REKLAMA

Dobre wyniki LPP za II kwartał. Kurs reaguje wzrostami

2022-10-05 17:56, akt.2022-10-06 09:49
publikacja
2022-10-05 17:56
aktualizacja
2022-10-06 09:49

Grupa LPP miała w drugim kwartale roku obrotowego 2022/23 246,2 mln zł zysku netto jednostki dominującej wobec 459 mln zł zysku przed rokiem - poinformowała spółka w raporcie. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się 256,4 mln zł zysku. 

Dobre wyniki LPP za II kwartał. Kurs reaguje wzrostami
Dobre wyniki LPP za II kwartał. Kurs reaguje wzrostami
/ LPP

Zysk netto z działalności kontynuowanej wyniósł 537,5 mln zł. Strata netto na działalności zaniechanej wyniosła 291,3 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł w drugim kwartale 395,3 mln zł. Konsensus PAP Biznes przewidywał 365,6 mln zł zysku operacyjnego. EBITDA wyniosła 667,1 mln zł. Analitycy spodziewali się 638,6 mln zł wyniku EBITDA. Przychody grupy wyniosły 4,34 mld zł, a rynek oczekiwał sprzedaży na poziomie 3,97 mld zł.

Kurs spółki na przedstawione wyniki finansowe zareagował wzrostami. O godz. 9.45 akcje rosły o ponad 9,8 proc. do 8 800 zł za walor. 

W całym pierwszym półroczu 2022/23 grupa miała 564,8 mln zł zysku netto z działalności kontynuowanej, 514,2 mln zł zysku netto jednostki dominującej, 512,4 mln zł EBIT i 7,37 mld zł przychodów. EBITDA wyniosła 1.035,7 mln zł.

Marża brutto na sprzedaży spadła w I półroczu o 3,9 p.p., do 51,6 proc.

Przychody grupy ze sprzedaży online wyniosły w I półroczu ponad 2 mld zł. Sprzedaż internetowa stanowiła ok. 30 proc. całości sprzedaży grupy.

Na wyniki finansowe grupy LPP w I półroczu 2022/23 wpływ miało m.in. zaniechanie działalności operacyjnej na terenie Rosji, a także sprzedaż przez LPP zależnej spółki rosyjskiej Re Trading OOO.

Jak podano w raporcie, przychód ze sprzedaży rosyjskiej spółki zależnej wyniósł 135,5 mln USD (ok. 600,8 mln zł). Po zdyskontowaniu transakcji sprzedaży wartość przychodu wyniosła 296,2 mln zł. Na poziomie jednostkowym, spółka LPP odnotowała stratę ze zbycia działalności zaniechanej w wysokości 616,7 mln zł.

Strata grupy na utracie kontroli nad rosyjską spółką wyniosła ok. 347 mln zł. Jak wynika z raportu, LPP dokonało odwrócenia odpisu na nierentowne salony w wysokości blisko 403 mln zł.

Ostatecznie strata netto z działalności zaniechanej wyniosła w I półroczu ok. 51 mln zł.

Grupa LPP podtrzymała w raporcie, że plany sprzedażowe na rok finansowy 2022/23 (z wyłączeniem Rosji i częściowo rynku Ukrainy) wskazują na możliwość osiągnięcia 16 mld zł sprzedaży tj. wzrostu o około 13 proc. rdr, z czego w kanale sprzedaży internetowej przekroczenie poziomu 5 mld zł. Biorąc pod uwagę obecną sytuację geopolityczną na wschodzie Europy, poziom niepewności i niestabilność gospodarczą na wszystkich rynkach oraz wzrost inflacji przy wciąż rosnącej na rynku presji kosztowej, grupa w 2022/23 roku spodziewa się spadku marży handlowej i operacyjnej.

"Pomimo tego, planuje utrzymać poziom zaangażowania inwestycyjnego na 2022/23 w wysokości 1,0 mld zł, w tym ok. 600 mln zł na rozwój sieci salonów stacjonarnych, której jednocześnie powierzchnia ze względu na wstrzymanie rozwoju w rejonie wschodnim ulegnie zmniejszeniu w bieżącym roku o około 10 proc. rdr, tj. do 1.695,4 tys. m kw. W kolejnych latach grupa zakłada odbudowanie powierzchni handlowej i powrót do jej wzrostów" - napisano w raporcie półrocznym.

Z prezentacji spółki wynika, że w kolejnych dwóch latach wzrost powierzchni może wynieść 10-15 proc. rocznie.

Jak podano, debiut marki Reserved we Włoszech w Mediolanie zaplanowano na I kw. 23/24, a kolejne salony Reserved w Wielkiej Brytanii w Londynie – w 3 centrach handlowych, mają zostać otwarte w 2023/24. Otwarcie własnych sklepów stacjonarnych Sinsay we Włoszech oraz w Grecji zaplanowano na I kw. 23/24.

Wyniki grupy LPP w drugim kwartale 2022/23 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes. dane w mln zł

2Q2022/23 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD rdr








Przychody 4340,6 3972,7 9,3% 45,2% 43,1% 7374,8 53,5%
EBITDA 667,1 638,5 4,5% 18,6% 52,2% 1035,7 52,9%
EBIT 395,3 365,6 8,1% 16,7% 111,8% 512,4 115,6%
zysk netto j.d. 246,2 256,4 -4,0% -46,4% -8,1% 514,2 7,0%








marża EBITDA 15,4% 16,1% -0,72 -3,44 0,93 14,04% -6,11
marża EBIT 9,1% 9,2% -0,10 -2,22 2,96 6,95% -4,43
marża netto 5,7% 6,5% -0,78 -9,68 -3,16 6,97% -1,05

* Zmiany rdr pokazane są w odniesieniu do danych przekształconych.

*** Prognozy roczne i kwartalne dla ponad 200 spółek notowanych na GPW znajdują się w bazie Konsensusy, dostępnej dla abonentów w Serwisie Ekonomicznym PAP Biznes. http://biznes.pap.pl/nse-2/pl/consensus/main/newWindow/?referer=nse2.

LPP zakłada, że emisja obligacji nastąpi najwcześniej w II kw. 2023/24

Grupa LPP zakłada, że termin emisji obligacji zależeć będzie od sprzyjających warunków rynkowych i będzie to najwcześniej w II kwartale 2023/24 - poinformowała spółka w prezentacji.

Pod koniec września akcjonariusze LPP wyrazili zgodę na emisję obligacji o wartości do 500 mln zł i euroobligacji do kwoty 500 mln euro. Emisje miałyby nastąpić w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r.

LPP podało w prezentacji, że cele emisji to: finansowanie rozwoju sklepów oraz kapitału obrotowego, wydłużenie horyzontu finansowania – większy udział finansowania długoterminowego, dodatkowa forma finansowania obok kredytów bankowych, zwiększenie naturalnego hedgingu – większy udział zadłużenia w euro, podobnie jak rosnąca sprzedaż w tej walucie, kapitalizacja na działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Jak podano, planowany rodzaj obligacji to zielone lub zrównoważone.

LPP zakłada, że w 2022/23 marża brutto na sprzedaży może wynieść 52-53 proc.

LPP zakłada, że w 2022/23 marża brutto na sprzedaży może wynieść 52-53 proc. - poinformował wiceprezes Przemysław Lutkiewicz podczas wideokonferencji.

Lutkiewicz, pytany o spodziewaną marżę w tym roku obrotowym, odpowiedział: "Trudno określić. Ubiegły rok był wyjątkowo dobry, jeśli chodzi o marże. Sprzyjał nam kurs dolara i popyt konsumencki. (...) W tym roku pewnie będzie to podobny poziom marż jak w I i II kwartale. Pewnie marża rzędu 52-53 proc.".

Marża brutto na sprzedaży LPP spadła w I półroczu do 51,6 proc.

LPP nie widzi odchodzenia klientów od droższych marek

Grupa LPP nie widzi odchodzenia klientów od droższych marek, kolekcja jesienna dobrze się sprzedaje - poinformował wiceprezes LPP Przemysław Lutkiewicz. Spółka ma więcej obaw co do sprzedaży w przyszłym roku.

"Widzimy bardzo dobry odbiór kolekcji Reserved i Mohito. Nie widzimy przełożenia zbliżającego się kryzysu na to, że klienci przechodzą już do tańszych marek. Najtańsza marka - Sinsay - bardzo dobrze sprzedaje, ale nie widzimy odchodzenia klientów od droższych marek" - powiedział Lutkiewicz podczas wideokonferencji.

LPP jest zadowolone ze sprzedaży "back to school".

Jak podano w prezentacji, spółka notuje korzystne dynamiki sprzedaży zarówno offline jak i online, na wszystkich rynkach, wsparte przez dwa efekty: powrotu do szkół i wymiany garderoby na jesień.

"Mamy fajne efekty +Back to school+, dobre sprzedaże we wrześniu, teraz jest dobra kontynuacja w październiku. Historycznie było tak, że jak się dobrze rozpoczyna sezon, to on się też dobrze domyka. Liczymy, że będzie tak i tym razem" - powiedział wiceprezes.

"Przed nami listopad z dużymi wyprzedażami w Black Friday, później grudzień, który zazwyczaj jest dobry. Wydaje się, że do końca tego roku powinno być dobrze, bo sezon dobrze się zaczął. Bardziej martwimy się o przyszły rok, tam jest więcej niepewności" - dodał Lutkiewicz.

Jak ocenił, grupa jest przygotowana na spowolnienie gospodarcze. Ma model biznesowy łączący asortyment modowy z tańszą marką Sinsay i kanałem online.

Jak poinformował, na razie klienci akceptują wzrost cen towarów. Jeśli kurs dolara będzie nadal mocny, spółka może być zmuszona do dalszych podwyżek cen.

Wiceprezes poinformował, w 2023/24 roku CAPEX grupy nie powinien być niższy niż tegoroczny, nakłady na pewno wyniosą ponad 1 mld zł. (PAP Biznes)

pel/ ana/

Tematy
Szukasz pracownika? Znajdź go na Pracuj.pl

Szukasz pracownika? Znajdź go na Pracuj.pl

Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
qwertas
Super, że Reserved w końcu rozwija salony w UK. Oby wkrótce kolejne otwarcia poza Londynem.

Cicho póki co o nowych otwarciach na rynku niemieckim.
dawid_zyskind
Wklepując "LPP opinie" do jakiejkolwiek wyszukiwarki włosy stają dęba - porażka!
dawid_zyskind
Ciekawe na czym polega "zwiększenie naturalnego hedgingu" :)
dawid_zyskind
LPP to gdańska firma odzieżowa, znana przede wszystkim z marek takich jak Reserved, Cropp czy House. Większość produkcji LPP powstaje w Azji. W gdańskiej centrali firmy pracują przede wszystkim projektanci i pracownicy administracyjni.

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki