Branża leasingowa hamuje

redaktor Bankier.pl

Po sześciu latach dynamicznego wzrostu polska branża leasingowa wyraźnie wyhamowała. W I półroczu wartość nowych umów spadła w porównaniu do ubiegłego roku o 0,6% - wynika z
raportu Związku Polskiego Leasingu. Branża wierzy jednak, że rok uda się zamknąć na plusie.

Spadek wśród pojazdów osobowych

Całkowita wartość portfela branży leasingowej wzrosła o 15% do kwoty 157,1 mld zł w I połowie 2019 roku. Jednak wartość zawartych nowych umów w porównaniu do 2018 roku spadła o 0,6%. Znaczący wpływ na wynik miało zmniejszenie się o 6,8% wartości kontraktów leasingowych na pojazdy lekkie.

Struktura finansowa klientów firm leasingowych
Struktura finansowa klientów firm leasingowych (fot. ZPL / )

Pojazdy stanowią 70,80% wszystkich przedmiotów oddawanych w leasing w 2019 roku. Najczęściej są to pojazdy osobowe – 45,6%. Wśród klientów przedsiębiorstw leasingowych 71,10% stanowią mikro- i małe firmy o obrotach nieprzekraczających 20 mln zł.

Struktura finansowa klientów firm leasingowych
Struktura finansowa klientów firm leasingowych (ZPL)

W strukturze leasingowej 27,6% stanowią maszyny, urządzenia i sprzęt IT. W porównaniu do pożyczek inwestycyjnych grupa ta obejmuje aż 56,1% struktury finansowej przedmiotów, na które zaciągane są zobowiązania. Przedsiębiorcy niechętnie biorą pożyczki – wskazują na to wielkości kwotowe. Grupa maszyn i urządzeń to aktywa w wysokości 7,94 mld zł w porównaniu do 2,75 mld zł aktywów pożyczek inwestycyjnych.

Nastroje konsumentów są zaskakująco optymistyczne, w ciągu ostatniego roku liczba bezrobotnych spadła o 1 mln osób, a wydatki konsumpcyjne stymulowane poprawą na rynku pracy, wzrostem wynagrodzeń oraz transferami socjalnymi przyczyniają się do utrzymania wzrastającego popytu na leasing. Pomimo to wartość umów na pojazdy lekkie spadła w odniesieniu do I połowy 2018 roku. Wpływ na to miały zmiany w prawie podatkowym. - Wprowadzone pod koniec ubiegłego roku zmiany nie stanowiły co prawda czynnika decydującego, ale znacznie przyspieszyły decyzje przedsiębiorców o zakupie aut jeszcze w 2018 roku. W efekcie przesunęło to znaczną część tegorocznego popytu inwestycyjnego na końcówkę 2018 r. - wyjaśnia Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

25 lat leasingu w Polsce

Leasing w Polsce pojawił się na początku lat 90. XX wieku. Od 1995 roku ciągle rozwija się i wzrasta, z roku na rok coraz większa liczba osób decyduje się na skorzystanie z usług leasingowych.

Struktura finansowa przedmiotów leasingu
Struktura finansowa przedmiotów leasingu (ZLP)

Od 2016 roku wśród przedmiotów leasingu dominują pojazdy osobowe, natomiast systematycznie spada udział nieruchomości w strukturze. W Polsce w sektorze MŚP finansowanie za pomocą leasingu jest bardziej popularne od zaciągania pożyczek. Przedsiębiorcy wybierają go jako źródło finansowania częściej niż podmioty z państw UE.  

Leasing uznany jako elastyczna forma finansowania
Leasing uznany jako elastyczna forma finansowania (Indicator)

Na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Indicator wynika, że w opinii małych przedsiębiorców leasing jest tańszą, bardziej elastyczną i bezpieczniejszą opcją finansowania niż pożyczka inwestycyjna. Natomiast wśród czynników wpływających na wybór firmy leasingowej wskazywana jest cena usług.

Czynniki wpływające na wybór firmy leasingowej
Czynniki wpływające na wybór firmy leasingowej (ZPL)

- Przedsiębiorcy wybierając leasingodawcę, kierują się ofertą cenową (81% - zsumowane odpowiedzi „miało duży” i „bardzo duży wpływ”), szybkością podejmowania decyzji (76%), otwartością na negocjacje (71%) oraz jakością obsługi klienta (68%) – powiedział Wojciech Terlikowski z CBM Indicator, koordynator projektu badawczego.

Zmiany na lepsze

Rynek leasingowy rozkwitł w porównaniu do pozycji sprzed 25 lat. Branża w znaczącym stopniu kształtuje sytuację w sektorach polskiej gospodarki, stymuluje inwestycje i rozwój polskich przedsiębiorstw.

Prognoza wyników pokazuje istotne wyhamowanie po 6 latach intensywnego rozwoju rynku. Dynamika sektora leasingowego w 2019 r. na poziomie 2,4% będzie zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego w Polsce. W 2019 r. branża może udzielić łącznego finansowania o wartości przekraczającej 84,6 mld zł.

Przed firmami leasingowymi w Polsce pojawiają się nowe wyzwania związane z dostosowaniem się do szybko zmieniającej się rzeczywistości. Być może już niedługo umowę leasingową będzie można zawrzeć bez wychodzenia z domu.

Dominika Florek

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 26 33karol33

Jeszcze rok, może dwa i nadejdzie re-ce-sja!

! Odpowiedz
2 29 karbinadel

Skoro rząd znacząco pogorszył opłacalność leasingu aut dla przedsiębiorców, to nie należy się dziwić, że wartość umów spadła. A jeśli już, to że spadła w tak niewielkim stopniu

! Odpowiedz
23 12 obronca_przebraza

70% samochody osobowe, mam pisać dalej? Wożą się brykami i jeszcze rżną głupa na mój koszt!!!

! Odpowiedz
3 37 karbinadel

Masz chyba na myśli rządzących, bo klienci firm leasingowych wożą się na swój koszt

! Odpowiedz
4 1 ruser

Witam,
Wg mnie ulamek % to zadna tam prognoza. Jestem zainteresowany kolejnym BAR-em z tego histogramu. Jezeli bedzie nizszy znaczaco to wtedy zmienia sie dystrybucja.
Mam pytanie: Jakiej platformy urzywanie do analizy takich danych? Czy sa w PL jakies odpowiedniki Trading View?

! Odpowiedz
17 6 eagleeye

Wreszcie bo jako klient idywidualny w salonie samochodów nowych jestem z rególy zlewany bo indywidual moze kupic najlepiej z niemiec lub polizingowe zajechane

! Odpowiedz
2 14 karbinadel

Informuję uprzejmie, że leasing jest dostępny również dla klientów indywidualnych. Zapewne byś o tym wiedział, gdybyś rzeczywiście odwiedził jakiś salon samochodowy :)

! Odpowiedz
1 8 kvrobel

W zeszłym roku producenci samochodów wyprzedawali auta do września z bardzo dużymi rabatami. Od września zaczęły obowiązywać nowe zasady autoryzowania samochodów i ich spalania. Wszystkie auta wyprodukowane według starych norm musiały być sprzedane. To jest powód bardzo dużego wzrostu zawieranych leasingów w zeszłym roku do września. Ceny do września były niższe niż na koniec roku kalendarzowego 2018. Utrzymanie takiego wyniki dzisiaj bez rabatów i wyprzedawania aut, należny uznać za duży sukces.
Ale oczywiście trzeba czekać na dalsze wyniki. Jeśli czwarty kwartał będzie na minusie, to będzie wyglądało na początek recesji w tej branży.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 1 eagleeye

@karbinadel wlaśnie zmieniam trzeci samochód w salonie i nie jest to salon grupy VAG bo tam sprzedają samochody z późniejszymi w eksploatacji problemami

! Odpowiedz
0 3 karbinadel

Czyli albo kłamiesz teraz, albo kłamałeś przedtem :)

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne