Ile obecnie kosztuje budowa domu?

Nowe wymagania dotyczące energooszczędności budynków podniosły koszty budowy domu. Wszystko wskazuje na to, że kolejne lata będą oznaczały dla inwestorów indywidualnych jeszcze większe wydatki.

Po raz kolejny publikujemy szacunkowe kalkulacje na temat kosztu budowy domu jednorodzinnego w dwóch popularnych metrażach, o prostych projektach – wolnostojącego parterowego domu o powierzchni 100 mkw. z garażem oraz 150-metrowego domu z garażem i użytkowym poddaszem. Szacunkowy kosztorys dostarczony przez biuro projektowe bazuje na stawkach Sekocenbud za III kwartał 2016 roku i jest wypadkową kosztorysów dla kilku faktycznie zrealizowanych inwestycji tego typu. Kalkulacje pokazują, że budowa takiej samej nieruchomości jest nieco droższa niż rok wcześniej, choć nadal nieznacznie – bo zaledwie o kilka procent.  Branża spodziewa się jednak dalszych podwyżek, za którymi stoją nowe wymagania dotyczące energooszczędności powstających budynków.

Budowa domu coraz droższa

Porównanie najnowszych szacunkowych kosztów budowy popularnych, opartych na prostych projektach domów o powierzchni 100 i 150 mkw. z historycznymi pokazuje, że z roku na rok podobna inwestycja staje się nieco droższa. Z analizy dla obydwu metraży wynika, że wzrost rdr jest niewielki - ostatnio sięgnął zaledwie 3%. Projektanci zapowiadają jednak, że najbliższe lata nie dość, że nie przyniosą obniżek, to jeszcze mogą dać się inwestorom indywidualnym we znaki dotkliwiej niż do tej pory.

Szacunkowy całkowity koszt budowy domu 100- i 150-metrowego

Powierzchnia

Wg stawek za III kw. 2013

Wg stawek za III kw. 2015

Wg stawek za III kw. 2016

100 mkw.

257 741 zł

(w tym robocizna 84 177 zł)

261 633 zł

(w tym robocizna 85 448 zł)

269 710 zł

(w tym robocizna 84 667 zł)

150 mkw.

Brak danych

392 024 zł

(w tym robocizna 128 003 zł)

404 565 zł

(w tym robocizna 127 001 zł)

Źródło: Bankier.pl na podstawie szacunków przygotowanych przez biuro projektowe Lipińscy Domy

Wszystko za sprawą nowych przepisów dotyczących energooszczędności budynków. O zmianach szczegółowo pisaliśmy w artykule „Od 2017 roku budowa domu będzie droższa”, przybliżając konsekwencje rozporządzenia ministra infrastruktury zmierzającego do ograniczania emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Jednym ze sposobów walki z tym zjawiskiem ma być wznoszenie domów wyposażonych w bardziej ekologiczne mechanizmy grzewcze. Obowiązujące projektantów przepisy definiują jaki poziom tzw. współczynnika Ep (zużycia energii pierwotnej) powinien osiągać nowo budowany obiekt mieszkaniowy. Przy inwestycjach realizowanych w roku 2017 Ep powinien wynosić 95, docelowo – w roku 2021 – ma zejść do poziomu 70.

Jeszcze wyższych kosztów powinni spodziewać się ci, którzy dopiero planują budowę.  – Spełnienie wymogu współczynnika Ep na poziomie 70 wymaga zastosowania drogiej technologii lub nieco tańszego kotła na biomasę. Wówczas nawet przeciętny dom, pojmowany dzisiaj jako wcale nie energooszczędny, ma szansę osiągnąć współczynnik Ep na poziomie 70. Natomiast najlepiej zaprojektowany dom pasywny będzie musiał być wspomagany jeszcze dodatkowo energią odnawialną, aby ten współczynnik osiągnąć – przekonuje Miłosz Lipiński. Wszystko dlatego, że pewien rodzaj energii używanej do ogrzania domów jest przez przepisy szczególnie premiowany, a inny z założenia działa mocno in minus. – Po środku zostawiono na przykład gaz, węgiel, tak zwane paliwa kopalniane – dla nich współczynnik przeliczeniowy Ep jest w okolicach jedności (1-1,1). Bardzo nagradzana jest energia odnawialna (słoneczna, wiatru, geotermalna i biomasa) – przelicznik dla tego rodzaju energii jest w granicach 0,3. Natomiast energia elektryczna została „ukarana” i dla niej współczynnik przeliczeniowy wynosi 3. Sam fakt użycia tego, a nie innego rodzaju energii [przy projektowaniu budynku – red.] daje ogromną różnicę na współczynniku Ep – tłumaczył na łamach Bankier.pl architekt.

Co obecne przepisy oznaczają dla budujących domy? – W bardzo wielu przypadkach w nowo powstających domach trzeba będzie zastosować tzw. solary do podgrzewania wody albo zastosować kocioł na biomasę zamiast kotła gazowego – zapowiadał na łamach Bankier.pl jesienią ub. roku dr inż. arch. Miłosz Lipiński. Zmiana mediów grzewczych to tylko jeden ze sposobów dostosowania projektów do nowych warunków technicznych. Zaostrzeniu uległy także współczynniki dotyczące izolacyjności cieplnej przegród: współczynnik przenikania ciepła U dla ścian spadł z 0,25 do 0,23, dla dachów z 0,20 do 0,18, dla okien – z 1,3 do 1,1. Wszystkie te zmiany wymuszają projektowanie domów bardziej energooszczędnych niż kiedyś. – Nie wystarczy więc już na przykład styropian o grubości 10 cm, trzeba zaplanować taki o grubości 15 cm. To, mimo że w niewielkim stopniu, podnosi koszty budowy domu – tłumaczy arch. Grzegorz Tomaszewski z biura Lipińscy Domy.

Co się składa na koszt budowy domu

Przygotowując tegoroczną kalkulację wydatku związanego z budową domu, podobnie jak w latach poprzednich, przeanalizowaliśmy koszty prac na poszczególnych etapach inwestycji, w tym: doprowadzenie domu do stanu zerowego, koszty osiągnięcia stanu surowego zamkniętego, następnie stanu wykończonego, a także koszty samych instalacji. 

Koszty budowy domu o powierzchni 100 mkw. - szacunki
Koszty budowy domu o powierzchni 100 mkw. - szacunki (Bankier.pl)

Analiza poszczególnych pozycji w kosztorysie dla domów obydwu wielkości pokazuje, że najmniej kosztownym etapem jest pierwszy z nich. Roboty ziemne i przygotowanie fundamentów stanowią około 8-10% całkowitego kosztu budowy. Najdroższe są materiały i robocizna niezbędne do przygotowania inwestycji do stanu surowego zamkniętego, w tym: koszty ścian nośnych, kominów, stropy i elementów żelbetowych, konstrukcji i pokrycia dachu, schodów i balustrady, okien i drzwi. Nakłady poniesione na tym etapie odpowiadają za ok. 50% całkowitego kosztu budowy domu. Ten etap oznacza również najdroższą robociznę. Około jedną czwartą budżetu przeznaczonego na realizację pochłonie doprowadzenie inwestycji do stanu wykończonego. Koszt wykonania instalacji (wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa, C.O., elektryczna) sięga ok. 15% budżetu. Proporcje pomiędzy poszczególnymi etapami nie ulegają zmianom.

Ile kosztuje budowa 100-metrowego domu

Szacunkowy koszy budowy niewielkiego parterowego domu o powierzchni 100 mkw. z garażem na bazie stawek za materiały i robociznę obowiązujących w III kwartale 2016 roku to - na przykładzie konkretnego projektu domu - około 269 tys. złotych netto. W założeniach przyjęto, że koszt budowy domu nie obejmuje ani kosztu zakupienia gruntu, na którym dom stanie, ani wyposażenia nieruchomości w sprzęty domowe i meble. Kalkulacja jest więc zbliżona do zeszłorocznej, która wskazywała, że inwestor powinien liczyć się z wydatkiem na poziomie 261 tys. złotych.

Szacunkowy koszt budynku jednorodzinnego wolnostojącego, parterowego o pow. 100 mkw. z garażem
  Koszty w tym robocizna
STAN ZEROWY 
Roboty ziemne 4 365 zł 4 280 zł
Fundamenty 18 712 zł 6 617 zł
  23 077 zł 10 897 zł
STAN SUROWY ZAMKNIĘTY 
Ściany nośne 22 295 zł 5 692 zł
Kominy 7 501 zł 914 zł
Strop i elementy żelbetowe 19 599 zł 8 310 zł
Konstrukcja dachu 9 407 zł 3 341 zł
Pokrycie dachu 32 547 zł 8 608 zł
Schody i balustrady 14 985 zł 3 230 zł
Okna 8 247 zł 1 094 zł
Drzwi 20 729 zł 2 069 zł
  135 308 zł 33 257 zł
STAN WYKOŃCZONY 
Ścianki działowe 7 090 zł 2 972 zł
Tynki wewnętrzne 20 330 zł 10 540 zł
Malowanie 3 227 zł 1 761 zł
Posadzki i podłogi 27 612 zł 9 633 zł
Elewacja 9 474 zł 5 676 zł
  67 732 zł 30 582 zł
INSTALACJE 
Instalacja wodociągowa 5 059 zł 1 863 zł
Instalacja kanalizacyjna 5 631 zł 2 018 zł
Instalacja gazowa 10 094 zł 500 zł
Instalacja C.O. 13 343 zł 2 422 zł
Instalacja elektryczna 9 465 zł 3 128 zł
  43 593 zł 9 931 zł
CAŁKOWITY KOSZT BUDOWY* 269 710 zł 84 667 zł
*Podane kwoty są kwotami netto – bez VAT. Do wyceny przyjęto: materiał ścienny cegła silikatowa, okna PCV, kocioł gazowy, strop drewniany, dach dwuspadowy, dachówka cementowa. Dom budowany w technologii standardowej (nie energooszczędnej). Źródło: lipinscy.pl na podstawie Sekocenbud

Tradycyjnie największą część budżetu pochłonie doprowadzenie domu do stanu surowego zamkniętego, które (nie licząc wcześniejszych prac na etapie stanu zerowego) będzie kosztowało ok. 135 tys. zł, co stanowi mniej więcej połowę wydatków potrzebnych dla zrealizowania inwestycji.

Ile kosztuje budowa 150-metrowego domu?

Koszty budowy domu o powierzchni 150 mkw. - szacunki
Koszty budowy domu o powierzchni 150 mkw. - szacunki (Lipińscy Domy)

Ile kosztuje budowa 150-metrowego domu

Niektórzy inwestorzy zamiast domu parterowego stawiają na konstrukcję piętrową, z użytkowym poddaszem. Szacunkowe koszty budowy domu tego typu z garażem, o łącznej powierzchni 150 mkw. to według kalkulacji biura projektowego Lipińscy koszt na poziomie 404 tys. złotych netto.

Szacunkowy koszt dla jednorodzinnego wolnostojącego o pow. 150 mkw. z użytkowym poddaszem i garażem 
  Koszty w tym robocizna
STAN ZEROWY 
Roboty ziemne 6 547 zł 6 420 zł
Fundamenty 28 069 zł 9 926 zł
  34 616 zł 16 346 zł
STAN SUROWY ZAMKNIĘTY 
Ściany nośne 33 442 zł 8 539 zł
Kominy 11 251 zł 1 371 zł
Strop i elementy żelbetowe 29 399 zł 12 465 zł
Konstrukcja dachu 14 110 zł 5 011 zł
Pokrycie dachu 48 820 zł 12 912 zł
Schody i balustrady 22 477 zł 4 844 zł
Okna 12 370 zł 1 641 zł
Drzwi 31 094 zł 3 103 zł
  202 963 zł 49 886 zł
STAN WYKOŃCZONY  
Ścianki działowe 10 634 zł 4 457 zł
Tynki wewnętrzne 30 494 zł 15 811 zł
Malowanie 4 840 zł 2 642 zł
Posadzki i podłogi 41 418 zł 14 449 zł
Elewacja 14 211 zł 8 514 zł
  101 598 zł 45 873 zł
INSTALACJE
Instalacja wodociągowa 7 589 zł 2 794 zł
Instalacja kanalizacyjna 8 447 zł 3 027 zł
Instalacja gazowa 15 141 zł 751 zł
Instalacja C.O. 20 014 zł 3 634 zł
Instalacja elektryczna 14 198 zł 4 691 zł
  65 389 zł 14 897 zł
CAŁKOWITY KOSZT BUDOWY* 404 565 zł 127 001 zł
* Podane kwoty są kwotami netto – bez VAT. Do wyceny przyjęto: materiał ścienny cegła silikatowa, okna PCV, kocioł gazowy, strop drewniany, dach dwuspadowy, dachówka cementowa. Dom budowany w technologii standardowej (nie energooszczędnej). Źródło: lipinscy.pl na podstawie Sekocenbud

Analogiczna kalkulacja rok wcześniej zakładała, że inwestor powinien liczyć się z wydatkiem na poziomie ok. 392 tys. złotych. Także w tym przypadku mowa więc o niewielkim wzroście kosztów, sięgającym ok. 3%.

Malwina Wrotniak-Chałada

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 honda130crx

pomagam.pl/ifvjj8xe

! Odpowiedz
2 0 solidsnake585

No to ludzie się nie znają, Systemem gospodarczym 150m z garażem parterowy w cenie 150 tys można się zmieścić.
Tylko trzeba szukać jak najlepszych cen za materiały a nie pierwszy lepszy skład budowlany.

! Odpowiedz
1 1 rob_44

Wydaje mi się, ze ceny są zbliżone do realnych. Dlaczego? Bo zazwyczaj wyceniane sa najprostsze rozwiązania, które nie zawsze są korzystne jezeli chodzi o trwałość i solidnosc budynku. A tutaj masz podane ceny wiarygodne, dla solidnych rozwiazań. Wylicz sobie dokładnie, (ale tak rzetelnie) ile trzeba na prawdę zapłaćic, . Ja wyliczałem sobie na stronie www.remontomierz.pl i tam faktycznie wychodzi tak jak w tym artykule, a nie wydaje mi sie, żeby sciemniali.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 7 ~hehe

Wchodzę na inne portale, podają ceny rzeczywiste, wchodzę na bankiera, a tutaj ceny zachęcające do niebudowania i kupowania mieszkania na kredyt na 30 lat, i obietnice jak to mieszkania jeszcze zdrożeją. Ten portal jest taki wiarygodny.

! Odpowiedz
0 0 ~darek0616

witam
sprzedawalem na targu zatrudnilem kobiete sprzedaz spadla dniowke zaplac i tyle same straty, budowałem altane wylewka 24m2 sama wylewka gruszka z pompa 1200, wzialem dwoch kumpli flaszke betoniarke i zrobilem za 400zl, budowalem pomieszczenie gospodarcze wylewka konstrukcja drewno ocieplenie welna i styropian piec koza z plaszczem w srodku siatka i klej firma zaproponowala ok 100 tys koszt budowy w dwoch 25 tyś, z tym ze mam busa i narzedzia. najlepiiej najac firme trzech pali jeden grzebie i kazdemu sie nalezy. darek0616@op.pl

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 15 ~adi

Ciężko postawić dom 150m2 za podaną kwotę. Stan surowy otwarty to jakieś 150-200tys. z robocizną. Okna porządne PCV to jakieś 30tys i brama garażowa ok 5tys (pojedyncza).
Wiem są tańsze, ale budując dla siebie nikt nie wstawia badziewia jak developer.
Instalacje to nie tylko kabelki i rurki, ale też gniazda, włączniki, baterie, geberit itd.
Dodając koszty wyposażenia i zagospodarowania terenu pół bańki pęka jak nic.
Ja budując dość oszczędnie i robiąc większość prac instalacyjnych i wykończeniowych na dom 160m2 użytkowej wydałem trochę ponad 500tys. (blisko dużego miasta). Nie licząc kosztu działki. Tanio nie jest, ale znowu zaczyna się boom budowlany. Z okna widzę 10 budów i co weekend kilka osób pyta o działki w okolicy. Sporo jest ludzi z pieniędzmi.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 3 ~Anna

Na na pewno nie są to małe koszty, zależy też od metrażu i od tego jakich materiałów użyjesz. Ja dopiero wyrobiłam plany i niedługo będę zaczynała od podstaw czyli od fundamentów. Z mężem 21 kwietnia jedziemy do Nadarzyna na targi budowlane zobaczyć co teraz jest w modzie i jak to wygląda cenowo.

! Odpowiedz
1 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
3 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
2 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 3 ~Chołmbroukier

Mozesz przelać kaskę od razu na moje konto, i się nie stresować

! Odpowiedz
0 3 ~homo-homini-lupus

Jak ktoś jest biedny to ma mieszkać w ziemiance?

! Odpowiedz
3 14 ~rttyuiop

trza bulić, teraz już ze szwagrem, teściem i pustakami własnej produkcji chałpy nie wybudujesz, "normy" nie pozwalają,

! Odpowiedz
9 10 ~pobudowanyidiota

wszystko jest mozliwe nawet te wyliczenia,a co do mitomanow co to wyceniaja swoje bunkry na miliony zl i twierdza ze taniej sie nie da zbudowac! to jak dopie.....la wam katastrat to szybko na ziemie zejdziecie ;;i przestaniecie opowiadac dyrdymaly

! Odpowiedz
6 2 ~DR-WHO

katastrat???? Idż się uczyć gimbusie. Sam to najwyżej jesteś..... kastratem.

! Odpowiedz
1 9 ~Polakniestety

Ja pier zawodowy kierowca autobusu miejskiego a potem 300 lat na dom

! Odpowiedz
6 5 ~sas

ten kto te ceny wymyslil,niech lepiej sie leczy,za ta kase stan deweloperski

! Odpowiedz
3 21 ~silvio_gesell

A to ciekawe, bo ja zbudowałem mojej córce domek na drzewie. Ciekawy jestem jak to pasuje do obecnego modelu ekonomicznego.

! Odpowiedz
1 10 ~rttyuiop

to lepiej siedź cicho bo ci każą tą samowolkę wyburzyć, a co gorsza i dzieciaka odebrać za stwarzanie dla niego zagrożenia.....

! Odpowiedz
0 2 ~Chołmbroukier

Czy spełnia normy energetyczne?

! Odpowiedz
3 21 ~Piotr

Przepisy wymuszą zwiększenie energooszczędności w nowych budynkach. Zwiększy to koszty budowy o parę procent, ale będzie w przyszłości przynosić właścicielowi znaczne oszczędności w utrzymaniu budynku.
W sumie zysk znacznie przekroczy wzrost wydatku.
Ludzie oszczędzają na ociepleniu jakieś tam pieniądze, a później latami wydają krocie na ogrzewanie zimą, a latem montują klimatyzację bo za gorąco.
Bankier oczywiście zapomniał o tym wspomnieć.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 6 ~MacGawer

"współczynnik przenikania ciepła U dla ścian spadł z 0,25 do 0,23, dla dachów z 0,20 do 0,18, "

A czy wiesz, że aby spełnić te wymagania nalezy położyć ok. 15 cm styropianu na ściany i ok. 25 cm wełny na dach? Po takiej izolacji zapotrzeboiwanie na energię spada do pomijalnego poziomu. Ja mam "tylko" 10 cm na ścianach i 20 cm na dachu a w przeliczeniu na 100 m2 zuzywam ok. 5 tys kWh. Gdybym ogrzewał pradem kosztowaloby mnie to oszałamiające... 1.5 tys rocznie! A dom w/g nowych norm ma być lepiej ocieplony czyli 100 m2będzie zuzywał ze 3 tys kWh rocznie - ok. 900 zł na prad do ogrzewania. 600 zł rocznych oszczędności (przy najdrożeszym medium!) kosztem dodatkowych 5 cm izolacji po calym domu - kiedy to sie zwróci?

To nie wszystko, kocioł na biomasę w takim domu jest (niemal) niemożliwy do zastosowania. Średnia moc gzrewcza wyniasie jakieś 1.5 kW, a max 3 kW - kupcie takie kotly? Chyba nie ma mniejszych niż 12 kW czyli nawet w największe mrozy musiałby pracować z 1/4 mocy, a średnio z niewiele większą niż na samo CWU. JUz ten fakt pokazuje, że nowe przepisy zostały zrobione pod gaz, a tu kłaniają sie kosmicznie wysokie koszty instalacyjne (o ile gaz jest w poblizu). Na szczęscie widac kilka metod obejścia tych przepisów.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 4 ~aaaawssedd odpowiada ~MacGawer

No to kupisz sobie maly kociolek na wegiel.

! Odpowiedz
2 2 ~dominik174 odpowiada ~MacGawer

Daj swojego dostawcę energii z ceną prądu z przesyłem itp łącznie 30gr za kwh

! Odpowiedz
1 0 ~MacGawer odpowiada ~dominik174

G12r w grupie ENERGA, II-ga taryfa za 27.5 gr/kWh pzrez 12 h. Przy maksymalnym zapotrzebowaniu na poziomie 3-5 kW zakumulowanie energii na 6 godzin obowiązywania I-szej taryfy wymaga niewielkiego bufora. Na dobrą sprawę wystarczy 5 cm betonu w podlodze o ile zastosujemy podłogowki.

! Odpowiedz
0 0 ~MacGawer odpowiada ~aaaawssedd

Przejrzałem oferty "małych kociołków na węgiel" i nie trafiłem na mniejszy niż 8 kW. Chociaż nieco pzreszacowałem energooszczędność domu o izolacji a'la 2017 (będzie zużywał w okolicy 4 tys kWh, a nie 3 jak napisałem) to dalej mamy średnio 4x więskzą moc niż wymagana. Gdy doda sie do tego koszty instalacji CO to używanie węgla, a nawet biomasy w takim domu jest pozbawione jakiejkolwiek logiki. Zwłaszcza, że oszczędz sie na tym kilkaset zł rocznie: prąd przy 4 tys kWh kosztuje 1200 zł, a węgiel spalany w pzrewymiarowanym kotle kosztowałby ok. 800 zł.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~tfjf odpowiada ~MacGawer

1.Energia elektryczna jest DWA razy droższa.
2.Kotły na paliwo stałe łączy się z dużym zbiornikiem buforowym, wtedy można palić krótko, nawet co drugi, trzeci dzień, ale o tym nie słyszałeś. Ja mam takie rozwiązanie od 11 lat.

! Odpowiedz
0 0 ~MacGawer odpowiada ~tfjf

1) Wyżej podałem ceny energii elektrycznej (mozna sprawdzić w cennikach).
2) Znam bufory ciepła (o czym też pisałem wyżej) ale jaką "bezobsługowość" ma kocioł rozpalany co kilka dni? O sprawności katowanej pojemnością cieplną kotła (nagzrewanie i studzenie) i stratami na buforze nie wspominając. IMHO cena kWh z węgla w domu potrzebującym 4 tys kWh rocznie nie będzie niższa od 20 groszy, prąd w II-giej taryfie można kupić poniżej 30 groszy, a kWh z gazu obecnie kosztuje ok. 25 groszy (do końca roku pewnie zdrożeje o 3-4 gr bo ropa i dolar drogie, a indeksowanie nastepuje z 5-cio kwartalnym poślizgiem).

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
16 8 ~pobudowany

Tak,jak na budowie palcem nie kiwniesz bo mama pracy nie nauczyla toi za milion nie wybudujesz.brednie

! Odpowiedz
7 34 ~Adam_Słodowy

W sumie to mozna samemu piec chleb, robić szynkę, zbudować sobie samochó, uszyć garnitur, wystrugać zabawkę dla dziecka

! Odpowiedz
6 7 ~gosc

tak się towarzystwo obstawilo mieszkań za złotówkę nakupilo szkoły pokonczyli by miec pieniadze jakies odbiory techniczne wymyslili budowy domów o zawrot głowy podrozyli oni żyć chcą kiejdy głębokie maja duże sumy za odbiory techniczne tam wkładają za roboli pieniądze się wyksztalcili które z wypłat w zakładach pracy na szkolnictwo potracili

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
29 15 ~CB

Mi zawsze mówiono, że jak się buduje/remontuje cokolwiek to do wyceny jaką sobie założyliśmy albo jaką ktoś dla nas zrobił, doliczamy jeszcze 50% więcej. Wtedy mamy największe szanse żeby się bardzo nie rozczarować :)
Liczysz że zbudujesz za 300tys ? nastaw się na 600tys.

! Odpowiedz
3 46 ~Sebastiusz

Przelicz jeszcze raz swoje rachunki bo coś się popientroliło...

! Odpowiedz
15 12 ~Pi odpowiada ~Sebastiusz

300 tys - surowy zamknięty
+ 200 tys w górę wykończenie w zależności od materiałów (100m x 2000)

myślę, że CB się nie pomylił a raczej trochę zaniżył
bo sama budowa domu to nie wszystko, a otoczenie, płot, zagospodarowanie działki, wszystkie przyłącza, odbiory

! Odpowiedz
2 17 ~MP odpowiada ~Pi

CB chyba ma problem z matematyką bo 50% więcej niż 300k to 450K a nie 600k.

! Odpowiedz
0 3 ~yju odpowiada ~MP

On przyjął 600 i chce zaoszczędzić 50%, he,he

! Odpowiedz
1 3 ~mmm

Jak się nie potrafi liczyć i wybiera materiały, które są bez sensu albo co gorsza ekipa budowlana mega Ciebie przycinąto i z 10baniek wyjdzie. Znam człowieka, który wybudował i wykończył parterowy dom 100m2 za 170tys zł. Przy czy każdy szczegół dobierał pod względem ceny ale dom jest ocieplony i stoi.
Oczywiscie nie jest to dom pasywny ani energooszczedny a to w sumie najważniejsze kwestie bo jest roznica w placeniu rocznie 3000-4000zł a np. 700zł za ogrzewanie rocznie

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 31 ~Edmund

Zbudować dom to tylko pół sukcesu finansowego.Zostaje drugie tyle żeby go wykończyć , pózniej jeszcze ogarnąć działkę w zależności od metrów to też spory wydatek,bramy i ogrodzenie.Znam ludzi którzy wybudowali a na wykończeniówkę zbrakło już kasy z kredytu.Pózniej tylko narzekanie i męka że dom to gąbka finansowa. Życzę każdemu wybudowania domu,ale też nie stańcie się jego niewolnikiem.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 4 ~Acomitam

Wyliczanik czy mieszkanie czy dom - zaleźa od indywidualnych preferencji . Jeden lubi Audi inny BMW . Tak sie składa ze posiadam mieszkanie w scisłym centrum 80 tys. miasta i zarazem domek 185 m2 w tym samym miescie . W obydwòch miejscach lubie spedzac czas i czuje sie komfortowo

! Odpowiedz
4 4 ~Fred

Fajnie Ci. Ja mam tylko jeden dom w 10 milionowym miescie, niestac mnie jeszcze na kolejne mieszkanie niestety.

! Odpowiedz
1 8 ~seth

dom na lato, mieszkanie na zimę, tak bym chciał :-)

! Odpowiedz
0 10 ~md71

'Stara prawda ludowa' głosi, że dopiero TRZECI (wybudowany) dom jest taki, jaki sobie naprawdę byśmy życzyli. Osobiście, po doświadczeniach z pierwszym, się zastanawiam jakiż desperat podejmuje się budowy choćby drugiego - w naszych realiach - no chyba, że faktycznie 'śpi się kasie'.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 3 ~seth

prezes w naszej firmie buduje już 4ty dom.

! Odpowiedz
1 1 ~można_można odpowiada ~seth

prezes to może, ja znam takiego co swojej sekretarce młodszej od jego córki zrobił bebika

! Odpowiedz
3 2 ~md71 odpowiada ~seth

Jeżeli 'Twój' prezes buduje już 4-ty dom - zakładam, że wszystkie kolejne były 'dla niego' - to znaczy, że nie potrafi uczyć się na własnych błędach. Źle to firmie wróży na przyszłość.

! Odpowiedz
1 7 ~konsument

Budowa może kosztować trochę więcej szkoda tylko,że autor nie podał kosztów wykończenia domu pod klucz bo to też kosztowna sprawa

! Odpowiedz
2 16 ~Miroo

Te wyliczenia to jakieś fantazje... są niewiarygodne i nijak się mają do realiów przynajmniej zachodniej Polski...

Takie koszty wybudowania domu to jest może w stanie wycisnąć tylko ktoś bardzo doświadczony w budowach domów (deweloper) i tylko ktoś kto się tym profesjonalnie zajmuje i to w odpowiedniej skali (przynajmniej kilka/kilkanaście budów rocznie realizuje) i wtedy i tylko wtedy gdy stosuje tylko najtańsze i najgorszej jakości materiały budowlane - czyli buduje po kosztach ledwo spełniając normy - na sprzedaż. A przecież musi na nim jeszcze zarobić więc kupić taki dom można za 100 tys więcej...

Żaden normalny prywatny inwestor nie jest w stanie osiągnąć takiego rezultatu. Moim zdaniem osoba prywatna budująca jeden dom jednorodzinny, robiąca to pierwszy raz (czyli 90% budujących) przekroczy te koszty o 50-60% i to w sytuacji, gdy nie będzie się dawał w jakiś znaczący sposób oszukiwać...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 9 ~budowa

witam, miesiąc temu wprowadziłem się do nowowybudowanego domu 110m2 parterowy, dom spełnia normy domu energooszczędnego, jest to moja pierwsza budowa. cena domu pod klucz (wchodzisz i mieszkasz) z działką wyniosło mnie 390 000 zł. 8 km od ścisłego centrum Rzeszowa. Jeżeli buduje się dom do mieszkania a nie do pokazywania tj. brak balkoników, wykuszy, garażów podwójnych, schodów i innych generatorów kosztów. można naprawdę zmieścić się w tej wycenie, która jest podana w artykule i nie budowałem ze śmieciowych materiałów z castoram czy innych sieciówek. W całym domu mam podłogówki, wentylację mechaniczną z rekuperacją, klimatyzację w sypialni, odkurzacz centralny. dom ocieplony 20 cm elewacja, 18 cm pod wylewką i 10 cm piany poliuretanowej na stropie, ogrzewanie gazowe + kominek wolnostojący w ramach rekreacji. Pozdrawiam

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 5 ~seth odpowiada ~budowa

tylko że on pisał o zachodniej polsce to chyba trochę dalej niż 8km od Rzeszowa :-)

! Odpowiedz
4 5 lasekdrugi

w poprzednia sobotę na targach mieszkań w Poznaniu przedstawiciel tego biura powiedział mi że te koszty wykonania z katalogu ( rozmawialiśmy o 250 tys. ) to jest abstrakcja i nie zmieniając technologii nawet do 400 może dojść i on nie wie czemu tak jest w katalogu , hahah

! Odpowiedz
0 10 ~LD

Pracownia Lipińscy Domy nie brała udziału w targach w Poznaniu.

! Odpowiedz
2 2 lasekdrugi odpowiada ~LD

TO sprawdźcie to bo jakaś firma budowlana miała wasze katalogi i oferowała kompleksową budowe AZ, gość miał wschodni akcent, raczej zza Buga.

! Odpowiedz
9 3 ~PIS_to_Bezprawie

Zgadzam się budowa domu o powierzchni 100 m2 kosztuje z VAT 300.000 złotych. Znam kogoś takiego który mówił że taki dom wybudował za 200.000 złotych kredytu tylko przemilczał że włożył dodatkowo 100.000 zł własnych oszczędności.

! Odpowiedz
3 5 ~POtoMAFIA

Za to sprzedać można z zyskiem i jeśli ktoś ma odrobinę umiejetnosci budowlanych i sprytu to może dużo zaoszczędzić przy kosztach robocizny

! Odpowiedz
1 5 ~endi

Absolutnie nie zgadzam się z tezą zawartą w artykule , budowa domu NIC nie kosztuje , trzeba tylko wykazać się sprytem i inteligencją
https://www.youtube.com/watch?v=P73REgj-3UE

! Odpowiedz
0 5 ~szyszka

W polskich warunkach z pierdla by nie wyszedł eksploatując cudzy las.
Po 3 wojnie światowej dobrze mieć go za kumpla.

! Odpowiedz
0 2 ~seth

a gdzie garaż na samochód ?! ;-))

! Odpowiedz
0 1 ~Chołmbroukier

Sprytem jak sprytem, chęciami i wielką pracowitością trzeba się wykazać

! Odpowiedz
18 6 ~dada

90 m i 360 tys . Hah dobre . Za 360 mam dom 300 m

! Odpowiedz
1 32 ~adad

chyba z dykty

! Odpowiedz
4 1 ~MarcinZiębowicz

Obserwujemy klikadziesiąt jak nie kilkaset inwestycji w ciągu roku. Sami instalujemy pompy ciepła, wentylację, fotowoltaikę, klimatyzację i od naszych Klientów słyszymy, że w Polsce jest jak w Makro, że im więcej to zamiast taniej to drożej. Dlatego polecamy, że jak ktoś ma czas i potrafi połączyć wszystko to by brał ekipy specjalizujące się we wszystkim, nie zaś w całości. jeśli ktoś by potrzebował poradę to zapraszam do napisania maila marcin.ziebowicz@gmail.com

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 6 ~Mszczuja

O to właśnie chodzi. Albo zarabiam na potrzebną rzecz i najmuje fachowca, sam korzystając z życia, albo nie stać mnie i biorę kredyt i wszystko sam robię na odpierdol.

! Odpowiedz
0 8 ~md71 odpowiada ~Mszczuja

Główny (całości) wykonawca, jak już, to powinien być jeden(!) jedyny(!). Chodzi o odpowiedzialność za całość i niemożliwość 'zwalenia' winy na kogoś innego przez poszczególne ekipy. Każdy i tak się będzie posiłkował podwykonawcami ale odpowiedzialny będzie zawsze ten główny.

! Odpowiedz
13 17 ~aa

Zlecę wybudowanie 100 domów w tej cenie. Budowałem w 2011 prosty domek 90 metrów i systemem gospodarczym wyszło 360 tys bez bajerów. Teraz 202 metry i realna cena to 750 tys. W domu około 200 metrowym jest często np. 900 metrów, ścian i skosów. Samo głupie malowanie i zagruntowanie tego to ok 15 000 zł (malowanie ok 8 zł/metr, grunt ok 6/metr) plus farba i grunty. Hydraulika z piecem za ok 6 tys z ogrzewaniem podłoga -parter, grzejnik poddasze to koszt co najmniej 40 tys

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
9 10 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
5 17 ~nik odpowiada (usunięty)

Są ludzie, którym życie zawodowe wypełnia prawie cale 7 dni w tygodniu.
Nie wszyscy pracują jako cieć i mają czas spełniać się w domu jako malarz, hydraulik czy mechanik samochodowy. Myśl szerzej człowieniu!

! Odpowiedz
1 2 ~Pl odpowiada ~nik

komentarz był o tym, że koszty są trochę zaniżone, a koszt robocizny zależy dodatkowo od miejsca budowy (na zachodzie jest drożej)
ja budowałem w lubelskim w 2013r. 140m2 systemem gospodarczym i koszt wyszedł około 380.000,- zł (wykończenie uważam za "średnią półkę"), ale miałem dużą oszczędność na robociźnie bo w rodzinie mam budowlańców :)
generalnie 100m2 nie równa się 100m2 bo już same różnice w rozwiązaniach konstrukcyjnych mogą generować dodatkowe koszty

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 ~he_he odpowiada ~nik

Jeśli pracujesz 7 dni w tygodniu to przede wszystkim współczuje szerokości myślenia....

! Odpowiedz
1 2 ~Chołmbroukier odpowiada ~nik

No właśnie człowieniu, podnieś głowę i spójrz szerzej, ponad swój 7 dniowy kierat.
Często wykonanie czegoś przy budowie i remoncie samemu jest: tańsze, solidniejsze, daje bezcenną naukę.

! Odpowiedz
0 4 ~Kulczita odpowiada ~Chołmbroukier

Są ludzie, którym bardziej opłaca się zarabiać pieniądze niż siedzieć na budowie. Jeżeli zarabiasz 10k miesięcznie, to chyba normalne, że nie weźmiesz miesiąca urlopu, bo ci się to nie opłaca. Nie każdy liczy i ogląda każdy grosz przed wydaniem.
Mój dom 114m po podłogach (bo tak się powinno liczyć, a nie powierzchni użytkowej) kosztował bez działki, bez przyłączy, bez projektu i jego adaptacji oraz bez wszelakich opłat, które musimy ponieść PRZED wbiciem łopaty w ziemię, prawie 400k złotych. I proszę uwierzyć, że luksusów nie ma. Same okna pasywne to koszt - w przypadku mojego domu - 54k zł!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
13 2 ~tren88

Skoro domy murowane są coraz droższe, to może lepiej przestawić się na drewniane, za 250 tys. można spokojnie pod klucz się wybudować, a jak jeszcze macie znajomości u podwykonawców (dach, okna etc.), spokojnie można się zmieścić w 220. Przynajmniej według tego cennika http://www.proeko.com/domy-drewniane-z- bali/cennik

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
14 2 ~Jadwiga

Artykuł, artykułem wiadomo że budowa domu to dla większości inwestycja życia. Mi się marzy taki dom z bali drewnianych, najlepiej tych ciosanych ręcznie. Ostatnio sporo się z mężem zastanawialiśmy czy nie podjąć tego wyzwania i nie zamienić nasze m4 na dom z ogródkiem. Wstępna wycena takiego domu, którą uzyskaliśmy z firmy Wikpol mocno nas zainteresowała, ale oczywiście trzeba się liczyć z tym, że końcowy kosztorys będzie droższy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 6 ~sylwia

Tez lubię takie domy ale są poza moim zasięgiem, może gdybym miała już atrakcyjną działkę na przedmieściach pokusiłabym się o taki dom, a tak biorę pod uwagę ale bardziej takie domy jak Villa Campina, mieszczą się nawet w dopłatach mdm.

! Odpowiedz
2 4 ~Małgosia

Tu musisz poznać jakie są koszty utrzymania takiego drewnianego domku. Pomagałam w impregnowaniu. Specjalny środek co 3 lata do impregnacji koszt 5 tyś przy samodzielnym malowaniu. Co 2 lata środek przeciw szkodnikom drewna koszt nieco mniejszy. Niby rocznie nie wychodzi więcej niż 1500 na chemię ale trzeba pamiętać że na to trzeba odkładać.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 4 ~maruda

Zapomnij.
Jeśli dobrze zarabiasz to kupujesz gotowy dom lub zlecasz jego kompletną realizację w jeden rok.
Dom przydatny na kilkanaście lat jak dzieci są małe. Jak dzieci wyjdą, stary dom to same utrapienia.
Pierwszy dom dla wroga, drugi dla przyjaciela, trzeci dla siebie.

! Odpowiedz
3 14 ~Gosia

Beznadziejny artykuł. Oderwany totalnie od rzeczywistości. Bzdura totalna! Podane ceny należy pomnożyć razy 2.

! Odpowiedz
3 19 ~23424

Zajebiste jest pisanie CENY BEZ VAT. Zwykła manipulacja.

! Odpowiedz
1 8 ~BB_King

Kto mi za tyle wybuduje?

! Odpowiedz
0 1 ~seth

może autor artykułu ?

! Odpowiedz
1 6 ~Dominik

Ceny z kosmosu. Ciekawe kto za tyle wybuduje.
Co do dojazdów przy dwójce dzieci - szkoła, treningi późnym popołudniem katastrofa - mieszkam 12km od centrum miasta i jest to MEGA uciążliwe, wychodzimy z domy po 7, wracamy po 20:00.

! Odpowiedz
2 1 ~1234

Mam podobna sytuacje.
Wychodze o 7:20, wracam o 17, raz w tygodniu zajęcia dodatkowe do 18:30, w tym czasie jestem na zakupach. Gdybyś mieszkał w mieście też pewnie kwitłbyś do 20 chyba że masz już samodzielne dzieci.

! Odpowiedz
5 2 ~budowlaniec

bede budował dom na nastepny rok 95 m2 na fundament dach sciany nośne okna drzwi wystarczy mi 65 tys system gospodarczy to w waszej intencji jest kupić materiał w jak najniższej cenie bez wat jak się da itp da się a jak ktoś tylko potrafi robić kanapki do pracy to się płaci ja swój prosty projekt tk 2 zamkne w 140tys . siwy włos na głowie ale się da , a jak czytam że zbudował dom 90 m2 za 360 tys to powiem szczeże że pozłacane klamki bym miał za te pieniądze.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 13 ~Marek_z_Wrocławia

Od zeszłego lata mieszkamy z żoną we własnym domu, poza miastem, marzeniem mojej żony. Sami bo nastoletnie dzieci "powróciły" do miasta i mieszkają z rodzicami żony, bo ponoć tracą mniej czasu na dojazd do szkoły i uczelnię oraz, tu ukłon naszą stronę, nie musimy już wieczorami (późnymi) po nie przyjeżdzać. W domu nareszcie spokój. Teraz czekam na wiosnę aby pokosić sobie trawę. Działka ma 35 arów, więc jakieś dwie godziny rozrywki mam zapewnione! Chyba sie również przeniosę do teściów

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 60 ~Blok_ssie

Tak pitolicie wszyscy o tych dojazdach, koszeniu trawników, a prawda jest taka, że większość z Was chciałaby zaznać tej wolności jaką daje dom. Mieszkałem wiele lat w blokowisku i teraz nigdy bym tam nie wrócił ( chyba że na starość ). Do pracy w mieście wojewódzkim jadę 10minut, po rozwiezieniu dzieci jestem w pracy po max 35 minutach. Nie muszę szukać miejsca wolnego pod blokiem bo mam własny duży parking. W piecu nie muszę palić bo mam bezobsługową pompę ciepła. Trawnik skosić raz na 2 tygodnie to sama przyjemność, a odśnieżałem w tym roku raptem 3 razy. Połowę roku spędzamy praktycznie w ogrodzie. Dzieciaki mają w końcu swojego zwierzaka. Mamy własne warzywa na wyciągnięcie ręki. To wszystko kosztem 10-15 minut x 2 dłuższego dojazdu (ok. 10km). Polecam

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 16 ~zed odpowiada ~Blok_ssie

Dokładnie :) uwielbiam kosić trawkę, z dobrym zimnym piwem w ręku :) A na większe trawniki kupuje się traktorek. Taki 500-600 metrów spokojnie ręczną kosiarka się opędzi w 2 godziny

! Odpowiedz
1 1 ~md71 odpowiada ~zed

ad ~zed i ~Blok_ssie
To jest bardzo względne - chodzi o koszenie trawników.
Żeby było ładnie, przy sprzyjającej trawie aurze, trzeba kosić raz na tydzień - po dwóch tygodniach już będzie trochę ciężko. Zależy oczywiście co kto lubi ale kolega przy większym metrażu działki nabył traktorek i teraz całość przeklina(!), bo mimo traktorka kilka godzin w każdy weekend musi (powinien) śmigać.
Dojazdy też przeklina - zamiast kończyć tyrkę (w centrum) ok 17:00 wyjeżdża o 19:00 - w domu i tak ląduje ok 20:00.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~kot odpowiada ~zed

w dwie godziny to ja koszę 2 tys m2, spalinowka, 200 ccm/6KM

! Odpowiedz
34 38 ~Budulec

Dzień, w którym sprzedałem własnoręcznie i bez grosza pożyczki zbudowany dom był jednym z fajniejszych dni w moim życiu. Teraz gdy znajomi 50+ zaczynają swoje pierwsze wymarzone budowy .... nic nie mówię choć wiem co będzie. Każdy ma prawo do jeszcze jednego fajnego dnia. Oni też kiedyś będą się cieszyć, że sprzedali dom.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 3 ~Komin

Dlaczego?

! Odpowiedz
3 25 ~JA6969

Dzień, w którym sprzedałem własnoręcznie i bez grosza pożyczki zbudowany dom był jednym z fajniejszych dni w moim życiu - jak go sprzedałeś i się z tego cieszysz to naprawdę musiała być "zacna" budowla ;P

! Odpowiedz
10 15 ~seth odpowiada ~JA6969

a może po prostu znudziło mu się rąbanie drzewa na zimę, strzyżenie trawników, naprawienie rynien, malowanie płotu czy elewacji kiedy jego koledzy bawili się z wnukami albo chodzili na spacery....

! Odpowiedz
2 16 ~JA6969 odpowiada ~seth

Albo znudziło mu się non stop naprawianie fuszerek które zrobił i teraz jest szczęśliwy że robi to ktoś inny?

! Odpowiedz
2 7 ~edo

tylko ze ja lubie owoce swojej produkcji mam gdzie odpocząć zrobić grilla polezec pod drzewem itd. urodziłem się i zyje na własnym ''trawniku'' i cenie sobie to

! Odpowiedz
8 48 ~7malarzypeel

autorka brała te ceny robocizny chyba z ukraińskiego rynku. Cennik zdecydowanie zaniżony. Instalacja elektryczna za 4,4k? Gazowa za 700pln? Dach za 6k? Nierzetelny artykuł.

! Odpowiedz
0 2 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
3 3 ~jkdfsjgks

No to bierze się ukraińców na czarno i gra gitara. :)

! Odpowiedz
3 11 ~hydraulik

dobry kociol kondensacyjny to wydatek 10 tys a tu cala instalacja co za 12 tys :))

! Odpowiedz
4 8 ~lizarr26 odpowiada ~hydraulik

Pilolisz kolego...dobry kocioł za 4-5 tys zł kupujesz. Reklamy nie będe robił ale do 120m2 kocioł REMEHA De Dietrich jest super kotłem i nie kosztuje majątku. .To tak jak jazda samochodem - chcesz jeździć Mercedesem, to nie ma problemu - zapłacisz, to pojedziesz. Jak chcesz jeździć samochodem, to nawet dobry VW, czy Skoda wystarczy. Często nawet zaskakuje jakością i komfortem.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 2 ~jas_kowalski

Właśnie zaczynam budowę (okolice Gniezna) i dostałem ofertę na postawienie fundamentów + ocieplenie, podłoga na gruncie, ściany, dach płaski + ocieplenie za 30,5 tysi, Waszym zdaniem to dużo? Ile Was to wyniosło? Pozdrawiam

! Odpowiedz
0 1 ~RICO

Drogo ! Chyba,że chodzi o podłogę na gruncie 300 m2.Co z przyłączami/woda,energia,kanalizacja,wentylacja/

! Odpowiedz
1 2 ~JA6969

zależy od wielu czynników (jaki grunt, wielkość, materiały itd).

! Odpowiedz
0 1 ~Tresk

Czołem, ja zakończyłem budowę jakoś rok temu, też okolice Gniezna. Możesz jeszcze raz co konkretnie w te 30,5 tys wchodzi?

! Odpowiedz
0 2 ~jas_kowalski odpowiada ~Tresk

Zrobienie wykopów pod fundamenty, wylanie betonu, murowanie z bloczków, ocieplenie - generalnie całe fundamenty, do tego podłoga na gruncie z ociepleniem, murowanie ścian zew. i wew., położenie strop-teriva i ocieplenie (dach płaski). Pytałem paru ekip i ceny były zbliżone od 26 do 37 tysi...

! Odpowiedz
0 1 ~jsa_kowalski odpowiada ~jas_kowalski

pow. użytkowa domu ok. 125 m2

! Odpowiedz
1 11 ~elektryk

18 tys. za instalacje elektryczną? to ja się od razu piszę na taką kasę. Komu założyć?

! Odpowiedz
1 8 ~seth

z materiałami, znajomi za samą robociznę biorą po 6 tys za domek.

! Odpowiedz
8 9 ~Pelikan

Dom pod miastem bajka i tanio m2 się buduje, ale dojazdy no i koszty utrzymania. Ja po 13 latach miałem koszty z dachem, wilgoć przy fundamentach, osiadanie tarasu, odnowienie elewacji. Już muszę robić bramę wjazdową, domofon, lampy zmierzchowe, a za 5 lat pewnie nowy piec itd, itp.Majątek na ogrzewanie, dojazdy, zieleń w ogrodzie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
9 12 ~StanRS

To pewnie miałeś dziadowskich fachciurów, że spartolili robotę. Pewnie z ukrainy, albo tych obszczymurków spod sklepów, żeby jak najtaniej było. Niedbale położona izolacja przeciwwilgociowa, to tak będzie.

! Odpowiedz
2 11 ~Jaa

To jak pilnowałeś budowy że już po 13 latach się domek sypie?

! Odpowiedz
3 8 ~fjdksgjks

Wykup sobie 20m2 klatkę w centrum i będziesz miał 10 min dojazdu autobusem do roboty. Poza tym jakbyś porządnie zbudował, to byś nie musiał remontować. Chytry 2 razy traci.

! Odpowiedz
7 14 ~hophead

Wszystko pięknie, ale nie za bardzo rozumiem kolumnę "robocizna".
Skoro budujemy systemem gospodarczym, to praktycznie za nic nie płacimy, poza robotami wyspecjalizowanymi, które wymagają uprawnień - łącznie przy takim domku ok 7-8k. Całą resztę można zrobić systemem gospodarczym, czyli samemu i przy pomocy rodziny.
Ewentualnie jeszcze roboty ziemne, ale to wydatek maksymalnie 3k, czyli łączna robocizna zamyka się w 10k.
I niech nikt nie mówi, że budowlanka, to jakaś wiedza tajemna, wszystko jest w książkach i internecie.
Jestem programistą, więc dziedzina chyba możliwie odległa, a do tej pory zbudowałem systemem gospodarczym dom o powierzchni 170m^2(z pełnym podpiwniczeniem) i budynek gospodarczy o powierzchni ok 360m^2. Łączny koszt bez zakupu ziemi - niecałe 300k zł, brutto!
Tylko wymaga to racjonalnego podejścia, prosty przykład, odbiory elektryczne (przyłącze 40kW i grubo ponad 200 zakończeń sieci) - najtańsza oferta odbioru całości instalacji od licznika 2300 zł brutto, bez sensu, zorientowałem się jakie są koszty uprawnień E i D, okazało się, że poniżej 500 zł, więc je sobie zrobiłem, łączy koszt, z dojazdami, wypożyczeniem sprzętu - 850 zł i do tego mam uprawnienia na 5 lat. Przykład drugi - prace ziemne, wycena 16k zł (skomplikowany teren, pełne podpiwniczenie domu, konieczność wymiany podłoża pod budynkiem gospodarczym), bez sensu, znalazłem na Allegro starą ruską koparkę, łącznie z doprowadzeniem jej do stanu używalności i paliwem 10k zł. Całość zrobiona 6k zł taniej i mam koparkę. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku, ale jeśli da się coś zrobić taniej samemu w rozsądnym czasie, to się to robi i tyle.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 29 ~Widział

Prawie jak w Danii,czyli 80 tyś euro wybudowanie domu w PL,przy przeciętnym wynagrodzeniu z strony Bankier.pl 1000 euro.Wielu Polaków takiej pensji nie ma.Znajomy Duńczyk wybudował dom o pow.100m2 za 100 tyś euro przy zarobkach kilka razy większych niż są w PL. POLACY CAŁE ŻYCIE NA KREDYCIE.

! Odpowiedz
4 4 ~Bubu

Na tym polega różnica między najbogatszymi krajami naświecie a tymi średnio bogatymi. Dziwią mnie takie argumenty a w Szwajcarii czy Norwegii ludzie zarabiają 3k Euro a w PL tylko 1000E.

! Odpowiedz
5 8 ~WillyWonka

Akurat koszt budowy takiego domu wydaje się być realny i oscyluje najczęściej w granicach 260-300 tyś. Do tego jeszcze dodać wartość gruntu i ewentualnych przyłączy. A przez to całkowita wartość nieruchomości może być o wiele wyższa.

! Odpowiedz
11 13 ~EkonoŁOM

Chyba Panienka domu nie budowała...

Miło się patrzy na takie koszty - szkoda, że nie są realne...

! Odpowiedz
4 8 ~Amino

Drobna rada - Parapety : Po co kupować 'sztuczne z marketu' jak można TANIEJ znaleźć w Necie firmy które zrobią na miarę z buka lub dębu SUROWE.
Kupcie bejce - ja robiłem Sopura i spróbujcie SAMI pobejcować.! Na to lakier - efekt jest FENOMENALNY nieporównywalny z czymkolwiek z marketu. Parapet ma DWIE strony to na jednej można ....się nauczyć :) /dość łatwo się bejcuje zwykłą gąbką/ i wypróbować różne kolory.
Jak Wam się uda :) to spróbujcie TAK SAMO...ze schodami.
To naprawdę NIE JEST filozofia.
A drewno bejcowane jest o wiele bardziej efektowne niż tylko lakierowane.
NISKIM kosztem dostaniecie SUPER efekt.
Itd., itp. ;)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 24 ~len

Budowa domu to jakaś przygoda z emocjami napewno .Ale sprzedać już nie tak łatwo a nie jeden jest w plecy .Dobre czasy dla domów już za nami. A jeszcze te narzekania ze korki rano do miasta a po połdniu w drugą stronę.

! Odpowiedz
17 2 ~xyz

30k. pokrycie dachu? I to jeszcze netto?
Chyba pozłacane są te dachówki.
Znajomy budował dom i za dach ok. 230m2 zapłacił (za materiał) ok. 23k. (ceramika, okna dachowe i obróbka blach.)
Tak samo elektryka. Ile ten elektryk bierze od punktu? 100zł (chociaż nie wiem ile elektryk bierze ale wydaje mi się, że to trochę za dużo).

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 3 ~xxx

a rynny podbitka? może znajomy zaniżył Ci cenę bo nie chciał szpanować

! Odpowiedz
34 5 ~stan

Po co poddasze???!!!! Po cholerę ten dach dwuspadowy???!!!! Niepotrzebne, dodatkowe koszty. Płaski dach - bezpieczniejszy i tańszy.

! Odpowiedz
7 21 ~budowałem_dom

Co ze śniegiem? Płaski dach to same problemy!

! Odpowiedz
2 11 ~ocieplenie odpowiada ~budowałem_dom

jakim śniegiem?

! Odpowiedz
7 11 ~oko

Widze że sie nie podoba płaski dach .Jakas niezdrowa moda na spadowy ,a jak taki pokoj wygląda przecież to żałosne takie sciany pochylone .Mieszkanie na poddaszu a latem lubicie saune ?

! Odpowiedz
2 13 ~holahola

Co warunkami zabudowy, w większości gmin brak pozwolenia na dachy płaskie

! Odpowiedz
11 10 ~Strychowiec odpowiada ~oko

Ja osobiście uwielbiam pokoje ze skośnymi ścianami - jak dla mnie wyglądają o wiele lepiej niż takie kwadraciaki, zwłaszcza jak mają jeszcze okna dachowe.

! Odpowiedz
1 5 ~kałamarz odpowiada ~oko

na saunę na poddaszu jest metoda - strop betonowy. mam tak i nie mam sauny...

! Odpowiedz
2 0 ~seth odpowiada ~Strychowiec

jak masz 140cm wzrostu to ok.

! Odpowiedz
2 3 ~nju

27 kilo dach, chyba z ceramiki. 110m2 4lata temu pod wawą 8500zł materiał plus robota :)

! Odpowiedz
5 4 ~goldman

NO domowi milionerzy zaraz zobaczycie ile warte sa wasze wille

! Odpowiedz
2 37 ~HipotecznyBlog

Standard wykończenia może być różny - można kupić meble kuchenne za 20.000 lub za 200.000 (też miałem taki przypadek), panele za 25 zł/mkw lub deski za 300 zł/mkw. Inne są też koszty robocizny np. w Warszawie, a inne w Rzeszowie. To wszystko podnosi bądź obniża koszty budowy. Nie wnikając w szczegóły, Bankier dobrze "uśrednił" koszty budowy. Za tyle mniej więcej buduje się domy. Można wybudować dom 150 mkw zarówno za 250 tys., jak i 700 tys.

Patrzę jednak przez pryzmat kilkuset kosztorysów, które analizowałem, gdzie ludzie budowali domy (różne domy: małe/duże, drogo wykańczane/tanimi materiałami itp) to "średnia" bardzo dobrze pasuje do kosztorysów podawanych w tym artykule.

Często czytam różne branżowe analizy i naprawdę muszę przyznać, że jakość tekstów (zaznaczam, że nie o wszystkim czytam :) ) redaktorów Bankiera jest mega merytoryczna. Szacunek, bo wiem ile czasu zajmuje rzetelne przygotowanie materiału.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 19 ~Seth

Nareszcie jakiś głos rozsądku a nie tylko krzyki to za tanio to za drogo... pozdrawiam

! Odpowiedz
1 4 ~milago odpowiada ~Seth

Autorowi chodziło o średnią i też uważam, że wyliczenia są dobre. Kosztorysowałem budowy przez 5 lat i trochę się na tym znam. Pewnie, ze ten sam dom można wybudować za 300 i 600 tys. wszystko zależy od standardu. Można kupić drzwi wew. za 300 zł za skrzydło i 5000. Można kupić okno za 1000 i 3000. Można kupić zabudowę kuchni za 5000 w Castoramie i zamówić włoskie czy niemieckie meble za 50000.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
8 5 ~Rudi

Zakonczylem budowe w 2011 roku 120 metrow uzytkowych z kuhnia kominkiem z kamienia po podliczeniu z dzialka i wszyskim to 480000. Mialem wujka z wykonawce to zawsze pare groszy bylo taniej. Nie ma szansy, zeby teraz na takiej dzialce w podobnym standarcie sie wybudowac!!! Wszysko jest drozsze, no moze poza bialym pustakiem bo wtedy ich nie bylo bo cena sza w gore ja kupyealem po 9,60za sztuke.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 17 ~Szubert

to jak po 9,60 za bialego pustaka placiles to przegrales "rzycie"

! Odpowiedz
1 13 ~Amino

Dom 130 m spokojnie za 250 tys. się postawi. Z malowaniem podłogami itp.
Plus działka - niestety.
Kotłownie można zrobić za 10- 20 tys a można piec gazowy 2funkcyjny za 2- 3 tys.
Też jest OK. Jak ktoś chce TANIO to musi pilnować ROZSĄDNEGO kompromisu między jakością a ceną.
Schody możesz zrobić efektowne za 10 - 20 tys , ale jak zrobisz piękne drewniane stopnie ale podstopnice z płytek co też jest bardzo ładne - to wyjdzie....3 - 4 tys.
Itd., itp....

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 15 ~hc

Schody i balustrady za 20 tys w domu parterowym ???? Kto robil te wyceny ?

! Odpowiedz
1 22 ~Rafał

Po co w domu parterowym, schody i balustrady za 16000zł ? :)

! Odpowiedz
31 6 ~abc

jak dom to minimum 200 metrów

! Odpowiedz
1 17 ~ZENEK

200? CONAJMNIEJ 500...

! Odpowiedz
0 5 ~kk odpowiada ~ZENEK

i cala rodzine zatrudnic do chuchania aby cieplo bylo

! Odpowiedz
4 17 ~Talu

Jeśli chodzi o duże miasta do wyliczeń bierzcie koniecznie pod uwagę koszty działek. Na obrzeżach centrum Wawy 500 m2 to min. 500 tys., a zwykle dużo więcej. Nie można zatem porównywać lokalizacji w mieście z kosztem wybudowania domu. Wygoda w domu poza miastem jest oczywiście dużo większa, a koszty utrzymania niższe, ale to są po prostu dwa różne style życia. Sam jestem po wyprowadzce z miasta. Koszenie trawy i inne prace w otoczeniu domu są fajne dla zdrowia. Warto jednak zważyć czy dzieci będą mogły same dojechać/wrócić do szkoły, na zajęcia, na imprezy po nocy! itp. Jeśli nie, jesteśmy skazani na drugi etat - taksówkarz. Do tego oczywiście własne dojazdy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
8 6 ~seth

koszenie trawy jest fajne ale raz drugi, trzeci, piąty.... po 10 latach uwierz mi że będziesz marzył o przeznaczeniu tego czasu na coś innego :-)

! Odpowiedz
5 19 ~PB

te ceny sa smieszne ciekawe kto polozy dach za 7tys?

! Odpowiedz
3 10 ~ołkidołki

A ile Ty byś chciał dać za robocizne pokrycia dachu 100m domku? oO Wiem, że są ceny za 3tys. i za 30tys., ale u znajomych/rodziny gdzie kładli za 5 tys. nie ma problemów mimo już 3-7 lat, więc nie widzę sensu przepłacać.

! Odpowiedz
0 8 ~waldy

Położy za tą cenę. W pazdzierniku kładłem blachodachówkę na dach o pow.290m2,cena to 7200zł.
okolice Legionowa-mazowieckie.

! Odpowiedz
1 6 ~Alex

Zależy jaki dach, ale za 40-45zł/m2 dachu można znaleźć już w miarę dobrą ekipę.
Choć są tacy co wołają po 80zł i jeszcze osobno liczą rynny, opierzenia, itd.
Wszystko kwestia firmy, dachu, materiału i wymagań inwestora.

! Odpowiedz
6 9 ~Robol

Ja myślałem o kupnie od dewelopera mieszkania nowo wybudowanego w Warszawie. Mieszkanie 55m w Wawie to koszt jakies 400k złotych w bloku np. od Budimexu. Po przeczytaniu tego artykułu dowiedziałem sie ze za te same 400k mogę zbudować 150m dom wiec będę musiał sie bardzo zastanowić co mi sie bardziej opłaca.

! Odpowiedz
1 22 ~sad

Trzeba miec jeszcze działkę...

! Odpowiedz
1 4 ~Inwestor

Można jeszcze kupić książeczki Sekocenbudu - tam są dokładniejsze dane

! Odpowiedz
19 15 ~budowałem_sam

rzetelna wycena, tak to wychodzi. budowałem sam i potwierdzam. Nb. dom 100 m2 to dla bezdzietnego małżeństwa a i tym będzie ciasno. Nie budujcie takich klitek! Dom 150 m2 wychodzi tylko 20% drożej a komfort jest nieporównywalnie wiekszy. Dla rodziny 2+2 powinien byc jeszcze większy 180-200 m2.

! Odpowiedz
4 13 ~Jan

Ja mam 220 m dla 5 osób. Sporo za duży.

! Odpowiedz
7 32 ~ererer

haha popaprane w głowie nieźle

100m2 domu dla małżeństwa za mało? to jakaś konsumpcjonistyczna choroba cywilizacyjna... współczuje

! Odpowiedz
14 9 ~tralala odpowiada ~ererer

no dla niedorajdów życiowych 100m to dużo. Tylko niektórzy ludzie chcą mieć np. gabinet, siłownie, warsztat, garderobę, pokoje dla 3 dzieci i te 180, to wcale nie jest super dużo, a dopłata specjalnie większa nie jest. Ewentualnie na wykończeniu, ale nikt Ci nie każe wykańczać wszystkiego. 3 pokoje zostawisz, będzie kasa, czas, to je sobie wykończysz.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 20 ~Alex

120m2 dla 4-os. rodziny 2+2 i żyjemy sobie wygodnie. Fakt, że nie ma miejsca na wyprawianie wielkich bankietów i imprez dla rodziny i znajomych, ale nie w takim celu budowaliśmy dom.
Oprócz samego metrażu trzeba jeszcze brać pod uwagę sam układ pomieszczeń w domu, ich rozmieszczenie i funkcjonalność. Wolę 120m2 gdzie na korytarze i komunikację ucieka 10-15m2, niż 150m2 gdzie na to ucieka 40m2.
No i jeszcze koszty eksploatacji trzeba liczyć, a nie tylko budowy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 22 ~ererere odpowiada ~tralala

i raczej na pewno nie mówi tego osoba bogata która stać tylko kurze w zbędnych pokojach będą hodowane za kredyty brane we frankach bo taniej :P

głupota po stukroć... znam takich ludzi, wypruwają flaki w pracy, dzieci dziczeją, pies nigdy nie wyprowadzany bo nie ma czasu a chałupa i auta jakby milionera ale wszystko na kredytach

recepta jak spaprać życie, śmieje się z takich kredyciarzy konsumpcjonistów :D

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 1 ~zaw

mam 300m na 2+2 ,używam 120m, więc wynająłem całą górę i jest o.k.

! Odpowiedz
7 0 ~tralalala odpowiada ~ererere

"hue hue", odpowiedź 20 latka na praktykach. Tak się składa, że działkę + dom wybudowałem za gotówkę w 70%, reszta od rodziny, więc "hue hue hue miszczu" nie trafiłeś. Kiśnij sobie w swoich 45m w centrum za 500tys. i bądź "miszczem" wszystkiego w teorii, bo Ci deweloper i agent nieruchomości mówił, że po co więcej i taniej nie będzie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 14 ~seth odpowiada ~tralala

siłownie w domu? to może jeszcze kościół albo supermarket? jak szaleć to szaleć!

! Odpowiedz
3 4 ~adam odpowiada ~Jan

mam dokładnie z garażem 390m2 i jakoś nie czuje przesytu

! Odpowiedz
2 9 ~zed odpowiada ~seth

a dlaczego nie ? mam siłownię (ławka, atlas + złom) i saunę, wystarczyło na to pomieszczenie raptem 20m2 w piwnicy. Żałuję że nie mam gdzie stołu do bilardu ustawić, bo on jednak potrzebuje dużo miejsca. Po to się buduje dom żeby mieć miejsce na to, czego się chce

! Odpowiedz
1 0 ~aaa odpowiada ~seth

Co w tym dziwnego??? Jak masz miejsce to kupujesz hantle, orbitrek, rowerek ew sztange albo wioslarza. Ja bym jeszcze worek do kickboxingu powiesil :) No i stół do ping ponga mozna miec skladany...Za 3 tys masz silownie kiedy chcesz i nic wiecej za to nie zaplacisz...za 3 lata sie zwroci a wygoda bezcenna.

! Odpowiedz
1 14 ~alex

Po cenach widać, że są to koszty raczej materiałów niższej jakości. Okna 3-szybowe są zdecydowanie droższe, instalacja c.o. raczej zwykła a nie podłogówka, w gaz raczej nie uwzględniono pieca a na pewno nie kondensacyjnego, elewacja to chyba bez ocieplenia, itd, itd. Wycenianie wykończeniówki to już w ogóle wróżenie z fusów, bo rozpiętość cenowa farb, płytek, klejów, gniazdek i kontaktów, itd, jest tak duża że można się mocno przestrzelić. No chyba, że jedynym kryterium ma być cena i kupowanie byle czego, byle najtaniej.
No i różne koszty nieprzewidziane jak extra opłata za przyłącza wod-kan, opłaty dla inspektorów, kominiarzy, urzędów, itp.
No i jeszcze wszystko w okół domu - ogrodzenia, bramy, alejki, bruki, założenie ogrodu z nasadzeniami - to też nieźle ciągnie, a w wycenie budowy domy się tego nie uwzględnia.
Na budowę domu pod klucz trzeba liczyć te 3,5tys/m2 + wyposażenie, umeblowanie, ogród, itp - i wcale nie jest to przeszacowane. Oczywiście bez kosztu samej działki.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 5 ~Michal

w cenie nie ma pozłacania elementow metalowych i łazienki za 100 tysięcy. To nie dla Polaka

! Odpowiedz
3 4 ~Art

Ja wybudowalem dom 87mkw ze wszystkim na gotowo kosztowal 260tys. zł bez działki. Najlepsze materiały

! Odpowiedz
10 11 ~www

Najlepszy to jest u każdego wieśniaka jego 20 letni ford - każdy w wersji królewskiej ( elegance).

! Odpowiedz
18 7 ~mnk

87 mkw to szałas nie dom

! Odpowiedz
1 5 ~szlamowka odpowiada ~mnk

ci wielcy od wielkich domow albo sie jeszcze nie nasprzatali albo maja bajzel albo wszystko przykryte przescieradlami jak w Ziemi Obiecanej u Bucholza.Male jest mile i do tego zaplacone a wiec zdrowe.

! Odpowiedz
4 10 ~Amino

DRZWI 15 - 22 tys ????? Ciekawe CO TO za Drzwi...
Okna powyżej 20 tys to też przesada. Schody i balustrady za ponad 20 tys ???
Mnie balustrady balkonowe w modne teraz "drewniane iksy" wyszły...niewiele ponad 1000 (JEDEN tysiąc pln.)
Robiąc COKOLWIEK samemu można zaoszczędzić SPORO.

! Odpowiedz
1 13 ~as

baranie to za wszystkie dzwi i okna

! Odpowiedz
2 1 ~flc

Umiesz Ty czytać ze zrozumieniem? Gdzie masz napisane drzwi 15-22 tys? Okna na widzę w tabeli za 12 394 a Ty za 20 tys? Patrzysz na ten sam artykuł?

! Odpowiedz
0 6 ~ss odpowiada ~flc

dolicz sobie vat Geniuszu

! Odpowiedz
1 0 ermin88 odpowiada ~flc

Zobacz na 150mkw :)

! Odpowiedz
2 18 ~piotr

Mieszkam w mieszkaniu 55 m juz 5 lat mirszkalem 20 lat w domu 140m. Chceciie wiedzieć plusy: Mieszkanie- blisko pracy nie trzeba palic w piecu nie martwisz sie o to ze ci dach cieknie. Dom-przestrzeń wygoda masz gdzie grila zapalić masz gdzie imprezę wieksza zrobić możesz mirc kominek jak masz garaż samochód zci nie marznie pod śniegiem sąsiad nie chodzi ci po suficie jak masz dzieci to w ogrodzie stawiasz piaskownice basen albo trampolinę a sam. Sie opalasz acha i jeszcze możesz miec psa a w mieszkaniu nieraz jest to problem. Wybralbym dom!!! Wolność !!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 3 ~piotr

Mieszkam w mieszkaniu 55 m juz 5 lat mirszkalem 20 lat w domu 140m. Chceciie wiedzieć plusy: Mieszkanie- blisko pracy nie trzeba palic w piecu nie martwisz sie o to ze ci dach cieknie. Dom-przestrzeń wygoda masz gdzie grila zapalić masz gdzie imprezę wieksza zrobić możesz mirc kominek jak masz garaż samochód zci nie marznie pod śniegiem sąsiad nie chodzi ci po suficie jak masz dzieci to w ogrodzie stawiasz piaskownice basen albo trampolinę a sam. Sie opalasz acha i jeszcze możesz miec psa a w mieszkaniu nieraz jest to problem. Wybralbym dom!!! Wolność !!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
12 14 ~erererer

ale po co takie wille na 150 metrów budujecie

mieszkania mają 40-70 metrów to postawcie dom 75 metrów i macie super dom z ogródkiem za 150 000 zł i niech sobie głupi kupują 70 metrową klite w bloku za 300 000zł

! Odpowiedz
2 3 ~Jan

Tylko, że w mojej okolicy działka 250000 tys.

! Odpowiedz
2 4 ~proste odpowiada ~Jan

To się przenieść do innej

! Odpowiedz
0 7 ~milioner odpowiada ~Jan

250 tysiecy tysiecy

! Odpowiedz
0 1 ~kazik

Jak mam nie porównywać jak piszą że płacą mniej zauzytkowanie niż w bloku.

! Odpowiedz
1 0 ~RMS

koszta są porównywalne, oczywiście porównywalny metraż a nie klitkę z wygodnym domem na przedmieściach czy na niedalekiej wsi.

! Odpowiedz
1 13 ~zed

prawda, średnio miesięcznie utrzymanie domu 160m2 kosztuje mnie ok 400-500 pln (łącznie z tv i internetem), teściowie czynszu z mediami w bloku za mieszkanko 60 m2 płacą ok 800 pln.

! Odpowiedz
14 4 ~kazik

Nie bardzo rozumie skąd takie wysokie opłaty za czynsz macie ja w Krakowa blok 4 letni:czynsz z ogrzewaniem z mpc . 273 zl co roku zwrot z ogrezwania około 700 zl, zuzywam 2 max 3 gj jest poporstu ciepło. Internet- 34, prad 50 zl, smieci 13 zl. Podatki 230 rocznie.Mieszkam z zona, mieszkanie 45 mk2 z pownica. Co miesiąc średnio wychodzi 340 zl.
200 zl wydają na paliwo znajomi na dojazd do pracy 13 km w jedną stronę. nie wspomna ze tygodniowo tracą 10h w korkach. I 100 tys frankow kredytu ale to ich wybor i sobie chwala:)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 11 ~RMS

Nie porównujmy mieszkań 2 pokojowych 40 m2 z domem nawet 100 m2, to tak jakby porównać fiata 126p z mercedesem klacy S...

! Odpowiedz
0 3 ~wow

to chyba na osobę liczysz...

! Odpowiedz
1 1 ~xRTm

Takich bloków jak Twój, jest w KRK mniej niż 10%. Ja za 32m płacę 325 (bez prądu i internetu), a w większości mieszkań nowych płaci się za 50m od 350 - 500 Pln.
Cały czas piszę tylko o czynszu.
W starych (w płycie) mieszkaniach czynsz potrafi być jeszcze większy i do tego niemal zawsze jest gaz.

! Odpowiedz
1 6 ~Dom

Co ty pleciesz prąd 50zł, przecież to sam abonament chyba z 40zł.Siedzisz przy świeczce i w kocu

! Odpowiedz
14 10 ~vc

Budujcie budujcie, rząd już ręce zaciera na podatek katastralny, jak będzie mało kasy z innych podatków to ten jest pierwszy w kolejce do wprowadzenia.

! Odpowiedz
5 10 ~RMS

Nie ma takiej możliwości, na duży podatek bo nikt nie będzie go płacił, co za tym idzie banki zabiorą te nieruchomości i nic z tym nie będą mogły zrobić a hurtownie materiałów budowlanych będą zamykać się na potęgę bo nikt nie będzie budował!! PKB i gospodarka upadnie bo budowlanka to motor gospodarki na tą chwilę

! Odpowiedz
4 6 ~jojo

koszt porządnej działki to ok.30%inwestycji :)

! Odpowiedz
4 14 ~RMS

Witam,
Jestem na etapie stanu surowego zamkniętego. Budowany dom 8km od miasta ok 50 tys mieszkańców, dom parterowy 120 m2 użytkowej, dach kopertowy z wypuszczonym garażem dwustanowiskowym pow. 42 m2. Powiem z doświadczenia, że budowa w pomorskim, zapoczątkowana w 2015 roku, planowane ukończenie w 2016, wychodzi tylko nieco więcej niż ten domek 100m2. Ściany z gazobetonu, okna Veka Softline, Brama Hormann dwuskrzydłowa, dachówka Koramic ceramiczna, itp. Podsumowując, nie dość że lepszy standard zastosowanych materiałów do tego duży garaż a cena tylko nieco wyższa niż domek 100 m2;) utwierdza mnie to tylko w dokonanym wyborze między własnym domem a mieszkaniem.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 15 ~chrupol

Podobnie ja uważam, mało niestety kto z mieszkańców w bloku przyjmuje do wiadomości, że koszt budowy domu jest zbliżony do kupna mieszkania, a komfort życia co najmniej kilkukrotnie wyższy ze względu na przestrzeń ...

! Odpowiedz
3 9 ~seth

jeszcze domu nie wybudowałeś a już uważasz że jest lepiej ? ciekawe :-)

! Odpowiedz
12 17 ~seth odpowiada ~chrupol

szkoda że tą wolną przestrzeń zawęża dym z palonych u sąsiada butelek w piecu.

! Odpowiedz
5 16 ~RMS odpowiada ~seth

hehe proszę Ciebie, a w mieście palą fiołkami ;) + wieczny smog z niedopalanych spalin samochodów stojących w korkach... wiem bo mieszkałem 25 lat w blokowisku.

! Odpowiedz
6 5 ~aaa odpowiada ~chrupol

Mieszkania maja wysoką cenę za metr tylko do około 100. Powyżej 100m cena spada, i bardzo często mieszkanie 85 kosztuje tyle co 130. Powyżej 100m niemal standardem są dwa poziomy. Pewne aspekty życia w mieszkaniu przeważają na domem, mamy fundusz remontowy, odśnieżanie, koszenie trawy itp w comiesięcznym czynszu. W zimie mając dom opuścić go na tydzień czy dwa mogą tylko posiadacze pieców na gaz lub olej opałowy w innym wypadku trzeba zatrudnić palacza. Co do ogrodu, każdy kto choć przez chwilę miał mówi nigdy w życiu i potem płaci ogrodnikowi bo nie chce mu się nawet trawy kosić, a jak kogoś stać to mając mieszkanie szczytowe może mieć na dachu niekoniecznie mini ogród. Koszty utrzymania stawiam, w pierwszych 10-15latach porównywalne czy mieszkanie czy dom 150m, później, dom robi się drogi bo czas dużych remontów a w bloku przez te 10-15lat jest duży zapas z funduszu. Mając dom poza miastem i dzieci niestety przykrym standardem robi się konieczność posiadania 3 aut (2dla rodziców, jedno dla niani/opiekunki) w mieście w dobrych lokalizacjach mało kto ma bo się nie opłaca, a wyjazdy załatwia wypożyczalnia aut, nawet licząc wynajem kilka dni co miesiąc wychodzi taniej bo jedyny koszt to stała opłata plus paliwo (mając własne mamy koszt utrzymaniowe, przy nowym są niższe ale po 3latach zazwyczaj tracimy połowę wartości), a korzystając z usług jednej dostaniemy dużo lepsze warunki po kilku miesiącach regularnego korzystania. Dodatkowy plus wypożyczalni można co wyjazd mieć inne auto, chcesz pojechać do lasu bierzesz terenowe, do miast malutkie, na rodzinny wyjazd minivan albo kombi, na imprezę typu ślub itp może być limuzyna premium czy auto sportowe.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 19 ~edi odpowiada ~seth

Ci co budują nie dodają kosztów ukrytych tj.własnego czasu i pracy poświęconej budowie,kosztów późniejszych związanych np.z dojazdem do pracy,dowozem dzieci do szkoły i innych kosztów związanych z lokalizacją i utrzymaniem budynku i działki np.odgarnianie śniegu itd. A. Wspólczuję tym co budują domy w nieciekawej lokalizacji i ewentualnej późniejszej ich sprzedaży,ponieważ mało chętnych na kupno..
Człowiek zostaje niewolnikiem swojej posiadłości,a gdy lat przybywa ma serdecznie tego dosyć.
Syn kupił za 215tys.(-25tys.MM) nowe mieszkanie.70m2 + 12m2 taras + garaz na parterze. Biedronka 100m. szkoła 200m. Basen kryty+orlik ok.300m..las ok.500m.
I dobrze zrobł,ponieważ jak przyjdzie mu kiedyś zmienić adres prędzej sprzeda to mieszkanie,niż ja swój dom ok.250m.
Ot cała prawda.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 6 ~RMS odpowiada ~aaa

chce zobaczyć jak dygasz codziennie z zakupami, śmieciami, dwójką małych dzieci, całym wyposażeniem dzieciaków, wózkami rowerkami i innymi tego typu gadżetami z czwartego piętra kilka razy dziennie, bo te mieszkania dwupoziomowe to standard że są na ostatnim piętrze. Nie wspominając o pokojach na górze w kształcie "trójkąta" ze względu na pochył dachu. Wolę jednak w sobotę skosić trochę trawnika między ułożoną kostką brukową... ;)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 2 ~seth odpowiada ~RMS

w mieście oczywiście domki też palą śmieciami zgadzam się z tobą, natomiast w blokach są piece gazowe.

! Odpowiedz
1 5 ~Nature odpowiada ~edi

Człowiek z reguły co 15 lat czymś się znudzi i potrzebuje zmiany. Raz woli beton, ludzi, markety, gwar innym razem potrzebuje ciszy, prywatności i bliskości natury. Przyjdzie czas że te 70m będzie przeklinał, rodzina się powiększy - będzie brakowało pokoi, przestrzeni, każdy szmer, impreza czy dialog za ścianą będzie wnerwiał i nawet 12m2 loggia z tują w wazonie z marketu niczego nie załatwi.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
12 13 ~Żart

Dom 150m2 - stan surowy otwarty robocizna 40tysięcy. Powodzenia życzę w znalezieniu fachowej ekipy za taką cenę. Wycena nie obejmuje zagospodarowania działki , ogrodzenia, parkingów, bram, oświetlenie zew, ogrodu, itd. Gdzie wyposażenie domu, sama kuchnia kosztuje 15tysięcy bez wodotrysków.

500tysięcy to minimum.

! Odpowiedz
0 4 ~RMS

Tak, tylko że tu porównania stanu niewykończonego bo każde mieszkanie czy dom trzeba wykończyć. Zgoda 500 tys to wszystko na tip top w domu i na zewnątrz...

! Odpowiedz
3 4 ~TOMAS

WSZYSTKO NA GOTOWA Z KOSTKĄ, OGORDZENIEM, OGRODEM 850

! Odpowiedz
3 6 ~Żart odpowiada ~RMS

Nowłaśnie + działka 150tys w dobrej lokalizacji = 650-700tyś. I to jest prawdziwy koszt. Artykuł ma na celu pokazać, że mieszkanie = dom operując na cenach ok 400tysięcy. Zapewne kilka osób w to uwierzy i przez kolejne 20 lat będą wykańczać ten swój dom.

! Odpowiedz
1 2 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 7 ~Perico84

No i teraz dobra działka 100 tyś trzeba doliczyć + uzbrojenie w media.
Suma: 370 tys. + 10% tolerancji w niezaplanowane koszty.
Czyli robi się 400 tyś.

! Odpowiedz
0 12 ~chrupol

Te wyliczenia wyglądają na rzetelne sam budowałem dom o pow. 156m2, kredyt jaki wziąłem to 250 tys. PLN, wkład własny ok 100 tys. i brakuje mi jeszcze ok 50 tys. by wykończyć łazienkę oraz ułożyć schody i pomalować ściany. Czyli wydałem 350 tys. PLN za dom o pow. 156m2, pozdrawiam rozsądnych ludzi

! Odpowiedz
1 6 ~Maruda

Podane ceny w artykule są netto, czy Pan też wyliczał swoje wydatki netto?

! Odpowiedz
0 1 ~chrupol odpowiada ~Maruda

Nie to kwoty brutto podaje tyle ile faktycznie miałem, a dom nie był budowany z kartonu. Styropian 20 cm, tynki STO, w tym szalówka drewniana, styrodury itd ... w tym okna Domela Energetic.

! Odpowiedz
27 15 ~endi

Choć budowa domu wydaje się niedroga to później koszty jego utrzymania , ogrzania są zdecydowanie wyższe niż mieszkania , oczywiście dochodzą koszty dojazdów do miasta , niższy poziom nauki w szkołach wiejskich , no i wszechobecne , totalnie rozpanoszone pijactwo na polskiej wsi

! Odpowiedz
7 19 ~RTG

"niższy poziom nauki w szkołach wiejskich , no i wszechobecne , totalnie rozpanoszone pijactwo na polskiej wsi" to chyba cos się tobie pokiełbasiło znam wiele osób które właśnie dzieci mają w szkołach poza miastem bo jest łatwiejszy dostep do przedszkola i w szkole mniejsza ilość uczniów przekłada się na lepszy kontakt nauczyciela. A co do pijaństwa to chyba stereotypy ci w głowie, w mieście pije się równie mocno jak na wsi !!! Poza tym chcesz mieszkać na wsi czy pić ???? KOSZTY UTRZYMANIA SĄ WYŻSZE BO WYŻSZY JEST TEŻ STANDARD, NIE CHCESZ PONOSIC KOSZTÓW TO WŁĄCZ KALORYFER W MIEŚCIE I OWIJAJ MIERNIKI ENERGI SZMATKĄ ŻEBY MNIEJ POKAZYWAŁY HAHAHA

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 9 ~bartek

Ja się wybudowałem i mam mniejsze koszty ogrzewania. Oczywiście mam kilka wariantów ogrzewania: piec gazowy, piec na drewno i piecokominek. W drewno zaopatruje się u leśniczego, jest z tym trochę pracy ale to bardzo tani opał. Nawet jak bym grzał tylko gazem to i tak bym wyszedł taniej niż całość czynszu za moje byłe 3-pokojowe mieszkanie. Dom jest b. dobrze ocieplony.Podatek gruntowy płace bardzo niski, a większość działki mam rolną, za co nic nie płacę.
Oczywiście z dojazdem do miasta jest drożej, w dodatku droga kiepska.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 6 ~chrupol

Nie jest to prawdą dom o pow. 156m2 ogrzewany gazem + gotowanie to średnio 250 PLN miesięcznie + woda i ścieki ok 100 PLN, śmieci 20 PLN, podatek 15 PLN, prąd ok 150 PLN to są całe koszty jakie ponoszę i uwierz wychodzi taniej niż w bloku w mieszkaniu o pow. 45m2, gdzie płaciłem 450 PLN samego czynszu (dolicz gaz + prąd)

! Odpowiedz
12 10 ~endi odpowiada ~RTG

Musisz rozróżnić " kontakt " z nauczycielem od jego poziomu wiedzy , nawet najlepszy " kontakt " z nauczycielem niedouczonym nie spowoduje , że dziecko opanuje dany program w stopniu pozwalającym na dostanie się na dobre studia . Poza tym mieszkanie w mieście ma jeszcze jedną zdecydowaną przewagę nad wsią , mianowicie w mieście Ksiądz mnie nie nachodzi nachalnie po pieniądze , zamykam mieszkanie i cześć ! nikogo nie ma w domu :))) Na wsi to byłoby NIE DO POMYŚLENIA !!! zaraz zaczęłyby się szykany ze strony społeczności wiejskiej , krzywe spojrzenia , wyzwiska od komunistów - bo plebs każdego kto nie przyjmuje Księdza nazywa komunistą . Na koniec muszę powiedzieć są różne mieszkania , są z kaloryferami ale są i apartamenty na bardzo wysokim poziomie

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 5 ~endi odpowiada ~bartek

musisz rozróżnić mieszkanie czynszowe - gdzie żeruje na Tobie armia pasożytów - od mieszkania własnościowego , w tym drugim nie płacisz żadnego czynszu , a jedynie media , groszowy podatek od nieruchomości i obowiązkowe ubezpieczenie

! Odpowiedz
7 9 ~karolina

endi jesteś zwykłym niczego nieświadomym blokowym burakiem :) mój nie duzy domek bo 140m2 w zimie ma o 1/3 niższe rachunki niż kiedy mieszkałam w bloku :) nie mówiąc o zasranym czynszu, którego nie mam :)

! Odpowiedz
1 10 ~guciogg99

Mieszkam w Jastrzębiu-Zdroju woj.. śląskie niespełna 100 tyś miasto - obecnie w bloku, budowa w trakcie.
Utrzymanie mieszkania o pow. 38 mkw. kosztuje mnie około 550 PLN miesięcznie (koszty eksploatacji budynku, woda, śmieci, prąd, gaz), w tym samo ogrzewanie 170 PLN miesięcznie!. Mam do pracy 7 min na nogach.
Irytuje mnie hałas na klatce schodowej, brak miejsc parkingowych, brak możliwości grillowania, i wyraźnie słyszalne dźwięki załatwianych potrzeb fizjologicznych przez sąsiadów...
Buduje dom dokładnie 7,2 km dalej - w tym samym mieście. Powierzchnia domu 90 mkw. + duży zadaszony taras 32 mkw. i działka o powierzchni 2000 mkw. przy ulicy bocznej "ślepej" (więc mały ruch). Cisza spokój itp. itd.
Szacunkowy koszt utrzymania nowej nieruchomości ok 650-700 PLN (ogrzewanie węglowe co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami oczywiście, ale zdarzają się takie dni jesienią lub wiosną gdy CO miejskie w bloku nie działa, a w mieszkaniu jest wilgotno i nieprzyjemnie)
Czas dojazdu do pracy około 10 min droga powrotna w środku dnia do 20 minut. Moi nowi przyszli sąsiedzi mają większy dystans do alkoholu niż aktualni, a jeśli chodzi o szkolnictwo to szkoła podstawowa która jest 3 minuty pieszej drogi ma wysoki poziom w naszym mieście, a do kolejnych szkół jest dobre połączenie komunikacją miejską.
Pozdrawiam wszystkich, którzy pomimo niewątpliwych zalet mieszkania w domu i tak wolą mieszkać w bloku (dla nich zalety mieszkania w bloku są stawiane wyżej - moje mieszkanie jest na sprzedaż)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 5 ~endi odpowiada ~karolina

to jest dokładnie to o czym napisałem koledze Bartkowi , mam własnościowe mieszkanie większe niż twój zas... domek z ogródkiem

! Odpowiedz
2 4 ~Wrych odpowiada ~endi

Oj Endi kto Ci takich bajek naopowiadaj ?? Ksiadz byl i nie przyjelilismy od tamtej pory tylko grzeczne dzien dobry na ulicy. ZERO szykan ze strony spolecznosci. Ty chyba jakies seriale ogladasz albo filmy dziwne i stamtą∂ czerpiesz wiedze o wsi :)


! Odpowiedz
3 9 ~endi odpowiada ~Wrych

Są różne wsie , najgorzej jest na Podkarpaciu , tam jest największe zacofanie . Jeśli chodzi o seriale to od SZEŚCIU lat nie mam telewizora i żadnego nie widziałem , co bardzo sobie chwalę i z czego bardzo się cieszę :)

! Odpowiedz
2 2 ~ktos odpowiada ~endi

endi ty musisz byc bardzo sfrustrowanym czlowiekiem w tym miescie skoro tyle w tobie negatywnych emocji.

! Odpowiedz
2 4 ~nicka

Człowieku o czym ty mówisz i o jakiej wsi . Ja mieszkam poza miastem tak zwana wieś mam 300 m2 dom i 2 samochody . Szkoła jest na wyższym poziomie bo i społeczeństwo bogatsze bardziej wymagające, brak meneli . uwierz pijaka wieczorem nie znajdziesz . Do pracy dojezdzam dłuzej 10 min niż jak mieszkałem w miescie . Koszty utrzymania poprzedniego mieszkania 70m2 a domem porównywalne ale komfort bez porównania.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 5 ~seth odpowiada ~karolina

mnie czynsz w bloku kosztuje 110zł/mc za 60m2 więc chyba nie tak dużo skoro nic mnie nie interesuje od koszenia trawy, poprzez palenie w piecu aż po malowanie elewacji ...

! Odpowiedz
7 1 ~jedler

Ja za budowę domu i działkę zapłaciłem 1,5 mln - 5 lat temu. Nigdy nie pujde do blokowiska. Zresztą idąc twoim tokiem to Lewandowski , Messi czy inni majętni ludzie mieszkają w blokach. Myśle że jesteś flustratem bo cie nie stać. Niech każdy mieszka gdzie chce i jak go stać.

! Odpowiedz
0 5 ~Marcin odpowiada ~jedler

Najlepszy komfort to dom w mieście, masz wszystkie media miejskie jak w bloku ale jednocześnie nie masz sąsiadów przez ścianę i własne podwórko. Jednocześnie wszędzie blisko. Tylko cena bardzo wysoka. Nie wiem jak potem z utrzymaniem. Taki dom w Warszawie pewnie trzeba liczyć minimum ok. 1 mln zł.
Zgadzacie się ze mną?

! Odpowiedz
0 5 ~Waldi odpowiada ~jedler

Mimo wszystko na starość... pójdę do bloku .

! Odpowiedz
2 3 ~RTG odpowiada ~endi

"dany program w stopniu pozwalającym na dostanie się na dobre studia" w gminach wiejskich powstają szkoły podstawowe i przedszkola. Żeby dostać się na studia trzeba jeszcze zrobić maturę a jakoś nie słyszałem żeby na terenach wiejskich powstawały uczelnie ponadgimnazjalne ! Na koniec tak się boisz księdza że nie wyobrażasz sobie mieszkac na wsi, rozczaruje Cię w mieście też chodzi ksiądz po Kolendzie hahahaha

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~RTG odpowiada ~endi

ale zapominasz już o remontach. Mając mieszkanie własnościowe musisz sam się dogadywać na temat remontów części wspólnej budynków czyli drzwi wejściowych, okien, instalacji wod-kan, elektryki (wystarczy że Twój sąsiad nie naprawia instalacji od lat a spali się wasz cały budynek nie tylko jego część), kominów nawet ogrodzenia

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~pidżej odpowiada ~guciogg99

też jestem z Jastrzębia. też mieszkam w bloku i też buduje dom 5 km dalej. także również chętnie sprzedam swoje boskie M wszystkim co tak chwalą sobie brak przymusu odśnieżania, koszenia i remontów dachu !

! Odpowiedz
1 0 ~jedler odpowiada ~Waldi

Moi rodzice mają po 70 lat i mieszkają w własnym domu. Nie wyobrażają sobie inaczej mieszkać. Od razu mogą wyjść na taras czy ogród. A jak by mieszkali w bloku? Pomyśl w klitce w bloku czy w zielonym ogrodzie na starość.

! Odpowiedz
0 2 ~amcha odpowiada ~jedler

czytam to i czytam jedler i oko mnie zabolalo bo ja po 35 latach na emigracji i to pojde przez u otwarte nie pasuje mi do ceny tego twojego domu o ktory sa tobie podobno wszyscy zazdrosni.Wjakim zawodzie ty zarobil tyle pieniedzy, ze tak piszesz z bledami. Tu juz wyzej czytalem wyraz kuhnia bez c i rzycie zamiast zycie.Po ile wiekszosc WAS tu piszacych macie lat bo powinniscie juz byc po szkolach podstawowych.Szkolnictwo zeszlo na psy?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~seth odpowiada ~chrupol

ja za mieszkanie 60,5m2 płacę 504zł/mc w tym są dla 4 osób, śmieci, woda, woda ciepła i oczywiście ogrzewanie.

! Odpowiedz
0 0 ~Zdzich odpowiada ~jedler

Wsztstko git, tylko co to ten "flustrat"?

! Odpowiedz
25 16 ~Darek

Lepsze mieszkanie w mieście niż dom na zad..iu

! Odpowiedz
7 20 ~asad

taaa ze studentami za ścianą NIC TYLKO SIE CIESZYĆ

! Odpowiedz
3 12 ~seth odpowiada ~asad

jak trafiłeś kiepskie mieszkanie to twój problem kiepskie domy też się trafiają, za są też bardzo wygodnie mieszkanie (szczególnie w mniejszych blokach)

! Odpowiedz
6 13 ~Mieszczuch odpowiada ~asad

nie, lepiej dojeżdżać codziennie 50-60 km w jedną stronę i z domu mieć tylko sypialnie, wydawać pół pensji na paliwo i naprawy samochodu, chrzanić się z szambem, mieć problemy z wyjechaniem z domu po polnej drodze, narzekać, że ogrzewanie domu drogie i płakać, że dom to skarbonka. Ale przynajmniej mogę sobie zrobić w lato grilla u siebie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 7 ~asad odpowiada ~Mieszczuch

Przy odległości 50-60 km może to być problem ale 20-30 km to już żaden problem. Z szambem nie ma problemu bo jest przecież kanalizacja z oczyszczalnią na cos przecież kasa z Uni poszła; pół pensji na paliwo i naprawy to dlaczego w mieście tak dużo osób jeżdzi samochodem przecież taniej jest jeżdzic autobusem/tramwajem ubezpieczenie samochodu przecież tez Cie kosztuje. Ale przynajmniej mogę sobie zrobić w lato grilla u siebie NA BALKONIE W BLOKU

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 3 ~asad odpowiada ~seth

teraz bardzo się pozmieniało mieszkania kupują ci co maja kasę lub muszą. Kiedyś mieszkania otrzymywały rodziny z dziećmi czyli takie zbliżone wiekowo społeczności w bolkach. Mieszkania na wynajem teraz coraz bardziej powszechne = nie interesuje mnie kto tam mieszka ważne żeby płacił. Kupujac mieszkanie nigdy nie wiesz kto będzie wokół Ciebie mieszkał za 5-10 lat, tylko tu tkwi ryzyko. Swoja drogą mieszkania były zawsze wygodniejsze tańsze ogrzewanie, brak remontów poza kuchnią i bliżej centrum.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 5 ~zed odpowiada ~Mieszczuch

mieszkam 18 km od Warszawy, do pracy samochodem dojeżdżam szybciej niż połowa moich kolegów z biura (obwodnica Raszyna) - ok 20 minut od wyjścia z domu jestem w firmie, na paliwo wydaję ok 150 pln miesięcznie, czyli śmieszne pieniądze - tyle co bilet miesięczny na komunikację miejską. Zresztą mam alternatywnie kolejkę WKD która jedzie parę minut dlużej i kosztuje podobnie, ale po coś ten samochód jest, nie po to by stał w garażu. Na gaz do domu (ogrzewanie, ciepła woda i kuchnia gazowa) rocznie wydaję ok 2500 pln, w kominku palę w weekendy wieczorami - bo lubię ogień. Wszystkie drogi na mojej wsi są wyłożone kostką, oczywiście kanalizacja, wodociągi, internet radiowy. Cisza, spokój, pies ma gdzie się wybiegać. NIgdy w życiu nie wrócę do bloku (a mieszkałem 18 lat) . A grilla rzadko rozpalam :)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~123123

Mieszkanie w mieście jest dla ludzi którzy muszą orać dzień i noc w robocie czyli korposzczury chociażby.
Mieszkanie na peryferiach miasta jest dla klasy średniej, któa tak wszędzie nie musi sieśpieszyć i zapierdzielać. Dużo jeszcze zależy od miasta. W Wawie do miasta daleko ale miasta typu Lublin, bbydgoszcz, Szczecin? Tam wszędzie blisko.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl