REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Horała: Korea Południowa zaangażuje się kapitałowo w budowę CPK

2021-12-09 11:18, akt.2021-12-09 12:58
publikacja
2021-12-09 11:18
aktualizacja
2021-12-09 12:58
Horała: Korea Południowa zaangażuje się kapitałowo w budowę CPK
Horała: Korea Południowa zaangażuje się kapitałowo w budowę CPK
/ Kancelaria Premiera RP

Zaangażowanie kapitałowe Koreańczyków w projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada porozumienie przedstawicieli władz Polski i Korei Południowej dotyczące zacieśnienia współpracy w ramach nowej inwestycji - poinformował w czwartek wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

"Umowa to niezwykle ważny kamień milowy tej współpracy, której początkiem, pierwszym krokiem, był wybór doradcy strategicznego, ale na której końcu jest partnerstwo strategiczne, udział w nowo wybudowanym lotnisku, wspólne przedsięwzięcie joint venture, inwestycja i współudział w zarządzaniu, a najpierw w budowie komponentu lotniczego CPK" - powiedział podczas czwartkowej konferencji wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) Marcin Horała.

Minister zaznaczył, że współpraca ta "ma nie tylko wymiar współpracy między firmami: Incheon International Airport Corporation i spółką CPK, ale jest to jeden z elementów szerszej współpracy międzyrządowej w ramach strategicznego partnerstwa między Polską a Koreą".

Jak przekazała spółka CPK, porozumienie zakłada działania mające na celu wspólne przedsięwzięcia w formule joint venture, w którym Koreańczycy mają objąć mniejszościowy pakiet udziałów.

"Spółka Incheon International Airport Corporation (IIAC), która od początku roku świadczy specjalistyczne usługi doradcze na rzecz CPK, potwierdza słuszność działań w celu zaangażowania kapitałowego w polski projekt. Do końca przyszłego roku obie strony wypracują szczegółowe warunki inwestycji" - poinformowała spółka.

Podpisy pod dokumentem złożyli w czwartek: wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała; południowokoreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk; oraz prezesi: Mikołaj Wild z CPK i Kim Kyung-wook z Lotniska Incheon.

Według spółki CPK, postęp prac przy projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego stwarza warunki do podjęcia kolejnych działań w kierunku partnerstwa strategicznego, koncentrujących się na ocenie finansowej i studiach wykonalności.

Horała wskazał, że krok w kierunku uczynienia z części lotniskowej CPK wspólnej inwestycji Polski i Korei Południowej "pozwoli na połączenie południowokoreańskiej wiedzy i doświadczenia z polską ambicją i potencjałem".

"Podpisane dziś porozumienie jest potwierdzeniem woli współpracy między naszymi krajami przy projekcie CPK. Jest również kamieniem milowym na drodze do stworzenia w Polsce globalnego portu przesiadkowego" - stwierdził koreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk. Zapewnił, że MOLIT (Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury Transportu Republiki Korei) i IIAC (Incheon International Airport Corporation) dołożą starań, aby wspierać na wielu płaszczyznach projekt CPK, "wykorzystując swoje bogate doświadczenia zdobyte podczas budowy i eksploatacji Portu Lotniczego Incheon".

 "W przypadku Incheon projekty średnio- i długoterminowe, np. czwarty etap rozbudowy lotniska, realizujemy zgodnie z harmonogramem i niezależnie od spowolnienia wywołanego COVID-19. Dzięki takiemu podejściu w przyszłości będziemy w stanie sprawnie odpowiedzieć na prognozowany zwiększony popyt na transport ludzi i towarów" - powiedział prezes spółki IIAC i Lotniska Incheon Kim Kyung-Wook. Dodał, że w ramach przedsięwzięcia joint venture "planujemy aktywnie aktualizować założenia wspólnej inwestycji, biorąc pod uwagę potencjał CPK jako hubu dla Europy Środkowo-Wschodniej".

W komunikacie spółki CPK przypominano, że współpraca polsko-koreańska w zakresie projektu CPK jest realizowana od wielu miesięcy. "Lotniskowa grupa robocza, która została utworzona na mocy międzyrządowego MoU podpisanego w lutym 2021, umożliwiła konstruktywny dialog pomiędzy zespołami CPK i IIAC, dzięki czemu obie strony określiły obszary dla dodatkowych wspólnych działań" - stwierdzono. Według prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda rozpoczęta na początku roku współpraca "przebiega zgodnie z założeniami i zamierzeniami".

Pod koniec lutego br. przedstawiciele rządów Polski i Korei Południowej podpisali porozumienie o współpracy między obydwoma krajami. Równocześnie złożono wówczas podpisy pod umową między CPK i lotniskiem Incheon.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma integrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Lotnisko Incheon zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o jego budowie zapadła po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r., w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. Port lotniczy znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu. W 2019 roku Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów. (PAP)

autor: Magdalena Jarco, Aneta Oksiuta

maja/ aop/ mk/

Źródło:PAP
Tematy
Pożyczka gotówkowa w PKO Banku Polskim RRSO 7,45%

Pożyczka gotówkowa w PKO Banku Polskim RRSO 7,45%

Komentarze (47)

dodaj komentarz
jas2
Każdy wie, że budowa wielkiego lotniska w samym środku Europy, sieci linii kolejowych do niego prowadzących z każdego miejsca w Europie, jest najlepszym biznesem w Europie.

Niemcy i ich zwolennicy uważają inaczej. A po co to? A na co to komu?
300_pala
Tak tak….
Dlatego tanie linie lotnicze mają duża cześć polskiego rynku
antek10
Właściwe zdjęcie to łąka a nie jakieś konstrukcje. Lotnisko bedą budować pół wieku.
anty12
O! Jest znowu choroba psychicna zwana budujemy CPK. Jest syf z Mejza to i jest CPK. Czekam na Mulaczyka, kiedy wyjdzie z nory i zacznie cos sapac o odszkodowaniach od DE. Jakies biliony dularow za 2 WS.
max5000
Po co CPK jak jest centralny port pod Berlinem. Polacy mają być zapleczem taniej siły roboczej dla UE dlatego przy pomocy opcji niemieckiej PO trzeba zrobić wszystko aby zablokować najważniejsze inwestycje infrastrukturalne w Polsce. A media przychylne liberałom jak niemiecki Onet, tvn i Michnik zrobią swoją krecią robotę Po co CPK jak jest centralny port pod Berlinem. Polacy mają być zapleczem taniej siły roboczej dla UE dlatego przy pomocy opcji niemieckiej PO trzeba zrobić wszystko aby zablokować najważniejsze inwestycje infrastrukturalne w Polsce. A media przychylne liberałom jak niemiecki Onet, tvn i Michnik zrobią swoją krecią robotę pisząc ze CPK to gigantomania i wyrzucenie pieniedzy w błoto.
300_pala
Po co stocznia sT3 skoro fundamenty do wiatraczków mogą budować Niemcy. Po co PGZ jak MON może kupić ciężarówki od mercedesa
jpelerj
No to już wiemy, że powstanie lotnisko obsługujące ruch z Chin. Finansują to Korea i pewnie Chiny, gdzie nasz dzielny rząd prosi o kredyty. A z Chinami są twarde interesy - IMHO rząd szuka rozpaczliwie kasy na czas do wyborów, a potem choćby potop, oni się zwiną (Morawiecki juz sprzedaje działki), a długi będziemy No to już wiemy, że powstanie lotnisko obsługujące ruch z Chin. Finansują to Korea i pewnie Chiny, gdzie nasz dzielny rząd prosi o kredyty. A z Chinami są twarde interesy - IMHO rząd szuka rozpaczliwie kasy na czas do wyborów, a potem choćby potop, oni się zwiną (Morawiecki juz sprzedaje działki), a długi będziemy spłacać my. A podobno mieliśmy mieć nieprzebrane ilości gotówki, żeby samemu finansować wszystkie wielkie budowy socjalizmu, tak przynajmniej zapewniał niedawno Glapiński. To kto to rozkradł?
przemek_opinia
Fanatyk PO jak zwykle wszystko już, wie, wszystko widział i niezależnie jakie będą fakty ON IWE LEPIEJ. Dobranoc.
krokus12 odpowiada przemek_opinia
Dzień dobry fanatyku PIS który wierzy w wszystko co powie Prezes .
max5000
Pewnie nie matołku. Korea to państwo demokratyczne i najbliższy sojusznik USA.

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki