REKLAMA

Agora rozpoczyna odbudowę wyników, analizuje elementy strategii

2020-09-25 11:30
publikacja
2020-09-25 11:30

Agora rozpoczyna odbudowę wyników finansowych po pierwszej fali pandemii i analizuje elementy strategii na lata 2018-2022 - poinformował prezes Bartosz Hojka. Grupa notuje dynamiczny wzrost frekwencji w kinach Helios, we wrześniu prawdopodobnie osiągnie ona 50 proc. poziomu sprzed roku.

"Jesteśmy po etapie polegającym na zabezpieczeniu płynności i stabilności finansowej grupy i przechodzimy rzeczywiście do pracy nad odbudową wyników, także nad analizą opcji strategicznych, ale jest za wcześnie by rozwijać ten wątek" - powiedział prezes Hojka w trakcie piątkowej konferencji, pytany m.in. o ewentualne zmiany w strategii spółki ogłoszonej w połowie 2018 roku.

"Tak jak zapowiedzieliśmy kilka miesięcy temu, podtrzymujemy wszystkie najważniejsze kierunki strategicznej wytyczone w tej strategii. Natomiast jest oczywiste w tej sytuacji, że skala naszych działań i aspiracji w niektórych obszarach będzie musiała został zmieniona" - dodał.

Strategia grupy Agora zakłada osiągnięcie w perspektywie 2022 roku około 1,6 mld zł przychodów i około 200 mln zł wyniku EBITDA. Strategia obejmuje również m.in. inwestycję do 500 mln zł w nowe dla grupy biznesy oraz do 430 mln zł w obecne segmenty działalności.

W opublikowanym w piątek raporcie grupa podała, że strata netto w drugim kwartale wyniosła 41,1 mln zł. Przychody w okresie kwiecień-czerwiec wyniosły 129,5 mln zł i tym samym spadły rok do roku o 52 proc., co wynikało ze skutków pandemii COVID-19, głównie zamknięcia kin (Agora jest właścicielem sieci Helios), niższej sprzedaży reklamy zewnętrznej (spółka AMS) oraz gorszych wyników w segmencie prasowym i radiowym.

Jak podał członek zarządu Agory i prezes Heliosa Tomasz Jagiełło, we wrześniu frekwencja kinowa rośnie i może wynieść ok. 50 proc. poziomu sprzed roku.

"Z dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że w 'Heliosie' to jest frekwencja ocierająca się o 50 proc. sprzed roku, ostatni tydzień zadecyduje jaki to będzie finalnie wynik. Warto przypomnieć, że w sierpniu było to 22 proc., a w lipcu 14 proc." - powiedział Jagiełło.

"Mamy dość dynamiczny powrót, wynika on z faktu, że od września praktycznie już tylko nowości pojawiają się na ekranach, a dodatkowo Polska jest w uprzywilejowanej sytuacji w stosunku do wielu innych krajów - mamy bardzo rozwinięty rynek lokalnych produkcji, polskich filmów. Ich daty nie ulegają przesunięciu" - dodał.

Jagiełło poinformował ponadto, że wpływy ze sprzedaży przekąsek i napojów w kinach w przeliczeniu na jednego widza są obecnie nieco wyższe niż przed pandemią.

Grupa szacuje, że spadek liczby sprzedanych biletów kinowych w całym roku wyniesie ok. 50 proc., a powrót do frekwencji z 2019 r. nastąpi na przełomie 2021/2022 r.

"Przy wierze, że pandemia będzie znacznie ograniczona myślimy w 2021 roku o frekwencji na poziomie 75 proc. z 2019 roku, a w 2022 roku w naszych założeniem to będzie rok równy najlepszemu rokowi w historii polskiego kina, czyli 2019" - powiedział prezes Heliosa.

Prezes Bartosz Hojka podał, że w trzecim kwartale reklamodawcy zwiększają budżety na promocję, w związku z czym w kolejnych miesiącach grupa spodziewa się dość szybkiej i systematycznej poprawy na rynku reklamy. Agora podała w piątkowym raporcie, że szacuje w 2020 roku spadek wydatków reklamowych na 8-12 proc. W maju firma spodziewała się zniżki wartości rynku o 20-25 proc.

W trzecim kwartale grupa liczy na podobne jak rok wcześniej wyniki segmentu reklamy zewnętrznej. W trzecim kwartale 2019 roku przychody dywizji wyniosły 42,1 mln zł, a wynik EBITDA 9,9 mln zł, natomiast w okresie kwiecień-czerwiec 2020 roku strata EBITDA sięgnęła 4,5 mln zł, a przychody spadły do 13,3 mln zł.

"Oceniamy, że w trzecim kwartale rynek reklamy zewnętrznej nie powinien spaść poniżej 20 proc. Liczymy na to, że wyniki nie będą się istotnie różniły od trzeciego kwartału ubiegłego roku" - powiedział Agnieszka Sadowska, członkini zarządu Agory.

Dodała, że grupa nie widzi obecnie potrzeby dalszej istotnej redukcji kosztów w ramach działalności związanej z reklamą zewnętrzną.

Grupa spodziewa się niedługo decyzji UOKiK w sprawie przejęcia pozostałych udziałów w spółce Eurozet.

"Czekamy na decyzję UOKiK z niecierpliwością i uważamy, że chyba jest ona na finiszu. Jeżeli chodzi o finansowanie, to zobaczymy jaka będzie sytuacja, przy czym wierzymy, że zarówno sytuacja rynkowa, jak i pandemiczna się poprawią. Widzimy to w wynikach - rynek szczególnie w części radiowej wraca do sytuacji sprzed pandemii. Wierzymy, że wtedy uda nam się zorganizować finansowanie. Banki zawiesiły dyskusję w wyniku pandemii, ale rozumiemy, że nadal są zainteresowane" - powiedziała członkini zarządu Urszula Kryńska-Godlewska.

We wrześniu 2019 roku Agora poinformowała, że zamierza wykonać opcję kupna pozostałych 60 proc. udziałów Eurozet i w związku z tym złożyła w październiku do UOKiK wniosek o zgodę na transakcję. Pod koniec listopada urząd skierował sprawę do drugiego etapu ze względu na konieczność przeprowadzenia badania rynku. (PAP Biznes)

kuc/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki