REKLAMA

Koniec awarii w Idea Banku. "Środki zostały zwrócone"

2019-11-20 08:41, akt.2019-11-21 12:05
publikacja
2019-11-20 08:41
aktualizacja
2019-11-21 12:05
Bankier.pl

Czytelnicy Bankier.pl donoszą, że w wyniku awarii Idea Bank niesłusznie pobrał z kont klientów podwójne kwoty dokonanych transakcji. Bank przeprasza za problemy i za... rozsyłane automatem SMS-y o rzekomym przekroczeniu salda. Przed godziną 17:00 poinformowano, że awaria została usunięta.

O problemach klientów dowiedzieliśmy się dzięki zgłoszeniom przesyłanym na adres alert@bankier.pl. Pierwsze z nich dotarło do naszej redakcji jeszcze we wtorek 19 listopada po godzinie 16:00.

/ fot. Jaap Arriens / ZUMA Press

Co się działo w Idea Banku?

"Dziś przez przypadek odkryłem, że na moim koncie w Idea Banku zostały zaksięgowane identyczne płatności (ta sama kwota) kartą lecz o różnych numerach transakcji. Transakcja była wykonana w dniu 15.11.2019r. a księgowanie zrealizowane w dniu 19.11.2019 roku" - pisze jeden z czytelników.

Wtóruje mu drugi. "Mam konto w Idea Banku i od kilku dni pobierana jest podwójna kwota za płatności kartą. Transakcje są księgowane dwukrotnie oraz ściągane z konta" - dodaje.

Jeszcze inny pisze, że został niesłusznie obciążony prowizją za wypłatę z bankomatu i do tej pory pieniądze nie wróciły na jego rachunek. Od pracownika infolinii dowiedział się, że "jest to sytuacja globalna i trwają prace nad usunięciem usterki".

"Bank zasłania się awarią, odmawia wyjaśnień i jakichkolwiek informacji dot. zwrotu środków. Dodatkowo w dniu dzisiejszym wysyła SMS-y o rzekomym zadłużeniu konta" - donosi jedna z klientek banku. Informacje o powiadomieniach nt. stanu rachunków powtarzają także klienci dyskutujący o awarii w sieci.

Awaria została usunięta

W środę przed godziną 17 bank poinformował, że uporał się z awarią. "Wszyscy klienci otrzymali zwrot nieprawidłowo pobranych środków poprzez odpowiednią korektę na należących do nich rachunkach. Nie były wymagane żadne działania po stronie klientów banku – środki zostały zwrócone automatycznie" - czytamy w komunikacie przesłanym Redakcji Bankier.pl.

"W najbliższych dniach bank będzie dokonywał korekt skutków błędnych księgowań, np. bezpodstawnie naliczonych odsetek czy kosztów prowizji od błędnie zaksięgowanych transakcji" - czytamy dalej.

Bank przeprosił też ponownie za niedogodności, w tym za utrudniony dostęp do naszych infolinii w dniu dzisiejszym, wynikający z wzrostu liczby udzielanych konsultacji.

Wcześniej na problemy klienci skarżyli się też w mediach społecznościowych. Na oficjalnym profilu banku w serwisie Facebook nie brakowało rozgoryczonych komentarzy. Jeszcze wczoraj w nocy odniósł się do nich przedstawiciel Idea Banku, potwierdzając awarię. "Trwają właśnie prace naprawcze. Przepraszamy za tę sytuację" - pisał Idea Bank wczoraj wieczorem.

Biuro prasowe wyjaśnia

O szczegółowe informacje w sprawie awarii poprosiliśmy rano biuro prasowe Idea Banku. Odpowiedź przyszła po ok. 2 godzinach. Publikujemy pełną treść przesłanego do Redakcji komentarza:

"19 listopada 2019 r. w wyniku błędu systemowego zostały podwójnie zaksięgowane na rachunkach klientów rozliczenia transakcji płatniczych dokonanych przez klientów w okresie weekendowym tj. 16-18 listopada 2019 r. W pliku rozliczeniowym mogą się również pojawić nieliczne transakcje z 15 listopada 2019 r.

Przyczyna błędu została zdiagnozowana. Aktualnie bank pracuje nad jej jak najszybszym  rozwiązaniem, a sam błąd został już 19 listopada zgłoszony do dostawcy systemu bankowego. 

Wszystkie przypadki podwójnego księgowania zostaną usunięte z systemu dzisiaj do końca dnia – zostaną wprowadzone korekty błędnych transakcji na rachunkach klientów. W następnych dniach bank będzie dokonywał korekt ewentualnych konsekwencji błędu, np. naliczonych nienależnie odsetek od debetu. Klienci, którzy zauważyli nieprawidłowość na swoich kontach, nie muszą dokonywać żadnych zgłoszeń – zwrot środków zostanie dokonany automatycznie.

Przepraszamy klientów za wszystkie niedogodności, w tym za automatyczną wysyłkę SMS-ów o rzekomym przekroczeniu salda na kartach płatniczych."

Od kiedy błędnie księgowano transakcje?

Bank ostatecznie udzielił oficjalnego komentarza w mediach społecznościowych, publikując komentarz z wyjaśnieniami i przeprosinami. Towarzyszy mu kolejna lawina komentarzy. Wśród postów klientów pojawiają się sugestie jakoby bank niepoprawnie księgował operacje w okresie dłuższym, niż wskazuje. Podobne informacje spływają do naszej redakcji. "Chciałbym dodać jedną istotną informację tzn. bank podaje termin od 16.11 i może od 15.11 jakieś przypadki; ja dodam, że na moim rachunku w 100% pewności mam transakcje kartą podwójnie zaksięgowaną w dniu 19.11, ale z dnia 14 listopada".

W udzielanych w serwisie Facebook komentarzach bank nie zaprzecza; informuje, że podda te doniesienia weryfikacji.

21 listopada Czytelnicy informowali redakcję, że transakcje niepoprawnie zaksięgowane nadal widoczne są w historii jako anulowane, ale środki nie zostały jeszcze zwrócone i nie można ich wykorzystywać w operacjach.

WB/MW

/ Bankier.pl
Źródło:
Tematy
Załóż Twisto i zdobądź bonus 20 zł na pierwsze zakupy! Kup teraz, zapłać później!

Załóż Twisto i zdobądź bonus 20 zł na pierwsze zakupy! Kup teraz, zapłać później!

Advertisement

Komentarze (34)

dodaj komentarz
przyrodnik
Jakoś informacja o końcu awarii już nie jest tak ochoczo podawana przez media. Dlaczego?
1as
Potrzebna była darmowa pożyczka overnight?
Ten statek tonie...
drhouse
Bardzo dobrze, że zautomatyzowali cały proces. Na moim koncie już wszystko gra.
wizytator
Dlaczego zawsze awarie w bankach są ze szkodą dla klientow?
Czy ktoś słyszał o awari polegającej na podwójnym zaksięgowaniu wypłaty? Algorytmy obliczone tak żeby bank nigdy nie tracił!
xiven
zanim naprawią usterkę zdążą wnieść pozwy do sądu i nasłać komorników, z jednoczesnymi przeprosinami żę to tak z automatu :D
heimir
Cytując klasyka, zmień bank weź kredyt
jer65
Dziś Idea jutro może być każdy inny bank , zgódźmy się na obrót bezgotówkowy to nawet bułki na kolację nie kupimy jak bank się zablokuje .
colombo12
Uroki XXI wieku. W wielu bankach są różne błędy i pomyłki
tristans
jakby klient się pomylił i zapłacił ratę dwa razy mniejszą lub dwa razy później, to od razu jest na widelcu i się bezwzględnie wyciąga konsekwencje. Wszyscy klienci którzy doświadczyli problemów powinni żądać płatnej rekompensaty od banku, a w razie oporów iść do sądu.
marekr987
A jakies to straty z tego tytulu poniosłeś geniuszu? że przez tydzien miałeś na koncie 10zł mniej bo pobrali 2x za bułki?

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki