REKLAMA

Ekonomiści o sprzedaży detalicznej w październiku: widoczne efekty bazy

2021-11-23 10:34, akt.2021-11-23 11:49
publikacja
2021-11-23 10:34
aktualizacja
2021-11-23 11:49
Ekonomiści o sprzedaży detalicznej w październiku: widoczne efekty bazy
Ekonomiści o sprzedaży detalicznej w październiku: widoczne efekty bazy
fot. Santos1992 / / Shutterstock

Październikowe dane o sprzedaży detalicznej w Polsce były nieco lepsze od oczekiwań rynkowych. Roczna dynamika przyspieszyła do 6,9 proc. z 5,1 proc. we wrześniu głównie ze względu na niską bazę sprzed roku - wskazują ekonomiści. Ich zdaniem, w kolejnych miesiącach efekty wzrostu inflacji znajdą odzwierciedlenie w słabnącej konsumpcji.

ING BANK ŚLĄSKI (e-mail):

"Na korzyść sprzedaży działa obecnie niska baza - rok temu były już restrykcje w restauracjach oraz dobrowolny spadek wizyt w sklepach, bo nie było jeszcze szczepień, dlatego w obecnych danych widać poprawę sprzedaży nawet w kategoriach dotkniętych inflacją.

W najbliższych miesiącach (negatywny) wpływ wysokiego CPI na konsumpcję zostanie przesłonięty przez efekt niskiej sprzedaży z 2020 roku. Od października 2020 zaczęły się restrykcje w restauracjach, od listopada w sklepach, więc w okresie październik-listopad nastąpił gwałtowny skok efektywnego lockdownu (oficjalnych restrykcji oraz spadku mobilności klientów). Obecnie mamy koniec listopada i nie ma restrykcji ani istotnego spadku mobilności. Może wysoka sprzedaż obecnie to też łapanie cen przed dalszym skokiem CPI".

BANK MILLENNIUM (e-mail):

"W październiku najsilniej wzrosła sprzedaż odzieży i obuwia, która była o 29,3 proc. wyższa niż przed rokiem. Przyspieszyła też sprzedaż w kategorii pozostałe (+13,2 proc. rdr), gdzie duży udział mają markety budowlane, a także sprzedaż paliw. Dynamika sprzedaży w pozostałych kategoriach wyhamowała, co wiąże się zapewne z przedłużającymi się zaburzeniami w zaopatrzeniu. Pogłębił się bowiem spadek sprzedaży aut oraz mebli oraz sprzętu AGD i RTV, a to w tych branżach brak surowców i materiałów stanowi silne ograniczenie dla bieżącej aktywności ekonomicznej. Spadek popytu na te towary wiązać się może także z wysoką inflacją, która zmniejsza siłę nabywczą dochodów oraz ogranicza popyt na towary.

Inflacja będzie miała coraz silniejszy wpływ na konsumpcję, ponieważ w znacznej mierze ograniczy realny wzrost dochodów rozporządzalnych, który na początku przyszłego roku może być bliski zera. Wysoka inflacja, w połączeniu ze wzrostem stóp procentowych już teraz przekłada się na pogorszenie nastrojów konsumenckich, oczekiwań co do przyszłej sytuacji dochodowej, a w konsekwencji może zmniejszyć skłonność do zakupów dóbr trwałego użytku. W rezultacie perspektywy konsumpcji w kolejnych kwartałach nieznacznie się pogarszają. Konsumpcja pozostawać będzie ważnym filarem gospodarki, jednak jej kontrybucja do PKB w przyszłym roku zmniejszy się w stosunku do roku 2021".

ALIOR BANK (e-mail):

"Październikowe dane o sprzedaży detalicznej są w naszej ocenie dobre. Wskaźniki sentymentu konsumentów sugerowały, że decyzje zakupowe będą raczej redukowane w otoczeniu podwyższonej inflacji i przyspieszającej epidemii. Tymczasem październikowy odczyt jest de facto najmocniejszy na przestrzeni ostatnich pięciu miesięcy – sprzedaż detaliczna po odsezonowaniu wzrosła o 1,2 proc. mdm, wobec zaledwie 0,2 proc. mdm we wrześniu czy też 0,4 proc. mdm w sierpniu. Wynik został zrealizowany pomimo słabości utrzymującej się w obszarze motoryzacji (to głównie przyczyna niedostatków podażowych). W szerszym horyzoncie po październiku mamy lekkie nadgonienie zaległości do trendów obserwowanych przed pandemią".

BANK PEKAO (e-mail):

"Sprzedaż detaliczna wzrosła w październiku o 6,9 proc. rdr, blisko konsensusu i naszej prognozy. Nie pomyliliśmy się również co do głównego mechanizmu zapewniającego przyspieszenie sprzedaży pomimo wyraźnych sygnałów pogorszenia nastrojów konsumenckich w ostatnich miesiącach. Jest nim niska baza z poprzedniego roku związana z samoograniczaniem się konsumentów i efektami pierwszych restrykcji epidemicznych wprowadzanych w obliczu II fali epidemii.

W samym październiku sprzedaż ogółem wzrosła o 1,2 proc. mdm (po odsezonowaniu), co zbliżyło indeks sprzedaży do niedawnych maksimów. Tym niemniej, są to wartości wciąż niższe od trendu i sformułowana przez nas kilka miesięcy temu teza o rozbieżnych losach sfery konsumpcyjnej i produkcyjnej w Polsce pozostaje w mocy. W istocie rzeczy, w ostatnim miesiącu ten dystans znacząco wzrósł. Można spodziewać się, że efekty wzrostu inflacji (tu warto zauważyć, że deflator sprzedaży wzrósł z 6,0 do 7,5 proc. rdr) będą odczuwalne przez konsumenta w kolejnych miesiącach i okrojenie dynamiki realnych dochodów znajdzie odzwierciedlenie w słabości konsumpcji. Konsument będzie więc nadal pozostawał w tyle za producentem".

MONIKA KURTEK, BANK POCZTOWY (e-mail):

"Nominalne tempo wzrostu sprzedaży detalicznej wyraźnie przyspieszyło w październiku, co wynika jednak w dużej mierze z wysokiego wzrostu cen towarów: deflator 'skoczył' do 7,0 proc. rdr z 5,7 proc. rdr we wrześniu. Dynamika realna także znalazła się w październiku na wyższym niż w ubiegłym miesiącu poziomie, i to z kolei oznacza prawdopodobnie próbę 'ucieczki' i przyspieszanie zakupów przez gospodarstwa domowe w obliczu powszechnie rosnących cen towarów i usług. Jednocześnie z innych badań GUS wiadomo, że w listopadzie br. mocno pogorszyły się nastroje konsumenckie, co ogólnie źle wróży konsumpcji w kolejnych miesiącach. Na razie popyt konsumpcyjny pozostaje głównym silnikiem polskiej gospodarki, ale istnieje ryzyko, że zacznie on pracować wolniej".

JAKUB RYBACKI, POLSKI INSTYTUT EKONOMICZNY (e-mail):

"Wzrost sprzedaży detalicznej przyspieszył w październiku z 5,1 proc. do 6,9 proc., nieco powyżej rynkowych prognoz. Komentarz GUS wskazuje na wysoki popyt na odzież oraz dobra półtrwałe. Szczególnie mocno wzrosła sprzedaż w kategorii pozostałe, która agreguje wydatki w galeriach np. na biżuterię czy zabawki dziecięce. Negatywnie wyróżnia się sprzedaż samochodów – wolumen w październiku był niższy o 5,2 proc. niż rok temu.

Spodziewamy się, że podwyższona inflacja nie będzie mieć wpływu na plany zakupowe konsumentów. Badania koniunktury wskazują, że liczba osób planująca ponieść duże wydatki jest historycznie wysoka. Dodatkowo, w niektórych badaniach, tendencja jest rosnąca. Dlatego też wzrost konsumpcji w IV kwartale powinien przekroczyć 6 proc.".

MBANK (Twitter):

"Sprzedaż detaliczna urosła o 6,9 proc. rdr (lekko powyżej prognoz). Deflator sprzedaży detalicznej (ceny sprzedaży) rośnie już 7,5 proc. rdr. Podobnie więc jak w poprzednich miesiącach połowę przyspieszenia sprzedaży zeżarły ceny, ale do trendu (w sprzedaży realnej) coraz bliżej".

PKO BP (Twitter):

"Sprzedaż detaliczna w październiku wzrosła realnie o 6,9 proc. rdr wobec 5,1 proc. rdr we wrześniu, nieco silniej od oczekiwań. Rekordowy 'deflator' równy 7 proc. ogranicza realne wzrosty. Sprzedaż nominalna jest aż o 14,4 proc. wyższa niż przed rokiem".

*******

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2021 r. wzrosła 6,9 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 3,6 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 14,4 proc. rdr.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku rdr o 6,4 proc. i wzrost mdm o 2,8 proc.

W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 12,0 proc. rdr.

Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku i we wrześniu 2021 r.:

październik październik wrzesień wrzesień
rdr mdm rdr mdm
ogółem 6,9 3,6 5,1 -2,4
pojazdy mechaniczne -3,2 1,3 -4,1 0,9
paliwa 6,9 1,3 0,4 -2,9
żywność, napoje, wyroby tytoniowe 2,7 7,2 0,3 -2,2
pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach - - - -
leki, kosmetyki 6,1 3,3 8,2 3,1
odzież, obuwie 29,3 7,2 14,5 -10,5
meble, AGD, RTV 0,2 -1,2 8 0,3
prasa, książki 4,2 -3,1 3 -7,5
pozostałe 13,2 0,3 8,7 -1

(PAP Biznes)

pat/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Tanie przelewy i ekstra premia na koncie firmowym - kwiecień 2022

Tanie przelewy i ekstra premia na koncie firmowym - kwiecień 2022

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Gospodarka i dane makroekonomiczne

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki