REKLAMA

Coraz lepiej oceniamy banki - rośnie zaufanie do sektora?

Michał Kisiel2016-04-27 12:46analityk Bankier.pl
publikacja
2016-04-27 12:46
Coraz lepiej oceniamy banki - rośnie zaufanie do sektora?
Coraz lepiej oceniamy banki - rośnie zaufanie do sektora?
fot. Sadowski Bartek/Fotorzepa / / FOTORZEPA/FORUM

48 proc. badanych przez TNS Polska ma dobrą opinię o polskim sektorze bankowym. To najwyższa ocena od 2007 roku. Najsłabszą reputację banki mają wśród bezrobotnych i… przedstawicieli kadry menedżerskiej. Zaufanie do instytucji bankowych podkopują przede wszystkim osobiste doświadczenia w obsłudze klienta, a nie doniesienia medialne.

Badanie „Reputacja polskiego sektora bankowego” przeprowadziła w marcu 2016 r. firma TNS Polska na zlecenie ZBP, KIR i BFG. W ankiecie wzięła udział licząca 1000 osób próba Polaków powyżej 15. roku życia. Wyniki wskazują na utrzymującą się stabilną i umiarkowanie pozytywną ocenę sektora wśród opinii publicznej.

48 proc. badanych wskazało, że ma ogólnie dobrą opinię o bankach w Polsce. Wskaźnik ten jest nieco wyższy, o 6 pp., niż przed rokiem. To jednocześnie najwyższa wartość odnotowana od 2007 roku. Odsetek negatywnie oceniających banki oscyluje od kilku lat w okolicach 10 proc. i jest znacząco niższy niż w najgorszym, kryzysowym 2009 r., gdy sięgnął 27 proc.

fot. / / TNS Polska

Trzech na czterech respondentów twierdzi, że w okresie ostatniego roku ich opinia o bankach działających w Polsce nie zmieniła się. 17 proc. wskazuje, że w tym czasie ich ocena pogorszyła się nieznacznie, a 4 proc., że obniżyła się znacząco.

NBP na czele rankingu zaufania

Wśród instytucji, o które zapytano się respondentów badaniu, największym zaufaniem cieszy się Narodowy Bank Polski (65 proc. pozytywnych wskazań). Banki działające w Polsce znalazły się na drugim miejscu – ufa im 61 proc. badanych, o 9 pp. więcej niż w zeszłorocznej edycji sondażu. Na przeciwległym krańcu znalazły się firmy pożyczkowe (80 proc. deklarujących brak zaufania) oraz SKOK-i (63 proc. negatywnych wskazań i 17 proc. pozytywnych).

fot. / / TNS Polska

Pod względem odsetka badanych wskazujących na brak zaufania do instytucji szczególną pozycję zajął Zakład Ubezpieczeń Społecznych (54 proc. negatywnych ocen) oraz Otwarte Fundusze Emerytalne (53 proc.).

Reputacja banków kryje niespodzianki

W raporcie TNS przedstawiono także ocenę reputacji banków bazującą na syntetycznym wskaźniku TRiM. Pod tym względem przoduje NBP, ale przed banki w 2016 r. wysunęli się operatorzy telekomunikacyjni (32 pkt, o 5 więcej niż przed rokiem). Za bankami (31 pkt) umiejscowiono ubezpieczycieli (27 pkt) oraz SKOK-i (-1 pkt) i firmy pożyczkowe (-8 pkt).

Indeks reputacji kryje w sobie kilka niespodzianek. Szczególnie niską ocenę banki uzyskały wśród bezrobotnych i… przedstawicieli kadry menedżerskiej. Lepszą reputacją banki cieszą się wśród ubankowionych niż nie korzystających z usług finansowych. Szczególnie wysoka ocena odnotowana została w grupach posiadaczy kredytów mieszkaniowych w złotych (40 pkt) oraz osób w wieku 20-29 lat (37 pkt).

Średnio zadowoleni, ale lojalni

W badaniu respondentom postawiono także pytanie dotyczące zadowolenia z usług banków. Podobnie jak w poprzednich dwóch latach klienci wystawili swoim instytucjom raczej pozytywne oceny. 53 proc. ubankowionych uważa, że podjęło dobrą decyzję i ich bank odpowiada oczekiwaniom. 35 proc. wyraża zadowolenie, ale jednocześnie twierdzi, że z biegiem czasu okazało się, że bank nie do końca pasuje do ich pierwotnych wyobrażeń.

Przebadani przez TNS klienci banków rzadko decydują się na zmianę dostawcy. Tylko 19 proc. respondentów twierdzi, że kiedykolwiek zmieniło bank. 77 proc. pozostało wiernych wybranej przez siebie instytucji. Tylko 4 na 100 badanych informuje, że nie zmieniało banku, ale przymierza się do tego kroku.

Frankowcy zostali dostrzeżeni

Badacze TNS zapytali się respondentów o negatywne doświadczenia i informacje związane z sektorem bankowym. 42 proc. badanych w ostatnim roku słyszało złe doniesienia o innych bankach w Polsce (13 proc. – o ich wybranym banku). Do świadomości społecznej najwyraźniej przebiły się także doniesienia o upadłości SK Banku. 31 proc. deklaruje, że słyszało o bankructwie instytucji bankowej.

fot. / / TNS Polska

Wyniki badania sugerują także, iż posiadacze kredytów denominowanych we frankach szwajcarskich zostali dostrzeżeni przez opinię publiczną. Ich działania wskazano jako wpływające negatywnie na zaufanie do banków (25 proc. wskazań „raczej negatywny” i 18 proc. „zdecydowanie negatywny”). Jednocześnie, jak wskazują autorzy badania, frankowcy cieszą się względnie niskim zaufaniem jako źródło informacji, podobnie jak politycy, rząd i dziennikarze. Za najbardziej wiarygodne źródło respondenci uznają osobiste doświadczenie i pracowników obsługi w bankach.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona.

Tematy
Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Advertisement

Komentarze (59)

dodaj komentarz
~III
Bezrobotny złe relacje z bankiem miał w czasie ,,osobistych doświadczeń"?
A który bank utrzymuje relacje z bezrobotnym?...
~kitbankowy
CI CO ZAUFALI BANKOM TYDZIEN TEMU MIELI MANIFESTACJE TRZEBA BYLO SIE ICH ZAPYTAC O ZAUFANIE hahahahahah
~Dżejms
Nima dziwne! Menedżerka zna tą kiłę od podszewki i na co dzień się z nią zmaga.
~Abba
Na foto tytulowym opiekun klienta getin gangu wciska
Polisolokate- LAPKA CZERWONA
Kredyt frankowy- lapka zielona
~mhm
„Czy ma Pani(i) zaufanie do banków działających w Polsce”
— kto wymyślił tak idiotyczne pytanie? Co to znaczy?
Np. ja ufam, że otrzymam pieniądze z lokaty wraz z odsetkami, natomiast nie ufam bankowemu „doradcy” wciskającego mi dziwne produkty. A więc — mam zaufanie do banków, czy nie mam?
~gty
Ci, którzy ufają bankom są idiotami szczególnego rodzaju.
~jon
Raczej tymi, którzy wiedzą o czy mowa. Mam krewną, która nie ma zaufania do: banków, kart kredytowych, telefonów komórkowych, hipermarketów, bankomatów, stacji benzynowych, internetu itd. Za to ma wielkie zaufanie do telewizji i księdza proboszcza, któremu daje niezłe sumki.
~ek
Co trzeba zrobić, żeby obniżyć zabezpieczenie kredytu,a potem straszyć ,że bank zaspokoi swoje roszczenia poprzez zbycie jednostek ,które sa zabezpieczeniem kredytu.
Trzeba popełnić błąd,a potem przygotować takie ,,porozumienie"
Raiffeisen Bank Polska z siedzibą w Warszawie.......zwanym dalej Bankiem,a ...
Co trzeba zrobić, żeby obniżyć zabezpieczenie kredytu,a potem straszyć ,że bank zaspokoi swoje roszczenia poprzez zbycie jednostek ,które sa zabezpieczeniem kredytu.
Trzeba popełnić błąd,a potem przygotować takie ,,porozumienie"
Raiffeisen Bank Polska z siedzibą w Warszawie.......zwanym dalej Bankiem,a ........zwaną dalej
Klientem
Przedmiotem porozumienia jest rozliczenie z tytułu konwersji jednostek uczestnictwa...............dokonane 07.06.2010r.,a wynikające z realizacji zlecenia podpisanego przez klienta.
Bank przekaże na rachunek Klienta w Raiffeisen Bank Polska.............. w terminie 7 dni od dnia podpisani Porozumienia,ale nie później niż ( puste miejsce)kwotę 55.053,47
Kwota w wysokości wskazanejw pkt 1 stanowi ostateczne rozliczenie z tytułu konwersji jednostek dokonanego w dniu 07.06.2010 r.
Klient oświadcza,że zapłata przez Bank na rzecz klienta w wysokości i na zasadach określonych w paragrafie nimniejszego Porozumienia,stanowi zaspokojenie wszelkich dotychczasowych roszczeń Klienta wobec banku z tytułu Umowy Pożyczki o numerze
CRD/24274/08 z dnia 25.04.2008 r. wraz z późniejszymi zmianami.
Klient oświadcza, że zrzeka się wszelkich dalszych roszczeń wobec Banku z tytułu rozliczenia
konwersji jednostek........z dnia 07.06.2010 r.
TERAZ NAJCIEKAWSZE
Obie strony zgodnie oświadczają, iż nie roszczą do siebie jakichkolwiek INNYCH pretensji wynikających z tytułu zawarcia i dotychczasowego wykonania Umowy Pożyczki nr. CRD/24274/2008 r
Sprawa w sądzie ,pracownik banku nagle ,, popełnia błąd " i otrzymuję właśnie to ,,porozumienie" do podpisania.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki