Koniec awarii w Idea Banku. "Środki zostały zwrócone"

Czytelnicy Bankier.pl donoszą, że w wyniku awarii Idea Bank niesłusznie pobrał z kont klientów podwójne kwoty dokonanych transakcji. Bank przeprasza za problemy i za... rozsyłane automatem SMS-y o rzekomym przekroczeniu salda. Przed godziną 17:00 poinformowano, że awaria została usunięta.

O problemach klientów dowiedzieliśmy się dzięki zgłoszeniom przesyłanym na adres alert@bankier.pl. Pierwsze z nich dotarło do naszej redakcji jeszcze we wtorek 19 listopada po godzinie 16:00.

(fot. Jaap Arriens / ZUMA Press)

Co się działo w Idea Banku?

"Dziś przez przypadek odkryłem, że na moim koncie w Idea Banku zostały zaksięgowane identyczne płatności (ta sama kwota) kartą lecz o różnych numerach transakcji. Transakcja była wykonana w dniu 15.11.2019r. a księgowanie zrealizowane w dniu 19.11.2019 roku" - pisze jeden z czytelników.

Wtóruje mu drugi. "Mam konto w Idea Banku i od kilku dni pobierana jest podwójna kwota za płatności kartą. Transakcje są księgowane dwukrotnie oraz ściągane z konta" - dodaje.

Jeszcze inny pisze, że został niesłusznie obciążony prowizją za wypłatę z bankomatu i do tej pory pieniądze nie wróciły na jego rachunek. Od pracownika infolinii dowiedział się, że "jest to sytuacja globalna i trwają prace nad usunięciem usterki".

"Bank zasłania się awarią, odmawia wyjaśnień i jakichkolwiek informacji dot. zwrotu środków. Dodatkowo w dniu dzisiejszym wysyła SMS-y o rzekomym zadłużeniu konta" - donosi jedna z klientek banku. Informacje o powiadomieniach nt. stanu rachunków powtarzają także klienci dyskutujący o awarii w sieci.

Awaria została usunięta

W środę przed godziną 17 bank poinformował, że uporał się z awarią. "Wszyscy klienci otrzymali zwrot nieprawidłowo pobranych środków poprzez odpowiednią korektę na należących do nich rachunkach. Nie były wymagane żadne działania po stronie klientów banku – środki zostały zwrócone automatycznie" - czytamy w komunikacie przesłanym Redakcji Bankier.pl.

"W najbliższych dniach bank będzie dokonywał korekt skutków błędnych księgowań, np. bezpodstawnie naliczonych odsetek czy kosztów prowizji od błędnie zaksięgowanych transakcji" - czytamy dalej.

Bank przeprosił też ponownie za niedogodności, w tym za utrudniony dostęp do naszych infolinii w dniu dzisiejszym, wynikający z wzrostu liczby udzielanych konsultacji.

Wcześniej na problemy klienci skarżyli się też w mediach społecznościowych. Na oficjalnym profilu banku w serwisie Facebook nie brakowało rozgoryczonych komentarzy. Jeszcze wczoraj w nocy odniósł się do nich przedstawiciel Idea Banku, potwierdzając awarię. "Trwają właśnie prace naprawcze. Przepraszamy za tę sytuację" - pisał Idea Bank wczoraj wieczorem.

Biuro prasowe wyjaśnia

O szczegółowe informacje w sprawie awarii poprosiliśmy rano biuro prasowe Idea Banku. Odpowiedź przyszła po ok. 2 godzinach. Publikujemy pełną treść przesłanego do Redakcji komentarza:

"19 listopada 2019 r. w wyniku błędu systemowego zostały podwójnie zaksięgowane na rachunkach klientów rozliczenia transakcji płatniczych dokonanych przez klientów w okresie weekendowym tj. 16-18 listopada 2019 r. W pliku rozliczeniowym mogą się również pojawić nieliczne transakcje z 15 listopada 2019 r.

Przyczyna błędu została zdiagnozowana. Aktualnie bank pracuje nad jej jak najszybszym  rozwiązaniem, a sam błąd został już 19 listopada zgłoszony do dostawcy systemu bankowego. 

Wszystkie przypadki podwójnego księgowania zostaną usunięte z systemu dzisiaj do końca dnia – zostaną wprowadzone korekty błędnych transakcji na rachunkach klientów. W następnych dniach bank będzie dokonywał korekt ewentualnych konsekwencji błędu, np. naliczonych nienależnie odsetek od debetu. Klienci, którzy zauważyli nieprawidłowość na swoich kontach, nie muszą dokonywać żadnych zgłoszeń – zwrot środków zostanie dokonany automatycznie.

Przepraszamy klientów za wszystkie niedogodności, w tym za automatyczną wysyłkę SMS-ów o rzekomym przekroczeniu salda na kartach płatniczych."

Od kiedy błędnie księgowano transakcje?

Bank ostatecznie udzielił oficjalnego komentarza w mediach społecznościowych, publikując komentarz z wyjaśnieniami i przeprosinami. Towarzyszy mu kolejna lawina komentarzy. Wśród postów klientów pojawiają się sugestie jakoby bank niepoprawnie księgował operacje w okresie dłuższym, niż wskazuje. Podobne informacje spływają do naszej redakcji. "Chciałbym dodać jedną istotną informację tzn. bank podaje termin od 16.11 i może od 15.11 jakieś przypadki; ja dodam, że na moim rachunku w 100% pewności mam transakcje kartą podwójnie zaksięgowaną w dniu 19.11, ale z dnia 14 listopada".

W udzielanych w serwisie Facebook komentarzach bank nie zaprzecza; informuje, że podda te doniesienia weryfikacji.

21 listopada Czytelnicy informowali redakcję, że transakcje niepoprawnie zaksięgowane nadal widoczne są w historii jako anulowane, ale środki nie zostały jeszcze zwrócone i nie można ich wykorzystywać w operacjach.

WB/MW

(Bankier.pl)
Źródło:
Firmy:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 4 przyrodnik

Jakoś informacja o końcu awarii już nie jest tak ochoczo podawana przez media. Dlaczego?

! Odpowiedz
1 2 1as

Potrzebna była darmowa pożyczka overnight?
Ten statek tonie...

! Odpowiedz
2 19 drhouse

Bardzo dobrze, że zautomatyzowali cały proces. Na moim koncie już wszystko gra.

! Odpowiedz
5 9 wizytator

Dlaczego zawsze awarie w bankach są ze szkodą dla klientow?
Czy ktoś słyszał o awari polegającej na podwójnym zaksięgowaniu wypłaty? Algorytmy obliczone tak żeby bank nigdy nie tracił!

! Odpowiedz
4 12 xiven

zanim naprawią usterkę zdążą wnieść pozwy do sądu i nasłać komorników, z jednoczesnymi przeprosinami żę to tak z automatu :D

! Odpowiedz
5 5 heimir

Cytując klasyka, zmień bank weź kredyt

! Odpowiedz
2 21 jer65

Dziś Idea jutro może być każdy inny bank , zgódźmy się na obrót bezgotówkowy to nawet bułki na kolację nie kupimy jak bank się zablokuje .

! Odpowiedz
2 16 colombo12

Uroki XXI wieku. W wielu bankach są różne błędy i pomyłki

! Odpowiedz
3 26 tristans

jakby klient się pomylił i zapłacił ratę dwa razy mniejszą lub dwa razy później, to od razu jest na widelcu i się bezwzględnie wyciąga konsekwencje. Wszyscy klienci którzy doświadczyli problemów powinni żądać płatnej rekompensaty od banku, a w razie oporów iść do sądu.

! Odpowiedz
6 1 marekr987

A jakies to straty z tego tytulu poniosłeś geniuszu? że przez tydzien miałeś na koncie 10zł mniej bo pobrali 2x za bułki?

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne