Ford chce ograniczyć koszty i usunąć z oferty część aut

Amerykański koncern motoryzacyjny Ford Motor Co. planuje cięcia kosztów o 14 mld dol., a także usunąć z oferty część samochodów - podała agencja AP. Dodano, że koncern skoncentruje się na produkcji ciężarówek, SUV-ów oraz aut elektrycznych.

(fot. REUTERS/Carlos Garcia Rawlins/Files / FORUM)

Działania te są częścią nowej strategii firmy, której celem jest "dopasowanie się do nowych potrzeb rynkowych".

Jak podkreśliła AP, autorem polityki oszczędnościowej jest nowy prezes koncernu Jim Hackett, który przejął stery Forda w maju br. W ocenie Hacketta bardziej elastyczne podejście do rynku umożliwi koncernowi "zmierzenie się z wyzwaniami", do których należą m.in.: wspólne korzystanie z samochodów (tzw. car-sharing), auta autonomiczne oraz przestawianie się branży na produkcję samochodów elektrycznych.

Ford planuje cięcie kosztów materiałowych o 10 mld dol. do 2022 roku. Ma w tym pomóc m.in. renegocjacja umów z dostawcami i uproszczony design samochodów. Koncern chce wykorzystywać te same podzespoły w większej liczbie modeli i ograniczyć ilość dostępnych w sprzedaży opcji wyposażenia. Na przykład osoby zainteresowane kupnem sedana Ford Fusion mogą teraz wybierać z 35 tys. dostępnych konfiguracji tego modelu. Oferta ta zostanie zredukowana do 96.

Amerykański producent zapowiedział też zmniejszenie do 2022 roku o 4 mld dol. kosztów konstrukcyjnych. Ograniczy liczbę prototypów i skróci czas przeznaczony na projektowanie nowych modeli.

Oszczędności będą również dotyczyć kosztów związanych z opracowywaniem nowych silników - mają one spaść o 1/3. Zaoszczędzone w ten sposób środki Ford chce przeznaczyć na rozwój pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Ford chce ponadto usunąć z oferty część samochodów - nie wskazał jednak, o jakie konkretnie auta chodzi. Jak powiedział cytowany przez AP szef ds. rynków międzynarodowych Forda Jim Farley, koncern będzie nadal produkował samochody małolitrażowe, takie jak Focus, jednak z nastawieniem "na droższe i bardziej rentowne" wersje.

Koncern zapowiedział jednocześnie, że w ciągu najbliższych pięciu lat wprowadzi na rynek 13 nowych modeli samochodów elektrycznych i hybryd, w tym małego elektrycznego SUV-a, który ma trafić do sprzedaży w 2020 roku.

Ford planuje też przeniesienie kosztów w wysokości 7 mld dol. z produkcji samochodów osobowych do działu SUV-ów i ciężarówek. Jak podkreśla, wynika to ze wzrostu zapotrzebowania na tego typu pojazdy na międzynarodowych rynkach oraz faktu, że "ich produkcja jest kluczowa dla wyników finansowych" koncernu.

Jak wskazał Farley, firma planuje zwiększenie oferty samochodów sportowo-użytkowych, takich jak Bronco, którego produkcja ma zostać wznowiona, a także - wprowadzenie na rynek większej liczby "małych SUV-ów z dolnej półki" i SUV-ów siedmioosobowych.(PAP)

autor: Magdalena Jarco

edytor: Dorota Kazimierczak

maja/ pad/

Źródło: PAP
Firmy:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl