Koniec awarii w Idea Banku. "Środki zostały zwrócone"

Czytelnicy Bankier.pl donoszą, że w wyniku awarii Idea Bank niesłusznie pobrał z kont klientów podwójne kwoty dokonanych transakcji. Bank przeprasza za problemy i za... rozsyłane automatem SMS-y o rzekomym przekroczeniu salda. Przed godziną 17:00 poinformowano, że awaria została usunięta.

O problemach klientów dowiedzieliśmy się dzięki zgłoszeniom przesyłanym na adres alert@bankier.pl. Pierwsze z nich dotarło do naszej redakcji jeszcze we wtorek 19 listopada po godzinie 16:00.

(fot. Jaap Arriens / ZUMA Press)

Co się działo w Idea Banku?

"Dziś przez przypadek odkryłem, że na moim koncie w Idea Banku zostały zaksięgowane identyczne płatności (ta sama kwota) kartą lecz o różnych numerach transakcji. Transakcja była wykonana w dniu 15.11.2019r. a księgowanie zrealizowane w dniu 19.11.2019 roku" - pisze jeden z czytelników.

Wtóruje mu drugi. "Mam konto w Idea Banku i od kilku dni pobierana jest podwójna kwota za płatności kartą. Transakcje są księgowane dwukrotnie oraz ściągane z konta" - dodaje.

Jeszcze inny pisze, że został niesłusznie obciążony prowizją za wypłatę z bankomatu i do tej pory pieniądze nie wróciły na jego rachunek. Od pracownika infolinii dowiedział się, że "jest to sytuacja globalna i trwają prace nad usunięciem usterki".

"Bank zasłania się awarią, odmawia wyjaśnień i jakichkolwiek informacji dot. zwrotu środków. Dodatkowo w dniu dzisiejszym wysyła SMS-y o rzekomym zadłużeniu konta" - donosi jedna z klientek banku. Informacje o powiadomieniach nt. stanu rachunków powtarzają także klienci dyskutujący o awarii w sieci.

Awaria została usunięta

W środę przed godziną 17 bank poinformował, że uporał się z awarią. "Wszyscy klienci otrzymali zwrot nieprawidłowo pobranych środków poprzez odpowiednią korektę na należących do nich rachunkach. Nie były wymagane żadne działania po stronie klientów banku – środki zostały zwrócone automatycznie" - czytamy w komunikacie przesłanym Redakcji Bankier.pl.

"W najbliższych dniach bank będzie dokonywał korekt skutków błędnych księgowań, np. bezpodstawnie naliczonych odsetek czy kosztów prowizji od błędnie zaksięgowanych transakcji" - czytamy dalej.

Bank przeprosił też ponownie za niedogodności, w tym za utrudniony dostęp do naszych infolinii w dniu dzisiejszym, wynikający z wzrostu liczby udzielanych konsultacji.

Wcześniej na problemy klienci skarżyli się też w mediach społecznościowych. Na oficjalnym profilu banku w serwisie Facebook nie brakowało rozgoryczonych komentarzy. Jeszcze wczoraj w nocy odniósł się do nich przedstawiciel Idea Banku, potwierdzając awarię. "Trwają właśnie prace naprawcze. Przepraszamy za tę sytuację" - pisał Idea Bank wczoraj wieczorem.

Biuro prasowe wyjaśnia

O szczegółowe informacje w sprawie awarii poprosiliśmy rano biuro prasowe Idea Banku. Odpowiedź przyszła po ok. 2 godzinach. Publikujemy pełną treść przesłanego do Redakcji komentarza:

"19 listopada 2019 r. w wyniku błędu systemowego zostały podwójnie zaksięgowane na rachunkach klientów rozliczenia transakcji płatniczych dokonanych przez klientów w okresie weekendowym tj. 16-18 listopada 2019 r. W pliku rozliczeniowym mogą się również pojawić nieliczne transakcje z 15 listopada 2019 r.

Przyczyna błędu została zdiagnozowana. Aktualnie bank pracuje nad jej jak najszybszym  rozwiązaniem, a sam błąd został już 19 listopada zgłoszony do dostawcy systemu bankowego. 

Wszystkie przypadki podwójnego księgowania zostaną usunięte z systemu dzisiaj do końca dnia – zostaną wprowadzone korekty błędnych transakcji na rachunkach klientów. W następnych dniach bank będzie dokonywał korekt ewentualnych konsekwencji błędu, np. naliczonych nienależnie odsetek od debetu. Klienci, którzy zauważyli nieprawidłowość na swoich kontach, nie muszą dokonywać żadnych zgłoszeń – zwrot środków zostanie dokonany automatycznie.

Przepraszamy klientów za wszystkie niedogodności, w tym za automatyczną wysyłkę SMS-ów o rzekomym przekroczeniu salda na kartach płatniczych."

Od kiedy błędnie księgowano transakcje?

Bank ostatecznie udzielił oficjalnego komentarza w mediach społecznościowych, publikując komentarz z wyjaśnieniami i przeprosinami. Towarzyszy mu kolejna lawina komentarzy. Wśród postów klientów pojawiają się sugestie jakoby bank niepoprawnie księgował operacje w okresie dłuższym, niż wskazuje. Podobne informacje spływają do naszej redakcji. "Chciałbym dodać jedną istotną informację tzn. bank podaje termin od 16.11 i może od 15.11 jakieś przypadki; ja dodam, że na moim rachunku w 100% pewności mam transakcje kartą podwójnie zaksięgowaną w dniu 19.11, ale z dnia 14 listopada".

W udzielanych w serwisie Facebook komentarzach bank nie zaprzecza; informuje, że podda te doniesienia weryfikacji.

21 listopada Czytelnicy informowali redakcję, że transakcje niepoprawnie zaksięgowane nadal widoczne są w historii jako anulowane, ale środki nie zostały jeszcze zwrócone i nie można ich wykorzystywać w operacjach.

WB/MW

(Bankier.pl)
Źródło:
Firmy:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
5 22 nonnn

a co jesli to zaplanowana robota?, czy bank moze sobie tak podkradac pieniadze? czy oddadza bez skladania reklamacji, moze to polowanie na malo aktywne konta ktorym nigdy nie oddadza????

! Odpowiedz
0 4 ryszard-taryfiarz

Właśnie przydał by się jakiś komunikat startowy albo wiadomość chociażby przez system IdeaBanku, a tak nikt nic nie wie

! Odpowiedz
4 10 piotrek0710

To co sie stało budzi wiele wątpliwości ale banki moga już legalnie zabierac pieniadze, dyrektywa BRRD mowi: Bank w razie zagrożenia bankructwem może skonfiskować oszczędności swoich klientów! - ludzie powinni takie rzeczy wiedzieć i być świadomi tego w jakiej niezdrowej rzeczywistości obecnie żyjemy :(

! Odpowiedz
0 0 ryszard-taryfiarz odpowiada piotrek0710

kto nigdy nie pracował w IT w banku niech pierwszy rzuci kamień. Takie rzeczy się zdarzają i tyle, się popsuło się naprawi. Nie widziałbym tu żadnych teorii z oszukiwaniem, gromadzeniem pieniędzy przez bank na czarną godzinę.

! Odpowiedz
2 12 tomasz7575

Cierpliwość się skończyła.nie można się dodzwonić czat nie działa celowo nie odpowiadaja nawet wypowiedzenia rachunków nie moża złożyć.

! Odpowiedz
1 2 staryznajomy

Tak przez telefon i czat wypowiesz rachunek hahaha manipulancie
Załóż sobie rachunek w pkobp i niech cie panstwo okrada na % hahaha

! Odpowiedz
4 12 onepropos

Wczoraj pojawila sie informacja o pierwszym od lat, zysku banku. Przypadek?

! Odpowiedz
1 3 staryznajomy

Zysk jezt za 3 kwartal do a awarie masz w 4 kwartale. Nie ma to zwiazku MANIPULANCIE

! Odpowiedz
8 6 1as

Nieetyczny właściciel - nieetyczni pracownicy - nieuczciwe praktyki.

! Odpowiedz
4 21 brylantyna

Obecnie mieszkam w UK i powiem Wam, że takie "awarie" tutaj to norma...

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne