Borówka polskim hitem eksportowym

Polska jest siódmym producentem borówek na świecie - poinformowała we wtorek Dominika Kozarzewska z Fundacji Promocji Polskiej Borówki. Jest to nasz drugi - po jabłkach - owoc eksportowy.

Borówka polskim hitem eksportowym
Borówka polskim hitem eksportowym (fot. Jakub Szymczuk / Gość Niedzielny)

Moda na borówkę amerykańską przyszła z Ameryki i Kanady ponad 40 lat temu. W tym czasie powstały nowe odmiany tej jagody, a nasz kraj stał się jej czołowym producentem. Jak mówiła Kozarzewska podczas konferencji prasowej, w tym czasie, borówka stała się dobrem narodowym i nie jest już "amerykańską", a polską jagodą.

Produkcja borówki w Polsce sięga 16 tys. ton, co daje nam siódme miejsca na świecie. Aż 80 proc. zbiorów jest eksportowane do 25 krajów na czterech kontynentach. "Owoce trafiają na najbardziej wymagające rynki" - zaznaczyła Kozarzewska. Dodała też, że pod względem wartości, jest to drugi nasz - po jabłkach - owoc eksportowy. Największym importerem borówek z Polski jest Wielka Brytania.

Owoce są głównie spożywane w formie świeżej, ale można jest mrozić, suszyć czy przerabiać na sok i dżemy.

Spożycie borówki rośnie na całym świecie. Jest to niezwykle cenny owoc nie tylko ze względu na walory smakowe, ale głównie z powodu jego właściwości prozdrowotnych - przekonywała ekspertka Fundacji Emilia Szczęsna.

Według różnych badań, owoce borówki są najbogatszym źródłem antyoksydantów (przeciwutleniaczy) wśród wszystkich owoców i warzyw. Usuwają one toksyny z organizmu i pomagają zabiegać chorobom nowotworowym, układu krążenia, regenerują mózg i układ nerwowy. Ponadto korzystanie wpływają na wzrok i młody wygląd skóry, redukują cholesterol, obniżają wysokie ciśnienie - wyliczała Szczęsna.

Anna Wysoczańska

awy/ewes/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne