zady frajerów podatkowych. Sejf ukryty w chacie i złoto na czarną godzinę W to podstawa egzystencjalna na równi z umiejętnością preparowania posiłku. Chyba, że ktoś jest ryzykant...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 22 ~mieszko1

Wszystko co jest nad ziemią jak i pod- jest własnością żydów i jest traktowane jako mienie żydowskie zrabowane przez Niemców..a nasza jest tylko bieda- tak głosi propaganda semicka

! Odpowiedz
5 23 ~gladiator

Autor artykułu pominął fakt że z chwilą ukrycia rodzinnego majątku w ziemi - zgodnie z ustawą wszystko co znajduje się w glebie należy do tzw.skarbu państwa -czyli międzynarodowego żyda i jest ich własnością

! Odpowiedz
8 4 ~realista

Według mnie najbardziej wartościowe są złote monety bulionowe 1 uncjowe, które są prawnymi środkami płatniczymi w kraju, w którym się na stałe mieszka i w razie nagłej nadzwyczajnej okoliczności mogą zostać użyte jako środek płatniczy zamiast pieniądza papierowego.

! Odpowiedz
4 5 ~daj_pan_spokoj

aha tylko ze wartosc nominalna tych monet jest tyle warta ze sobie najwyzej kupisz za to dwie bulki i mleko

! Odpowiedz
2 7 ~realista odpowiada ~daj_pan_spokoj

Według mnie w przypadku złotych monet bulionowych inwestycyjnych wartości monety jako środka płatniczego wylicza się w oparciu o wartość rynkową zawartego w niej złota, a nie w oparciu o wartość nominalną tej monety.

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 1 ~ferdek odpowiada ~daj_pan_spokoj

wolałbyś monete z gumy o wartosci 1000x wiekszej niz na nominale uncjówki?

! Odpowiedz
11 5 ~JanP

Osobiście się nie zgadzam z twierdzeniem P. Krzysztofa jakoby monety bulionowe były lepszym sposobem na inwestycje detalicze niż sztabki LBMA. Sztabka jest numerowana, wszystkie potrzebne dane znajdują się na odwrocie blistra. Dodatkowo sztabki nie zdradzają swojego wieku w sposób tak bezpośredni jak monety. No i ważne żeby mieć dostawcę który takie sztabki sprzedaje w stanie kompletnie nowym. Ja zaopatruje się w Argory w idfmetale.pl lub w Randy we Wrocławskiej. Ale jakoś przekonałem się bardziej do hereusów:-)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 7 ~tomasz

Zgodzę sie z Panem. opinie są tu podzielone. Pamietajmy, że sztabki sprzedawane są taniej (w przeliczeniu na gram złota przy tej samej masie sztabki i monety). Niektórzy twierdzą, owszem, ze monety łatwiej zbyć, ale nie wszyscy tak uważają.

! Odpowiedz
2 9 ~realista

Według mnie złoto fizyczne od pokoleń zyskiwało długoterminowo na wartość i według mnie będzie zyskiwało długoterminowo przez następne pokolenia. Motorem do wzrostów będzie wzrost zainteresowania złotem długoterminowych inwestorów i niedobór fizycznego złota inwestycyjnego, czego przykładem jest np fakt, że wiele krajów stara się sprowadzić swoje złoto do kraju i nie może tego dokonać w krótkim okresie czasu.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
24 6 ~Czytelnik

Czyżby to następny zmodyfikowany Amber Gold ,dla nie świadomych i chciwych ?

! Odpowiedz
1 21 ~ron

A co wspólnego miał Amber Gold ze złotem fizycznym? O, świeta naiwności...

! Odpowiedz
2 11 ~as

a wiecie ze polska jest zadluzona na jakies 6 tysiecy ton zlota

! Odpowiedz
4 2 ~plutarch

kupujta pierdylion.0 ?

! Odpowiedz
3 1 ~Reporter

Extra: Szanowni Państwo: Jesteśmy świadkami w tej chwili runu na bank COMEX: Złoto opuszcza go w wiaderkach!
http://www.silverdoctors.com/silver/silver-news/harvey-organ-bank-run-alert-gold-leaving-comex/

! Odpowiedz
3 0 ~Hipochondryk

A ja na www.hipochondryk.pl mam kilka filmow gdzie pokazalem metody sprawdzenia monet. Zobaczcie sami

! Odpowiedz
15 3 ~Sakitoru

Panie Krzysztofie.... cierpi pan na urojenia i manie prześladowczą być może schizofrenia, jeszcze z 20 razy zarobię na cyklu złota zanim faktycznie upadnie "wirtualna wycena" fizycznego metalu, a do tego czasu nie muszę nikomu oddawac nawet ulamka procenta za marze ulamka procenta za przechowanie i ulamka procenta za odkupienie. I nie ma ryzyka że mam "fałszywkę", certyfikat czy kontrakt to zaklad z brokerem/innym traderem i musi bulic po prostu musi !!! ;P

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 6 ~retung

teraz to juz za pozno ... bylo kupowac po 1k usd za uncje.

! Odpowiedz
0 0 ~Aleksander

kupilem jak zloto bylo po 245 dolarow za uncje. zaluje ze nie sprzedalem jak doszlo do 1700 dolarow za uncje.

! Odpowiedz
2 4 ~RADA

a jak znaleźć złoto w strumuku?

! Odpowiedz
2 29 ~Brombal

Trzeba nabrać powietrza i następnie włożyć głowę do strumyka. Trzymamy głowę tak długo w strumyku aż znajdziemy złoto lub zobaczymy światełko w tunelu - wtedy podążamy za światełkiem.

! Odpowiedz
1 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
10 3 ~TEORIA_tylko

oj coś mi się widzi, że Reaktor ma tylko teoretyczne doświadczenie w inwestowaniu w złoto (teoeretyczne)

! Odpowiedz
13 10 ~innetematyropozycja

proponuję inne tematy do opracowania:
- jak inwestować w ropę (fizycznie)
- jak wychować kota
- jak kupić najtańsze piwo z dyskontu
- jak poderwać dziewczynę na jedną noc
- milioner w jeden dzień
- emerytura na giełdzie
- jak sprzedać używany samochód, którego nikt nie chce od ciebie kupić
- jak spędzić sylwestra w samaotności
- podróż dookoła świata palcem po mapie
- jak przetrwać w Bieszczadach nago





Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 3 ~nosemfciongam


Przy wyborze dilera kierujemy się przede wszystkim jego wiarygodnością

bardzo cenna rada. zawsze się do nie stosuję

! Odpowiedz
5 10 ~tot

złoto, złoto, złoto, a na zdjęciu 2-złotówki typu GN

! Odpowiedz
2 0 ~silvio_gesell

Złoto drożeje gdy jest wydobywane wolniej niż rośnie populacja. Czyli złoto się kończy.

! Odpowiedz
12 3 ~misza

ale po co inwestować złoto? W ogóle czy kupienie teraz złota można nazwać inwestycją?!

! Odpowiedz
12 5 ~HadwaO

Lepszą inwestycją od złota są znaczki pocztowe ,

! Odpowiedz
5 5 ~rzyczliwy

co nalezy zrobic aby panstwo poslacalo wszystkie dlugi nakazac kazdemu pod kara adekwatna to nie zastosowania sie zdeponowania w narodowym banku wszelkich zlotych precjozow kazdego z obywateli a w zamian tego wydac ekwiwalent w tombaku oraz skonfiskowac wszystkie oszczednosci pozostawiajac zapis komputerowy

! Odpowiedz
5 2 ~yhm

Najlepsze są stare złote monety (dukaty itp)

! Odpowiedz
31 3 ~realista

Według mnie w Polsce najcenniejszą monetą bulionową inwestycyjną jest 1 uncjowy Orzeł Bielik, który jest prawnym środkiem płatniczym w Polsce.

! Odpowiedz
1 17 ~praktyk

taak? a jaki tam masz nominał na nim? I czy sprzedasz go z łatwością w Wiedniu, Nowym Jorku, Szanghaju czy w Melbourne?

! Odpowiedz
6 7 ~_Paulina_

Przecież w Polsce mamy przepisy, że do końca tego roku nie trzeba podawać swoich danych przy zakupie złota inwestycyjnego do kwoty 15 000 euro, więc mennice nie mogą żądać danych. A jeśli sytuacja się powtórzy to kup u innego mniejszego dealera :)
Przecież oni handlują tym samym złotem

! Odpowiedz
11 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
9 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
2 10 ~Silverman

Do diaska z tym złotem. Mogę kupić tylko srebro bo zrobię 30 $ ma uncji.

! Odpowiedz
5 20 ~endi

Coś państwu ostatnio bardzo zależy na tym aby wiedzieć kto i ile złota posiada , przypadek czy zamierzone działanie ? ...

! Odpowiedz
2 2 ~owady

Bieszczady

! Odpowiedz
5 47 ~Maciej

MP zażądała ode mnie dowodu osobistego przy próbie zakupu monety jednouncjowej. Powiedzieli, że nie mogą sprzedać mi monety bez wylegitymowania mnie. Przepisów już nie potrafili podać. To była moja ostatnia wizyta w tak "uczciwym" miejscu. Próbowali po prostu wyłudzić moje dane osobowe. I to kłamstwem.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 25 ~Dżejms

Będę przypominał o zapisach w konstytucji USA - tam obowiązuje wyłacznie kruszec. To pokazuje praworządność jaka jest. A właściwie brak.
Będę też przypominał o faktycznej możliwości istnienia kruszcowego pieniądza - nie pokrycia tylko kruszcowego. W banknot wszyty pasek kruszcu. Gram, pół czy ćwierć. 1/10 jak trzeba. To jest technologicznie możliwe "od zawsze". I tak właśnie powinno być. Bo pokrycie to potem mamy ale w papierze. Złoto za drogie to srebro do zapłaty za pęto kiełbasy.. Nominałem powinna być waga i nic innego. Gramy i ułamki jak trzeba. Wartość kruszcu w pieniądzu np 3% ponad spot - na koszty produkcji banknotów. Dzięki za uwagę.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 ~okk

100% racja

! Odpowiedz
3 6 ~tyle

numimarket.pl jest takim allegro od zlota a poza tym to w duzych miastach jest wiele miejsc gdzie mozna kupic zloto. Marze sa od 5% do nawet 20% takze trzeba uwazac. Ale generalnie przesadzacie ze inwestowanie w zloto to cos trudnego. W dobie internetu monety (bo to wiekszosc zwyklych zjadaczy chleba bedzie kupowac) sa wszystkie online z parametrami to mozna sobie sprawdzic wage i gabaryty

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 4 ~efendi

na numimarkecie nie sprzedasz.... wiec pół allegro...miejmy nadzieje ze serwis zostanie przejęty przez jakichs rozgarnietych inwestorów którzy nie dadzą sie wydymać tak jak allegro na złocie...

! Odpowiedz
15 8 ~Javier1234

Nie można nazwać zakupu slota i chowania go w skrytce bankowej inwestycją. Jest to czysta spekulacja przewidziana na wzrost ceny złota i to spekulacja krótkookresowa, ponieważ opłaty za skrytkę pochłoną potencjalny zysk.

Przy spekulacji w złoto tracisz 5% przy kupnie, 5% przy sprzedaży, 400PLN rocznie za skrytkę.
Wpłacając 26K PLN na obligacje skarbowe 2,8% rocznie po 5 latach mamy 30K PLN. Aby uzyskać taki zysk na złocie musiałoby ono wzrosnąć w przeciągu 5 lat do poziomu 1756$ za uncje. Wykonalne ale ryzykowne.

Nie mam nic przeciwko kupowaniu złota ale niech robią to ci którzy mają za dużo gotówki i chcą ją chronić przed inflacją, a przypisywanie temu znamion inwestycji jest niewłasciwe.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 34 ~aa

Złoto to nie jest inwestycja tylko zabezpieczenie. Nie pakuje się w złoto, żeby wyjąć tylko chowa bezpiecznie 10-20% oszczędności. I oby się nigdy nie przydały...

! Odpowiedz
6 31 ~ag999

Ci co kupili w grudniu to teraz po ok 5 miesiącach zyskali więcej niż na obligacjach przez 5 lat :)

! Odpowiedz
6 14 ~Rozśmieszony odpowiada ~ag999

Tak samo PO FAKCIE możesz powiedzieć o różnych obligacjach lub akcjach - tylko ZAWSZE PO CZASIE, typu gdybym to zrobił to byłbym (tu wpisać: milionerem, bogaty, bankrut). LOTTO.

! Odpowiedz
5 2 ~szuja odpowiada ~aa

To jest prawidłowe rozumowanie.

! Odpowiedz
8 15 ~szuja odpowiada ~ag999

A Ci co kupili 2 lata temu jeszcze nie wyszli na swoje.

! Odpowiedz
4 11 ~mhm odpowiada ~szuja

Spośród moich zakupów najbliżej terminu „2 lata temu” jest ten z końca czerwca 2014 — za krugerranda zapłaciłem 4200 zł, teraz nie miałbym problemu ze sprzedażą go za wyższą kwotę (np. MW oferuje 4975 zł). W praktyce nie ma to znaczenia → ~aa 2016-09-22 11:03.

! Odpowiedz
2 3 ~olo

"Wpłacając 26K PLN na obligacje skarbowe 2,8% rocznie po 5 latach mamy 30K PLN."
I za te 30 tyś kupisz dokładnie to co samo co za 26 tyś 5 lat wcześniej (o ile po drodze nie będzie krachu jak w 89-90 i kupisz sobie wtedy wazon na kwiatki).

! Odpowiedz
0 0 ~MP odpowiada ~szuja

A Ci co kupili w 2002 .... z resztą mnożyć sam potrafisz.

! Odpowiedz
11 4 ~SYNDYK

zloto to inetsycja psychologicnza! nic nie wytwraza,nie genruje obrotow,zysku ne wyrawuje,ale jest odpowiedzia na obnizki stop procentowych i szalony druk pienidza jako inwestcyja czysto psychologiczna nc pozatyM!!!

! Odpowiedz
1 4 ~autor

polski jenzyk, trutny jenzyk

! Odpowiedz
30 7 ~maxvongold

panie Kolany do tego artykulu byłem pana zaciekłym zwolennikiem ,ale widze ze pan tez jest niestety w pewnym sensie dyletantem w temacie oczywiście ogolnie można się zgodzić ale no wlasnie to ale i prawie robi wielka roznice ,ja zajmuje się zlotem może krotko w/g niektórych ale wlasnie w tym roku minelo równo 30 lat ,robie to co robil mój pradziad ojciec i robia dalej synowie ,wiec jakies pojecie o temacie mam ,oczywiście jestem wlascicielem firmy nie napisze jakiej bo to tu by było zle odebrane ,wiec może punkt po punkcie ,napisał pan o kupowaniu zlota w 2 pewnych miejscach enumizmatyka czy mennica wroclawska ok tylko tam ceny sprzedaży sa dość wygorowane ceny skupu na poziomie takim na jakim każdy szanujący się prywatny handlarz powinien zaplacic ,co do spr monet zlota trzeba się znac i wiedzieć jak to robic tu dawane przez pana rady sa smieszne bo to ok tak jest ale trzeba mieć praktykę ,bo tak to taki skrocony kurs gotowania na gazie ,teraz rzecz najwazniejsza cena au na dziś /a zmienia się to wszystko w zaleznosci og czasów i podazy i popytu/dobre kantory powinny zaplacic uczciwe -3/5 procent poniezej onz za zlom tu możemy wybierac czy zlom w stanie sztabki po cechowaniu to polecam lub tzw zlom nie zrobiony czyli zloto w formie połamanych piersc branż itp. jeżeli chcemy kupic to sprzedawca powinien doliczyć do onz ok 1 procenta a tez często jest tak ze sprzeda to po onz ,co do monet 20 usd w dobrym stanie zachowania placi się onz sprzedaje ok 100 -200 pln powyżej sztabki tez powinnsmy kupic po onz lub do 2 procent powyżej ,wiec pana insynuacje o paskarskich cenach w tzw kantorach to bzdury oczywiście i tam sa dyletanci ale i fachowcy ,co pana opisu przechowywania au zgadzam się ze tu formy sa rozne i każdy powinien cos wybrać kosztem czegos to już osobisty wybor ,jedno jest ważne aby był to wybor bezpieczny ,jedyna dobra rade która mogę dac wszystkim adeptom tej trudnej szuki inwestowania to kupujmy z glowa i rozwaga i nie szukajmy okazji już niednego kosztowalo to majatek

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
8 41 ~masakra

miało być "punkt po punkcie" a wyszedł chaos i zero praktycznych informacji:
1). kupowanie w pewnych miejscach - zero informacji jakie dokładnie inne miejsca są pewne, a tylko wskazanie, że tam jest drożej. Pewniej niestety nie jest za darmo
2) sprawdzanie monet - zero dodatkowych informacji, tylko krytyka, ze to za mało i "skrócony kurs gotowania". Proszę napisać artykuł, który nie wskaże tych metod, a inne, które są pełniejsze, pewniejsze i do ogarnięcia dla laika (bo dla takich ludzi jest dedykowany ten artykuł)
3). cena złota w kantorach i lombardach - zero informacji o przykładach, że ceny tam nie są niższe przy skupie u złotników i jubilerów, a powszechnie wiadomo, że ceny wszystkiego w lombardach są niższe niż rynkowe.

Ponadto, nie da się tego czytać. Jedyny wniosek - oburzony właściciel lombardu lub jubiler.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
27 4 ~maxvongold odpowiada ~masakra

masakra ...........................napisałem krotko i na temat ,Tobie i podobnym nawet wypracowanie na 100 stron jak spr zloto i monety gdzie kupować i tak nic nie da bo nie jesteś w temacie,ktos kto wie o co chodzi będzie wiedział ,wiec polemika z takim ludzmi ja TY skazana jest gory na porazke ,pozdrawiam .

! Odpowiedz
3 2 ~xv

Może lista placówek, gdzie warto kupić sprzedać złoto?
Na wszystkim trzeba się znać, gdzieś się trzeba nauczyć i zapłacić za naukę.

! Odpowiedz
6 21 ~DeVroo odpowiada ~maxvongold

Radzę, abyś zamiast rzucać tu perły przed wieprze, pisał sobie swoje polemiki do szuflady. Będziesz się nimi podniecał w wolnych chwilach i nikt nie będzie ich profanował jakimiś tam swoimi uwagami.

! Odpowiedz
1 6 ~jurij odpowiada ~maxvongold

krótko i na temat?!! bełkot jakich mało!!!!!!!!! naucz się najpierw pisać człowieku, a potem pisać zrozumiale. Na razie to jest niezrozumiałe. Mogłeś równie dobrze napisać tak: "lkfj o[eiturusdjifjdofufj......." byłoby równie zrozumiałe

! Odpowiedz
4 11 ~golden-boy

Panie Kolany a moze by tak dopisac jakie placowki skupia zloto po uczciwej cenie?

Bo jesli nabycie uncji w sztabce to koszt ok.5300zl a w bulionie 5500zl, I przy probie sprzedazy, slysze cene 4900zl to dla mnie to nie jest 1-2%, tylko 8-10%.
wiec zeby to odrobic zloto musialoby wskoczyc na $1460, zeby wogole wyjsc na 0.
Bandyckie ceny skupu.
Co do monety czy szt, te ostatnie tez sa dobre, ale trzeba pamietac o certyfikacji LBMA.
Jesli jej nie ma, to moze byc potraktowane jak skup zlotego zlomu, czego bysmy nie chcieli.

I pytanie na koniec, sadzi pani, ze lepiej regularnie co miesiac investowac w zloto czy kumulowac srodki I liczyc na spadek cen?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 15 ~masakra

jeżeli dzisiaj kupujesz złoto i chcesz dzisiaj je sprzedaż i patrzysz na rachunek zysków i strat, to faktycznie nie kupuj złota, a graj na giełdzie, obracaj walutami i innymi płynniejszymi aktywami, których zwrot z inwestycji może być widoczny już w krótkim okresie. Nieruchomości i złoto są inwestycjami długoterminowymi stad obrót nimi nacechowany jest większymi kosztami i marżami.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 5 ~tadeuszk1948

Szukajcie złotego pociągu ! ;)

! Odpowiedz
5 3 ~tadeuszk1948

Może zyskasz może stracisz ! Na dwoje babka wróżyła ! Rób ta co chceta ! ;)

! Odpowiedz
6 2 ~Marek

Przede wszystkim to tylko teoretyczne rozważania. Każdy zakup złota w mennicy to pokazanie dowodu osobistego i podpisanie faktury na swoje dane. Może autor teoretyk jeszcze napisze jak takie złoto sprzedać? Bo na pewno: nie według oficjalnego kursu, nie bez kosztów badania próbki, nie bez DZIAŁALNOŚCI GOSOPDARCZEJ!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 2 ~Kolekcjonr

Jak sprawdzić autentyczność złotej monety umieszczonej w slabie?
Pan K.Kolany nie wspomniał o tej metodzie sprzedaży.
Wydaje się, że sprzedaż złota w slabach będzie coraz bardziej powszechna.
Będziemy sprawdzać autentyczność opakowania typu slab?

! Odpowiedz
3 1 ~aj

http://slomski.us/2015/01/23/weryfikacja-zlotych-monet-dla-opornych/
"opisy, jak otworzyć slaba bezuszkodzeniowo by go potem złożyć z nową zawartością. Ba, Chińczycy podobno robią najlepsze podróbki slabów"

! Odpowiedz
5 3 ~JubilerZGenewy

W razie bakructwa banku, zawartość jego skrydek nie wchodzi do masy upadłościowej. Więc przynajmniej w teorii da się z nich wyciągnąć to, co tam jest. Pod warunkiem, że uda nam się dostać do banku, obleganego przez setki osób domagających się swoich oszczędności.

! Odpowiedz
12 9 ~KD

jak zwykle świetny artykuł Pana Krzysztofa, dodałbym bym jeszcze że ceny niektórych złotych monet kolekcjonerskich- stu i dwustuzłotówki, można nabyć po korzystnym kursie. Dotyczy to również dawnych złotych monet obiegowych- suwereny franki itp.

! Odpowiedz
5 16 ~fdsafdas

Zero kolekcjonerskich. Liczy sie wylacznie zawartosc zlota.

! Odpowiedz
4 2 ~KD odpowiada ~fdsafdas

Kolekcjonerskie w cenie zbliżonej do ceny spot. Można tak kupić w renomowanych sklepach kolekcjonerskich

! Odpowiedz
5 3 ~student

Brakuje informaji o możliwym wacie na złoto 23%,srebro ma 23%wat.....zakup złota przed wprowadzeniem watu,byłby świetną inwestycją,ówczesny rząd może się o to pokusić

! Odpowiedz
3 2 ~Kamil

Nie pokusi się o to z prostego powodu. Jeżeli w innych krajach UE nie ma VAT na złoto, to w PL sprzedaż złota by się załamała. Co za problem przekroczyć granice i kupić u zachodnich/wschodnich sąsiadów?

! Odpowiedz
5 7 ~Belzebub

W dużej części ciekawy artykuł ale w komentarzach nie można nic praktycznego napisać kto tu kogo u nas na tym złotku okrada i jak to robię . Aj waj.

! Odpowiedz
14 5 ~Licsygrosz

Obecnie to z tego co mi wiadomo limit na bezgotowkowe trans. wynosi 15tys pln a nie euro...

! Odpowiedz
4 6 ~inwestor777

Taki limit jest dla firm. Dla osoby fizycznej dalej jest 15tys.EUR.

! Odpowiedz
5 3 ~12345

Obecnie to CI nie wiele wiadomo... do końca 2016 transakcje gotówkowe nierejestrowane jeszcze są do 15.000 euro od 1 stycznia 2017 r. limit transakcji gotówkowych będzie wynosił 15.000 zł

! Odpowiedz
3 6 ~yyyyd

Jak sie kupuje monety filharmonik w Austrii to nie placi sie VAT i sa o przynajmmniej 200 pln tansze niz w Polsce. W dodatku mozna placic gotowka bez legitymacji.

! Odpowiedz
2 20 ~qwerty

w POlsce tez nie ma vatu na zloto tylko na srebro jest

! Odpowiedz
3 3 ~yyyyd odpowiada ~qwerty

No to dlaczego ceny sa o 200 pln wieksze?

! Odpowiedz
3 18 ~seth odpowiada ~yyyyd

bo jesteśmy w Polsce a nie Austrii.

! Odpowiedz
2 0 ~sz odpowiada ~qwerty

Zwolnione z VAT są towary i usługi, wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług art. 43 ust 1 oraz ust 2-20 m.in. :
Dostawa dotycząca banknotów, monet i walut używanych jako prawny środek płatniczy z wyłączeniem przedmiotów kolekcjonerskich, za które uważa się monety ze złota, srebra oraz banknoty i monety nie używane jako prawny środek płatniczy, albo które mają wartość numizmatyczną

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 3 ~Liczygrosz odpowiada ~yyyyd

Bo Polacy są bogaci i 200pln to dla nich żaden pieniądz.

! Odpowiedz
1 0 ~200 odpowiada ~yyyyd

bo to jest 200- dla kieszeni i 200+ dla budżetu

! Odpowiedz
25 3 ~Obserwatorzłota

Złoto jest poważnie przecenione i dlatego nie jest skupowane przez NBP. O ile nie będzie krachu finansowego lub wojny, na co się nie zanosi to kupowanie złota jest obecnie związane z porażką finansową.

! Odpowiedz
3 24 ~Le

Zapytaj Ukraińców co o tym myślą... ,a niedługo może i nie znajdziesz kraju z innym poglądem przy gigantycznej bańce na obligacjach nie do spłacenia..i długach bez pokrycia500 bilionów $ na świecie.

! Odpowiedz
3 14 ~fdafsf

lol, krach bedzie na 100% bo drukowanie juz nie dziala a wtedy... wojna.

! Odpowiedz
2 3 ~masakra

A od kiedy to NBP jest wyznacznikiem trendów inwestycyjnych? NBP kupuje np. złotówki, jak broni spadku waluty. Czy to oznacza, że złotówka jest poważnie niedoceniona?

! Odpowiedz
2 2 ~Obserwatorzłota odpowiada ~masakra

Tak masz rację złotówka na razie jest niedoceniona do czasu kiedy nasi decydenci nie zaczną drukować pieniędzy na dużą skalę jak to robi UE.

! Odpowiedz
3 5 ~Le

Czy ktoś zna przyczyny zakazania skupu i sprzedaży złota?j.w. , czy to nie jest naruszenie wolności gospodarczej? zmuszać klientów do korzystania z określonych sklepów? na dodatek skupują srebro ponad 40% taniej niż sprzedają?

! Odpowiedz
3 16 ~asd

"naruszenie wolności gospodarczej" powiadasz? Wolność jest nagminnie ograniczana za przyzwoleniem społeczeństwa. Trzeba robić swoje a społeczeństwo kiedyś zrozumie gdy obudzi się z ręką w nocniku.

! Odpowiedz
3 3 ~icek

Załóż skup/sprzedaż. Kupuj za 20% taniej niż sprzedajesz. Będziesz bogaty.

! Odpowiedz
4 6 ~pad

Jak inwestować? Na pewno szybko, kiedy jeszcze można!

! Odpowiedz
3 4 ~seth

niby po co skoro później nie będziesz miał tego gdzie sprzedać.

! Odpowiedz
4 10 ~ed

Najlepiej sprzedać złoto u niemieckich dealerów, bo mają marże przy zakupie 4-5proc. Polscy dealerzy liczą sobie 10-15proc., a w cennikach skupu oszukują, gdy się zjawi u nich klient ze złotem zaproponują dużo mniej niż deklarowali.

! Odpowiedz
3 23 ~Reporter

Ja proponuje tylko bulionowe Gold i Silver Eagles bo to oficjalny środek płatniczy na świecie i w pojedynczych ilościach nie trzeba zgłaszać przy przekraczaniu granicy, łatwo się je zbywa bo rozpoznawane są na całym świecie łatwo sprawdza autentyczność (dźwięk na paluszku i łyżeczką trącamy monetę, orginały niosą przepiękny dźwięk pomimo że go tłumimy trzymając na końcu palca), stanowczo odradzam sztabki (kłopot ze stwierdzeniem autentyczności i w razie czego ze zbytem z tego samego powodu) Polecam monety jedno uncjowe złote i jedno uncjowe srebrne, srebrne dlatego że w razie kryzysu ekonomicznego z Fiat money, łatwiej nam będzie wymienić srebrnego orła na przykład na jedzenie z powodu jego mniejszej wartości, bo nie spodziewajmy że ktoś nam będzie wydawał resztę w metalach wartościowych. Na pewno to znacznie lepsze zabezpieczenie jak OFE.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 5 ~seth

sztabki kupią mennice prywatne w każdej ilości bez problemu a powyżej kilograma masz 97% ceny z giełdy.
Po kilkuset % hossie, myślę że te 3% będziesz w stanie poświęcić.

! Odpowiedz
3 24 ~as

Krzychu Ty coś wiesz i to cię przeraża

! Odpowiedz
6 8 ~999au

To kupować blachie czy nie ?

! Odpowiedz
3 4 ~świadomy

A nie zauważyliście, że zrobiła się mocna moda na złoto bulionowe?
W klubach inwestorów sporo się o tym mówi, a wszystkie mennice zacierają ręce.

! Odpowiedz
8 6 ~Student

Krzychu, dla której mennicy robisz? :)

! Odpowiedz
4 8 ~Dżejms odpowiada ~Student

Pisanie o czymkolwiek można tak skomentować. Napisze o akcjach - dla jakiego domu maklerskiego pracujesz? O ubezpieczeniach - dla której ubezpieczalni itd. Ja Ciebie zapytam jak odebrać zobowiązanie spisane na tabliczce glinianej? A złoto z tamtych czasów sprzedasz bez problemu. Co tam tabliczki gliniane - były dolary tzw złote certyfikaty - odbierz w należnym złocie - powodzenia! A masz ciągłość państwa, wojny na terytorium nie mieli, rewolucje się nie prztaczały i możesz sobie tym zobowiązaniem podetrzeć. Pozdrawiam.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 5 ~Xawery88 odpowiada ~999au

Tylko metale fizyczne żadne papierowe ście...wo

! Odpowiedz
2 5 ~Reporter odpowiada ~świadomy

I ta moda trwa już prę tysiecy lat !

! Odpowiedz
1 0 ~amchu odpowiada ~999au

zaczekaj za kilka tygodni bedzie taniej ale krotko. Na tyle krotko, ze w Polsce go nie kupisz po nizszej cenie. W Posce zlodziej na zlodzieju zlodziejem pogania. Scierwa komusze ostatnich lat smolenskich nauczyly pospolstwa, ze kradzierz jest etyczna a sumienie sie ma tam gdzie plecy traca swa szlachetna nazwe lub sie go nie ma wcale.

! Odpowiedz
7 13 ~inwestor777

95% ludzi właśnie tak postąpi,,Jeśli trend wzrostowy okaże się trwały – a tak przynajmniej zakładam – to za kilka lat po złoto i srebro mogą ustawić się spragnieni zysków „inwestorzy”. Ale Ty, drogi Czytelniku, nie będziesz wtedy kupował, tylko sprzedawał.,,
-czyli jak zawsze będą kupowali jak zawsze na samej górce.
Ja od stycznia sukcesywnie kupuję srebro i złoto ,oraz inwestuję w akcje górników poprzez ETF-Y,
-do spekulacji kupuję kontrakty na srebro i złoto,a uzyskane z tego zyski przeznaczam na zakup fizycznych metali.Tylko wczoraj na kontraktach zarobiłem ponad 12 tys.$,
Na kontraktach zarabia się przy wzrostach jak i przy spadkach kupując lub sprzedając.
Obstawiam o czym pisałem kilkukrotnie ,że zobaczymy cene 1600-1900 usd. na złocie w tym roku.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 19 ~Le

A ile tysięcy $ straciłeś gdy źle obstawiłeś? plus lewar?

! Odpowiedz
6 5 ~inwestor777 odpowiada ~Le

Tracisz wtedy gdy zamykasz pozycję/kontrakt ,-zawsze przy spadkach kupuje pozycję przeciwstawną -sprzedaż,-wtedy niweluje stratę na pozycji długiej.
Niestety kontrakty to zabawa nie dla wszystkich,można szybko wyzerować kapitał bez braku doświadczenia i wiedzy.Jest też nie dla słabych psychicznie.
Największa strata na rachunku była momentami 20 tys.$ na srebrze ,ale nie wpadałem w panikę i poczekałem około 2 tygodni i wyszłem ponad kilka % nad kreskę ,do dziś tych pozycji nie zamykam.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 10 ~ziomek odpowiada ~inwestor777

Wyszłem hahahah

! Odpowiedz
ZŁOTO -0,75% 1 282,42
2017-10-20 22:58:00
MIEDŹ -0,04% 6 970,50
2017-10-20 19:59:00
ROPA 1,05% 57,90
2017-10-20 22:58:00
SREBRO -1,27% 17,06
2017-10-20 22:58:00
PLATYNA -0,06% 926,00
2017-10-20 22:58:00

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl