Analitycy: Przed nami trzecia faza osłabienia złotego

We wtorek przed południem złoty kontynuował bardzo silne spadki z poniedziałku. Zdaniem analityków mamy do czynienia z kolejną trzecią już fazą osłabienia złotego. Kurs złotego może wkrótce przebić magiczną granicę 5 zł za euro.

Pierwszy etap słabości złotego

Według Jacka Maliszewskiego z Alpha Financial Services, do tej pory obserwowaliśmy już trzy fazy deprecjacji rodzimej waluty. W okresie od sierpnia do października mieliśmy do czynienia z atakiem spekulacyjnym ze strony zagranicznych funduszy hedgingowych oraz kilku dużych amerykańskich banków. Instytucje te osiągnęły olbrzymie zyski poprzez zakup od polskich eksporterów opcji Call (EUR/PLN oraz USD/PLN) o dużej wartości, a następnie stopniowego osłabiania złotego.

Etap drugi - panika polskich podmiotów

Jako drugą fazę deprecjacji rodzimej waluty Jacek Maliszewski wskazuje na okres od listopada do stycznia, kiedy to krajowe podmioty gospodarcze zamykały swoje transakcje terminowe. Eksporterzy zamykali wówczas swoje nadmiarowe zabezpieczenia. Chcąc tego dokonać zmuszeni byli do zakupu zagranicznej waluty na rynku, co oczywiście skutkowało ich umocnieniem. Wiele firm w związku z dynamicznym umocnieniem jena zamykało również transakcje CIRS jen-złoty. Maliszewski jednak zaznacza, że „większość firm albo już pozamykała swe nadmiarowe zabezpieczenia, albo porozumiała się z bankami finansującymi utrzymanie tych transakcji i zrestrukturyzowała portfel zabezpieczeń.”

Obecnie – trzeci etap deprecjacji

Trwająca jednak obecnie, trzecia faza osłabienia złotego, jest według Maliszewskiego następstwem „wysysania” przez zagraniczne spółki matki kapitałów z polskich spółek córek. Proces ten dotyczy głównie branży finansowej, ale również produkcyjno-usługowej. „Drenaż kapitałów za granicę powoduje, iż zagraniczne podmioty zamieniając złotego na swoją walutę krajową przyczyniają się do podbijania kursu euro-złoty oraz dolar-złoty.” – podkreśla Maliszewski.

Jeszcze jeden cios dla złotego?

Ekspert z AFS jednak zauważa, że jest jeszcze jeden czynnik, który w niedalekiej przyszłości może stać się kolejnym sprawcą deprecjacji rodzimej waluty. Chodzi o zagraniczne banki, które pożyczały pieniądze polskim bankom na finansowanie akcji kredytowych. Okazuje się bowiem, że zagraniczne instytucje szukając pieniędzy, które mogą zwiększyć ich płynność finansową, zażądały spłaty całości długu. Do tej pory natomiast zadawalały się jedynie jego rolowaniem i spłatą należnych odsetek. Polskie banki chcą sprostać tym wymaganiom muszą zakupić waluty na rynku, co dodatkowo wpłynąć może na deprecjację złotego. Narodowy Bank Polski oszacował, że polskie banki w ten sposób w najbliższych 3 miesiącach będą musiały spłacić około 23 mld dolarów.

Pęknie granica 5 zł za euro?

"Choć ostatnie chwile przyniosły zahamowanie deprecjacji złotego, to można się spodziewać, że negatywne nastroje wśród inwestorów sprawią, że do końca dnia polska waluta będzie się nadal osłabiać, a jeszcze w tym tygodniu kurs euro przebije poziom 5 zł" - twierdzi analityk TMS Brokers Marek Wołos.

Wołos podkreśla, że rynek źle przyjął wczorajszy raport Narodowego Banku Polskiego nt. wejścia do strefy ERM 2 i komentarze prezesa Skrzypka, który ocenił że w obecnej sytuacji nie jest to korzystne.

"Dziś spadek złotego nieco zahamowała słowna interwencja wicepremiera Schetyny" - ocenił Wołos. Podkreślił, że dziś złoty osłabia się w podobnym tempie, co inne waluty krajów regionu (czeska korona, forint), ale wczoraj był od nich wyraźnie słabszy. Jego zdaniem, choć jeszcze w tym tygodniu euro/złoty przebije poziom 5 zł, to potem nastąpi odreagowanie.

"Duża część inwestorów zacznie realizować zyski, podobnie było w przypadku przebicia strategicznych poziomów przez węgierski forint" - mówi Wołos.

Według analityka, rynek poważnie martwi się o stan sektora bankowego w regionie. Silne są też obawy, że nie tylko Ukraina, ale i Rosja stanie wkrótce na skraju bankructwa.

Radosław Jaszczak, Bankier.pl/ISB

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~marek

oczywiście konkluzja musiała być politycznie poprawna, że to skrzypek i kaczory wszystkiemu winne. Ale oczywiście to, że 70%systemu bankowego, który za miniony rok zanotował rekordowe zyski transferowane właśnie za granicę, jest własnością obcego kapitału i to że środki polskich obywateli zdeponowane na lokatach służą przywracaniu płynności finansowej tzw. banków matek, to już nie jest takie istotne. Niedobrze mi!!!!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~McKwacz

Gdy euro przebije 5 zł nastąpi realizacja zysków. ostry zjazd i znowu zawirowania na rynku finansowym dobiją leszczy

! Odpowiedz
0 0 ~tech

Do Andrzeja.
Ja komentarze Maliszewskiego obserwuję od 2004r. Teraz ta pomyłka na złotówce to pikuś. Mam wrażenie że ten gościu robi to z premedytacją albo jak nie to jest o kant d..., taki z niego analityk jak z koziej du.pu trąbka. W 2004 roku pomylił się okrutnie wieścił wtedy przy kursie EUR/USD ok 1,15 szybkie zrównanie się EUR/USD 1:1. No akurat wtedy rzeczywiście rysował się duży RGR ale EUR zaczynało właśnie swój marsz w górę. Zanegowało tego RGR-a przebijając 1,30, potem totalne wybicie szczytu przy 1,36 ale ten dalej twierdził że już niebawem dolar się umocni. Z tego co pamiętam tak gdzieś przy 1,50 mu się odmieniło. No ale wtedy było juz tylko 1,60 i maksymalny zjazd do obecnego 1,25. Dodam tylko że to ten gościu był/jest zatrudniony w Banku Millenium i jest specjalista od opcji i transakacji niby-zabezpieczających. Teraz wiecie dlaczego Millenium dawało takie wysokie % na lokatach a niedawno podało info o zamiarach tworzenia ogromnych rezerw na otwarte pozycja na obligacjach walutowych. Ile firm i ilu ludzi wkręcił ten gościu i na jakie pieniądze to nawet nie chce mi się myśleć. Ciekawe jak wyjdzie na tym sam Bank, sprawa opcji przecież nie jest i nie zostanie szybko rozwiązana...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Andrzej

Szanowna Publiko !

Przestrzegam przed Maliszewskim, pan ten jeszcze w styczbiu na początku polecał sprzedaż Euro, i namawiał na zamianę kredytu na Euro, i generalnie trzymanie oszczę dności w PLN, dla przypomnienia kurs EUERO był na poziomie 4,1 PLN a USD 3 PLN.
Jak jest tera każdy widzi. jest to do sprrawdzenia w archiwum BANKIERA Jezeli taki kolega dawał rekomendacje firmom to nic dziwnego że tak kończą swoją przygodę z opcjami.

TAKICH ANALITYKÓW TRZEBA OMIJAC Z DALEKA !!!

pzdr,
Andrzej

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~kilo

"Trzeba wyjsc na ulice, spalic kilka radiowozow, wybic kilka szyb i cos sie ruszy! "

hehe, 19 lutego policjanty strajkują w Krakowie, sami spalą swoje radiowozy bo sa im niepotrzebne, ni ma paliwa.

! Odpowiedz
0 0 ~bob odpowiada ~kilo

Jak ni ma paliwa, to czym spalą???

! Odpowiedz
0 0 ~obiektywny

Nie przypominam sobie w ostanim 10-20 leciu żadnego globalnego konfliktu Panie sierotko, porównywanie obecnej sytuacji do lat 30-tych XX w. to juz juz szczyt braku wiedzy chociażby historycznej. Obecny kryzys ma podłożenie w najgorszej chorobie XXI - ludzkiej chciwośći!

! Odpowiedz
0 0 ~sierota marycha

no to sie popisales, proponuje lekture New Deal

! Odpowiedz
0 0 ~obiektywny

obecny credit crounch jest skutkiem polityki wyzysku na potęgę, polityka i ekonomia sa ścisle ze soba powiązane a amerykanska teoria "nieiwdzialnej ręki wolnego rynku" umarła wraz z amerykańskim protekcjonizmem gabinetu Oabmy :) !!! I co Pan na to Panie mądralo sierotko???

! Odpowiedz
0 0 ~bax

jedno zdanie jesli potrafisz je pojac JEST KRYZYS FAKT ALE PIERWSZYM KTORY Z NIEGO sie otrzasnie bedzie ameryka pozyjesz zobaczysz

! Odpowiedz
0 0 ~ktoś odpowiada ~bax

Trochę prawdziwe zawsze tak było że USA pierwsi wychodzili z kryzysu ale też nigdy nie pakowali tak ogromnej kasy w bankrutów tylko pozwalali im upaść i w ten sposób oczyszczali gospodarkę z badziewia no i zaczynali od nowa ja myślę że teraz popełnili błąd
A u nas jak to u nas opcje kredyty walutowe zadłużenie zagraniczne trochę jesteśmy sobie sami winni całej sytuacji
I jeszcze mam jedna myśl w gospodarce niema skrupułów dlaczego niby polski konsument miałby rotować rodzime firmy kupując produkty bo czy te firmy pomogły polskiemu konsumentowi jak był bum budowlany nie ceny materiałów budowlanych szalały było drożej niż gdziekolwiek w europie cegłę cement opłacało się kupić w Niemczech czechach Austrii a nawet było tak że polski cement był o połowę tańszy w Niemczech niż w Polsce sam widziałem
A teraz pożyjemy zobaczymy co się stanie

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~sierota marycha

Szanowny Panie Obiektywny,

Z calym szacunkiem dla Panskich pogladow, pozwalam sobie niesmialo zauwazyc iz obecny kryzys globalny to nie spisek przebierancow a niestety nieunikniony cykl w ekonomii / vide lata 30-e XX wieku / i doszukiwanie sie jego przyczyn jest uzasadnione jedynie z pozycji nieudacznych mediow :)

P. S. Z protekcjonizmu, nie tylko amerykanskiego, nici Szanowny Panie.

Laczac wyrazy szacunku,

Sierota Marycha.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~P. odpowiada ~ktoś

No jak mają pierwsi nie wychodzić z kryzysów jak cały świat się musi na tych ****** składać :/

! Odpowiedz
0 0 ~obiektywny

sierotko, nikogo nie trzeba pod sąd polowy, ale mozna sie wypiąć na USA tak jak stany zrobiły ze swoim "sojusznikiem" tak apropos wiesz ile polski żołnierz musi wyłożyć z własnej kieszeni na ekwipunek jadą c na misje do afganistanu, a wiesz ilu z z tych polskich żołnierzy ganiających za baranami w turbanach wraca w plastikowych workach tylko dlatego, że wspieramy wojenki, które rozpetał cowboy BUSH?

Myślę, że USA moga znacznie więcej stracić niz Polska na bojkocie ich, jakby nie patrzec tandetnych towarów!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~sierota marycha

mieszasz polityke z ekonomia a to rozne zagadnienia, fakt, w nieodleglej przeszlosci byl przedmiot ekonomia polityczna ale tez i czasy byly inne:) pozdrawiam

! Odpowiedz
0 0 ~BAX odpowiada ~sierota marycha

wam sie dalej swiat pomieszal zamkneli kogos za handel opcjami lub inne przekrety o ktorych wszyscy slyszycie bo ja nie widze nie slysze od kiedy to sie kuzynow wujkow na stołkach zamyka nie szkoda wam słow

! Odpowiedz
0 0 ~rty

powinien być tak samo zakazany jak kokaina, a wszystkich ktorzy w ten sposob wysysaja naiwnych powinno sie wywieszac za torbe na slupach elektrycznych. A jesli nie, to proponuje jeszcze obok GPW wybudowac kasyno w ktorym w imie prawa bedzie sie przegrywalo polski kapital, najlepiej oczywiscie klientow, a obok dom uciech i zalegalizowanie sutenerii, moze tak uda sie odrobic straty.

Caly ten "rynek finansowy" to banda zlodziei naciagaczy i nie napisze tego co jeszcze by im sie nalezalo bo skasuja ten komentarz :) Gosciu co pisales o niepotrzebnej prywatyzacji bankow: +1 dla Ciebie!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~bax ja

co wy tak narzekacie przeciez jest tak w polsce dobrze wystarczy tylko myslec a nie zachowywac sie jak tepoglowe dzieciaczki, sorki ale taki jest swiat kto mysli zwycieza czasy herkulesow minely juz dawno

! Odpowiedz
0 0 ~sierota marycha odpowiada ~bax ja

Bax, mial byc cud a wyszly jaja...i o to idzie....buhahahhahahhahahaha

! Odpowiedz
0 0 ~woj. odpowiada ~bax ja

Ale z mojego myslenia wynika, ze to co sie tu rozgrywa, to totalny kryminal, poczytaj ksh i inne......i ilu wspanialych myslicieli siedziw PL? ZERO, a u Baraka - Madoff jednak juz przestal pouczac innych o tym jak nie byc Herkulesem

! Odpowiedz
0 0 ~obiektywny

j.w. nalezałoby sie powaznie zastanowić nad tym "sojusznikiem". Nasi żołnierze giną za ameryke w Afganistanie a amerykańskie banki i fundzusze rujnuja polska gospodarkę!!! Ja dziekuję za takiego sojusznika!

! Odpowiedz
0 0 ~sierota marycha

proponuje Obame i morgany pod sad polowy albo od razu rozwalic za stodola...buahahahhahahahahahahah.....a sobie kolego postaw pomniczek Stalina na szafce nocnej, tak abys zasypail i budzil sie patrzac Joziowi w jego slodkie oczeta...buhahahhahahhaha

! Odpowiedz
0 0 ~realpolitik

Z punktu widzenia naszych narodowych interesów powinniśmy być równie antyamerykańskim państwem jak Iran.

! Odpowiedz
0 0 ~ Analitycy

A kto was jeszcze słucha panowie alitycy.Juz od dawna bredzicie.Tak naprawde nie wiecie nic.Zastanawiam się tylko kto chce wam jeszcze płacić za te bzdury,które głosicie.

! Odpowiedz
0 0 ~logik

Czysta prawda

! Odpowiedz
0 0 Łomatkojusz

.....niepotrzebnie. Jak kurs rósł importer się cieszył, robiliśmy zakupy było giteas, a teraz exporter się cieszy długo na to czekał i się doczekał. Biznes oczyści się ze słabeuszy to konieczne. ciemnota będzie i tak narzekać bo cytat:

Wszystko jest obliczone na ciemnotę, biedną leworęczną, zawistną o wszystko, nawet o to, że sąsiad ma konto w banku, a ciemnota nie ma. Ciemnota zazdrości każdemu, kto się czegokolwiek dorobił. Nieważne, że legalnie, że nie
Ciemnota jest tak zawistna, że zniszczyłaby swego przyjaciela, który ma więcej, jest przedsiębiorczy, mądrzejszy. I oto znalazła sobe idola , który nie ma pojęcia na czym opiera się gospodarka i co tak naprawdę dla nrodu jest najważnejsze. Na wzór Lenina i Stalina trzeba niszczyć "kułaków", zniszczyć każdego, kto ma choć odrobię więcej od ciemnoty. Ale jak to zwykle jest z ciemnotą, nie ma ona pojęcia, że ten idol ma ją za narzędzie potrzebne do siągnięcia swojego celu, którym nie jest jej dobro. Zostanie wykrzystana i odrzucna na 4 lata jako balast, po który znowu sięgnie się za 4 lata. Bo z góry wiadomo żeNa stronie internetowej Episkopatu Polski (http://www.episkopat.pl/): Program duszpasterski Kościoła na 2005/2006 pt. "Przywracajmy nadzieję ubogim". No to niech oddadzą te zagrabione i oszukańczo wyłudzone miliony. O sakralna obłudo o świętobliwa hipokryzjo! Za prawdę powiadam Wam, godne to i sprawiedliwe, słuszne i zbawienne aby obnażać oblicza kościelnych oszustów, dewiantów i zbrodniarzy, którzy na twarzach noszą maskę pokory i pobożności, w ustach świętobliwie pieszczą słowa miłości, miłosierdzia i przebaczenia, ale serca zawsze mają kamienne i zimne, dusze pychą, rozpustą, obłudą i hipokryzją wypełnione a dłonie wiecznie głodne złota.
_________________Każda religia to kult szakali wyznawany przez osły.
w swoim zaślepieniu ciemnota stanie w ordynku. Taka jest rola ciemnoty

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 biznesgold

Dnia 2009-02-17 o godz. 15:43 Łomatkojusz napisał(a):
> .....niepotrzebnie. Jak kurs rósł importer się cieszył,
> robiliśmy zakupy było giteas, a teraz exporter się cieszy
> długo na to czekał i się doczekał. Biznes oczyści się ze
> słabeuszy to konieczne. ciemnota będzie i tak narzekać bo
> cytat:

Wszystko jest obliczone na ciemnotę, biedną
> leworęczną, zawistną o wszystko, nawet o to, że sąsiad ma
> konto w banku, a ciemnota nie ma. Ciemnota zazdrości
> każdemu, kto się czegokolwiek dorobił. Nieważne, że
> legalnie, że nie
Ciemnota jest tak zawistna, że
> zniszczyłaby swego przyjaciela, który ma więcej, jest
> przedsiębiorczy, mądrzejszy. I oto znalazła sobe idola ,
> który nie ma pojęcia na czym opiera się gospodarka i co tak
> naprawdę dla nrodu jest najważnejsze. Na wzór Lenina i
> Stalina trzeba niszczyć "kułaków",
> zniszczyć każdego, kto ma choć odrobię więcej od ciemnoty.
> Ale jak to zwykle jest z ciemnotą, nie ma ona pojęcia, że
> ten idol ma ją za narzędzie potrzebne do siągnięcia swojego
> celu, którym nie jest jej dobro. Zostanie wykrzystana i
> odrzucna na 4 lata jako balast, po który znowu sięgnie się
> za 4 lata. Bo z góry wiadomo żeNa stronie internetowej
> Episkopatu Polski (http://www.episkopat.pl/): Program
> duszpasterski Kościoła na 2005/2006 pt.
> "Przywracajmy nadzieję ubogim". No to
> niech oddadzą te zagrabione i oszukańczo wyłudzone miliony.
> O sakralna obłudo o świętobliwa hipokryzjo! Za prawdę
> powiadam Wam, godne to i sprawiedliwe, słuszne i zbawienne
> aby obnażać oblicza kościelnych oszustów, dewiantów i
> zbrodniarzy, którzy na twarzach noszą maskę pokory i
> pobożności, w ustach świętobliwie pieszczą słowa miłości,
> miłosierdzia i przebaczenia, ale serca zawsze mają kamienne
> i zimne, dusze pychą, rozpustą, obłudą i hipokryzją
> wypełnione a dłonie wiecznie głodne złota.
> _________________Każda religia to kult szakali wyznawany
> przez osły.
w swoim zaślepieniu ciemnota stanie w ordynku.
> Taka jest rola ciemnoty

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~msz odpowiada biznesgold

No ale leworęcznych zostawcie w spokoju !!!

! Odpowiedz
0 0 ~gosc1

Trzeba wyjsc na ulice, spalic kilka radiowozow, wybic kilka szyb i cos sie ruszy!

! Odpowiedz
0 0 ~woj.

Tylko kilka???

! Odpowiedz
0 0 ~Anarchista ;-) odpowiada ~woj.

Radiowozów szkoda, bo później nie będą mieli kasy żeby dokupić, ale szyb w niektórych budynkach nie musimy żałować...

! Odpowiedz
0 0 ~gosc1

Olac UE, ratuj sie kto moze !!!

! Odpowiedz
0 0 ~www

A co na to Balcerowicz? A mówiłem i pisałem,żeby nie prywatyzować polskich banków ale barany nie słuchali to teraz idą na rzeż.

! Odpowiedz
0 0 ~TOM ASZ

Ano trzeba powiedziec dokladniej.
Kolejny - prawdopodobnie jeden z ostatnich- etap TOTALNEGO zniszczenia Polski
w kontekscie jej sil wytworczych i systemu finansowego Panstwa.
A rozpoczelo sie to w 1989 roku....
Polska jest juz praktycznie pustynia pod wzgledem produkcji materialnej.
ostatni bastion polskiej wytworczosci - rolnictwo- upada w morzu nedzy....
Tzw rzad nie ma juz pieniedzy na wojsko, policje, sluzbe zdrowia ,oswiate itd.
Bredzenie co niektorych o " silnych fundamentach polskiej gospodarki"
przypomina wizje niejakiego Adolfa rojone w podziemnym bunkrze w 1945 roku
w kwietniu- o cudownej broni i ukrytych rezerwach broni pancernej.
Polska zostala "wydojona" i pozostawiona sama sobie.
Dzieki panie walesa, geremek, michnik i reszta zgrai

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~obiektywny

Zgadzam się w pełni, to jest wojna i czas aby Polski rząd zaczął rozpatrywać obecną sytuację właśnie w takich kategoriach i uruchomił do walki z "najeżdźcami" wszelkie dostępne służby specjalne ... komu zależy na destrukcji państwa polskiego??? Powiem więcej Polski rząd wspiera proces destrukcji zabierając polskim firmom zamówienia publiczne. Panie premierze czas zwiększyć zamówienia w strefe budżetowej i pomóc polskim firmom przetrwać atak wrogiego kapitału!!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~mati

przykra prawda, ale prawda...zrobili z nami co chcieli a my się jeszcze z tego cieszyliśmy. dramat...:(

! Odpowiedz
0 0 ~Bufon z PO odpowiada ~obiektywny

stadiony a nie tylko pozyczac dolary na konsumpcje.
Gierek tez pozyczal ale przynajmmniej cos nieco inwestowal w infrastrukture - III RP nic.
Obecne kursy nie sa tak zle - to tylko koniec napompowanej banki od 2002

! Odpowiedz
0 0 ~qqq

Jak premier P. oberznie opcje to skoncza sie problemy ze złotym!

!
Polecane
Najnowsze
Popularne
EUR -0,21% 4,2370
2020-01-22
USD/JPY -0,07% 107,9528
2019-11-01 09:28:48
WIG -0,37% 58 401,69
2020-01-22 17:15:01
WIG20 -0,53% 2 146,56
2020-01-22 17:15:00
WIG30 -0,51% 2 471,86
2020-01-22 17:15:01
MWIG40 0,14% 4 046,02
2020-01-22 17:15:01
DAX -0,30% 13 515,75
2020-01-22 17:37:00
NASDAQ 0,47% 9 414,73
2020-01-22 20:22:00
SP500 0,24% 3 328,89
2020-01-22 20:22:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.