Chiny rzucają wyzwanie Boeingowi i Airbusowi

Nowy chiński dwusilnikowy odrzutowy samolot pasażerski C919, który ma być konkurencją dla Boeinga 737 i Airbusa A320, odbył w piątek swój pierwszy lot, odkładany od roku 2014 co najmniej dwukrotnie ze względu na opóźnienia produkcyjne.

(FORUM)

Start maszyny z międzynarodowego portu lotniczego w Szanghaju transmitowała na żywo chińska telewizja państwowa. Lot trwał 80 minut, prowadząc najpierw na północ nad deltą rzeki Jangcy i następnie na południe wzdłuż wybrzeża morskiego na macierzyste lotnisko. Według państwowych mediów C919 leciał na wysokości około 3 tys. metrów z prędkością od 290 do 300 kilometrów na godzinę. Na pokładzie była tylko złożona z pięciu osób załoga, w przewidzianej dla 158 do 168 podróżnych kabinie pasażerskiej nie zamontowano jeszcze foteli.

Komunikat chińskiego ministerstwa przemysłu głosi, że lot przebiegł pomyślnie i wszystkie systemy samolotu funkcjonowały prawidłowo.

C919 zbudowała chińska państwowa firma lotnicza COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China). Napęd samolotu stanowią silniki produkowane przez konsorcjum CFM International, które współtworzą amerykański General Electric i francuski Safran. Zagraniczne firmy lub ich joint-ventures z partnerami chińskimi są także dostawcami znacznej części wyposażenia pokładowego, w tym zwłaszcza elektronicznego.

COMAC twierdzi, że ma zamówienia na łącznie 570 samolotów C919 od 23 różnych - użytkowników, niemal wyłącznie chińskich. Jak wskazuje Reuters, w obecnej chwili Boeing i Airbus daleko wyprzedzają swego chińskiego konkurenta, jeśli chodzi o rozmiary sprzedaży, techniczne know-how i liczbę zamówień. C919 może potrzebować jeszcze trwających lata testów zanim otrzyma certyfikację nie tylko w Chinach, ale również w USA i w Europie. (PAP)

dmi/ kar/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 2 ~Piotr

Taka konkurencja dla airbusa i boeinga jak fso dla mercedesa i bmw...

! Odpowiedz
2 10 ~KapitanKirk

Powoli ale konsekwentnie do przodu... mądrze... są wiele lat do tyłu w przemyśle lotniczym, ale krok po kroku...

! Odpowiedz
6 4 ~KapitanKirk

i nie puszą się od razu na cały świat jak "dobra zmiana" robi - która nie ma żadnych konkretnych sukcesów oprócz w gębie...

! Odpowiedz
7 9 ~domel

Akurat dostana pozwolenie od USA na produkcje i sprzedaz samolotow :D Tacy glupi to Jankesi nie sa.

! Odpowiedz
6 11 ~kuba

usa zdycha
i nikt sie ich nie pyta

! Odpowiedz
0 8 ~Dżejms

"Napęd samolotu stanowią silniki produkowane przez konsorcjum CFM International, które współtworzą amerykański General Electric i francuski Safran. Zagraniczne firmy lub ich joint-ventures z partnerami chińskimi są także dostawcami znacznej części wyposażenia pokładowego, w tym zwłaszcza elektronicznego. "
Czytałeś?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 4 ~jaja odpowiada ~Dżejms

ono nie czyto - a wkleja z "Holosu UPA" :):):)

! Odpowiedz
14 18 ~bingo

A tymczasem w Rosji upijają się na amen i idę do piachu koło 50tki, to jak widać jest ta przodująca SIŁA w Azji z chrapką na wiodącą siłę Europy i świata

! Odpowiedz
14 7 ~bingo

Ukraina - to mocarstwo
resza musi sie od nas uczyc

! Odpowiedz
3 7 ~Black24

Nie upijają się...

W marcu 2017 Rosawiacja zorganizowała konferencję techniczną, na której omawiano przyszłość nowego rosyjskiego samolotu szerokokadłubowego Ił-96-400M.

Konstrukcja oparta będzie na Ił-96M/T, który ma rozpiętość 60,11 m, długość 63,94 m i wysokość 15,72 m. Powierzchnia nośna wynosi 391,6 m2. Zespół napędowy stanowić mają 4 silniki PS-90A1, rozwijające ciąg 171 kN każdy. Przy maksymalnej masie do startu wynoszącej 270 t, Ił-96-400M ma zabierać do 400 pasażerów.

Plany zakładają, że prototyp Iła-96-400M ma zostać oblatany w 2019, a produkcja seryjna rozpocznie się rok później w zakładach WASO w Woroneżu.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% IV 2020
PKB rdr 2,0% I kw. 2020
Stopa bezrobocia 5,8% IV 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 285,01 zł IV 2020
Produkcja przemysłowa rdr -24,6% IV 2020

Znajdź profil