Baniak: koncentrujemy się na znalezieniu inwestorów dla PŻB i PRO

Działania właścicielskie ministra Skarbu Państwa koncentrują się na znalezieniu inwestorów strategicznych dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i Polskiego Ratownictwa Okrętowego - poinformował wiceminister Rafał Baniak. Dodał, że ma to umocnić ich konkurencyjność.

"Aktualnie działania właścicielskie ministra skarbu koncentrują się na znalezieniu inwestorów strategicznych dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i Polskiego Ratownictwa Okrętowego, co powinno przyczynić się do umocnienia ich innowacyjności, konkurencyjności na rynku, dzięki dostępowi nie tylko do źródeł finansowania nowych przedsięwzięć inwestycyjnych, ale również do rozwiniętych kanałów dystrybucji" - powiedział w czwartek wiceminister Baniak na posiedzeniu sejmowej komisji skarbu. Dodał, że w ostatnim czasie obserwowany jest wzrost zainteresowania potencjalnych inwestorów branżowych prywatyzacją tych podmiotów.

Baniak przypomniał posłom, że w bezpośrednim nadzorze ministra skarbu państwa znajduje się jedna spółka wykonująca działalność żeglugową, czyli Polska Żegluga Bałtycka - spółka akcyjna w siedzibą w Kołobrzegu. Są także dwa przedsiębiorstwa państwowe, dla których minister skarbu państwa pełni funkcję organu założycielskiego: Polska Żegluga Morska w Szczecinie i Polskie Ratownictwo Okrętowe w Gdyni oraz pośrednio trzy spółki znajdujące się w grupie kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu, czyli Polskie Linie Oceaniczne, Pol-Euro Linie Żeglugowe oraz Aranda spółka z o.o.

Jak powiedział Baniak, firmy te dają zatrudnienie ponad 5 tys. osób - pracowników etatowych oraz kontraktowych, spółki świadczą usługi transportowe na całym świecie, dysponując fotą złożoną z blisko 80 jednostek pływających, w tym m.in. promy, holowniki, kontenerowce.

"Podmioty z udziałem Skarbu Państwa generują obroty na poziomie ok. 2 mld 300 mln zł realizując dodatnie wyniki. Np. zyski netto za rok ubiegły osiągnęły wartość ok. 10 mln zł" - powiedział.

Baniak dodał, że wobec spółek żeglugowych pozostających w bezpośrednim nadzorze Agencji Rozwoju Przemysłu "proces poszukiwania inwestora strategicznego poprzedzony został konsolidacją tych podmiotów wokół spółki Aranda, celem przeprowadzenia takiej przemyślanej restrukturyzacji, która ma doprowadzić do zwiększenia wartości, ale też pozycji na rynku".

"Bieżącym wyzwaniem stojącym przed zarządami spółek pozostających w bezpośrednim i pośrednim nadzorze ministra skarbu jest wypracowanie ostatecznej koncepcji dostosowującej jednostki pod względem technologicznym i inwestycyjnym do wymogów unijnej dyrektywy siarkowej, przystąpienie do ich wdrażania" - powiedział. Przypomniał, że dyrektywa ma na celu ograniczenie zawartości siarki w paliwie żeglugowym. "Wprowadzenie tej dyrektywy od przyszłego roku dotknie przede wszystkim armatorów promów pasażerskich oraz małych statków towarowych pływających po Bałtyku" - zaznaczył wiceminister.

W ocenie Baniaka niezbędne są działania restrukturyzacyjne, które przystosują spółki do świadczenia wysokiej jakości zróżnicowanych przedmiotowo usług transportowych w warunkach ostrej konkurencji. (PAP)

aop/ mhr/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% IX 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VIII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 125,26 zł VIII 2019
Produkcja przemysłowa rdr -1,3% VIII 2019

Znajdź profil