REKLAMA
WEBINAR

Allegro przewiduje spadek take rate w IV kw. kdk ; w I poł. '23 wzrost e-commerce w Polsce może spowolnić

2022-11-30 13:50
publikacja
2022-11-30 13:50

Allegro spodziewa się spadku take rate w IV kwartale w stosunku do III kwartału 2022 roku - poinformował w wywiadzie dla PAP Biznes Jon Eastick, dyrektor finansowy spółki. Dodał, że w pierwszej połowie 2023 roku możliwe jest wolniejsze tempo rozwoju e-commerce w Polsce niż dotychczas.

"Odnotowaliśmy wzrost take rate w III kwartale. Prowizje od sprzedaży są stabilne mniej więcej od roku. Jeśli chodzi o współfinansowanie Smart! to podnieśliśmy ceny. Nawet po ostatnich zmianach sprzedawcy finansują tylko 30 proc. kosztów dostawy.

W IV kwartale sezonowo spodziewamy się spadku take rate. To jest efekt kombinacji stałych i zmiennych czynników. Zazwyczaj GMV jest wyższe w IV kwartale i wówczas take rate jest lekko niżej niż w III kwartale" - powiedział dyrektor finansowy.

Take rate (prowizje i opłaty) wzrósł w III kwartale 2022 roku w polskiej części biznesu Allegro o 0,76 pp. rdr do 11,05 proc. W II kwartale br. wynosił 10,81 proc. Dla całej grupy zwiększył się o 0,77 pp. do 11,06 proc. w III kw. 2022 roku.

"Zaczynamy widzieć lekkie spowolnienie popytu ze strony klientów, którego się jednak spodziewaliśmy. Zapowiadaliśmy to we wrześniu podczas publikacji wyników za II kwartał. IV kwartał jest trudniejszy niż poprzednie kwartały tego roku, ale w przewidywanym przez nas zakresie. Ta sytuacja dotyczy Polski oraz pozostałych krajów naszej działalności. Pytanie o przyszły rok należałoby skierować raczej do ekonomistów i analityków, jak długo będzie odczuwalna presja na konsumentów. W tej chwili przeciętny konsument ma duże wyzwania w związku ze wzrostem rachunków i cen, podczas gdy pensje rosną teraz trochę wolniej. Efekt tej kombinacji, zwłaszcza w zimie, kiedy płacimy wyższe rachunki za ogrzewanie, jest taki, że konsumenci mają mniej pieniędzy na zakupy" - powiedział Eastick.

"Jak długo będzie trwała ta sytuacja, to jest kwestia poziomu inflacji, wojny w Ukrainie i jej wpływu na koszty energii itp. W ocenie analityków i ekonomistów warunki będą podobne w I kwartale, jak w IV kwartale. Oczekują oni, że sytuacja poprawi się w drugiej połowie przyszłego roku. Logiczną konsekwencją tej sytuacji będzie wolniejsze tempo rozwoju e-commerce w Polsce w pierwszej połowie 2023 roku niż do tej pory" - dodał.

Allegro dla działalności prowadzonej w Polsce zakłada w 2022 roku wzrost GMV w przedziale 15-17 proc., przy wzroście przychodów na poziomie 23-26 proc. i wzroście skorygowanej EBITDA o 10-12 proc. r/r.

W 2022 roku na poziomie skonsolidowanym, GMV ma się zwiększyć o 22-24 proc., przychody grupy mają wzrosnąć w bieżącym roku o 67-71 proc., a skorygowana EBITDA grupy ma wzrosnąć o 2-6 proc.

Dyrektor finansowy podtrzymał plany przedstawienia przez Allegro w marcu prognozy na 2023 rok i celów średnioterminowych do 2026 roku.

Allegro od 21 listopada podniosło ceny rocznych subskrypcji dla nowych klientów. Pakiet Smart wzrósł z 49 zł do 59 zł, a cena Smart Student z 39 zł do 49,90 zł. Dla nowych klientów zmieniona została minimalna kwota zakupów od jednego sprzedającego, która gwarantuje darmową dostawę - z 40 zł na 45 zł w przypadku dostawy do automatów paczkowych i punktów odbioru i z 40 zł na 65 zł dla przesyłek kurierskich.

"W listopadzie ogłosiliśmy podwyżkę cen dla klientów Smart, która jest jednak niższa niż poziom inflacji i pierwsza zmiana od 4 lat. Jeśli inflacja wyhamuje, mamy nadzieję, że kolejne zmiany w 2023 roku nie będą potrzebne, ale poziom inflacji jest poza naszą kontrolą" - podkreślił dyrektor finansowy.

Allegro sfinalizowało transakcję nabycia Mall Group i WE|DO 1 kwietnia 2022 roku.

"Sytuacja grupy Mall jest związana z sytuacją makroekonomiczną w Czechach. Krótkoterminowo dla nas istotne jest zaangażowanie klientów Mall w allegro. cz. Chcemy migrować klientów Mall i zachęcić do korzystania z allegro. cz. To jest dla nas najważniejszy cel na przyszły rok" - powiedział Jon Eastick.

"Straty ponoszone przez Mall są wyższe niż rok temu, ale to jest efekt bardzo trudnej sytuacji makroekonomicznej w Czechach i podobnych problemów dla konsumentów, które teraz zaczynamy obserwować w Polsce. Oni już z takimi problemami borykają się ponad rok. Strata skoryg. EBITDA Mall zmniejszyła się kwartał do kwartału. Zmniejszanie straty to jest główny cel, jeśli chodzi o nasz zagraniczny biznes w przyszłym roku" - dodał.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Znajdź pracownika na Pracuj.pl już od 41,70 zł!

Znajdź pracownika na Pracuj.pl już od 41,70 zł!

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki