REKLAMA

Borys broni wydatków rządu PiS. Skrócenie łańcucha dostaw dobre dla CPK

2023-11-16 10:39
publikacja
2023-11-16 10:39

Polska musi zainwestować w obronność oraz transformację energetyczną i infrastrukturę, jak np. Centralny Port Komunikacyjny, by m.in. być strategicznym partnerem USA w Europie i maksymalizować korzyści ze skracania łańcuchów dostaw - ocenił prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys.

Borys broni wydatków rządu PiS. Skrócenie łańcucha dostaw dobre dla CPK
Borys broni wydatków rządu PiS. Skrócenie łańcucha dostaw dobre dla CPK
fot. Łukasz Dejnarowicz / / FORUM

Szef PFR odniósł się w czwartek do środowego spotkania prezydenta USA Joe Bidena i przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpinga. Obaj przywódcy spotkali się w posiadłości Filoli pod San Francisco w USA. Jak powiedział prezydent Stanów Zjednoczonych po spotkaniu z przewodniczącym ChRL, przywrócone mają zostać kontakty między wojskami USA i Chin; uzgodniono również, że obaj przywódcy będą mogli do siebie zadzwonić w razie kryzysu. Xi z kolei miał zwrócić uwagę na sprawę Tajwanu jako "najniebezpieczniejszy" problem w stosunkach obu mocarstw.

"Uważam, że spotkanie Biden - Xi Jinping jest niesamowicie ważne i to czarny scenariusz dla Putina. Widać, że te dwa dominujące obecnie mocarstwa postawiły na kontrolowaną rywalizację, zamiast ostrego konfliktu. To byłaby dobra informacja dla bezpieczeństwa międzynarodowego. Oba kraje mogłyby skutecznie przeciwdziałać poważnym konfliktom zbrojnym oraz wypchnąć Rosję z roli Państwa podpalającego różne części świata" - napisał w czwartek szef PFR na platformie X (dawniej Twitter).

Zdaniem Borysa wydaje się, że także Bliski Wschód jest dużym testem nowej geopolityki. "Chiny pilnują niektórych krajów arabskich, żeby nie angażowały się w wojnę, a USA pilnują Izraela, żeby nie eskalował konfliktu poza Strefę Gazy" - zauważył. "Obie strony popierają likwidację Hamasu, niestety przy strasznych konsekwencjach dla ludności cywilnej. Lotniskowce Chin i USA pilnują obu stron, a wpływy Rosji na Bliskim Wschodzie gwałtownie spadają" - wskazał. W jego ocenie światowe rynki zaczynają to rozumieć i dlatego ceny ropy są bardzo stabilne.

"To tworzy dobre perspektywy dla gospodarki na kolejne lata. Choć proces regionalizacji (decoupling) będzie kontynuowany. Taka cieplejsza odmiana Zimnej Wojny. To otwiera możliwość pokoju na Ukrainie i usunięcia Rosji z Mołdawii, ale nie oznacza, że poważne zagrożenia znikają. Rosja będzie jak tygrys w klatce robić wszystko, żeby zdestabilizować taki układ geopolityczny" - wskazał.

Według Borysa "przy tym stoliku nie ma EU, a USA coraz bardziej będą też poświęcać uwagę problemom wewnętrznym". "Dlatego Polska musi zainwestować w obronność oraz transformację energetyczną i infrastrukturę (np. CPK), żeby z jednej strony być silnym elementem architektury bezpieczeństwa na wschodniej flance i strategicznym partnerem USA w Europie, a z drugiej maksymalizować korzyści wynikające ze skracania łańcuchów dostaw" - przekazał prezes PFR.

Biden stwierdził, że omówił z Xi temat "odmowy Rosji, by zatrzymać swoją wojnę i brutalną agresję przeciwko Ukrainie", a także przedyskutował z nim sprawy wojny w strefie Gazy, wrogich działań Pekinu na Morzu Południowochińskim. Miał poruszyć też temat niesłusznych zatrzymań Amerykanów w Chinach oraz nieuczciwych praktyk handlowych Pekinu.

Spotkanie pod San Francisco było siódmą rozmową obu przywódców od początku rządów Bidena, choć obaj po raz pierwszy spotkali się już 12 lat temu, kiedy Xi był wiceszefem ChRL, a Biden wiceprezydentem USA. Jest to jednocześnie pierwsza wizyta prezydenta Xi w USA od kwietnia 2017 r. Poprzednie rozmowy Xi i Bidena miały miejsce w listopadzie ub.r. na marginesie szczytu G20 na Bali w Indonezji. Ponadto odbyły się dwa wirtualne spotkania (telekonferencje), w maju 2022 r. i listopadzie 2021 r.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.

autor: Aneta Oksiuta

aop/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią

Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią

Komentarze (11)

dodaj komentarz
prawnuk
Łańcuch dostaw a CPK.
1. wpływy z cargo lotniczego dotyczą drogich wagowo rzeczy pewnie stanowią 0,1% wagi i przynoszą 10% z cła
2. Jeśli chcemy przyciągać drogą chińszczyznę i indianszczyznę to lepiej takie lotnisko zrobić przy granicy zachodniej.
3. tzw SZPRYCHY kolejowe to ABSURD. wystarczy prosta analiza pociągów. Poza
Łańcuch dostaw a CPK.
1. wpływy z cargo lotniczego dotyczą drogich wagowo rzeczy pewnie stanowią 0,1% wagi i przynoszą 10% z cła
2. Jeśli chcemy przyciągać drogą chińszczyznę i indianszczyznę to lepiej takie lotnisko zrobić przy granicy zachodniej.
3. tzw SZPRYCHY kolejowe to ABSURD. wystarczy prosta analiza pociągów. Poza oczywistym centralizmem Warszawy - nic za tym nie przemawia. I dodam LEPIEJ mieć 120 km na godzinie prawie wszędzie . Niż lokalnie 250 na godzinę.
3.1. KLASYKA - obwodnica kolejowa Chabówki. Zbudowanie chyba 900 metrów torów przyspieszy bardziej przejazd Warszawa - Zakopane niż przyspieszenie CMK ze 160/200 do 250 na godzinę
rozsadkunamtrzeba
No geniusz Karpat po prostu
Już wie, że USA dogadały się z Chinami
simonsoft8
Paweł polityk and ekonom
polllo
Posłuchajcie fachowców i opini odnośnie CPK to dowiecie się dlaczego Niemcy tak mocno zainwestowali w wybory w Polsce i dlaczego tak cieszą się ze zwycięstwa TUSKA. Chodzi głównie o import i towarów cargo i o wpływy z ceł. Towar lądujący w Polsce jest clony u nas i wpływy z cel idą do naszego budżetu. CPK TO POLSKA RACJA STANU. Podobnie Posłuchajcie fachowców i opini odnośnie CPK to dowiecie się dlaczego Niemcy tak mocno zainwestowali w wybory w Polsce i dlaczego tak cieszą się ze zwycięstwa TUSKA. Chodzi głównie o import i towarów cargo i o wpływy z ceł. Towar lądujący w Polsce jest clony u nas i wpływy z cel idą do naszego budżetu. CPK TO POLSKA RACJA STANU. Podobnie jak atom, ale Donald woli jechać taksówką na lotnisko do Gdańska.
faramir_z_gondoru
Delikatnie mówiąc, mijasz się z prawdą. Była możliwość zbudowania nowego "jedwabnego szlaku" z Chin i wszystkie towary przewożone koleją byłyby clone w Polsce, ale imć Macierewicz stwierdził, że taki deal (nomen omen eldorado dla Polski), były niekorzystny dla naszego sojusznika zza oceanu, który kontroluje 90% transportu Delikatnie mówiąc, mijasz się z prawdą. Była możliwość zbudowania nowego "jedwabnego szlaku" z Chin i wszystkie towary przewożone koleją byłyby clone w Polsce, ale imć Macierewicz stwierdził, że taki deal (nomen omen eldorado dla Polski), były niekorzystny dla naszego sojusznika zza oceanu, który kontroluje 90% transportu morskiego na świecie. Myślcie ludzie!
samsza
CPK ma być po to aby towary były clone w Polsce i to szło do budżetu, to jakiś argument, inaczej niż przy przekopie, tam szło jedynie o wyzwolenie spod ruskiej okupacji.
pstrzezek
W obu przypadkach chodzi o wyzwolenie z myślenia i uwolnienie środków z budżetu do kieszeni aparatczyków. Wolność forever :)
men24a
Miliardy były by do zarobienia gdyby towary szły z Chin do Sławkowa pociągiem no ale PiS zablokował i teraz udaje że samolotami będzie zarabiał. A co samolot nie może wylądować w Radomiu, przecież lotnisko stoi puste.
prawnuk odpowiada pstrzezek
To jak ma być Cargo to najlepiej je zbudować w okolicy Wrocławia. Blisko do granic.
A z Baranowa - daleko
prawnuk
akurat przekop to WEJSCIE pod ruską okupację. Polska flota ma prawo wpływać do Elbląga od 1951 roku. Rosjanie większych kłopotów nie robili - choć ze względu na ćwiczenia wojskowe blokowali czasem komunikację nawet na miesiąc.
Zadaj sobie proste pytanie: czy obecność polskich jednostek SŁUŻY rozbudowie infrastruktury militarnej
akurat przekop to WEJSCIE pod ruską okupację. Polska flota ma prawo wpływać do Elbląga od 1951 roku. Rosjanie większych kłopotów nie robili - choć ze względu na ćwiczenia wojskowe blokowali czasem komunikację nawet na miesiąc.
Zadaj sobie proste pytanie: czy obecność polskich jednostek SŁUŻY rozbudowie infrastruktury militarnej w tym rejonie.
Odpowiem NIE - utrudnia

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki