REKLAMA

Europa docenia tylko pięć polskich marek

2021-08-06 06:50
publikacja
2021-08-06 06:50
Europa docenia tylko pięć polskich marek
Europa docenia tylko pięć polskich marek
fot. Karolis Kavolelis / / Shutterstock

Raport Brand Finance Europe 500 grupuje pięćset europejskich marek o najwyższej wartości. W zestawieniu dominują firmy z Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii, natomiast region Europy Środkowo-Wschodniej jest w nim słabo reprezentowany. Z Polski znalazło się tam tylko pięć podmiotów, z czego trzy to spółki Skarbu Państwa.

­- W zestawieniu 500 najbardziej wartościowych marek na kontynencie dominują największe gospodarki europejskie. Niestety Europa Środkowa i Wschodnia wypada dosyć blado, mamy tylko 22 marki z regionu, w tym aż 15 z Rosji ­- mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Konrad Jagodziński, dyrektor ds. komunikacji Brand Finance. - Z Polski mamy pięć marek, co jest o wiele lepszym wynikiem niż innych krajów z naszego regionu, natomiast można byłoby się spodziewać lepszego wyniku, biorąc pod uwagę rozmiar polskiej gospodarki. Głównym problemem jest ciągle jeszcze niedostateczna inwestycja w budowę i wspieranie marek, jak również niedostateczna ekspansja tych marek na rynki zagraniczne. Gdy marka operuje na wielu rynkach, jest to prostsze; jeżeli operuje tylko na jednym, wówczas jest po prostu ograniczona do wielkości i nasycenia tego rynku.

Polskę w zestawieniu 500 najbardziej wartościowych marek w Europie reprezentuje pięć brandów. Na pierwszym miejscu znalazła się Biedronka, która w rankingu europejskim plasuje się na 272. miejscu, o 13 pozycji wyżej niż przed rokiem. Na drugim miejscu znalazł się PKO Bank Polski, który jednak obsunął się w rankingu na 304. miejsce z 250. zajmowanego rok wcześniej. Polskie podium zamyka PZU - największy rodzimy ubezpieczyciel awansował o 26 pozycji, na 359. miejsce.

Wśród 500 europejskich marek o największej wartości zmieściły się jeszcze PKN Orlen (375. miejsce, podobnie jak w 2020 roku) oraz debiutant w tym gronie - Asseco Poland.

- Wartość marek z Polski plasuje się tak naprawdę między 1 a 2 mld euro. To mimo wszystko jest dosyć duża kwota, inaczej nie znalazłyby się w tym rankingu. Natomiast w porównaniu z najbardziej wartościową w zestawieniu marką Mercedes, wartą prawie 50 mld euro, to już nie brzmi tak imponująco - wskazuje ekspert. - Polskie marki w tym zestawieniu są trochę dalej. Najbardziej wartościowa Biedronka jest warta 1,7 mld euro, ostatnie wśród tych pięciu marek, Asseco - 900 mln euro.

Jednak właśnie ta technologiczna grupa jest jedyną spośród polskich podmiotów marką, której wartość wzrosła w ciągu ostatniego roku. Pozostałe, tak jak większość marek europejskich, straciły na wartości. Dyrektor ds. komunikacji w Brand Finance zwraca także uwagę na fakt, że Asseco jest jedną z niewielu polskich marek, które rzeczywiście mają zasięg międzynarodowy i której ta dywersyfikacja przychodów pomaga, także wizerunkowo.

Od lat w Polsce i w Europie patrzymy z podziwem na gospodarkę Stanów Zjednoczonych. Co innego ją zbudowało niż właśnie bardzo silne, rozpoznawalne na całym świecie marki, takie jak McDonald’s czy Coca-Cola w dawnych czasach, a dzisiaj Amazon, Apple czy Google? - pyta retorycznie Konrad Jagodziński. - Te marki są ambasadorami amerykańskiego snu i przynoszą niepodważalne korzyści dla tamtejszej gospodarki. W taki sam sposób coraz częściej zaczynają myśleć inne kraje, które do tej pory nie budowały swoich marek.

Dobrym przykładem mogą być Chiny, które w ciągu ostatnich 10 lat zainwestowały ogromne pieniądze w rozwój i rozpoznawalność marek. W pierwszej 25-tce najbardziej wartościowych marek świata znalazło się aż 11 z Państwa Środka, a tylko 10 amerykańskich, choć na czele tabeli wciąż są Amerykanie. Do tego zestawienia nie weszła ani jedna polska marka. Dla porównania przedostatnia w globalnym rankingu Edeka, niemiecka marka spółdzielni detalistów, w europejskim top 500 zajmuje miejsce 127. - 145 pozycji przed Biedronką.

- Wartość marki jest niezwykle istotna dla funkcjonowania biznesu. Im silniejsza, im bardziej wartościowa, tym biznes może odnosić większe i łatwiejsze sukcesy. I vice versa, im ten biznes lepiej się rozwija, tym większe ma to znaczenie dla marki, która potem może być licencjonowana i używana tak jak każde inne aktywa należące do firmy - wyjaśnia dyrektor w Brand Finance. - Nasze badania pokazują, że najsilniejsze marki na świecie są w stanie generować o wiele większe przychody dla swoich udziałowców, cieszą się większym zaufaniem inwestorów, klientów, rządzących i regulatorów.

Źródło:
Tematy
Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Komentarze (5)

dodaj komentarz
widomski_tomek
Na pewno publikacja nie wspomina o polskiej Elpromie, która odnosi spektakularne sukcesy w niszowym ale strategicznym segmencie synchronizacji 5G, smart-grids, finansowych inwestycjach HFT itp. Wystarczy popatrzeć na 3 osiągnięcia ostatnich 6 miesięcy o czym pisze BrandsIT:

1) https://brandsit.pl/polska-firma-elproma-
Na pewno publikacja nie wspomina o polskiej Elpromie, która odnosi spektakularne sukcesy w niszowym ale strategicznym segmencie synchronizacji 5G, smart-grids, finansowych inwestycjach HFT itp. Wystarczy popatrzeć na 3 osiągnięcia ostatnich 6 miesięcy o czym pisze BrandsIT:

1) https://brandsit.pl/polska-firma-elproma-dostarczy-serwery-czasu-do-ke-i-parlamentu-ue/
2) https://brandsit.pl/polska-firma-elproma-dostarczy-serwery-czasu-do-struktur-nato-w-europie-zachodniej/
3) https://brandsit.pl/elproma-i-pik-time-wspoltworza-z-thales-alenia-space-pierwszy-odbiornik-galileo-z-ochrona-anty-spoofingowa/

Lub ogólnie:
https://brandsit.pl/jak-bardzo-istotna-jest-synchronizacja-w-it-rozmowa-z-tomaszem-widomskim-elproma/
langdon25
A co z marką :

PiS
Kaczyński
Bankster Morawiecki

One nie są najwyżej wyceniane, znane i WYŚMIEWANE na Zachodzie ?
edward64
Autor chyba myli markę z wartością firmy. Kto w Europie poza analitykami wie o PZU, Orlenie czy Biedronce i dodatkowo ma wie co to za firmy? Kto rozpoznaje loga tych firm?
Polska marką rozpoznawalną w Europie są raczej gry komputerowe, wartość producentów tych gier jest może niższa niż np. Orlenu ale pozytywne skojarzenia,
Autor chyba myli markę z wartością firmy. Kto w Europie poza analitykami wie o PZU, Orlenie czy Biedronce i dodatkowo ma wie co to za firmy? Kto rozpoznaje loga tych firm?
Polska marką rozpoznawalną w Europie są raczej gry komputerowe, wartość producentów tych gier jest może niższa niż np. Orlenu ale pozytywne skojarzenia, rozpoznawanie logo przynajmniej wśród graczy.
wjagus
Autor pomylił docenianie z wycenianiem
ravauw odpowiada wjagus
to tylko kilka liter roznicy

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki