BIG InfoMonitor: ponad połowa firm czeka na zapłatę ponad dwa miesiące

W II kw. br. wzrósł odsetek firm skarżących się na problemy z uzyskaniem płatności od kontrahentów – wynika z badania dla BIG InfoMonitor. O opóźnieniach powyżej 60 dni w ostatnich sześciu miesiącach mówi 52 proc. firm, głównie z branży transportowej i handlowej.

(YAY Foto)

Opóźnienia płatnicze uderzają w firmy, ograniczają płynność, inwestycje, zatrudnienie i rozwój - podkreśla w środowym komunikacie Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor).

Najbardziej oczywistą konsekwencją są problemy z regulowaniem własnych zobowiązań, co sprawia, że "opóźnione płatności dalej rozprzestrzeniają się w łańcuchu dostaw". Niemal co piąta firma jest przekonana, że miałaby obroty wyższe o co najmniej 30 proc. gdyby nie kłopoty ze ściąganiem należności - wskazało Biuro.

Z przeprowadzanego co kwartał badania wśród 500 mikro, małych i średnich firm handlujących z odroczonym terminem płatności wynika, że w II kwartale kłopoty z odzyskiwaniem należności przez ponad 60 dni zgłaszało 52 proc. przedsiębiorstw. "Na początku roku takiej odpowiedzi udzielało 49,4 proc. badanych. Sytuacja uległa więc nieznacznemu pogorszeniu" - podkreślono.

Prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, cytowany w komunikacie, dodał, że gdy weźmiemy pod uwagę opóźnienia wynoszące od 31 do 60 dni, problem dotyczy nawet 58 proc. firm. "A mowa tu o opóźnieniach w ściąganiu należności w ostatnich sześciu miesiącach. Opóźnienia wzajemnych rozliczeń to swoisty rynkowy standard, który negatywnie odbija się na polskiej gospodarce" – wskazał.

Tylko do bazy BIG InfoMonitor z powodu przeterminowanych płatności poszkodowani kontrahenci wpisali 240 tys. firm. Nieuregulowane w terminie płatności wynikające z transakcji handlowych oraz przeterminowanych o min. 30 dni kredytów, co widać w Biurze Informacji Kredytowej, ma prawie 296 tys. przedsiębiorstw. Ich łączne zaległości pozakredytowe i kredytowe wynoszą niemal 29,6 mld zł - wyliczyło BIG.

Badania pokazują, że w II kwartale z problemem zatorów płatniczych borykały się przede wszystkim branże handlowa i transportowa. Kwartał wcześniej najczęściej skarżyły się na opóźnienia w płatnościach od kontrahentów firmy transportowe i budowlane.

BIG zwraca uwagę, że przedsiębiorcy boją się upominać o należne im pieniądze. "Koncentrują się na utrzymaniu dobrych stosunków z partnerami biznesowymi, od których zależą ich zamówienia i boją się upominać o pieniądze. Gdy pojawiają się kłopoty z płatnością, tylko jedna na dziewięć firm decyduje się na reakcję. Pozostałe biernie czekają na przelew" - zaznaczył Grzelczak.

Badanie „Skaner MSP, wśród mikro, małych i średnich firm” przeprowadził na zlecenie BIG InfoMonitor Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych w kwietniu 2019 r.

BIG InfoMonitor, działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ mmu/

Źródło: PAP
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Kalendarium przedsiębiorcy

Brak wydarzeń

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.