REKLAMA
PIT 2023

CPK królikiem doświadczalnym? Spółka podpisała porozumienie z hiszpańskim operatorem kolei

2023-12-05 15:38, akt.2023-12-05 16:33
publikacja
2023-12-05 15:38
aktualizacja
2023-12-05 16:33

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała porozumienie o współpracy z hiszpańskim zarządcą kolejowej infrastruktury ADIF - poinformowała we wtorek spółka CPK.

CPK królikiem doświadczalnym? Spółka podpisała porozumienie z hiszpańskim operatorem kolei
CPK królikiem doświadczalnym? Spółka podpisała porozumienie z hiszpańskim operatorem kolei
fot. Zbyszek Kaczmarek / / FORUM

Jak wskazła, obie strony zobowiązały się do prowadzenia wspólnych programów szkoleniowych m.in. pod kątem liberalizacji rynku kolejowego oraz wymiany know-how w zakresie np. montażu torów na liniach KDP, modernizacji systemów sterowania ruchem kolejowym i infrastruktury telekomunikacyjnej. "Partnerstwo obejmie też konsultacje techniczne dotyczące rozwoju sieci kolejowej w Polsce, np. wdrożenia systemu zasilania 25 kV prądu przemiennego i obszaru prac planistyczno-projektowych" - dodano.

Według CPK ADIF jest jednym z najbardziej doświadczonych zarządców infrastruktury KDP w Europie, a hiszpańska sieć o długości prawie 4 tys. km użytkowanych linii i z kolejnymi 1,6 tys. km w fazie planowania, jest najdłuższą na Starym Kontynencie.

"Z hiszpańskim przemysłem kolejowym współpracujemy od 2021 r., czego efektem było między innymi opracowanie przez CPK własnych standardów technicznych KDP, którymi obecnie dzielimy się z naszymi partnerami w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jestem przekonany, że współpraca z ADIF pomoże nam stworzyć kolej bardziej dostępną, konkurencyjną i otwartą na potrzeby pasażerów" – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes CPK Mikołaj Wild.

Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. 

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ amac/

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią

Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią

Komentarze (7)

dodaj komentarz
marszalek2020
Hiszpanie na kolei to akurat znają się dobrze.
Na pewno lepsze to niż wybór Niemców którzy pewnie chcieli by tu jakiś odpady złomu instalować zamiast utylizować go u siebie.
jas2
Polska jest dokładnie w samym środku Europy. To jest nasze bogactwo naturalne.

Projekt CPK w żadnym innym państwie nie miałby takiego sensu i nie byłby tak dochodowy, jak w centrum Polski.
niamek
Państwo nie powinno budować stadionów basenów lotnisk itp. To niech robi prywatny biznes...
lukkiee
Po zamknięciu rosyjskie i ukraińskiej przestrzeni powietrznej Polska jest na końcu świata. W takim miejscu nie będzie huba. Co będzie za dekadę? Możesz obstawiać. Byle za swoje.
jas2 odpowiada lukkiee
Myśl o tym co będzie za 100 lat, nie jak jest dziś.
jaroslawzbigniew
Wydamy z podatków 100 mld zł aby klika Horały wzbogaciła się o kilka mln zł. A te brednie z artykułu testujcie na pustym lotnisku w Radomiu lub przekopie Wiślanych. Koniowi na ucho bajki o kolejach do nikąd.
tomitomi
popieram , to może być kopalnia pieniędzy .

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki