CPK pokazuje mapę nowych połączeń kolejowych

Ok. 1,6 - tys. km nowych linii kolejowych ma powstać do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała w poniedziałek spółka CPK. Przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność ma być gotowy m.in. odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią; ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

"Jak wynika z uzgodnień spółki CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury, w ramach Programu CPK zostanie wybudowanych ok. 1,6 tys. km nowych linii" - poinformowano w komunikacie.

Oznacza to, że w ramach inwestycji, część linii kolejowych zostanie od nowa wybudowanych przez CPK, a część zmodernizowanych i wybudowanych przez PKP PLK, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce i zajmuje się modernizacją linii istniejących.

W komunikacie przekazano, że 140 km ma być gotowych przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej. Chodzi o odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią; pociągi będą jeździć tym odcinkiem z prędkością do 250 km/godz.

"To pierwszy odcinek zarzuconego w 2012 r. projektu Kolei Dużych Prędkości (tzw. igrek). W rejonie Baranowa powstanie węzeł, którego częścią będą łączniki między CPK, a istniejącymi liniami: nr 1 i 4 (Warszawa - Grodzisk Maz. Łódź z odbiciem CMK w stronę Katowic) oraz nr 3 (Warszawa - Kutno Poznań)" - zaznaczono w komunikacie.

Docelowo - na potrzeby Programu CPK - zostanie zbudowana też linia CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonu Żyrardowa do CPK, a dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta.

Według komunikatu, w ramach kolejnego etapu inwestycji ma powstać 880 km linii kolejowych, a w ostatnim etapie 580 km. Łącznie na 1,6 tys. km linii kolejowych, to 1100 km mają stanowić linie dwutorowe, a 500 km - linie jednotorowe.

(CPK)

"Kolejowa części Programu CPK to pajęczyna nowych linii prowadzących z dziesięciu kierunków do CPK i Warszawy. W efekcie jej powstania dojazd pociągiem do centralnego lotniska zajmie nie dłużej niż 2 godz. W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju (poza Szczecinem, do którego z racji odległości dojedziemy koleją w czasie 3 godz. 15 minut)" - podkreślono. Dojazdem do CPK objęte będą także przygraniczne obszary Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i obwodu kaliningradzkiego.

W ramach tych dziesięciu kierunków powstaną połączenia kolejowe m.in. na trasach: CPK - Płock - Włocławek - Grudziądz - Tczew Trójmiasto (CMK Północ) Lębork - Słupsk (Pomorze); Włocławek - Toruń Bydgoszcz - Piła - Szczecinek Białogard - Kołobrzeg (Kujawy); CPK - Warszawa Nasielsk - Ciechanów - Działdowo - Olsztyn (Warmia); CPK - Warszawa Zielonka - Tłuszcz - Czyżew - Białystok - Kuźnica - granica państwa (Podlaskie); CPK - Warszawa Siedlce Łuków - Biała Podlaska - Terespol granica państwa; CPK - Warszawa Otwock - Lublin Trawniki - Chełm (Lubelskie); CPK - CMK Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) Kraków - Podłęże - Nowy Sącz/Chabówka; CPK Łódź Sieradz - Wieruszów - Wrocław Świdnica - Wałbrzych - Lubawka granica państwa, czy CPK - Warszawa Sochaczew Kutno - Konin Swarzędz Poznań.

"Korzyści z inwestycji kolejowych w ramach Programu CPK są niezaprzeczalne. Ponad 100 polskich miast znajdzie się w strefie gwarantującej dojazd do CPK w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. To pozwoli na skomunikowanie za sprawą lotniskowo-kolejowego węzła CPK większości najważniejszych ośrodków miejskich w Polsce" zapowiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild.

Jak poinformowała spółka, łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi ponad 19 tys. km, przy czym od początku lat 90. rozebranych zostało ponad 5 tys. km linii. Budowa nowych szlaków kolejowych na dużą skalę nie odbywała się w Polsce od lat 80., kiedy zakończono budowę Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej.

CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny. Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł kolejowej i 7 mld zł drogowej.

W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa; według rządu to spółka strategiczna z punktu widzenia interesów kraju. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta, Michał Boroń

aop/ mick/ par/

Źródło: PAP
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
24 12 mkx

No dobra, a na poważnie, to w Mierzei Wiślanej jest bursztynu na 700-900mln zł. Bursztyn się wykopie, a potem dziurę zasypie. Ekolodzy będą uszczęśliwieni.
Co to za bogactwa znajdują się pod Baranowem, że trzeba do tego taką pokraczną narrację wymyśleć? Węgiel brunatny?

! Odpowiedz
19 22 jarekzbyszek

500+ wykończy wszystko. CPK, koleje dużych prędkości, przekop Mierzei, program Odra, Wisła itp. Już w tym roku trudno będzie utrzymać deficyt poniżej 3% PKB.

! Odpowiedz

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IV 2019
PKB rdr 4,9% IV kw. 2018
Stopa bezrobocia 6,1% I 2019
Przeciętne wynagrodzenie 4 931,8 zł I 2019
Produkcja przemysłowa rdr 9,2% IV 2019

Znajdź profil