REKLAMA

Coraz częściej skarżymy się na banki

Wojciech Boczoń2013-05-23 16:21analityk Bankier.pl
publikacja
2013-05-23 16:21

Rośnie liczba skarg na banki składanych do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. To już ponad połowa wszystkich skarg trafiających do nadzoru. Może to oznaczać, że klienci są coraz bardziej świadomi swoich praw.

palec
Źródło: Thinkstock

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego podał najnowsze dane o liczbie skarg składanych na instytucje finansowe w pierwszym kwartale 2013 roku. Skarg było aż 18 proc. więcej niż w analogicznym czasie roku ubiegłego. Najwięcej, bo blisko połowę złożono na banki. Było to 1399 zgłoszeń, czyli aż o 32 proc. więcej niż rok temu.

Najczęściej skarżyliśmy się na działalność banków w zakresie kont osobistych (334 skargi), kredytów (327) oraz na jakość obsługi (294). Aż 134 skargi złożono w sprawie kredytów mieszkaniowych. Kwestie poruszane przez skarżących dotyczyły opłat za prowadzenie rachunków, braku wykonania lub nieterminowej realizacji dyspozycji klientów, a także blokady rachunku na skutek egzekucji.

Ubezpieczyciele są nierzetelni

Drugie niechlubne miejsce zajęły towarzystwa ubezpieczeniowe, których skargi to blisko 40 proc. ogółu zażaleń. Skarg na ubezpieczycieli było o 11 proc. więcej niż rok temu. Najczęściej zgłaszane przez klientów problemy dotyczyły kwestii związanych złego informowania o produktach, nierzetelności agentów oraz określeniem wartości wykupu polisy w przypadku rozwiązania umowy przed terminem.

10 sprawdzonych sposobów, jak polepszyć zdolność kredytową

Poradnik

10 sprawdzonych sposobów, jak polepszyć zdolność kredytową

Pobierz poradnik bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na [email protected]

Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Podaj kod w formacie xx-xxx!
Pole wypełnione niepoprawnie!

Kolejna fala podwyżek za ROR-y» Kolejna fala podwyżek za ROR-y
W odniesieniu do ubezpieczeń majątkowych dominowały skargi w zakresie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Najczęstsze zarzuty dotyczyły opieszałości zakładów ubezpieczeń w wypłacie odszkodowania i kwestii związanych z wysokością wypłacanego odszkodowania oraz odmową wypłaty odszkodowania – podaje UKNF.

Lepsza świadomość czy gorsza obsługa?

Pod koniec ubiegłego roku Komisja Nadzoru Finansowego objęła swoim nadzorem także SKOK-i. W pierwszym kwartale na SKOK-i poskarżono się 56 razy. Głównie w sprawach kredytów i pożyczek, ale narzekano także na jakość obsługi i rachunki osobiste.

Mogą być dwa zasadnicze powody rosnącej liczby skarg na banki i towarzystwa ubezpieczeniowe. Z jednej strony może to oznaczać, że rośnie świadomość klientów, którzy zdają sobie sprawę, że mogą się odwoływać od decyzji banku. Warto bowiem pamiętać, że możemy nie tylko skarżyć się do KNF-u, ale również korzystać z wyznaczonego przez nią mediatora i polubownie rozwiązać sprawę. Drugim powodem rosnącej liczby skarg może być jednak, niestety, gorsza obsługa klientów przez banki i towarzystwa.

Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r.

Tematy
Tanie przelewy i ekstra premia na koncie firmowym - kwiecień 2022

Tanie przelewy i ekstra premia na koncie firmowym - kwiecień 2022

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki