Franczyza jest coraz popularniejsza

Co roku przybywa zarówno systemów franczyzowych, jak i otwieranych placówek. W 2013 roku ponad 40 proc. firm zanotowało wzrost liczby placówek. Szacuje się, że w tym roku liczba firm działających na licencji znanych marek przekroczy 60 tys. Eksperci podkreślają, że popularność franczyzy wynika z siły marki, oferowanego wsparcia i pomocy w marketingu.


Franczyza jest coraz popularniejsza


- Polska jest rynkiem, gdzie systemy franczyzowe są bardzo popularne, m.in. w gastronomii, biurach podróży, bankach, pralniach, biurach doradztwa podatkowego, a nawet w tak kapitałochłonnych inwestycjach, jak prowadzenie hotelu - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Dorszewski, regionalny agent ds. rozwoju w Subway Polska.

Systematycznie rośnie liczba otwieranych placówek i marek, które decydują się na franczyzę. Jak wynika z „Raportu o rynku franczyzy” opracowanego przez firmę PROFIT system, w tym roku liczba placówek może wzrosnąć do 63 tys. (58 tys. w 2013, blisko 54 tys. w 2012 roku), natomiast liczba systemów - do 1 tys. (przy 941 w 2013 i 892 w 2012 roku). Najwięcej nowych systemów przybywa w branży gastronomicznej (w ubiegłym roku 22), spożywczej (18) i odzieżowej (12). Pod względem franczyzy Polska jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jak podkreśla Dorszewski, kryzys zweryfikował część franczyzowych konceptów. W ubiegłym roku ponad 50 firm wycofało się z franczyzy. Z rynku znikają te sieci, które nie oferują sprawdzonego pomysłu na biznes. Przedsiębiorcy coraz uważniej podchodzą do franczyzy i wybierają przede wszystkim duże marki. Pytają o prawa i obowiązki, koszt, pomoc w znalezieniu lokalu i wsparcie. Ekspert radzi, by przed rozpoczęciem współpracy porozmawiać z obecnymi franczyzobiorcami, zwłaszcza takimi, którzy prowadzą więcej niż jeden punkt.

- Jeśli dana marka ma multifranczyzobiorców, to dobrze to on niej świadczy. Jeśli ktoś otworzył jeden punkt i on się sprawdza, to przychodzi po kolejne licencje - tłumaczy ekspert z Subway Polska.

Siła marki, wsparcie, know-how i marketing to czynniki, które wpływają na rosnącą popularność franczyzy. Rola franczyzodawcy nie kończy się wraz z otwarciem lokalu. Ważne jest, by eksperci danej marki byli blisko rynku, tak by móc się opiekować franczyzobiorcami. Dorszewski podkreśla jednak, że powyższe czynniki nie są gwarancją sukcesu. Wiele zależy od samego franczyzobiorcy i sposobu zarządzania placówką.

- W Subwayu oferujemy szeroki program wsparcia zarówno przed, w trakcie, jak i po przystąpieniu do naszej sieci, poczynając od seminarium informacyjnego, na którym przedstawiamy model działania biznesu, poprzez sprawdzanie kwalifikacji franczyzobiorców, aż po pomoc w poszukiwaniu lokalu, jego zaprojektowanie i wyposażenie - wyjaśnia ekspert. - Oferujemy także dostęp do kursów e-learningowych w ramach University of Subway, dostępnych online 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, dzięki którym można doszkalać personel. W razie potrzeby regionalni agenci ds. rozwoju marki w Polsce oferują również dodatkową, indywidualną pomoc.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~andrzej_waw

Rozumiem, że male sklepy/unkty gastronomiczne są w opcji franczyzny opłacalne, ale duże sklepy również?

! Odpowiedz
0 0 ~Miro75

Skoro małe działają na franczyzie dobrze to czemu duże mają działać gorzej? Chyba najważniejsze jest znalezienie dobrego franczyzodawcy, który pomoże od samego początku. Sam zaczynam się rozglądać. Najwyższy czas się odważyć na własny biznes

! Odpowiedz
0 0 ~katarzyna odpowiada ~Miro75

Sama zastanawiam się nad tego typu biznesem, zawsze to łatwiej odnaleźć się i wejść na rynek, gdy masz pewność, że stoi za tobą cała sieć i są oni gotowi zawsze wspierać i pomagać, właśnie szczególnie na początku. W dodatku chciałabym zatrudniać ludzi, bo zawsze nowe miejsca pracy są przydatne, a przy zakładaniu całkiem samodzielnego biznesu zazwyczaj nie ma takiej możliwości, bo liczy się każdy grosz, więc pracuje się samemu ponad swoje siły...wiem coś o tym, z doświadczenia moich przyjaciół.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~sermnich odpowiada ~katarzyna

Muszkieterowie mają ciekawą ofertę, która właśnie ma taki model. Zastanawiam się z żoną nad tym ale nie jestem pewien czy jestem w stanie się całkowicie temu poświęcić

! Odpowiedz
0 0 ~Miro75 odpowiada ~sermnich

Też o nich zacząłem czytać niedawno. Podobno oferują szkolenia dla swoich franczyzobiorców i duże wsparcie zarówno na początku jak i później. Wie ktoś może jaki jest wkład początkowy?

! Odpowiedz
0 0 ~andrzej_waw odpowiada ~Miro75

no ale np. odnośnie planów nowego prawa handlowego, może to się stać albo bardziej opłacalne niż teraz, albo mniej...

! Odpowiedz
0 0 ~andrzej_waw odpowiada ~katarzyna

ale czy takie wsparcie to nie jest równocześnie z oczywistymi zaletami również wada, bo to znaczy przecież, że trzeba się chyab liczyć, że im popularniejsza marka tym więcej im trzeba oddawać, nie?

! Odpowiedz
0 0 ~Miro75 odpowiada ~andrzej_waw

Szczerze mówiąc to te plany mogą się zmieniać jak w kalejdoskopie. Skoro raz wprowadzają podatek, potem okazuje się, że jest on kompletnie niezgodny z prawem UE... Myślę, że najlepiej wiedzą co robić przedstawiciele tych franczyzodawców i gdy chciałoby się już inwestować to oni doradzą i pomogą

! Odpowiedz
0 0 ~Miro75 odpowiada ~andrzej_waw

Pewnie tak. Do tego opłaty licencyjne i koszta stałe sklepu. Wszystko musi być bardzo dobrze przekalkulowane na starcie. Poza tym płacimy właśnie za to, aby dostać know-how i sprawdzony sposób biznesu, który przynosi zyski

! Odpowiedz
0 0 ~andrzej_waw odpowiada ~Miro75

rozumiem, że takie doradztwo jest dla franczyzodawców "w cenie" ?

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne