Ile kosztuje leasing samochodu elektrycznego? Sprawdzamy nissana leafa

redaktor Bankier.pl

Leasing elektryków to wciąż raczkująca gałąź branży motoryzacyjnej w Polsce. Problemem jest przede wszystkim brak infrastruktury umożliwiającej szybkie ładowanie oraz cena. W związku z tym sprawdziliśmy, ile kosztuje leasing jednego z najpopularniejszych aut elektrycznych – nissana leafa.

Na całym świecie rośnie sprzedaż aut z napędami alternatywnymi. Ta tendencja nie ominęła również Polski, co pokazuje raport KPMG i PZPM. W 2017 r. rejestracja hybryd i samochodów elektrycznych wzrosła o prawie 70 proc. Wynik ten przekłada się na kupno 1068 samochodów elektrycznych, z czego 439 stanowiły auta całkowicie elektryczne, a 585 hybrydy plug-in. Jednak to w dalszym ciągu wynik znacznie odbiegający od Norwegii czy Chin.

Również przedsiębiorcy niechętnie sięgają po elektryka – czy to zakup, czy leasing. Firmy leasingowe mówią o pojedynczych sztukach, które stanowiły przedmiot kontraktu w zeszłym roku. I choć liczba przedsiębiorstw sięgających po leasing zaczyna wzrastać, to w dalszym ciągu jest to kropla w morzu w porównaniu z leasingiem tradycyjnych samochodów. Co jest powodem takiego stanu rzeczy? Przede wszystkim brak europejskiej sieci infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, ale również cena – znacznie wyższa od spalinowych odpowiedników.

Leasing auta elektrycznego. Znamy stawki
Leasing auta elektrycznego. Znamy stawki (fot. kasto / YAY Foto)

Sprawdziliśmy, ile wynoszą koszty zakupu jednego z popularniejszych aut elektrycznych - nissana leafa. Kalkulacja opiera się na założeniach:

  • przedmiot leasingu – nissan leaf acenta 40 kWh, rocznik 2018, wartość 149 tys. zł,
  • okres leasingu – 60 miesięcy,
  • wpłata początkowa – 10 proc.,
  • kwota leasingu (pomniejszona o wpłatę własną) – 134 100 zł.

Założyliśmy, że klientem jest przedsiębiorca z sektora MŚP, który posiada zdolność leasingową. Poglądowe oferty otrzymaliśmy od Alior Leasing, Idea Getin Leasing, ING Lease, Banku Pekao, PKO Leasing, BPS Leasing, BNP Paribas Leasing Services oraz Santander Leasing (dawny BZ WBK Leasing). Sprawdziliśmy, jakie są miesięczne koszty leasingu oraz na jakie usługi dodatkowe klient może liczyć w pakiecie.

Koszty leasingu "elektryka" są wysokie

Otrzymane od firm leasingowych kalkulacje dotyczą dwóch opcji. Pierwsza uwzględnia wykup przedmiotu leasingu w wysokości 1 proc. wartości umowy. Druga natomiast wykup podwyższony, wynoszący od 20 do 30 proc., w zależności od przyjętych wewnętrznych procedur instytucji finansującej.  

Przedsiębiorca rozważający leasing auta elektrycznego musi liczyć się z takimi samymi procedurami, jak w przypadku odpowiedników spalinowych. W większości przypadków nie zostanie zaskoczony dodatkowymi kosztami, jak prowizja czy opłata za opracowanie wniosku. Jednak warto zapoznać się z tabelą opłat i prowizji, w której można znaleźć takie dodatkowe koszty, jak opłata rejestracyjna, opłata za wyrażenie zgody na indywidualne ubezpieczenie czy koszt jego administrowania.

Wysokość raty miesięcznej sięga poziomu 2500 zł. Najniższą przedsiębiorca znajdzie w Santander Leasing – 2446,58 zł, nieco wyższą w ING Lease oraz Banku Pekao. Oczywiście miesięczna rata to nie jedyny koszt czekający przedsiębiorcę. Leasingując samochód, należy liczyć się z obowiązkowym ubezpieczeniem OC i AC. Uwzględniając ten koszt, rata wzrasta do poziomu 2800-3000 zł.  

Warunki uzyskania leasingu samochodu elektrycznego Nissan Leaf Acenta 40 kWh o wartości 149 000 zł netto - wykup 1 proc.

Warunki/

Firma

Alior Leasing

BNP Paribas Leasing Services

BPS Leasing

Idea Getin Leasing

ING Lease

Bank Pekao

PKO Leasing

Santander Leasing

Prowizja za udzielenie leasingu

0 zł

0 zł

0 zł

 0 zł

0 zł

0 zł

0 zł

od 0%

Opłata za opracowanie wniosku

0 zł

0 zł

0 zł

 0 zł

0 zł

0 zł

0 zł

0 zł

Możliwość ubezpieczenia indywidualnego

tak

tak

tak

 tak

tak

tak

tak

tak

Miesięczna rata leasingowa (z ubezp.)

2600,44   zł (1)

n/d (2)

n/d

 2896,94 zł (4)

3011,07 zł

3015,92 zł

n/d

2878,08zł (3)

Miesięczna rata leasingowa (bez ubezp.)

2512,76 zł

2536,09 zł

2506,59 zł

2454,70 zł

2471,07 zł

2474,15 zł

2554,63 zł

2446,58 zł

Łączny koszt leasingu w wariancie z ubezp.

109,77%

n/d

n/d

 127,65%

n/d

132,45%

n/d

129,83%

Łączny koszt leasingu w wariancie bez ubezp.

110,50%

113,12%

110,24%

 109,85%

110,51%

110,62%

114,15%

110,52%

(1) ubezpieczenie OC/AC płatne jednorazowo, GAP w ratach po 106,08 zł/m-c,

(2) nie ma możliwości sfinansowania składki jednorocznej, można sfinansować jedynie pakiet wieloletni,
(3) na potrzeby zestawienia dodano równowartość 1/12 rocznego ubezpieczenia,

(4) z ubezpieczeniem wieloletnim w ratach leasingowych na czas umowy,
Źródło: Bankier.pl, na podstawie informacji od instytucji leasingujących, stan na 04.09.2018 r.

Wyższy wykup wpłynie oczywiście na obniżenie miesięcznej raty. Należy jednak zaznaczyć, że w tym wariancie nie należy porównywać ofert, ponieważ maksymalna wartość wykupu różni się w zależności od przyjętych procedur firm leasingowych. I tak BNP Paribas Leasing Services stosuje stawkę 20 proc., co przekłada się na miesięczną ratę w wysokości 2124,46 zł, natomiast PKO Leasing 25 proc. i wówczas rata kształtuje się na poziomie 2037,33 zł. Wykup 30 proc. znajdziemy w Alior Leasing, Idea Getin Leasing, BPS Leasing, ING Lease, Bank Pekao. Taka wartość obniża miesięczną ratę do ok. 1850 zł.

Warunki uzyskania leasingu samochodu elektrycznego Nissan Leaf Acenta 40 kWh o wartości 149 000 zł netto - podwyższony wykup

Warunki

Alior Leasing

BNP Paribas Leasing Services

BPS Leasing

Idea Getin Leasing

ING Lease

Bank Pekao

PKO Leasing

Santander Leasing

Wartość wykupu

30%

20%

30%

 30%

30%

30%

25%

30%

Prowizja za udzielenie leasingu

0 zł

0 zł

0 zł

 0 zł

0 zł

0 zł

0 zł

od 0%

Opłata za opracowanie wniosku

0 zł

0 zł

0 zł

 0 zł

0 zł

0 zł

0 zł

0 zł

Możliwość ubezpieczenia indywidualnego

tak

tak

tak

 tak

tak

tak

tak

tak

Miesięczna rata leasingowa (z ubezp.)

1939,15   zł (1)

n/d (2)

n/d

 2245,75 zł (4)

2365,75 zł

2371,41 zł

 n/d

2235,89 zł (3)

Miesięczna rata leasingowa (bez ubezp.)

1856,39 zł

2124,46 zł

1847,51 zł

1803,61 zł

1825,75 zł

1829,64 zł

2037,33 zł

1804,39 zł

Łączny koszt leasingu w wariancie z ubezp.

112,58%

n/d

n/d

 130,43%

n/d

135,49%

n/d

132,97%

Łączny koszt leasingu w wariancie bez ubezp.

113,51%

115,55%

113,16%

 112,63%

113,52%

113,68%

117,27%

113,66%

(1) ubezpieczenie OC/AC płatne jednorazowo, GAP w ratach po 106,08 zł/m-c,

(2) nie ma możliwości sfinansowania składki jednorocznej, można sfinansować jedynie pakiet wieloletni,
(3) na potrzeby zestawienia dodano równowartość 1/12 rocznego ubezpieczenia,

(4) z ubezpieczeniem wieloletnim w ratach leasingowych na czas umowy,
Źródło: Bankier.pl, na podstawie informacji od instytucji leasingujących, stan na 04.09.2018 r.

Obowiązkowe ubezpieczenie samochodu elektrycznego za pośrednictwem leasingodawcy zwiększa miesięczny koszt i wówczas rata wynosi ok. 2200-2400 zł.

Przy okazji należy wspomnieć, że niemal wszystkie firmy leasingowe wyrażają zgodę na zawarcie indywidualnego ubezpieczenia. Jednak musi ono spełniać warunki wskazane przez leasingodawcę, do których należą:

  • ubezpieczenie we wskazanym towarzystwie ubezpieczeniowym,
  • objęcie AUTO CASCO,
  • wskazanie zakresu terytorialnego ubezpieczenia,
  • określenie okresu ubezpieczenia oraz formy płatności (min. roczna polisa z jednorazową formą płatności w terminie wystawienia polisy),
  • uwzględnienie warunków szczegółowych, m.in. utrzymanie wartości nowego pojazdu przez min 6 mies., brak konsumpcji sumy ubezpieczenia po szkodzie, brak wyłączenia z tytułu wieku użytkownika pojazdu,
  • uwzględnienie szczególnych warunków likwidacji szkód, m.in. zniesiony udział własny we wszystkich szkodach, brak potrąceń z tytułu amortyzacji części dla pojazdów do 5 roku eksploatacji włącznie, serwisowy wariant likwidacji szkód,
  • wymagane badanie techniczne powyżej 3 roku eksploatacji.

Dodatkowo indywidualne ubezpieczenie, choć nierzadko bywa tańsze, ponieważ przedsiębiorca może wybierać pośród ofert wszystkich firm ubezpieczeniowych działających na rynku, a nie jak w przypadku leasingobiorcy – kilku, z którymi ma podpisane umowy o współpracy, to wiąże się ono z dodatkowymi kosztami. Firma leasingowa obciąża, bowiem klienta opłatami administracyjnymi czy opłatą za wyrażanie zgody na przystąpienie do indywidualnego ubezpieczenia, która wynosi od 100 do 300 zł. 

Leasing auta elektrycznego. Znamy stawki
Leasing auta elektrycznego. Znamy stawki (fot. REUTERS/Kim Kyung-Hoon / FORUM)

Brak dodatkowych zachęt

Cena aut elektrycznych dla wielu osób stanowi barierę nie do przejścia. Ich wartość przekłada się również na koszt leasingu, który nie należy do niskich. I choć ratę można wrzucić w koszt uzyskania przychodu przedsiębiorstwa, co obniża podstawę opodatkowania, to i tak przedsiębiorcy nie sięgają po ten środek transportu. Nie przekonuje ich również niska awaryjność czy niższe koszty eksploatacji. Szukając usprawnień w swojej firmie, przedsiębiorcy wolą wyleasingować tradycyjne auta, które można zatankować na każdej stacji, a nie przy użyciu ładowarek, których liczba jest niewystarczająca.  

Aby firmy sięgały po leasing aut elektrycznych, potrzebne są dodatkowe zachęty, nie tylko ze strony państwa, ale również firm leasingowych. A tych aktualnie nie uświadczymy zbyt wiele. Przykładowo klienci współpracujący z Bankiem BPS mogą liczyć na korzystniejszą ofertę oraz niższą opłatę wstępną. Natomiast ING Lease oferuje przy leasingu aut elektrycznych usługę ING Likwidacja Szkód, tj. pomoc w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych czy brak opłaty za rejestrację samochodu.

Usługi dodatkowe w ramach zawartej umowy leasingowej

Instytucja leasingująca

Usługi dodatkowe w ramach zawartej umowy leasingu

Czy umowa leasingowa obejmuje usługi serwisowe?

Czy umowa leasingowa obejmuje usługę wymiany opon?

Czy stosowany jest cross-selling, który umożliwia obniżenie kosztów leasingu?

Alior Bank

- wsparcie szkodowe (holowanie pojazdu, pojazd zastępczy, zapłata podatku VAT za naprawę, cały proces likwidacji szkody, w tym korespondencja z TU leży po stronie Alior Leasing)

- darmowa pierwsza rejestracja pojazdu,

nie

nie

ubezpieczenie GAP + pakietowe ubezpieczenie komunikacyjne

BNP Paribas Leasing Services

brak

nie

nie

nie

BPS Leasing

dla klientów banków współpracujących - niższa cena i opłata wstępna

nie

nie

nie

Idea Getin Leasing

Travel Card przez 1 rok bezpłatnie

 nie

nie

 nie

ING Lease

- korzystniejsza oferta ubezpieczeń przedmiotu leasingu (komunikacyjnych oraz majątkowych),
- ING Likwidacja szkód - pomoc w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych,
- 0 zł za rejestrację pojazdu (nie dotyczy tablic indywidualnych),

nie

nie

skorzystanie z ubezpieczenia proponowanego przez ING LP

Pekao Leasing

karta paliwowa, ubezpieczenie GAP i Life

nie

nie

założenie rachunku bieżącego w Banku Pekao

PKO Leasing

brak

nie

nie

nie

Santander Leasing

brak

nie

nie

nie

Źródło: Bankier.pl, na podstawie informacji od instytucji leasingujących, stan na 04.09.2018 r.

Na lepsze warunki leasingu mogą również liczyć przedsiębiorcy, którzy skorzystają z ubezpieczenia proponowanego przez ING LP. Ponadto Pekao Leasing oferuje kartę paliwową oraz ubezpieczenie GAP i Life, jako usługi dodatkowe dostępne w ramach zawartej umowy leasingowej. Dodatkowo Santander Leasing przygotował dla klientów promocję – "Leasing 100%". Zakłada ona brak kosztów odsetkowych przez okres do 36 miesięcy dla klientów, którzy zdecydują się na leasing auta elektrycznego. Jednak patrząc na znikome zainteresowanie przedsiębiorców leasingiem samochodów elektrycznych, nie są to dodatki, które skutecznie zachęciłyby do zawarcia umowy na tego typu środek transportu. 

Podsumowując, leasing "elektryka" to wciąż za małe korzyści dla firmy, aby po niego sięgać. Wysokie koszty, brak zachęt oraz słabo rozbudowana sieć do ładowania, spychają na drugi plan takie zalety jak aspekt ekologiczny, tania eksploatacja oraz niezawodność auta. Przedsiębiorcy sięgają po rozwiązania znane i sprawdzone, które ułatwią prowadzenie biznesu, a nie przyczynią się do powstania kolejnych utrudnień.   

Katarzyna Rostkowska

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 1 marina22

Elektryki w Polsce jeszcze nie sa tanie, ale za to koszty eksploatacji sa bardzo niewielkie. Te samochody sa bezawaryjne. Przez rok nie mielismy ani jednej awarii. Stacji łądowania tez greenway stawia coraz wiecej, wiec z roku na rok bedzie lepiej jesli chodzi o podładowanie sie na trasie. Jedyny problem na ten moment to faktycznie koszt zakupu. Jak ceny pojda w dol, a z czasem pewnie pojda to i popyt bedzie wiekszy

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 3 jasiek2017

bylo niedawno porownianie Leafa i chyba Focusa. I Leaf byl drozszy w ciagu 3 lat o ok 45 tys.

! Odpowiedz
7 16 igła

Auta elektryczne zasilane akumulatorem to ślepa uliczka motoryzacji. Nie dajcie się na to nabrać bo to przejściowe rozwiązanie i tylko wciskanie ludziom kitu.
Na tą chwilę przyszłością są tylko ogniwa wodorowe.

! Odpowiedz
7 10 glos_rozsadku

biorąc pod uwagę ograniczoną żywotnośćbaterii wychodzi na to samo jakbys se kupil benzyniaka z turbo, a przynajmniej tankujesz w 10 min. a nie godzinę.

! Odpowiedz
5 11 ricozez

Długo nie kupię,chyba,że cena dojdzie do 35.000 zł a zarobki wzrosną do poziomu realnego 5000 zł

! Odpowiedz
6 12 kolumb1234

Koszt eksplataci elektryka jest porównywalny do aut z instalacja gazową

! Odpowiedz

Kalendarium przedsiębiorcy

Brak wydarzeń

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl