Inwestycja skazana na sukces - poznaj cechy idealnej galerii handlowej

W ubiegłym roku otwarto aż 650 tys. m2 powierzchni handlowych, z czego większość to galerie. Centra handlowe w Polsce to potężny biznes o wciąż rosnącym potencjale, jednakże praktyka pokazuje, że nie wszystkie inwestycje są skazane na powodzenie. Przykładem tego jest upadek pierwszego w Polsce centrum handlowego – Galerii Górskiej w Jeleniej Górze. Sukces można jednak zaplanować, jak wynika z najnowszego raportu agencji marketingowej Foot Fall Marketing.


Centra handlowe w Polsce to potężny biznes o wciąż rosnącym potencjale (fot. thinkstock / Bankier.pl)

Właściwa strategia, odpowiednie pozycjonowanie oraz trafna spójna komunikacja marketingowa oparta na aktualnych informacjach o działaniach konkurencji oraz preferencjach klientów mogą przesądzać o sukcesie placówki na dzisiejszym, szybko zmieniającym się rynku. Dodatkowo każde centrum handlowe powinno posiadać tzw. cechy idealne, których występowanie może zadecydować o tym, że inwestycja będzie należała do udanych. Zarządzający galerią mogą zatem stworzyć perfekcyjny obiekt wyróżniający się na tle konkurencji. Czym kierują się liderzy na rynku i jakie efekty dzięki temu odnoszą?

Dostępność marek - dbaj o szeroki asortyment

Zgodnie z raportem, klientów do centrum handlowego przyciąga dostępność ulubionych marek (aż 56% badanych wskazało dostępność jako najważniejszy czynnik). Nadużyciem byłoby stwierdzenie, że Polacy powoli stają się Brand Believersami, jednakże marka ma dla nas znaczenie (najpopularniejsza marka modowa w galeriach handlowych to Reserved, zgodnie z raportem Agencji Marketingowej Foot Fall). Dostęp do szerokiej oferty znanych producentów daje konsumentom możliwość szerokiego wyboru. Odpowiada to na ich potrzebę posiadania alternatywy wśród różnorodnego asortymentu. Klienci mają swoje ulubione marki, jednakże rzadko przywiązują się do jednej konkretnej.

Galeria handlowa – wszystko pod jednym dachem

Istotna jest wielofunkcyjna oferta na terenie całego centrum handlowego: zakupy, gastronomia i rozrywka – wszystko w jednym miejscu. Tryb życia Polaków jest coraz szybszy, pracujemy coraz dłużej, dlatego w centrach handlowych preferowane są rozwiązania typu kilka w jednym, które kompleksowo nie tylko zaspokajają ich potrzeby, ale także gwarantują atrakcje dla całej rodziny. Ciekawym rozwiązaniem, które sprawia że galeria znacznie wykracza poza swoje standardowo rozumiane funkcje, są punkty obsługi mieszkańców, w których można zrealizować sprawy urzędowe. Przykładem jest Punkt Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta w krakowskiej Galerii Bronowice czy punkt Poczty Polskie w Galerii Krakowskiej. Nie można zapomnieć także o dogodnym i stosunkowo łatwym dojeździe do naszej galerii, także dla niezmotoryzowanych klientów. Wybudowanie centrum na obrzeżach miasta niesie ze sobą spore ryzyko budżetowe, dlatego też w takim przypadku warto zainwestować w specjalną linię autobusową, która bezpłatnie dowiezie klientów do centrum handlowego.

Galeria z kulturą

Funkcja kulturalna jest niewątpliwie dopełnieniem idealnej galerii handlowej. To właśnie oferta z nią związana często nadaje charakter temu miejscu, a wydarzenia tutaj organizowane ostatecznie je wyróżniają. Każdy zarządzający galerią handlową doskonale wie, że kultura, którą serwuje klientom jego obiekt, nie kończy się na obecności Multipleksu lub kawiarni. Niezwykle ważne jest stworzenie unikatowych przedsięwzięć, które poszerzą z pewnością grono konsumentów, ale także zdobędą serce już obecnych. Zarządcy galerii, mając tego świadomość, starają się wypracować taką ofertę, aby z powodzeniem konkurować z innymi obiektami w okolicy. Przykładem może być Weekend Zdrowia w Bolesławiec City Center czy Jarmark Produktów Regionalnych w Arkadach Wrocławskich. Współczesne galerie są obiektami typu destination center – cześć nowoczesnych obiektów handlowych jest postrzegana jako atrakcja turystyczna i często jest istotnym punktem na mapie podróży. Ich funkcjonowanie nie opiera się już tylko i wyłącznie na handlu, ale ma znacznie szerszy wymiar, dlatego też musimy zadbać o ciekawy program rozrywek w naszej galerii. Czym w zasadzie jest funkcja kulturalna? Zastosowanie tego elementu rozumiane jest przede wszystkim jako atrakcyjne spędzenie wolnego czasu. Centrum powinno zaoferować szeroką ofertę wydarzeń ze świata kultury, sztuki, rozrywki oraz mody. Funkcja kulturalna zakłada także rolę edukacyjną – organizowanie parków tematycznych, warsztatów, prelekcji. Dzięki tym wydarzeniom nasza galeria będzie tętnić życiem - wyjaśnia Maja Dylczyk z agencji marketingowej Foot Fall Marketing.

„Perfekcyjna” znaczy dopasowana do potrzeb

Galeria handlowa to złożony organizm, w którym kluczową rolę odgrywają najemcy. W dobie rosnącej konkurencji to właśnie oni dyktują warunki. Istotne jest, aby inwestorzy zrozumieli tę zasadę i dostosowali się do ich potrzeb i oczekiwań. Najprawdopodobniej zatem będziemy obserwować zjawisko zmniejszenia cen najmu, reorganizacją funkcji obiektu oraz planowaniem udogodnień w promowaniu oferty najemcy. Od drugiej połowy 2013 roku możemy obserwować trend budowania mniejszych obiektów handlowych o charakterze „zakupy codzienne – ang. convenience shopping”. (np. centrum handlowe Dekada w Myślenicach, gdzie w ciągu godziny , w jednym miejscu klient może zrobić najpotrzebniejsze zakupy). Z uwagi na istniejącą strukturę popytu największy rozwój w najbliższych latach prognozowany jest w sektorze kameralnych inwestycji w miastach o populacji 30 000-50 000 mieszkańców, jak wynika z badań PRCH Retail Research Forum, uwzględnionych w raporcie dla Foot Fall Marketing.

Rynek galerii handlowych to wciąż obszar o stale rosnącym potencjale, który zaspokaja najważniejsze potrzeby konsumenckie. Tym obiektom nie zagraża jeszcze oferta e-zakupów. Internauci biorący udział w badaniu MEC Shopper Report aż w 85% wskazali, że przedkładają możliwość zakupów w galeriach handlowych nad te, których dokonać mogą w sieci. Zaletą, z którą ciężko konkurować, jest możliwość obejrzenia produktów na żywo, duży wybór oraz fakt, że wszystko można kupić w jednym miejscu.

Centrum handlowe tworzy całość spajającą ze sobą kilkadziesiąt elementów. Jest to obiekt orientacyjny miasta, stanowiący jednocześnie jego wizytówkę. Dostarczając nieszablonowej oferty kulturalnej, ma szansę stać się epicentrum wydarzeń i miejscem wyjątkowych spotkań. Zarządzający tak zdywersyfikowanym obiektem mają przed sobą nie lada wyzwanie, które dzięki odpowiednim strukturom i zasadom oraz dozie kreatywności i empatii można podjąć znacznie lepiej od konkurencji.

/ harmonique.pl

Źródło: Informacja prasowa

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne