Badanie: tylko 47 proc. rodziców dzieci w wieku 5-14 lat rozmawia z nimi o finansach

Tylko 47 proc. rodziców dzieci w wieku 5-14 lat rozmawia z nimi o finansach, oszczędzaniu i planowaniu zakupów - wynika z badania opinii przeprowadzonego przez SW Research. Ponad 1/3 rodziców popełnia błędy, płacąc dzieciom np. za pomoc w pracach domowych czy dobre oceny.

63 proc. badanych rodziców wskazywało, że zachęcają dzieci, aby odkładały oszczędności w skarbonce. Blisko 39 proc. badanych obiecuje dopłacać pociechom do ich oszczędności, by mogły kupić sobie wymarzoną rzecz. 35 proc. rodziców twierdzi, że pokazuje dzieciom, jak rozsądnie robić codzienne zakupy, jak reagować na promocje i w jaki sposób oceniać jakość kupowanych produktów - podkreślono w wynikach badania.

Badanie przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Bank Polska, który uruchomił projekt edukacyjny dla dzieci "Finansiaki". Dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, która opracowała merytoryczną stronę +Finansiaków+ zwraca uwagę, że aż 37 proc. rodziców, edukując swoje pociechy, popełnia błędy. "Aż 17 proc. badanych płaci dzieciom za prace w domu, 16 proc. za dobre oceny, a niecałe 15 proc. nie pozwala wydawać kieszonkowego na zachcianki" - podała.

Psycholożka podkreśliła, że "wywiązywanie się z domowych obowiązków czy dobre oceny w szkole nie mogą być nagradzane pieniędzmi. Dziećmi powinny kierować motywacje wewnętrzne, a nie finansowe". "Jeżeli chcemy nauczyć dziecko odpowiedzialności i mądrego rozporządzania pieniędzmi, to powinniśmy też pozwolić mu swobodnie wydawać kieszonkowe. Oczywiście w ramach określonych wcześniej zasad - warto ustalić z dzieckiem, na co nie może być przeznaczane kieszonkowe (np. niezdrowe jedzenie, używki) i jakie będą konsekwencje złamania tych zasad" - mówi.

Jej zdaniem jeśli dziecko chce wydać całe swoje kieszonkowe pierwszego dnia, to rodzice powinni wytłumaczyć mu następstwa takiego postępowania, ale nie zabraniać. "Należy jednak pamiętać, żeby w takiej sytuacji nie dawać dziecku dodatkowych pieniędzy" - wyjaśnia Trzcińska.

Według Katarzyny Teter, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w Santander Bank Polska, odpowiedzią na braki w edukacji finansowej dzieci, ujawnione w badaniu, jest projekt edukacyjny przygotowany przez bank. Jak informuje, osią projektu jest portal internetowy podający wiedzę dostosowaną do wieku dziecka. "Zawarte na nim materiały można filtrować w zależności od tego, czy chce korzystać z nich rodzic czy nauczyciel. Same materiały, zostały przygotowane zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej" - dodała ekspertka.

Santander Bank Polska jest drugim pod względem wielkości aktywów bankiem w Polsce. (PAP)

autor: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ je/

Źródło: PAP
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne