REKLAMA

Dochodzenie przeciw firmom Amazon i Google z powodu fałszywych recenzji

2021-06-25 13:39, akt.2021-06-25 17:51
publikacja
2021-06-25 13:39
aktualizacja
2021-06-25 17:51
Dochodzenie przeciw firmom Amazon i Google z powodu fałszywych recenzji
Dochodzenie przeciw firmom Amazon i Google z powodu fałszywych recenzji
fot. MNAphotography / / Shutterstock

Brytyjski Urząd Konkurencji i Rynków (CMA) rozpoczął w piątek dochodzenie przeciw firmom Amazon i Google w związku zarzutami, że nie robią wystarczająco dużo, aby identyfikować i usuwać fałszywe recenzje produktów zamieszczane online.

CMA ma zbadać, czy firmy mogły złamać prawo konsumenckie. W zeszłym roku podczas wstępnego dochodzenia urząd, wskazując na firmy Amazon i Google, oświadczył, że jest zaniepokojony, czy firmy "robią wystarczająco dużo", aby "wykryć fałszywe i wprowadzające w błąd recenzje lub podejrzane wzorce zachowań".

Jak wyjaśniono, dotyczy to sytuacji, gdy ci sami użytkownicy "recenzują ten sam asortyment produktów lub firm w podobnym czasie i nie ma żadnego związku między tymi produktami lub firmami lub gdy recenzja sugeruje, że recenzent otrzymał zapłatę lub inną zachętę do napisania pozytywnej recenzji".

CMA bada również, czy Google i Amazon bezzwłocznie badają i usuwają fałszywe i wprowadzające w błąd recenzje, a także analizuje, jakie sankcje firmy nakładają na użytkowników. Urząd oświadczył, że jeśli odkryje, iż firmy złamały prawo konsumenckie, może podjąć działania wykonawcze. Mogą one obejmować formalne zabezpieczenie zobowiązań od Amazon i Google do zmiany sposobu radzenia sobie z fałszywymi recenzjami, ale w razie potrzeby może to zostać rozszerzone do działań sądowych.

"CMA na tym etapie nie doszła do wniosku na temat tego, czy Amazon i Google złamały prawo. Naszą obawą jest to, że miliony kupujących online mogą być wprowadzane w błąd poprzez czytanie fałszywych recenzji, a następnie wydają swoje pieniądze w oparciu o te zalecenia" - oświadczył szef CMA Andrea Coscelli.

"Podobnie, jest po prostu niesprawiedliwe, jeśli niektóre firmy mogą tworzyć fałszywe pięciogwiazdkowe recenzje, po to, by ich produkty lub usługi były najbardziej widoczne, podczas gdy przestrzegające prawa firmy tracą. Ważne jest, aby te platformy technologiczne wzięły odpowiedzialność, a my jesteśmy gotowi podjąć działania, jeśli stwierdzimy, że nie robią wystarczająco dużo" – dodał.

"Podejmujemy wiele działań, które mają na celu zapobieganie pojawianiu się w naszym serwisie fałszywych lub w jakikolwiek sposób wspieranych recenzji, aby być wiarygodnym podmiotem w oczach klientów. Ciężko pracujemy, aby zagwarantować, że recenzje odzwierciedlają rzeczywiste doświadczenia klientów z ocenianym produktem. Będziemy nadal współpracować w tym celu z CMA, jednocześnie informując, że Urząd ten potwierdził, że nie wystosował jakichkolwiek zarzutów względem Amazon. Będziemy też nadal konsekwentnie chronić nasz serwis przed fałszywymi recenzjami, bez względu na ich skalę lub miejsce pochodzenia." - oświadczył rzecznik Amazona w oświadczeniu przesłanym redakcji Bankier.pl.

Z Londynu Bartłomiej Niedziński (PAP)bjn/ ap/BPL

Źródło:PAP
Tematy
Załóż eKonto w promocji i zyskaj 150 zł od Bankier.pl + do 300 zł od mBanku + do 300 zł w programie poleceń

Załóż eKonto w promocji i zyskaj 150 zł od Bankier.pl + do 300 zł od mBanku + do 300 zł w programie poleceń

Komentarze (1)

dodaj komentarz
kenn
Były fake newsy, teraz fake recenzje.

Wprowadzają dwie rzeczy takim ruchem:
1. zwiększają cenzurę internetu (jakimi kryteriami realnie sprawdzisz, która recenzja jest fałszywa?)
2. po raz kolejny podwyższają barierę wejścia dla potencjalnych konkurentów ww. firm

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki