Już nie tylko książki, namioty i zabawki. Amazon ambitnie chce stać się sklepem "ze wszystkim". Od przyszłego roku na razie amerykańscy użytkownicy będą mogli przeglądać i kupować pojazdy od dealerów samochodowych. Na początek wybór będzie ograniczony do jednej marki.


Sprzedaż samochodów przez internet stanowi ułamek branży motoryzacyjnej, jednak pandemia pokazała, że klienci nie zawsze będą unikać jak ognia tego kanału dokonywania zakupów. Zgodnie z prognozami w nadchodzących latach liczba osób, decydujących się na zakup czterech kółek, będzie systematycznie rosła.
- Klienci będą mogli wyszukiwać w serwisie Amazon pojazdy dostępne w ich okolicy w oparciu o szereg preferencji, w tym model, wyposażenie, kolo, funkcje. Następnie wybiorą preferowany samochód. Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie online wybranych opcji płatności i finansowania - napisał Amazon cytowany przez BBC News. - Uławiajmy klientom kupowanie samochodów - dodaje platforma sprzedażowa w swoim komunikacie.
Koncern nie podał szczegółowej informacji na temat liczby dealerów, którzy zgodzili się pójść "na pierwszy ogień", ani dalszych informacji na temat relacji z dealerami, m.in. obniżek cen, które byłyby konkurencyjne w stosunku do handlu stacjonarnego. Zyskiem dla salonów samochodowych może być np. oszczędność na marketingu.
Jak na razie rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano na druga połowę 2024 roku. Na razie jednak ograniczona jest sprzedaż do jednej marki - wcześniejszego partnera biznesowego - Hyundaia.
Już dwie dekady temu Amazon zainwestował w witrynę internetową sprzedaży samochodów. Wraz z Hyundaiem uruchomił salon internetowy, który umożliwiał wyszukiwanie samochodów, jednak ostateczna sprzedaż odbywała się poza witryną - fizycznie u dealera. Teraz ma się to zmienić.
- Współpraca z Amazonem pomoże koncernowi rozwinąć sieć sprzedaży, przejść na elektryfikację i urzeczywistnić przyszłości inteligentnej mobilności - dodaje prezes Hyundai Motor CO Jaehoon (Jay) Chang.
W ramach umowy już od 2025 roku asystentka Amazona Alexa będzie zintegrowana z nowymi Hyundaiami. Gigant motoryzacyjny podpisał też wieloletnią umowę na usługi w chmurze.
Czy zabieg ten się powiedzie? - Część osób, która ma ogromne zaufanie do Amazona i innych dostawców internetowych i może np. preferować brak interakcji z drugim człowiekiem przy zakupie samochodu, będzie wybierała platformę - powiedział Alan Haig, prezes Haig Partnership z Florydy, która zajmuje się doradztwem w zakresie fuzji i przejęć dealerów samochodowych. - Zaangażowanie w ten proces Amazona - ogromnej marki i gracza w zakupach przez internet - sprawia, że ogłoszenie z branży motoryzacyjnej staje się bardziej transcendentne. Klienci korzystają ze znanej sobie aplikacji, nie muszą jej więc instalować - dodaje.
Amazon rozpoczął swoją działalność jako księgarnia internetowa 1994 roku. Sukcesywnie rozwijał sprzedaż w innych obszarach, wkraczając na takie jak przetwarzanie w chmurze czy usługi medyczne i finansowe.