Dwujezdniowa Zakopianka z Krakowa do Nowego Targu w 2022 r.? Chińczycy gotowi wybudować najtaniej

Chińska firma Stecol Corporation złożyła najtańszą spośród 6 ofert w przetargu na projekt i budowę dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 na odcinku od Rdzawki do Nowego Targu - podała GDDKiA. Firma zza Muru stara się także o kontrakt na budowę fragmentu drogi ekspresowej S3.

(GDDKiA)

Chińczycy deklarują, że są gotowi wybudować 16-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi za 706,2 mln zł. Najdroższy będzie wybór Mostostalu Warszawa, który zaoferował cenę przeszło dwukrotnie wyższą - 1,486 mld zł. W przetargu uczestniczą również Przedsiębiorstw Usług Technicznych INTERCOR (880 mln zł), konsorcjum włoskich firm z liderem TOTO (890,7 mln zł), PORR (945 mln zł) oraz Budimex (1,1 mld zł). W budżecie zamawiającego, który wynosi 871,4 mln zł zmieścili się wyłącznie Chińczycy.

O wyborze wykonawcy zadecyduje nie tylko, choć głównie (60 proc. punktów), kryterium cenowe. 12 proc. jest do zdobycia w kategorii termin realizacji kontraktu, 9 proc. - właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, 8 proc. - równość podłużna nawierzchni, 6 proc. - personel wykonawcy, 5 proc. - zagospodarowanie gruntu rodzimego.

"W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP, o długości 16,136 km, szerokości jezdni 2x3,50m. Powstaną cztery węzły drogowe: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady). Ponadto wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudowana infrastruktura techniczna." - podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w komunikacie.

Średni dobowy ruch na tym odcinku wynosi od 14 007 - 18 082 pojazdów/dobę - wynika z Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w 2015 r. Natężenie znacznie wzrasta w weekendy, ferie i święta.

Wszyscy oferenci chcą zrealizować inwestycję w ciągu 49 miesięcy. Podróż dwujezdniową Zakopianką z Krakowa do Nowego Targu może być zatem możliwa nawet w 2022 r., jeśli dojdzie do szybkiego wyboru wykonawcy i podpisania umowy, a kontrakt uda się zrealizować w terminie. W 2016 r. rozpoczęła się budowa dwupasmowej drogi na innym odcinku Zakopianki: od Lubnia do Chabówki. Samochody mają nią pojechać w 2021 r.

Chińczycy z Stecol Corporation starają się również o kontrakt na budowę fragmentu drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków - Kamienna Góra. w tym przetargu złożyli drugą najniższą ofertę (po włoskim Afaldi), ale i tak są gotowi wybudować odcinek za niespełna 60 proc. kwoty z 2,14 mld zł, na które wycenił prace wrocławski oddział GDDKiA.

Koniec klątwy Covecu?

W lipcu GDDKiA poinformowała, że porozumiała się z inną chińską firmą - Covec - ws. polubownego rozwiązania wieloletniego sporu związanego z budową fragmentu autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Sprawa przez lata kładła się cieniem na współpracę z firmami zza Muru przy budowie infrastruktury w Polsce i Unii Europejskiej. Covec wygrał pod koniec 2009 r. przetarg na budowę odcinków A i C autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. GDDKiA w czerwcu 2011 r. zerwała umowy z Chińczykami po tym, jak firma przestała płacić podwykonawcom.

W 2013 r. Najwyższa Izba Kontroli wytknęła GDDKiA, że nierzetelnie weryfikowała oferty zawierające rażąco niską cenę. NIK przytaczała przykład właśnie Covec, które zadeklarowało, że wybuduje dwa odcinki A2 za cenę o ponad połowę niższą od kosztorysu GDDKiA, a drogowcy odstąpili od umowy dopiero po 20 miesiącach, gdy chińskie firmy zalegały wobec podwykonawców z płatnościami sięgającymi już 117 mln zł.

Szczegóły zawartej ugody objęte są tajemnicą przedsiębiorstwa, ale GDDKiA zapewnia, że "interes Skarbu Państwa został należycie zabezpieczony". - Mamy nadzieję, że to wydarzenie pozwoli nam dalej budować wizerunek rzetelnego partnera w Polsce i otworzy drzwi do udziału w przetargach w Polsce i całej Europie dla chińskich przedsiębiorstw - powiedział wówczas, cytowany w komunikacie, Pan Shi Ping, przewodniczący Rady Dyrektorów Konsorcjum.

Na razie klątwę Covecu udało się przełamać w Chorwacji. China Communications Construction wybuduje most nad zatoką Mali Ston. Projekt współfinansuje Unia Europejska.

Najnowsze wieści zza Muru

Najnowsze wieści zza Muru

Więcej informacji, komentarzy i analiz dotyczących gospodarki Chin znajdziesz w naszej nowej sekcji.

Maciej Kalwasiński

Źródło:
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
7 13 jendreka

Panie Morawiecki, dlaczego polskie drogi nie budują polskie firmy? Czyżby nie potrafiły, tak wygląda wspieranie polskich przedsiębiorców. Nic dziwnego, że polskie firmy czują presję płacową skoro robotę się im odbiera.

! Odpowiedz
1 11 antypropaganda

Dlatego że Pan Morawiecki w tej sprawie nie ma nic do powiedzenia. Unia współfinansuje projekt, i wymaga aby był wolny przetarg dla wszystkich wykonawców. Dlatego, pomimo iż tak było by najlepiej, nie możemy wskazać że mają to robić polskie firmy. Z pretensjami więc do Brukseli a nie do Morawieckiego.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 6 specjalnie_zarejstrowany1

Jakos te polskie firmy juz od ponad 20 lat nie moga sie zabrac za wybudowanie tej drogi. Z perspektywy Krakusa powiem Ci tak ze te droge to niech buduja nawet Chinczycy, Ruscy czy Marsjanie ale niech ona w koncu sie zrobi. Narazie to jest taka telenowela z ta Zakopianka ze Moda na Sukces to jest przy tym mini-serial. A te Twoje "polskie firmy" to pozniej sie okaze ze tak naprawde maja wlascicieli gdzies na zachodzie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
10 5 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 2 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 7 czelsi_01

To się chłopie popisałeś teraz.
Własnie na drogach są obiekty inżynierskie sprawdź sobie Dz. U. nr 63
a obiekty inżynieryjne są na kolei.

! Odpowiedz
0 4 antypropaganda

ciota z PO że nie wie co to jest obiekt inżynierski?

! Odpowiedz
18 12 2kbb

Tym razem ta współpraca będzie OK , bo jest to w interesie obu krajów...Myślę że pojawienie się chińczyków było uzgadniane już dużo wcześnie i to na szczeblu rządowym. Chiny nie mogą sobie pozwolić na kolejny Covec .... następnym ruchem będzie budowa centrum logistycznego pod Łodzią

! Odpowiedz
6 22 ajwaj

Chinskie firmy maja problerm w "wolnym swiecie". Podarki, "dowody wdziecznosci", bakszysz, "czarne kasy" w ksiegowosci itp.itd. moga byc karane w ich ojczyznie i to w sposób b. nieprzyjemny :)
W "wolnym swiecie" za "dowody wdziecznosci" Siemens <> Grecja, inni Bulgaria, Wlochy, Hiszpania, Niemcy, UE itd. greckie czolgi (najwieksza armia pancerna w Europie:) itp. > kara nagany (JESLI wpadka)

A np. uzasadnienie smutnym jelonkom placacym podatki najw. w UE armii czolgów (produkcji jakiej?) to mistrzowstwo;
""Grecja ma dziesiątą pod względem długości linię brzegową na świecie, o długości 14880 km. Poza częścią kontynentalną, w skład Grecji wchodzi około 2500 wysp, w tym 165 zamieszkałych.""
Notabene > to nie sa czolgi plywajace :)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
17 22 rekin1986

Tanie mięso to psy jedzą przy takiej inwestycji to powinno być brane doświadczenie firm przy tego typu inwestycjach na pierwszym miejscu cena to jest rzecz druga to jest inwestycja na pokolenia tego się nie robi na dzisiaj i na jutro koszty potem ewentualnych poprawek droższe od samej budowy tylko u nas się jeszcze tego nie nauczyli

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,0% VII 2018
PKB rdr 5,2% I kw. 2018
Stopa bezrobocia 5,9% VI 2018
Przeciętne wynagrodzenie 4 848,16 zł VI 2018
Produkcja przemysłowa rdr 6,8% VI 2018

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl