REKLAMA

Inter Cars celuje w co najmniej 20 proc. zwyżkę przychodów grupy w '23 i 13-15 proc. w '24

2023-12-08 16:02
publikacja
2023-12-08 16:02

Inter Cars spodziewa się co najmniej 20 proc. dynamiki wzrostu przychodów w całym 2023 roku. W 2024 roku zwyżka sprzedaży grupy może sięgnąć 13-15 proc. - poinformował PAP Biznes w wywiadzie członek zarządu spółki Piotr Zamora.

"Październik okazał się bardzo dobry po nieco słabszym wrześniu - przychody Inter Cars wzrosły o trochę ponad 20 proc, a narastająco po 10 miesiącach przekroczyły rekordowy poziom 14,7 mld zł przy dynamice ponad 21 proc. W ostatnich miesiącach obserwowaliśmy zmienną dynamikę sprzedaży na niektórych rynkach, niemniej jednak jako grupa utrzymujemy stabilne wzrosty zgodnie z ambicjami, które komunikowaliśmy na początku roku, że nasza dynamika sprzedaży w 2023 osiągnie poziom co najmniej 20 proc." - powiedział członek zarządu.

"W grudniu, podobnie jak w listopadzie, spodziewamy się dużej dynamiki sprzedaży produktów sezonowych, takich jak opony czy akumulatory itp. W tym miesiącu obroty mogą być też podbite przez sprzedaż na wielu rynkach południowych, gdzie niższe temperatury dopiero nadejdą i wówczas może ujawnić się dodatkowy potencjał wzrostów w tych segmentach produktów. Warto również zauważyć, że w 2023 zauważyliśmy przesunięcie okresu wymiany opon zimowych na listopad, ze względu na relatywnie wysokie temperatury. Taka kumulacja sprzedaży sprzyja nie tylko dynamicznej sprzedaży produktów sezonowych, ale przede wszystkim jest niezwykle korzystna dla Inter Cars, który dysponuje największymi na rynku zasobami logistycznymi i rozległą siecią dystrybucji umożliwiającą w krótkim czasie dostarczenie znacznej ilości opony do klientów. Należy się więc spodziewać bardzo dobrych wyników sprzedaży opony zimowej w tym roku" - dodał.

Skonsolidowane przychody dystrybutora części samochodowych w październiku 2023 roku wzrosły o 20,1 proc. do 1,71 mld zł. Narastająco od początku roku grupa wypracowała 14,66 mld zł przychodów, czyli o 21,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

"W całym 2023 roku powinniśmy utrzymać dynamikę wzrostu sprzedaży grupy na zapowiadanym wcześniej poziomie około 20 proc. Na pewno na wielu rynkach rośniemy szybciej niż konkurencja i konsolidujemy rynek. Warto, również zauważyć, że Inter Cars notuje znacznie większe wzrosty sprzedaży niż największe firmy z branży z Europy Zachodniej" - powiedział Zamora.

"W czwartym kwartale, podobnie jak w kwartale poprzednim, nadal odczuwamy presję cenową na części rynku. Niestety na pewno duży wpływ na marżę netto będzie miała kwestia kursów, podobnie jak to miało miejsce w drugim kwartale. Duże umocnienie złotówki, powoduje, że kupujemy coraz tańsze towary, co wywołuje presję na obniżkę cen. Z drugiej strony mamy do czynienia z sytuacją, w której finansowanie spółek zagranicznych kredytem kupieckim w euro powoduje spadek należności w tej walucie, wyrażony w złotówkach" - dodał.

Przychody grupy w III kwartale 2023 roku wzrosły o 15,7 proc. do 4,56 mld zł, a zysk netto j.d o 2,8 proc. do 224,6 mln zł. W II kwartale br. było to odpowiednio: 4,56 mld zł przychodów i 155 mln zł zysku netto.

W ocenie członka zarządu 2024 rok zapowiada się pozytywnie do grupy Inter Cars.

"Park samochodowy w Europie nadal rośnie, podobnie jak średni wiek pojazdu, więc w przyszłym roku nie przewidujemy istotnych zmian na rynku, jeżeli chodzi o fundamenty. W 2024 roku nie zakładamy dużych zmian wynikających z inflacji, która może mieć wpływ na ceny rzędu 2-3 punkty procentowe. Naszą ambicją na kolejny rok to wzrost sprzedaży na poziomie 13-15 proc. Naszym celem jest również maksymalizowanie rentowności netto, więc będziemy nie tylko patrzeć na to, żeby uzyskiwać jak największą marżę, ale również optymalizować koszty. Cały czas prowadzimy projekty związane z optymalizacją kosztów czy logistyki. Rozbudowa i automatyzacja magazynu w Zakroczymiu też pozytywnie wpłynie na obniżkę kosztów w przyszłym roku" - podkreślił członek zarządu.

W kolejnych latach Zamora spodziewa się wzrostu liczby aut z silnikami hybrydowymi w Europie.

"Rewolucja nadchodzi, ale szybciej dotknie producentów samochodów i producentów części, dużo później dotknie dystrybutorów. Pomimo wysokich dynamik sprzedaży aut elektrycznych w całej Europie, to nadal w całym parku samochodowym stanowią one jedynie kilka procent. Spodziewamy się, że będzie rosła sprzedaż samochodów z alternatywnymi napędami, na przykład samochodów z silnikami hybrydowymi, które jednocześnie posiadają silniki spalinowe. Statystyki pokazują, że w 2030 roku 85 proc. parku będą stanowiły samochody hybrydowe, a tylko 15 proc. auta elektryczne" - powiedział Zamora.

Rada Unii Europejskiej przyjęła regulacje, które określają bardziej rygorystyczne normy emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Zakłada ona 100 proc. redukcji emisji CO2 w przypadku nowych pojazdów po 2035 r. Oznacza to, że przepis zakazuje rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Ile kosztuje kredyt firmowy na 100 tys. zł?

Ile kosztuje kredyt firmowy na 100 tys. zł?

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki