REKLAMA

Fenomen Tesli [Podcast]

2020-11-21 08:00
publikacja
2020-11-21 08:00
fot. Tudoran Andrei / Shutterstock

Niepełnoletnia Tesla detronizuje motoryzacyjne tuzy. Produkując niespełna 400 tys. aut rocznie, jest warta więcej niż Toyota, Volkswagen i Daimler razem wzięte.

Jak produkując auta elektryczne, na których wszyscy tracą, można zarabiać? Na czym polega spektakularny sukces firmy, która obaliła stare zasady ? W czym tkwi haczyk?

Wspólnie z gośćmi „Pulsu Biznesu do słuchania” właśnie tego haczyka szukamy.

Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, przekonuje, że gdyby nie szalony pomysł Tesli budowania aut, na które nie ma popytu, nie byłoby dziś pojęcia elektromobilność, a on sam pewnie zajmowałby się czymś innym.

Artur Włodarski, dziennikarz motoryzacyjny, opowiada o tym, jak Volkswagen pomógł Tesli i wyjaśnia co to jest energetyczne combo. Obnaża też kochliwą naturę tej spółki. Tak! Jest o romansach i zdradach.

Suchej nitki na produktach tej marki nie zostawia Jakub Tabędzki. Poznański biznesmen jest jednym z pierwszych Polaków, który teslę kupił. Punktuje słabą jakość produktów i fatalną obsługę, a jednocześnie zapewnia, że nadal teslą jeździ, bo mimo wad to auto nie ma na rynku godnego konkurenta. Teslę od kuchni pokazuje Paweł Gos, szef spółki Exact Systems, zajmującej się kontrolą jakości. Bywał w fabrykach koncernów motoryzacyjnych, był i w fabryce Tesli. Jego opowieść dotyczy jednak nie tylko zaplecza tej marki. Jest też obrazem tego, z czym Tesla jako producent musi się mierzyć i jak to sobie ułatwia.

Ostatnia rozmowa jest o… czarach. Przemysław Barankiewicz z domu maklerskiego Finax opowie, jak Elon Musk oczarował inwestorów i o tym, czy zysk i gotówka jako giełdowe fundamenty mają znaczenie dla nowego pokolenia inwestorów.

Wszystkie odcinki „Pulsu Biznesu do słuchania” znajdziecie na stronie www.pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts.

Marcin Bołtryk

Źródło:
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (3)

dodaj komentarz
lebero654
Fenomen Tesli to klarowna wizja, którą kupują inwestorzy, a genialnie podsycana przez marketing firmy. Świat poszukuje innowatorów na miarę czasów wywalających do góry nogami strategie zasiedziałych koncernów. Dlatego Musk, Mia, Bozos, Zuckerberg ze swoimi pomysłami zgarniają profity z rynku. Pieniądz dodrukowany musi Fenomen Tesli to klarowna wizja, którą kupują inwestorzy, a genialnie podsycana przez marketing firmy. Świat poszukuje innowatorów na miarę czasów wywalających do góry nogami strategie zasiedziałych koncernów. Dlatego Musk, Mia, Bozos, Zuckerberg ze swoimi pomysłami zgarniają profity z rynku. Pieniądz dodrukowany musi być gdzieś lokowany, bo tak naprawdę w czasach pandemii pomoc rządowa powoduje wzrost nadwyżek finansowych u beneficjentów. W Polsce w okresie pandemii wzrosły lokaty przedsiębiorców i konsumentów!? Przypadek? Nie sądzę.
Wracając do Muska, jest on niezwykle efektywny w swoich poczynaniach począwszy od samochodów po statki kosmiczne, starlink, powerwalle, dachówki solarne. Wszystkie te rozwiązania mimo początkowych problemów technicznych generują obraz sprawnego i z wizją menagera. Do tego on wyciąga umiejętnie pieniądze z budżetu (program kosmiczny) i wykorzystuje możliwości finansowe rynku obrotu prawami do emisji. A nade wszystko pokazuje, że tylko kapitał prywatny jest sprawny na tyle, ażeby w miarę efektywnie zagospodarowywać mienie państwowe (w przeciwieństwie do NASA).
daro_z
Po pierwsze - prawdopodobieństwo bankructwa Tesli wg macroaxis to nie 1% a 41%, więc proszę nie wprowadzać w błąd. https://www.macroaxis.com/invest/ratio/TSLA.MX--Probability-Of-Bankruptcy. Inna kwestia że to jest liczone specyficzną miarą Altman Z Score.
Po drugie - cięzko uznać, że Tesla jest zyskowną spółką
Po pierwsze - prawdopodobieństwo bankructwa Tesli wg macroaxis to nie 1% a 41%, więc proszę nie wprowadzać w błąd. https://www.macroaxis.com/invest/ratio/TSLA.MX--Probability-Of-Bankruptcy. Inna kwestia że to jest liczone specyficzną miarą Altman Z Score.
Po drugie - cięzko uznać, że Tesla jest zyskowną spółką - w Q3 2020 zarobiła 331 mln USD ale 397 mln USD to przychód ze sprzedaży tzw. regulatory credits - czyli takich praw do emisji, ktore spolka dostaje za free i sprzedaje innym koncernom, ktore produkuja auta spalinowe. Gdyby tego przychodu nie bylo spolka dalej bylaby nierentowna. A przypomnijmy, że ma kapitalizację 500 mld USD. https://finance.yahoo.com/news/ev-regulatory-credits-why-tesla-113115520.html
mirek6504
Jak FED zaprzestanie dodruku to wtedy zobaczymy prawdziwe oblicze Tesli ile jest naprawdę wart bo jak na razie wymienione powyżej firmy jada na prawdziwym cash a nie na dodruku .

Powiązane: Podcast

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki