REKLAMA
Weekend z Bankier.pl

CCC liczy na udany II kw., widzi spore wzrosty sprzedaży od końca kwietnia (wywiad)

2022-05-17 11:18
publikacja
2022-05-17 11:18

Grupa CCC liczy na udany drugi kwartał, widzi spore wzrosty sprzedaży od końca kwietnia we wszystkich liniach biznesowych i kanałach - powiedział PAP Biznes Marcin Czyczerski, prezes CCC. Grupa chce, by przychody rosły w tym roku szybciej niż koszty. Celem jest też m.in. dalsza poprawa rotacji zapasów w CCC.

"Od końca kwietnia i w maju we wszystkich liniach biznesowych i wszystkich kanałach obserwujemy spore wzrosty sprzedaży. To pokazuje, że popyt był częściowo odroczony – dzisiaj gotowość zakupowa klientów jest dużo wyższa. W ostatnim czasie widzimy też znaczącą poprawę pogody - choć jeszcze nie na wszystkich rynkach. Jesteśmy dobrze zatowarowani na sezon wiosna-lato - mamy na półkach i w e-commerce szeroką ofertę, nowe marki i nieustająco atrakcyjne ceny. Kategorie wiosenne wciąż cieszą się popularnością, a w tym samym czasie klienci coraz chętniej sięgają po propozycje letnie. Liczymy, że to będzie dla nas dobry kwartał" - powiedział PAP Biznes prezes CCC Marcin Czyczerski.

"Pomimo wyzwań oczekujemy dobrego roku. Nawet jeśli trendy nie utrzymałyby się na obecnych poziomach, to i tak zakładam, że będziemy realizować dynamiki wyższe niż rynek" - dodał.

Prezes podtrzymał, że przychody grupy w tym roku mogą wynieść 9-10 mld zł.

"Patrząc na sprzedaż pierwszego kwartału i biorąc pod uwagę potencjał kolejnych kwartałów, podtrzymujemy, że przychody grupy w tym roku mogą znaleźć się w przedziale 9-10 mld zł" - powiedział Czyczerski.

Grupa CCC wstępnie szacuje, że w pierwszym kwartale roku obrotowego 2022/23, czyli w okresie luty-kwiecień, miała 110 mln zł zysku EBITDA i 45 mln zł straty operacyjnej. Przed rokiem CCC miało 101 mln zł straty operacyjnej, a zysk EBITDA wynosił 35 mln zł. Przychody grupy wzrosły o 32 proc. do 1,89 mld zł.

"Pierwszy kwartał wyjątkowo nam nie sprzyjał pod względem otoczenia rynkowego, a mimo wszystko pokazaliśmy dobre dynamiki wzrostu - choć oczywiście mieliśmy apetyty na więcej" - ocenił prezes.

"Na niektórych rynkach wychodziliśmy jeszcze z fali Omikrona, doszła rosnąca inflacja, a w Polsce nastąpiły zmiany podatkowe. Pogoda również nie sprzyjała. Marzec i kwiecień należały do najzimniejszych miesięcy w ostatnich kilkunastu latach – w związku z tym popyt na kolekcję wiosenną był ograniczony. Co więcej, po wybuchu wojny w Ukrainie handel na pewien czas prawie zamarł. Pierwszemu kwartałowi towarzyszył więc słabszy sentyment konsumencki - w lutym, marcu był najniższy od lat. Przełożyło się to bezpośrednio na ruch w sklepach i liczbę transakcji" - dodał Czyczerski.

Jak poinformował, e-commerce miał się dobrze - z wyjątkiem okresu zaraz po wybuchu wojny. Od końca kwietnia ten kanał notuje wysokie wzrosty sprzedaży.

"Dynamiki e-commerce w pierwszym kwartale były może trochę niższe niż zazwyczaj, w okolicach 20 proc. w przypadku Grupy Modivo, ale to wciąż zdecydowanie wyższe dynamiki niż u konkurencji. Od końca kwietnia nasze kanały e-commerce notują bardzo mocne dynamiki wzrostu sprzedaży, od 30 do nawet ponad 100 proc. Silne e-commerce się bronią, bo korzystają na lojalizacji klienta i szerokiej oferty" - powiedział prezes CCC.

Według szacunków spółki, marża brutto na sprzedaży w I kwartale wzrosła o 5,9 pp. rdr do 49,2 proc. W segmencie CCC marża wzrosła o blisko 10 pp.

"Wyższe marże budujemy poprzez bardziej aktywne zarządzanie promocjami. Uporaliśmy się w znacznej części z nawisem zapasów, który był objęty rabatami. Dzisiaj mamy też zbudowane odpowiednie narzędzia do efektywnego zarządzania rotacją" - powiedział Czyczerski.

"Myślę, że mamy jeszcze potencjał do poprawy marży o kilka punktów procentowych. To efekt nowego podejścia do zarządzania polityką cen pierwszych i promocji" - dodał prezes.

Dynamika kosztów w I kwartale była zbliżona do tempa wzrostu przychodów. Koszty SG&A wzrosły o 35 proc. rdr, podczas gdy przychody o 32 proc. rdr. Celem na ten rok jest szybszy wzrost przychodów niż kosztów.

"Chcemy, by przychody rosły w tym roku szybciej niż koszty. Byliśmy mocno skupieni, zwłaszcza w trzecim i czwartym kwartale ubiegłego roku, na budowaniu podstaw nowego modelu biznesowego grupy: wzmacnianiu CCC, rozwoju HalfPrice, ekspansji technologicznej eobuwie. pl i Modivo. Ta baza w dużym stopniu już jest - dlatego spodziewamy się, że udział kosztów w relacji do przychodów będzie istotnie niższy niż w ostatnich dwóch kwartałach. Przed nami teraz próba mitygowania wzrostu części kosztów poprzez poprawę efektywności w magazynach, administracji oraz sklepach" - powiedział prezes Czyczerski.

Spółka spodziewa się dalszego wzrostu inflacji. Liczy jednak, że może skorzystać w takim otoczeniu, bo rosnąć będzie wrażliwość cenowa klientów.

"Spodziewamy się, że inflacja będzie dalej rosnąć i na taki wariant mamy opracowane scenariusze, które zabezpieczą nas operacyjnie. Co więcej, mając na uwadze atrakcyjność cenową naszej oferty, możemy być beneficjentem wyższej inflacji. Zakładamy, że wraz z jej wzrostem będzie rosła wrażliwość cenowa klientów" - ocenił prezes CCC.

Jego zdaniem struktura popytu może ulec zmianie.

"Liczba par butów sprzedanych prawdopodobnie będzie porównywalna, ale klienci mają obecnie skłonność do poszukiwania jak najbardziej atrakcyjnych cenowo produktów. Większość naszego biznesu: CCC czy HalfPrice posiadają taką właśnie ofertę - jakościową i atrakcyjną cenowo. W związku z tym, powinniśmy być beneficjentem wspomnianej zmiany. Z kolei Grupa Modivo będzie dostosowywać ofertę do zapotrzebowania klientów, będziemy reagować elastycznie" - powiedział prezes.

Czyczerski wskazał, że tempo rozwoju i inwestycji w spółce CCC musi współbrzmieć z tempem poprawy efektywności rotacji zapasów.

"Poprawa zarządzania kapitałem obrotowym i wspomnianej rotacji jest głównym źródłem finansowania w CCC i HalfPrice. W ciągu roku uwolniliśmy względem przychodu ok. 200 mln zł właśnie dzięki rotacji zapasów. Każdy dzień jej poprawy to 5 mln zł. W CCC do końca roku chcielibyśmy osiągnąć cel ok. 220 dni rotacji zapasów. Dziś wynosi ona 270-280 dni, docelowo powinniśmy zejść do 150 dni. To będzie główne źródło delewarowania i finansowania rozwoju" - powiedział prezes Czyczerski.

"Obecny poziom stóp procentowych został założony w naszym budżecie. Jesteśmy też przygotowani na dalsze podnoszenie stóp. W obliczu obecnych wyzwań makroekonomicznych poprawa rentowności i poprawa rotacji zapasów nabierają jeszcze większego znaczenia. Dlatego działamy w tym obszarze bardzo aktywnie" - dodał.

Czyczerski poinformował, że według szacunków tegoroczne nakłady inwestycyjne w CCC wyniosą ok. 250 mln zł, a w grupie Modivo nieco ponad 250 mln zł.

Grupa CCC posiada ok. 90 platform e-commerce i prawie 1000 sklepów w 29 krajach pod markami CCC, eobuwie. pl, Modivo i DeeZee. Od maja 2021 r. spółka poprzez sieć sklepów HalfPrice rozwija sprzedaż również w segmencie off-price.

W Ukrainie grupa ma 18 sklepów franczyzowych CCC. Obecnie 13 z nich zostało już ponownie uruchomionych. W Rosji sklepy pozostają zamknięte, grupa wycofuje się z tego rynku.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Zyskaj aż 360 zł premii z kontem Millennium 360°

Zyskaj aż 360 zł premii z kontem Millennium 360°

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki