REKLAMA

Hotelarze zapowiadają wzrost cen z powodu wyższych kosztów działalności

2022-01-25 11:58
publikacja
2022-01-25 11:58
Hotelarze zapowiadają wzrost cen z powodu wyższych kosztów działalności
Hotelarze zapowiadają wzrost cen z powodu wyższych kosztów działalności
fot. Edvard Nalbantjan / / Shutterstock

W związku ze wzrostem kosztów działalności, w tym mediów, podatków i wynagrodzeń, hotele w tym roku zamierzają podnieść ceny za swoje usługi - wynika z informacji Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Grudzień 2021 r. był słabszy dla branży niż listopad - dodała.

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) na podstawie ankiet przeprowadzonych w ponad 200 hotelach wskazała, że średnia cena za pobyt - podobnie jak w poprzednich miesiącach - rośnie. Wyjaśniła, że przyczyniły się do tego ceny w okresie świąteczno-noworocznym oraz konieczność ich podnoszenia z uwagi na wysoki wskaźnik inflacji.

"Ponad połowa hoteli (56 proc.) odnotowała ceny wyższe niż w grudniu 2019 r., przy czym 21 proc. osiągnęło wzrosty o więcej niż 10 proc. W przypadku 17 proc. obiektów ceny nie zmieniły się, a spadek średniej ceny zanotowało 24 proc. hoteli" - poinformowała Izba.

Wszystkie badane w ankietach hotele potwierdziły konieczność podniesienia w 2022 roku cen za swoje usługi w związku ze wzrostem istotnych kosztów działalności, w tym kosztów mediów, podatków czy wynagrodzeń - podała Izba. W 32 proc. odpowiedzi wskazano na przedział podwyżek od 11 do 15 proc., a 28 proc. hoteli planuje podwyżki od 16 do 20 proc.

W grudniu ub. roku hotele odnotowały jeszcze słabsze wyniki niż w listopadzie. "Kilkudniowa poprawa obłożenia przypadająca na okres świąteczno-noworoczny nie wystarczyła na zrekompensowanie niskich obrotów w pozostałej części miesiąca. Blisko połowa obiektów (47 proc.) nie przekroczyła frekwencji 30 proc. w skali całego miesiąca, a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało tylko 12 proc." - podkreślono.

Izba dodała, że w grudniu hotele miejskie i pozamiejskie, w odróżnieniu do wcześniejszych miesięcy, odnotowały bardzo zbliżone wskaźniki obłożenia. "Frekwencję w zakresie 11-50 proc. uzyskało 77 proc. hoteli miejskich i 75 proc. pozamiejskich. Identycznie jak dla wszystkich ankietowanych, obłożenie powyżej 50 proc. odnotowało tylko 12 proc. hoteli w obydwu grupach" - przekazano. W przypadku hoteli obsługujących gości segmentów biznesowego i wypoczynkowego, lepiej wypadły te pierwsze, co - jak podkreślono - jest zaskakujące z uwagi na przypadający pod koniec grudnia okres świąteczno-noworoczny, który sprzyja pobytom prywatnym i rodzinnym.

"Obłożenie poniżej 10 proc. odnotowało 22 proc. hoteli wypoczynkowych i tylko 5 proc. hoteli biznesowych. Również w przedziale obłożenia 11-50 proc. lepiej wypadły hotele biznesowe (84 proc.) niż wypoczynkowe (65 proc.). Nie zmienia to jednak generalnie słabego obrazu grudnia – satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało odpowiednio 11 proc. obiektów biznesowych i 13 proc. wypoczynkowych" - przekazał IGHP.

Z ankiet przekazanych Izbie przez hotele wynika, że obłożenie obiektów wyłącznie w okresie świąteczno-noworocznym potwierdza (ostatni tydzień grudnia i początek stycznia) był czasem "z umiarkowanie dobrymi wynikami. "Przede wszystkim aż 46 proc. hoteli nie zdecydowało się na sprzedaż pakietów w tym okresie, w tym 22 proc. obiektów w grupie obsługującej gości wypoczynkowych. Satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 60 proc. uzyskało tylko 22 proc. hoteli ogółem, w grupie obiektów wypoczynkowych 37 proc." - wyjaśniono.

Izba dodała, że dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne trzy miesiące powielają niekorzystny schemat poprzednich okresów. "Prognozy ponownie obniżyły się i pogarszają się z każdym kolejnym miesiącem, mimo że druga połowa stycznia i cały luty to okres szkolnych ferii zimowych. Ponad 4/5 hoteli prognozuje obłożenie w styczniu poniżej 30 proc., w tym dwie grupy z podobnymi udziałami 23/24 proc. w zakresach frekwencji 11-20 proc. i 21-30 proc. Na luty ponad 3/4 hoteli posiada rezerwacje na poziomie nie wyższym niż 20 proc. frekwencji, w tym dominująca (36 proc. obiektów) jest grupa z obłożeniem do 5 proc. W marcu 83 proc. hoteli nie przekracza obłożenia 20 proc., przy czym dominująca grupa poniżej 5 proc. frekwencji stanowi 44 proc." - wskazano.

IGHP zapytała też hotelarzy o ich przewidywania odnośnie długoterminowych prognoz dla branży oraz ich aktualnych nastrojów.

"81 proc. hoteli nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż na koniec 2022 roku, a odsetek hoteli wskazujących na okres późniejszy niż rok 2022 wynosi 67 proc. W zakresie oceny powrotu przychodów do poziomu z lat 2018-19 za najbardziej prawdopodobny wskazany został rok 2023 – 43 proc. hoteli, ale rok 2024 i późniejsze lata stanowią ponad połowę (54 proc.) ankietowanych. Najbardziej jednak martwią odpowiedzi dotyczące nastroju branży hotelarskiej – na pesymizm wskazało aż 75 proc. hotelarzy" - podsumowano. (PAP)

autor: Michał Boroń

mick/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Zyskaj 300 zł i ciesz się kartą bez opłat

Zyskaj 300 zł i ciesz się kartą bez opłat

Komentarze (10)

dodaj komentarz
midas69
Każdy hotel przykładający rękę do nazistowskich pomysłów hoca czy simona powinien zbankrutować!
slawekqs
A ile vatu na te wasze usługi jest ? Juz dawno nie korzystam z hoteli lepiej sobie wziąść coś innego dobrze, że jeszcze jakaś konkurencja istnieje bo po hotelach i knajpach się nie lata a potem fakturki sie bierze tak to się dba o te kasy w Polsce
lancealot
Niech zapowiadają.
Na co najpierw ludzie tną wydatki w gorszej sytuacji ekonomicznej?
bha
Jak nie wiadomo o co chodzi to zawsze o.............. Niestety
basterek
Od 10 lat nie spędzam wkacji w Polsce. Po prostu mnie na to nie stać.
loool
Tak, tak. Już teraz weekend w hotelu w Polsce jest droższy niż w prawie dowolnym miejscu w Europie. Sezon wakacyjny to już prawdziwy kosmos , w cenie weekendu nad zielonym morzem bałtyckim masz błękitne morze śródziemne z przelotem i wyżywieniem. Podnoście ceny dalej, może Ukraińcy będą szukać kwater pracowniczych to się skuszą Tak, tak. Już teraz weekend w hotelu w Polsce jest droższy niż w prawie dowolnym miejscu w Europie. Sezon wakacyjny to już prawdziwy kosmos , w cenie weekendu nad zielonym morzem bałtyckim masz błękitne morze śródziemne z przelotem i wyżywieniem. Podnoście ceny dalej, może Ukraińcy będą szukać kwater pracowniczych to się skuszą na wasze pokoje.
men24a
Mi wprost gość powiedział w Chałupach na Helu jak chciałem skrócić pobyt, on musi wyżyć cały rok z tego krótkiego okresu wakacyjnego. Gdy zapytałem się czy praca na kasach w Biedronce w okresie zimowym nie odpowiada to poczuł się urażony jakbym mu zabrał pincet+
sionwo odpowiada men24a
no z takim tekstem o kasach w biedronce do szlachcica, posiadacza ziemskiego, masz talent do wkurzania ludzi :D

człowiek(szlachcic) który zarabia operując własnym kapitałem(pensjonat) nie cofnie się w rozwoju i nie pójdzie na etat, tyrać na cudzy kapitał...
wjagus odpowiada men24a
sęk w tym, że praca na kasie w Biedronce też jest dość sezonowa w tamych terenach
wjagus odpowiada sionwo
Tekst na poziomie "niech bezdomni kupią sobie domy"

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki