REKLAMA

CPK podpisał umowę na drugi etap robót zw. z tunelem w Łodzi dla Kolei Dużych Prędkości

2023-12-07 12:39
publikacja
2023-12-07 12:39

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała z Budimeksem umowę w związku z robotami budowlanymi dla tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi - poinformował w czwartek CPK. Wartość kontraktu to blisko 147 mln zł. To też drugi z trzech kontraktów związany z budową tego tunelu.

CPK podpisał umowę na drugi etap robót zw. z tunelem w Łodzi dla Kolei Dużych Prędkości
CPK podpisał umowę na drugi etap robót zw. z tunelem w Łodzi dla Kolei Dużych Prędkości
fot. FORUM / / FORUM

Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi dla Kolei Dużych Prędkości została podzielona na trzy etapy. W ramach pierwszego od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Tę inwestycję realizuje firma Keller Polska. To bezpośrednio pod ŁDK – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel KDP.

Spółka CPK podkreśliła, że ponad 4-kilometrowy tunel w Łodzi to kluczowy elementem "igreka", czyli trasy, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Spółka planuje zakończenie budowy tunelu jednocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska CPK.

"Dzisiaj spółka CPK podpisała umowę na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tuneli: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK). Kontrakt został zawarty z firmą Budimex, a jego wartość to prawie 147 mln zł" - podała spółka w informacji prasowej. Jak dodano, trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK.

"Nasi poprzednicy w 2011 r. podjęli fatalną decyzję, na mocy której przygotowania do budowy szybkiej linii łączącej Warszawę, Łódź i Sieradz z Wrocławiem i Poznaniem zostały zawieszone. To właśnie dlatego dopiero dzisiaj – dzięki inwestycjom CPK – rusza budowa kolejowego "igreka+. Niestety, straconego czasu nikt mieszkańcom nie zwróci" - wskazał, cytowany w informacji prasowej wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Horała podkreślił, że czwartkowa umowa dotycząca tunelu, "to historyczna chwila dla Łodzi".

Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla TBM, czyli maszyny drążącej tunel. Docelowo będzie obiektem technicznym, który pomieści m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową.

CPK wskazała, że do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz wykonanie komory startowej i odbiorczej (nazywane od swojej lokalizacji odpowiednio: Retkinia i Fabryczna). W zakres umowy wchodzi także m.in. zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Czas na wybudowanie komory Retkinia to 10 miesięcy, a dla komory Fabryczna 13 miesięcy.

Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie tego miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne - Bałtyk w ramach sieci bazowej TEN-T, czyli jest elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.

Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ mick/

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią

Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią

Komentarze (1)

dodaj komentarz
prawnuk
A skąd CPK ma pieniądze? Zabrała lotniskom. Te podniosły opłaty dla pasażerów.....
no i panie Horała KURIOZUM - to, że PO wstrzymało inwestycje w 2011 /nie do końca prawda - bo robiono przekop, z którego ta droga będzie korzystała, i roboty skończono 2-3 lata temu - uwaga kiepsko znam Łódz/. To dlaczego pan nic nie zrobił w: 2015,
A skąd CPK ma pieniądze? Zabrała lotniskom. Te podniosły opłaty dla pasażerów.....
no i panie Horała KURIOZUM - to, że PO wstrzymało inwestycje w 2011 /nie do końca prawda - bo robiono przekop, z którego ta droga będzie korzystała, i roboty skończono 2-3 lata temu - uwaga kiepsko znam Łódz/. To dlaczego pan nic nie zrobił w: 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 ?
POZA BRANIEM KASY?

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki