Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
z badania rocznego skonsolidowanego
sprawozdania finansowego
Grupy Kapitałowej BUMECH S.A.
z siedzibą w Katowicach
za rok obrotowy od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
1
Sprawozdanie z badania rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego
dla Walnego Zgromadzenia BUMECH S.A.
Odmowa wyrażenia opinii
Zostaliśmy zaangażowani do zbadania rocznego skonsolidowanego
sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej BUMECH S.A. zwanej
dalej „Grupą”, w której jednostką dominującą jest
BUMECH S.A. z siedzibą w Katowicach (40-389), ul. Krakowska 191,
dalej „Jednostka Dominująca”, które zawiera skonsolidowane
sprawozdanie z sytuacji finansowej sporządzone na dzień 31 grudnia
2024 r., skonsolidowane sprawozdanie z wyników i pozostałych
całkowitych dochodów, skonsolidowane sprawozdanie z przepływów
pieniężnych i skonsolidowane zestawienie zmian w kapitale własnym
za rok obrotowy kończący się tego dnia oraz informacja dodatkowa
do rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego
zawierająca istotne zasady (polityki) rachunkowości oraz dodatkowe
noty objaśniające, dalej „skonsolidowane sprawozdanie finansowe”.
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w
postaci pliku elektronicznego o nazwie bmc-2024-12-31-0-pl.zip,
opatrzonego podpisami elektronicznymi Zarządu Jednostki
Dominującej w dniu 1 maja 2025 r.
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy
zastosowaniu zasad rachunkowości i sprawozdawczości finansowej
określonych w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości,
Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej oraz
związanych z nimi interpretacjach ogłoszonych w formie
rozporządzeń Komisji Europejskiej, dalej „MSSF UE”.
Nie wyrażamy opinii o załączonym skonsolidowanym sprawozdaniu
finansowym. Wobec znaczenia sprawy opisanej w sekcji "Podstawa
odmowy wyrażenia opinii" nie byliśmy w stanie uzyskać
wystarczających i odpowiednich dowodów badania, aby stanowiły
one podstawę dla opinii z badania na temat tego skonsolidowanego
sprawozdania finansowego.
Nasza odmowa wyrażenia opinii o skonsolidowanym sprawozdaniu
finansowym jest spójna ze sprawozdaniem dodatkowym dla
Komitetu Audytu, które wydaliśmy dnia 30 kwietnia 2025 r.
Podstawa odmowy wyrażenia opinii
W punkcie II „Założenie kontynuacji działalności gospodarczej”
informacji dodatkowej do rocznego skonsolidowanego sprawozdania
finansowego Zarząd Jednostki Dominującej poinformował o aktualnej
sytuacji w spółce zależnej Przedsiębiorstwo Górnicze „Silesia”
sp. z o.o. w restrukturyzacji (dalej PG Silesia), która utraciła płynność
finansową i od 27 listopada 2024 r. ma otwarte przez Sąd
postępowanie sanacyjne (restrukturyzacyjne). Od tego dnia nadzór
nad PG Silesia sprawuje wyznaczony przez sąd Zarządca.
Na dzień wydania niniejszego sprawozdania z badania nie
otrzymaliśmy rocznego sprawozdania finansowego PG Silesia, które
zawierałoby uzasadnienie kontynuowania działalności przez tę spółkę
zależną oraz sprawozdania z działalności, które zawierałoby
informację o aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej. Nie został
także sporządzony plan restrukturyzacyjny dla PG Silesia, który
powinien zawierać m.in. opis strategii prowadzenia przedsiębiorstwa
oraz projektowane zyski i straty na kolejnych pięć lat, a tym samym
nie zostały złożone propozycje układowe dla wierzycieli PG Silesia.
Wobec braku planu restrukturyzacyjnego PG Silesia, Zarząd Jednostki
Dominującej przedstawił własną analizę możliwości kontynuowania
działalności przez Grupę w trzech scenariuszach: bazowym,
optymistycznym i pesymistycznym wraz z założeniami do tych
scenariuszy, wpływem na działalność wszystkich Spółek Grupy oraz
przesłankami i ryzykami im towarzyszącymi.
W związku z powyższym nie byliśmy w stanie uzyskać wystarczających
i odpowiednich dowodów badania dotyczących przyjętego przez
Zarząd Jednostki Dominującej założenia kontynuowania działalności
Grupy, które pozwoliłyby nam wypowiedzieć się co do poprawności
założenia o kontynuowaniu działalności przez Grupę, a tym samym co
do poprawności wyceny aktywów i pasywów w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym i ich wpływu na skonsolidowany rachunek
zysków i strat oraz pozostałe części skonsolidowanego sprawozdania
finansowego.
Na dzień bilansowy PG Silesia dokonała wyceny rzeczowych aktywów
trwałych do wartości godziwej, ustalając wartość samodzielnie, bez
zaangażowania niezależnego rzeczoznawcy, na podstawie wartości
oszacowanych w spisie inwentarza sporządzonym przez Zarządcę
i złożonym do Sądu. Sposób szacowania tych wartości został opisany
w nocie nr 12 Rzeczowe aktywa trwałe Dodatkowych not i objaśnień
do skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Zgodnie
z wymogami MSR 36 Utrata wartości aktywów (dalej MSR 36),
w sytuacji rozpoznania przesłanek trwałej utraty wartości, aktywa są
wyceniane na poziomie mniejszym z dwóch: wartości bilansowej
i wartości odzyskiwalnej, gdzie wartość odzyskiwalna jest wartością
wyższą z dwóch wartości: wartości godziwej pomniejszonej o koszty
sprzedaży oraz wartości użytkowej.
Grupa nie przeprowadziła testu na utratę wartości rzeczowych
aktywów trwałych PG Silesia zgodnie z MSR 36, nie ustalając wartości
użytkowej ani nie porównując jej z wartością godziwą pomniejszoną
o koszty zbycia, celem określenia wartości odzyskiwalnej.
W związku
z powyższym nie byliśmy w stanie uzyskać wystarczających
i odpowiednich dowodów badania umożliwiających ocenę, czy
wartość bilansowa tych aktywów nie przekracza ich wartości
odzyskiwalnej. Ze względu na charakter i zakres tych ograniczeń nie
byliśmy w stanie ustalić, czy jakiekolwiek korekty konieczne
w odniesieniu do wartości rzeczowych aktywów trwałych PG Silesia
oraz powiązanych pozycji skonsolidowanego sprawozdania
finansowego, w tym wyniku finansowego i kapitału własnego Grupy.
Badanie sprawozdania finansowego przeprowadziliśmy zgodnie
z Krajowymi Standardami Badania, w brzmieniu Międzynarodowych
Standardów Badania, przyjętymi przez Krajo Radę Biegłych
Rewidentów, Krajowym Standardem Badania 220 (Z) przyjętym przez
Polską Agencję Nadzoru Audytowego, dalej „Krajowe Standardy
Badania”, ustawą z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach,
firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, dalej „ustawa
o biegłych rewidentach”, mającymi zastosowanie do badań
sprawozdań finansowych sporządzonych za okresy kończące się
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
2
31 grudnia 2024 r., oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie
szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań
sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego,
uchylającym decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz. Urz. UE L 158
z 27 maja 2014, str. 77 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 11 czerwca 2014, str.
66), dalej ”Rozporządzenie 537/2014”.
Jesteśmy niezależni od Spółki zgodnie z Międzynarodowym
Kodeksem etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowymi
standardami niezależności), dalej „Kodeks IESBA”, przyjętym przez
Krajową Radę Biegłych Rewidentów oraz z wymogami niezależności
określonymi w ustawie o biegłych rewidentach i w Rozporządzeniu
537/2014. Wypełniliśmy także nasze inne obowiązki etyczne
określone w ustawie o biegłych rewidentach i Kodeksie IESBA.
W trakcie przeprowadzania badania kluczowy biegły rewident oraz
firma audytorska pozostali niezależni od Spółki zgodnie z wymogami
niezależności określonymi w ustawie o biegłych rewidentach
i w Rozporządzeniu 537/2014.
Kluczowe sprawy (kwestie) badania
Kluczowe sprawy badania to sprawy, które według naszego
zawodowego osądu były najbardziej znaczące podczas badania
skonsolidowanego sprawozdania finansowego za bieżący okres
sprawozdawczy. Obejmują one najbardziej znaczące ocenione
rodzaje ryzyka istotnego zniekształcenia, w tym ocenione rodzaje
ryzyka istotnego zniekształcenia spowodowanego oszustwem. Do
spraw tych odnieśliśmy się w kontekście naszego badania
skonsolidowanego sprawozdania finansowego jako całości oraz przy
formułowaniu naszej opinii oraz podsumowaliśmy naszą reakcję na te
rodzaje ryzyka, a w przypadkach, w których uznaliśmy za stosowne
przedstawiliśmy najważniejsze spostrzeżenia związane z tymi
rodzajami ryzyka.
Jednocześnie Rozporządzenie 537/2014 nakłada na nas obowiązek
przedstawienia w sprawozdaniu z badania wszystkich najbardziej
znaczących ryzyk istotnego zniekształcenia, w tym też i tych, które nie
stanowiły dla nas kluczowej sprawy badania. Znaczące ryzyka
istotnego zniekształcenia to zidentyfikowane przez nas ryzyka
istotnego zniekształcenia, które według naszego osądu wymagają
szczególnego rozważenia podczas badania.
Przedstawiona w sekcji Podstawa odmowy wyrażenia opinii kwestia
kontynuacji działalności oraz wycena rzeczowych aktywów trwałych
stanowią najbardziej znaczące ryzyka istotnego zniekształcenia,
o których mowa w Rozporządzeniu 537/2014 oraz kwestie, które
uznaliśmy za kluczowe sprawy badania.
Odpowiedzialność Zarządu oraz Rady Nadzorczej za skonsolidowane sprawozdanie finansowe
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny za sporządzenie,
skonsolidowanego sprawozdania finansowego, które przedstawia
rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku
finansowego Grupy, zgodnie z MSSF UE, przyjętymi zasadami
(polityką) rachunkowości oraz obowiązującymi Grupę przepisami
prawa i statutem, w tym za jego sporządzenie zgodnie
z wymogami Rozporządzenia ESEF.
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny również za
kontrolę wewnętrzną, którą uznaje za niezbędną dla sporządzenia
rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego
niezawierającego istotnego zniekształcenia spowodowanego
oszustwem lub błędem.
Sporządzając roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny za ocenę
zdolności Grupy do kontynuowania działalności, ujawnienie, jeżeli ma
to zastosowanie, spraw związanych z kontynuacją działalności oraz za
przyjęcie zasady kontynuacji działalności jako podstawy
rachunkowości, z wyjątkiem sytuacji, kiedy Zarząd Jednostki
Dominującej albo zamierza dokonać likwidacji Grupy, albo zaniechać
prowadzenia działalności, albo nie ma żadnej realnej alternatywy dla
likwidacji lub zaniechania działalności.
Zarząd oraz członkowie Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej
zobowiązani do zapewnienia, aby skonsolidowane sprawozdanie
finansowe spełniało wymagania przewidziane w ustawie z dnia
29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: „ustawa
o rachunkowości”). Członkowie Rady Nadzorczej Jednostki
Dominującej odpowiedzialni za nadzorowanie procesu
sprawozdawczości finansowej.
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta za badanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego
Jesteśmy odpowiedzialni za przeprowadzenie badania
skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy zgodnie
z Krajowymi Standardami Badania oraz wydanie sprawozdania
biegłego rewidenta. Jednakże, ze względu na sprawę opisaną w sekcji
naszego sprawozdania „Podstawa odmowy wyrażenia opinii”, nie
byliśmy w stanie uzyskać wystarczających i odpowiednich dowodów
badania, aby stanowiły one podstawę dla opinii z badania na temat
tego skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
Inne informacje, w tym sprawozdanie z działalności Grupy
Inne informacje to informacje finansowe i niefinansowe
zamieszczone w skonsolidowanym raporcie rocznym, inne niż
skonsolidowane sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie
z badania. Inne informacje obejmują sprawozdanie z działalności
Grupy za rok zakończony do dnia 31 grudnia 2024 r. wraz
z oświadczeniem o stosowaniu ładu korporacyjnego, o którym mowa
w art. 49 ust 2a ustawy o rachunkowości, które są wyodrębnionymi
częściami tego sprawozdania z działalności.
Grupa Kapitałowa Bumech S.A. nie sporządziła sprawozdawczości
zrównoważonego rozwoju Grupy.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
3
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny za sporządzenie
Innych informacji zgodnie z przepisami prawa.
Zarząd Jednostki Dominującej oraz członkowie Rady Nadzorczej
Jednostki Dominującej zobowiązani do zapewnienia, aby
Sprawozdanie z działalności Grupy wraz z wyodrębnionymi częściami
spełniało wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości oraz
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 29 marca 2018 r.
w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez
emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za
równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim, dalej „Rozporządzenie
o informacjach bieżących i okresowych”.
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta
Nasza opinia z badania skonsolidowanego sprawozdania
finansowego nie obejmuje Innych informacji. W związku z badaniem
skonsolidowanego sprawozdania finansowego naszym obowiązkiem
jest zapoznanie się z Innymi informacjami, i czyniąc to, rozpatrzenie,
czy Inne informacje nie są istotnie niespójne ze skonsolidowanym
sprawozdaniem finansowym lub naszą wiedzą uzyskaną podczas
badania, lub w inny sposób wydają się istotnie zniekształcone. Jeśli na
podstawie wykonanej pracy stwierdzimy istotne zniekształcenia
w Innych informacjach, jesteśmy zobowiązani poinformować o tym
w naszym sprawozdaniu z badania.
Z wyjątkiem spraw omówionych w sekcji Opinia na temat
sprawozdania z działalności oraz Opinia na temat oświadczenia
o stosowaniu ładu korporacyjnego, nie mamy nic do przekazania
odnośnie Innych informacji.
Naszym obowiązkiem zgodnie z wymogami ustawy o biegłych
rewidentach jest również wydanie opinii, czy sprawozdanie
z działalności Grupy, w zakresie niedotyczącym sprawozdawczości
zrównoważonego rozwoju, zostało sporządzone zgodnie z przepisami
oraz, czy jest zgodne z informacjami zawartymi w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym.
Ponadto jesteśmy zobowiązani do poinformowania, czy Grupa
w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego zawarła
wymagane informacje.
Sprawozdanie z działalności Grupy
Sprawozdanie z działalności Grupy zostało sporządzone wraz ze
sprawozdaniem z działalności BUMECH S.A. jako jeden dokument w
postaci pliku elektronicznego o nazwie 2024_GRUPA-
BUMECH_SzD.xhtml, opatrzonego podpisami elektronicznym Zarządu
Jednostki Dominującej w dniu 1 maja 2025 r.
Odstąpienie od wydania opinii na temat sprawozdania z działalności Grupy
Ze względu na sprawę opisaną w naszym sprawozdaniu z badania
w sekcji Podstawa odmowy wyrażenia opinii, nie wyrażamy opinii na
temat sprawozdania z działalności Grupy.
Odstąpienie od wydania opinii na temat oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego
Ze względu na sprawę opisaną w naszym sprawozdaniu z badania
w sekcji Podstawa odmowy wyrażenia opinii, nie wyrażamy opinii na
temat oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego, będącego
częścią sprawozdania z działalności Grupy.
Sprawozdanie na temat innych wymogów prawa i regulacji
Opinia na temat zgodności oznakowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego sporządzonego
w jednolitym elektronicznym formacie raportowania z wymogami rozporządzenia o standardach
technicznych dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu raportowania
W związku z badaniem skonsolidowanego sprawozdania finansowego
zostaliśmy zaangażowani do przeprowadzenia usługi atestacyjnej
dającej racjonalną pewność w celu wyrażenia opinii czy
skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej na dzień
i za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku, sporządzone w jednolitym
elektronicznym formacie raportowania, zawarte w pliku o nazwie
bmc-2024-12-31-0-pl.zip zwane dalej „skonsolidowane sprawozdanie
finansowe w formacie ESEF”, zostało oznakowane zgodnie
z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji
(UE) nr 2019/815 z dnia 17 grudnia 2018 r., uzupełniającym
dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w
odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących
specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu raportowania,
zwane dalej „Rozporządzenie ESEF”.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
4
Identyfikacja kryteriów i opis przedmiotu usługi
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe w formacie ESEF zostało
sporządzone przez Zarząd Jednostki Dominującej w celu spełnienia
wymogów dotyczących oznakowania oraz wymogów technicznych
dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu
raportowania, które są określone w Rozporządzeniu ESEF.
Przedmiotem naszej usługi atestacyjnej jest zgodność oznakowania
skonsolidowanego sprawozdania finansowego w formacie ESEF
z wymogami Rozporządzenia ESEF, a wymogi określone w tych
regulacjach stanowią, naszym zdaniem odpowiednie kryteria do
sformułowania przez nas opinii.
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny za sporządzenie
skonsolidowanego sprawozdania finansowego w formacie ESEF
zgodnie z wymogami dotyczącymi oznakowania oraz wymogami
technicznymi dotyczącymi specyfikacji jednolitego elektronicznego
formatu raportowania, które są określone w Rozporządzeniu ESEF.
Odpowiedzialność ta obejmuje wybór i zastosowanie odpowiednich
znaczników XBRL, przy użyciu taksonomii określonej w tych
regulacjach.
Odpowiedzialność Zarządu Jednostki Dominującej obejmuje również
zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu kontroli
wewnętrznej zapewniającego sporządzenie skonsolidowanego
sprawozdania finansowego w formacie ESEF, wolnego od istotnych
niezgodności z wymogami rozporządzenia ESEF.
Członkowie Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej odpowiedzialni
za nadzorowanie procesu sprawozdawczości finansowej
obejmującego również sporządzenie sprawozdań finansowych
zgodnie z formatem wynikającym z obowiązujących przepisów prawa.
Odpowiedzialność biegłego rewidenta
Naszym celem było wyrażenie opinii, na podstawie przeprowadzonej
usługi atestacyjnej dającej racjonalną pewność, czy skonsolidowane
sprawozdanie finansowe w formacie ESEF zostało oznakowane
zgodnie z wymogami Rozporządzenia ESEF.
Wykonaliśmy usługę zgodne Krajowym Standardem Usług
Atestacyjnych dotyczącym badania sprawozdań finansowych
sporządzonych w jednolitym elektronicznym formacie raportowania
3001PL, zwanym dalej „KSUA 3001PL” oraz, gdzie to jest stosowne,
zgodnie z Krajowym Standardem Usług Atestacyjnych Innych n
Badanie i Przegląd 3000 (Z) w brzmieniu Międzynarodowego
Standardu Usług Atestacyjnych 3000 (Zmienionego) „Usługi
atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji
finansowych”, zwanym dalej „KSUA 3000 (Z)”.
Standard ten nakłada na biegłego rewidenta obowiązek zaplanowania
i wykonania procedur w taki sposób, aby uzyskać racjonalną pewność,
że skonsolidowane finansowe w formacie ESEF zostało przygotowane
zgodnie z określonymi kryteriami.
Racjonalna pewność jest wysokim poziomem pewności, ale nie
gwarantuje, że usługa przeprowadzona zgodnie z KSUA 3001PL oraz,
gdzie to jest stosowne, zgodnie z KSUA 3000 (Z), zawsze wykryje
istniejące zniekształcenie.
Wybór procedur zależy od osądu biegłego rewidenta, w tym od jego
oszacowania ryzyka wystąpienia istotnych zniekształceń
spowodowanych oszustwem lub błędem. Przeprowadzając
oszacowanie tego ryzyka, biegły rewident bierze pod uwagę kontrolę
wewnętrzną związaną ze sporządzeniem skonsolidowanego
sprawozdania finansowego w formacie ESEF w celu zaplanowania
stosownych procedur, które mają zapewnić biegłemu rewidentowi
wystarczające i odpowiednie do okoliczności dowody. Ocena
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej nie została
przeprowadzona w celu wyrażenia opinii na temat skuteczności jej
działania.
Podsumowanie wykonanych prac
Zaplanowane i przeprowadzone przez nas procedury obejmowały
między innymi:
uzyskanie zrozumienia procesu sporządzenia skonsolidowanego
sprawozdania finansowego w formacie ESEF, obejmującego
proces wyboru i zastosowania przez Spółkę znaczników XBRL
i zapewnienia zgodności z Rozporządzeniem ESEF, w tym
zrozumienie mechanizmów systemu kontroli wewnętrznej
związanych z tym procesem;
uzgodnienie oznakowanych informacji zawartych
w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym w formacie ESEF
do zbadanego skonsolidowanego sprawozdania finansowego;
przy użyciu specjalistycznego narzędzia informatycznego ocenę
spełnienia standardów technicznych dotyczących specyfikacji
jednolitego elektronicznego formatu raportowania, ocenę
kompletności oznakowania informacji w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym w formacie ESEF znacznikami XBRL;
ocenę, czy zastosowane znaczniki XBRL z taksonomii określonej
w Rozporządzeniu ESEF zostały odpowiednio zastosowane oraz,
czy użyto rozszerzeń taksonomii w sytuacjach, gdy
w podstawowej taksonomii określonej w Rozporządzeniu ESEF nie
zidentyfikowano odpowiednich elementów;
ocenę prawidłowości zakotwiczenia zastosowanych rozszerzeń
taksonomii w podstawowej taksonomii określonej
w Rozporządzeniu ESEF.
Uważamy, że uzyskane przez nas dowody stanowią wystarczającą
i odpowiednią podstawę do wyrażenia przez nas opinii na temat
zgodności oznakowania z wymogami rozporządzenia ESEF.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
5
Wymogi etyczne, w tym niezależność
Przeprowadzając usługę biegły rewident i PKF Consult Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k., zwaną dalej „PKF Consult”
przestrzegali wymogów niezależności i innych wymogów etycznych
określonych w Kodeksie IESBA. Kodeks IESBA oparty jest na
podstawowych zasadach dotyczących uczciwości, obiektywizmu,
zawodowych kompetencji i należytej staranności, zachowania
poufności oraz profesjonalnego postępowanie. Przestrzegaliśmy
również innych wymogów niezależności i etyki, które mają
zastosowanie dla niniejszej usługi atestacyjnej w Polsce.
Wymogi kontroli jakości
PKF Consult stosuje krajowe standardy kontroli jakości wprowadzone
uchwałą Rady Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego. Zgodnie
z wymogami Krajowego Standardu Kontroli Jakości 1 w brzmieniu
Międzynarodowego Standardu Zarządzania Jakością (PL) 1, PKF
Consult zaprojektowała, wdrożyła i stosuje kompleksowy system
zarządzania jakością, obejmujący udokumentowane polityki
i procedury odnośnie do zgodności z wymogami etycznymi,
standardami zawodowymi oraz mającymi zastosowanie wymogami
prawnymi i regulacyjnymi.
Opinia na temat zgodności z wymogami Rozporządzenia ESEF
Podstawę sformułowania opinii biegłego rewidenta stanowią kwestie
opisane powyżej, dlatego opinia powinna być czytana
z uwzględnieniem tych kwestii.
Naszym zdaniem, załączone skonsolidowane sprawozdanie finansowe
w formacie ESEF, na dzień 31 grudnia 2024 r. i za rok zakończony tego
dnia, zostało oznakowane, we wszystkich istotnych aspektach,
zgodnie z wymogami Rozporządzenia ESEF.
Inne informacje i stwierdzenia wymagane przez Rozporządzenie 537/2014
Wybór firmy audytorskiej oraz całkowity nieprzerwany okres trwania zlecenia
Zostaliśmy wybrani do badania skonsolidowanego sprawozdania
finansowego Grupy uchwałą Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej
z dnia 18 lipca 2023 r. Skonsolidowane sprawozdania finansowe
Grupy w okresie gdy Jednostka Dominująca jest jednostką
zainteresowania publicznego badamy nieprzerwanie, przez kolejne 9
lat.
Usługi niebędące badaniem ustawowym
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą i przekonaniem oświadczamy, że
usługi niebędące badaniem sprawozdań finansowych, które
świadczyliśmy na rzecz Grupy są zgodne z prawem i przepisami
obowiązującymi w Polsce oraz
że nie świadczyliśmy usług
niebędących badaniem, które są zakazane na mocy art. 5 ust. 1
Rozporządzenia 537/2014 oraz art. 136 ustawy o biegłych
rewidentach.
Informacje o niewypełnieniu innych obowiązków wynikających z przepisów prawa, statutu
Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju, o której jest mowa w
rozdziale 6c ustawy o rachunkowości, będąca wyodrębnioną częścią
Sprawozdania z działalności, podlega odrębnej usłudze atestacyjnej.
Grupa Kapitałowa Bumech S.A. nie sporządziła sprawozdawczości
zrównoważonego rozwoju Grupy.
Rafał Barycki
Biegły rewident nr 10744
kluczowy biegły rewident przeprowadzający badanie
w imieniu PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
firmy audytorskiej nr 477
ul. Orzycka 6 lok. 1B
02-695 Warszawa
Oddział w Katowicach
Katowice, dnia 1 maja 2025 r.