Grupa Eurocash planuje osiągnąć w 2025 roku wynik EBITDA w wysokości 1 mld zł (przed MSSF 16) - poinformowała spółka w komunikacie dotyczącym strategii na lata 2023-2025. Główne filary strategii to umocnienie pozycji największego hurtownika w Polsce, inwestycje w rozwój sieci franczyzowych i partnerskich oraz zbudowanie platformy technologicznej.


Eurocash zamierza również powrócić do regularnego wypłacania dywidendy.
"Celem Eurocash jest powrót do regularnych wypłat dywidendy do akcjonariuszy, przy czym warunki oraz kwota dywidendy będą uwzględniały warunki i strukturę finansowania, którego stroną będzie grupa" - napisano w komunikacie.
Spółka podała też, że będzie dążyć do ustabilizowania struktury finansowania na poziomie wskaźnika 1,5x dług netto/EBITDA (przed MSSF 16), przy tymczasowo wyższych poziomach wskaźnika dla skorzystania z okazji powiększenia udziałów rynkowych.
Zarząd spółki szacuje, że w latach 2023-2025 skumulowany wzrost efektywności kosztowej wyniesie 100 mln zł EBITDA.
W ramach obszaru hurtu celem grupy Eurocash jest dalszy rozwój hurtowni omnichannel (sprzedaży wielokanałowej), który prowadzić ma do wzrostu lojalności klientów B2B, dalszego budowania synergii kosztowych i sprzedażowych, a w konsekwencji poprawy warunków zakupowych i podwojenia sprzedaży B2B e-commerce. Eurocash zamierza umocnić swoją pozycję lidera na rynku hurtowym w Polsce i istotnie zwiększyć sprzedaż swoich klientów w tym segmencie.
W obszarze franczyzy spółka chce koncentrować inwestycje w rozwój i pozycjonowanie sieci franczyzowych i partnerskich, zwiększać liczbę sklepów usieciowionych oraz udziały rynkowe. Planuje dalszy rozwój sieci Delikatesy Centrum w oparciu o system franczyzowy, w tym z partnerami JV.
Jak podano, trzecim kierunkiem rozwoju grupy będzie platforma technologiczna. Celem jest zintegrowany program lojalnościowy, stworzenie wiodącej platformy POS w handlu niezależnym, wzrost udziału w handlu e-commerce B2C w ramach Frisco i osiągnięcie 1 mld przychodów Frisco do końca 2025 roku. Dla porównania, w 2021 r. wyniosły one 294 mln zł, a w pierwszej połowie 2022 r. blisko 190 mln zł.
"Wobec decyzji o skoncentrowaniu się na podstawowej działalności (hurcie, franczyzie oraz platformie technologicznej), zarząd spółki zdecydował o skupieniu się na poprawie rentowności działalności non-core/niestrategicznej (do której zalicza się segment sklepów własnych Delikatesy Centrum), ograniczeniu lub zaprzestaniu jej rozwoju" - podał Eurocash.
Spółka poinformowała, że jej zarząd kontynuuje prace w procesie przeglądu potencjalnych opcji strategicznych rozwoju grupy.
"Grupa Eurocash już dzisiaj jest największym hurtownikiem FMCG w kraju, dysponującym najbardziej zaawansowaną siecią logistyczną. Dostarczamy produkty do 90 tysięcy punktów w całym kraju, a w zasięgu sklepów współpracujących z grupą znajduje się 85 proc. gospodarstw domowych. Jesteśmy również organizatorem sieci franczyzowych i partnerskich skupiających prawie 16 tysięcy sklepów oraz właścicielem największego supermarketu internetowego w Polsce. Nowa strategia pozwoli w pełni wykorzystać ten potencjał i jeszcze lepiej wspierać rozwój polskich przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes grupy Paweł Surówka.
W pierwszym półroczu 2022 roku Grupa Eurocash miała 407 mln zł EBITDA (wzrost o 102 proc. rdr) przy przychodach na poziomie 14,37 mld zł (wzrost o 16 proc. rdr).
Wyniki Eurocashu w drugim kwartale 2022 r. i ich odniesienie do konsensusu PAP oraz do poprzednich wyników (dane w mln zł) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2Q2022 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2022 | rdr |
Przychody | 7838,8 | 7478,6 | 4,8% | 19,7% | 20,1% | 14366,7 | 16,2% |
EBITDA | 256,3 | 227,2 | 12,8% | 195,8% | 69,7% | 407,3 | 101,0% |
EBIT | 104,5 | 74,4 | 40,5% | - | 6047,1% | 106,1 | - |
zysk netto j.d. | 15,1 | 17,9 | -15,8% | - | - | -36,6 | -78,2% |
pel/ osz/