REKLAMA

Intersport Polska chce w 2022/23 osiągnąć zysk netto i dwucyfrowy wzrost sprzedaży [Wywiad]

2022-05-23 11:04
publikacja
2022-05-23 11:04
Intersport Polska chce w 2022/23 osiągnąć zysk netto i dwucyfrowy wzrost sprzedaży [Wywiad]
Intersport Polska chce w 2022/23 osiągnąć zysk netto i dwucyfrowy wzrost sprzedaży [Wywiad]
fot. WDnet Creation / / Shutterstock

Intersport Polska chce w roku obrotowym 2022/23 osiągnąć zysk netto i dwucyfrowy wzrost sprzedaży - poinformował PAP Biznes prezes Marek Kaczmarek. Wyzwaniem dla biznesu są problemy logistyczne i wysoka inflacja.

"Mieliśmy optymistyczne plany, ale musieliśmy je skorygować na początku roku kalendarzowego ze względu na wybuch wojny i wysoką, ciągle rosnącą inflację. Naszym celem na rok obrotowy 2022/23 jest osiągnięcie zysku netto. Chcemy, by był wyższy, nie tylko techniczny" - powiedział PAP Biznes prezes Marek Kaczmarek.

"Chcemy też w tym roku mocno zwiększyć sprzedaż – zakładamy dwucyfrowy wzrost przychodów. W poprzednim roku mieliśmy miesiąc bez handlu stacjonarnego, co pokazuje, że w +normalnych+ warunkach, bez lockdownu, jesteśmy w stanie to zrobić, szczególnie, że rynek produktów sportowych cały czas rośnie. Oczywiście swoje założenia musimy korygować o wysoką inflację czy problemy z zerwanymi łańcuchami dostaw" - dodał prezes.

Jak zauważył, w tym roku głównymi wyzwaniami dla branży i biznesu są czynniki globalne.

"Doświadczamy kłopotów z optymalnym przygotowaniem oferty ze względu na problemy logistyczne. Nie możemy zapomnieć o spowolnieniu gospodarczym, wysokiej inflacji w całej Europie, niestabilnych kursach walut czy problemach z cenami energii i paliw. Z tymi czynnikami wiąże się galopujący wzrost kosztów prowadzenia biznesu. Poza wszystkimi niepewnościami, które obecnie panują na rynku, widzimy też wiele pozytywów. Uwiarygodniliśmy się w oczach partnerów biznesowych i na tej wypracowanej bazie chcemy dalej pracować, a także kontynuować sukces" - powiedział Kaczmarek.

Intersport Polska szacuje, że w roku obrotowym 2021/2022, tj. od 1 kwietnia 2021 r. do 31 marca 2022 r., łączne przychody netto ze sprzedaży wyniosły 231,77 mln zł i były wyższe o 48,3 proc. rdr. Spółka wypracowała w tym okresie zysk EBITDA na poziomie 7,6 mln zł wobec ponad 20 mln zł straty przed rokiem i odnotowała zysk brutto w wysokości 129 tys. zł wobec 27,1 mln zł straty rok wcześniej.

"Wydawało się, że rok 2020/21 był ciężki, ale 2021/22 okazał się jeszcze bardziej wymagający. Na początku roku obrotowego 2021/22 sklepy były zamknięte ze względu na pandemię, następnie pogorszyła się kondycja gospodarki, co wpłynęło na nastroje i zmniejszenie chęci do zakupów przez klientów, a po wybuchu wojny w Ukrainie zauważyliśmy również spadki sprzedaży. Biorąc pod uwagę wszystkie, nieprzewidywalne okoliczności, wyniki finansowe firmy Intersport za 2021/22 należy uznać za sukces. Poprawiliśmy je względem przedpandemicznego 2019 roku. Co więcej, spółka po raz pierwszy od dziesięciu lat zanotowała zysk netto, choć minimalny" - powiedział prezes.

Marża brutto wzrosła o ok. 7 p.p. rdr, do blisko 40 proc.

"Marża brutto na sprzedaży w ubiegłym roku mocno wzrosła i oceniamy, że dalej jest dużo przestrzeni, by tę marżę poprawiać. Zoptymalizowaliśmy wiele warunków handlowych i na ten rok planujemy wyższą marżę wynikającą z tych nowych warunków od dostawców oraz z nowej polityki promocyjnej" - powiedział Marek Kaczmarek.

Prezes poinformował, że spółka odczuwa, jak prawie wszyscy, problemy logistyczne spowodowane pandemią czy wybuchem wojny w Ukrainie.

"Większość produktów z naszej oferty jest spoza kraju, spoza Europy – są one dystrybuowane przez międzynarodowy Intersport. Wiele dostaw zostało zmniejszonych lub przesuniętych w terminie. Z tego względu, w obecnej sytuacji bardzo ważne jest planowanie i zarządzanie produktem – to jeden z kluczowych czynników sukcesu. Towaru na rynku jest coraz mniej, co oznacza, że firmy, które będą w jego posiadaniu, będą na wygranej pozycji. My, polski oddział Intersport, będziemy mieć dostęp do większej ilości towaru, ponieważ jesteśmy częścią największej grupy zakupowej na świecie" - powiedział Kaczmarek.

Jego zdaniem otoczenie konkurencyjne się nie zmieniło.

"Bojkot sklepów Decathlon w Polsce, w związku z zaangażowaniem biznesowym sieci w Rosji, był krótkotrwały. Sankcje dotknęły sieć Go Sport - sklepy zamknięto, ale firma została kupiona przez operatora sportowego, który zamierza szybko wprowadzić na rynek inny format" - powiedział Kaczmarek.

W ocenie prezesa Intersportu branża sportowa będzie najmniej wrażliwa na zmiany w portfelu klienta, patrząc na całą branżę odzieżową.

"Aktywność fizyczna wynika ze zmiany stylu życia, ludzie będą potrzebować sprzętu sportowego, by uprawiać swoją pasję, nawet przy konieczności oszczędzania. Dobrze pokazują to wyniki badań – według Mastercard Sport Economy Index prawie połowa ankietowanych (47 proc.) przyznała, że w ciągu minionych 18 miesięcy ich wydatki na zakup sprzętu sportowego wzrosły w porównaniu do czasu sprzed pandemii. My jako Intersport musimy przekonać klientów, że warto zapłacić więcej za jakościowy produkt, który posłuży nam przed długi czas niż kupować tańszy zamiennik" - powiedział prezes.

Celem spółki jest dalszy rozwój omnichannel.

"Będziemy w Intersport realizować przyjętą strategię rozwoju, mając świadomość zagrożeń rynkowych. Celem nadrzędnym jest dynamiczny rozwój sieci sprzedaży omnichannel w oparciu o nowe koncepty. Planujemy otwarcie co najmniej kilku nowych punktów w formacie click&collect, będziemy też otwierać kolejne sklepy w formacie Alpine store. Pracujemy też nad poprawą konceptu Intersport 2.0. W sklepie internetowym wymagana jest zmiana technologiczna, którą sukcesywnie wprowadzamy" - powiedział Kaczmarek.

W marcu Intersport podpisał z Polskim Funduszem Rozwoju umowę pożyczki preferencyjnej w wysokości 16,6 mln zł na okres do 31 marca 2026 roku.

"Czekamy na wypłatę środków z pożyczki preferencyjnej PFR. Pieniądze w dużej części wpłyną na poprawę bieżącej sytuacji finansowej, część chcemy przeznaczyć na rozwój" - powiedział Kaczmarek.

W lipcu ubiegłego roku spółka podawała, że planuje pozyskać dodatkowe finansowanie od potencjalnego nowego inwestora. Jak poinformował prezes, proces pozyskania inwestora dla firmy trwa.

"Nie ma obecnie procesu, o którym mógłbym informować" - powiedział.

Intersport Polska to sieć specjalistycznych sklepów sportowych z markową odzieżą, obuwiem i sprzętem. Spółka jest wyłącznym w Polsce partnerem biznesowym Grupy Intersport.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ pr/

Źródło:PAP Biznes
Tematy

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki