Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
z badania rocznego sprawozdania finansowego
BUMECH S.A.
z siedzibą w Katowicach
za rok obrotowy od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
1
Sprawozdanie z badania rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego
dla Walnego Zgromadzenia BUMECH S.A.
Opinia o jednostkowym sprawozdaniu finansowym
Przeprowadziliśmy badanie załączonego rocznego jednostkowego
sprawozdania finansowego BUMECH S.A. z siedzibą w Katowicach
(40-389), ul. Krakowska 191, dalej „Spółka”, za rok obrotowy od
1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., na które składa się
sprawozdanie z sytuacji finansowej na dzień 31 grudnia 2024 r. oraz
sprawozdanie z wyników i pozostałych całkowitych dochodów,
sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym, sprawozdanie
z przepływów pieniężnych za rok zakończony w tym dniu, informację
dodatkową do rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego
zawierającą istotne informacje dotyczące zasad (polityki)
rachunkowości oraz dodatkowe noty i objaśnienia do sprawozdania
finansowego („sprawozdanie finansowe”).
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w postaci pliku
elektronicznego o nazwie 2024_BUMECH_JSF.xhtml, opatrzonego
podpisami elektronicznymi Zarządu Spółki w dniu
30 kwietnia 2025 r.
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy zastosowaniu
zasad rachunkowości i sprawozdawczości finansowej określonych
w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości,
Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej oraz
związanych z nimi interpretacjach ogłoszonych w formie
rozporządzeń Komisji Europejskiej, dalej „MSSF UE”.
Naszym zdaniem, załączone sprawozdanie finansowe BUMECH S.A.:
przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej
i finansowej Spółki na dzień 31 grudnia 2024 r., wyniku
finansowego oraz przepływów pieniężnych za rok obrotowy
kończący się tego dnia zgodnie z mającymi zastosowanie MSSF
UE i przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości,
jest zgodne, co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę
przepisami prawa a także z wpływającymi na jego treść
postanowieniami statutu Spółki,
zostało sporządzone, na podstawie prawidłowo prowadzonych
ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami rozdziału 2 ustawy
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości mającej
zastosowanie do badsprawozdań finansowych sporządzonych
za okresy kończące się 31 grudnia 2024 r., dalej „ustawa
o rachunkowości”.
Nasza opinia o sprawozdaniu finansowym jest spójna ze
sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu, które wydaliśmy
dnia 30 kwietnia 2025 r.
Podstawa opinii
Badanie sprawozdania finansowego przeprowadziliśmy zgodnie
z Krajowymi Standardami Badania, w brzmieniu Międzynarodowych
Standardów Badania, przyjętymi przez Krajową Radę Biegłych
Rewidentów, Krajowym Standardem Badania 220 (Z) przyjętym przez
Polską Agencję Nadzoru Audytowego, dalej „Krajowe Standardy
Badania”, ustawą z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach,
firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, dalej „ustawa
o biegłych rewidentach”, mającymi zastosowanie do badań
sprawozdań finansowych sporządzonych za okresy kończące s
31 grudnia 2024 r., oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie
szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań
sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego,
uchylającym decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz. Urz. UE L 158 z 27
maja 2014, str. 77 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 11 czerwca 2014, str. 66),
dalej ”Rozporządzenie 537/2014”.
Nasza odpowiedzialność zgodnie z tymi standardami została opisana
w sekcji Odpowiedzialność biegłego rewidenta za badanie
sprawozdania finansowego”.
Jesteśmy niezależni od Spółki zgodnie z Międzynarodowym
Kodeksem etyki zawodowych księgowych (w tym
Międzynarodowymi standardami niezależności), dalej „Kodeks
IESBA”, przyjętym przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów oraz
z wymogami niezależności określonymi w ustawie o biegłych
rewidentach i w Rozporządzeniu 537/2014. Wypełniliśmy także nasze
inne obowiązki etyczne określone w ustawie o biegłych rewidentach
i Kodeksie IESBA. W trakcie przeprowadzania badania kluczowy biegły
rewident oraz firma audytorska pozostali niezależni od Spółki zgodnie
z wymogami niezależności określonymi w ustawie o biegłych
rewidentach i w Rozporządzeniu 537/2014.
Wyrażamy przekonanie, że uzyskane przez nas dowody badania
stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wyrażenia przez
nas opinii z badania.
Znacząca niepewność dotycząca kontynuacji działalności
Zwracamy uwagę na punkt II „Założenie kontynuacji działalności
gospodarczej” informacji dodatkowej do rocznego jednostkowego
sprawozdania finansowego, w którym Zarząd Spółki poinformował
o aktualnej sytuacji w spółce zależnej Przedsiębiorstwo Górnicze
„Silesia” sp. z o.o. w restrukturyzacji (dalej PG Silesia), która utraciła
płynność finansową i od 27 listopada 2024 r. ma otwarte przez Sąd
postępowanie sanacyjne (restrukturyzacyjne).
Od tego dnia nadzór nad PG Silesia sprawuje wyznaczony przez d
Zarządca, który do chwili publikacji sprawozdania finansowego nie
przedstawił planu restrukturyzacyjnego, a tym samym propozycji
układowych dla wierzycieli PG Silesia. Z uwagi na to, że dalsze
funkcjonowanie spółki zależnej ma bezpośredni wpływy na
kontynuac działalności Spółki oraz Grupy BUMECH Zarząd Spółki
identyfikuje znaczącą niepewność, która może budzić poważne
wątpliwości co do zdolności Spółki do kontynuacji działalności.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
2
Zarząd Spółki dokonał analizy możliwych scenariuszy dalszej
kontynuacji działalności Spółki i Grupy Kapitałowej przedstawiając ich
założenia, kluczowe zależności między spółkami Grupy, a także
przesłanki i ryzyka związane z przyjęciem założenia kontynuacji
działalności.
Warunki te wraz z innymi sprawami przedstawionymi w punkcie II
„Założenie kontynuacji działalności gospodarczej” informacji
dodatkowej, wskazują, że występuje znacząca niepewność, która
może budzić poważne wątpliwości co do zdolności Spółki do
kontynuacji działalności. Nasza opinia nie zawiera modyfikacji
w związku z tą sprawą.
Kluczowe sprawy (kwestie) badania
Kluczowe sprawy badania to sprawy, które według naszego
zawodowego osądu były najbardziej znaczące podczas badania
sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy.
Obejmują one najbardziej znaczące ocenione rodzaje ryzyka
istotnego zniekształcenia, w tym ocenione rodzaje ryzyka istotnego
zniekształcenia spowodowanego oszustwem. Do spraw tych
odnieśliśmy się w kontekście naszego badania sprawozdania
finansowego jako całości oraz przy formułowaniu naszej opinii oraz
podsumowaliśmy naszą reakcję na te rodzaje ryzyka,
a w przypadkach, w których uznaliśmy za stosowne przedstawiliśmy
najważniejsze spostrzeżenia związane z tymi rodzajami ryzyka.
Jednocześnie Rozporządzenie 537/2014 nakłada na nas obowiązek
przedstawienia w sprawozdaniu z badania wszystkich najbardziej
znaczących ryzyk istotnego zniekształcenia, w tym też i tych, które nie
stanowiły dla nas kluczowej sprawy badania. Znaczące ryzyka
istotnego zniekształcenia to zidentyfikowane przez nas ryzyka
istotnego zniekształcenia, które według naszego osądu wymagają
szczególnego rozważenia podczas badania.
Przedstawione poniżej kluczowe sprawy badania wraz z kwestią
kontynuacji działalności opisaną w sekcji Znacząca niepewność
dotycząca kontynuacji działalności” obejmują wszystkie najbardziej
znaczące ryzyka istotnego zniekształcenia, o których mowa
w Rozporządzeniu 537/2014 oraz inne kwestie, które uznaliśmy za
kluczowe sprawy badania.
Nie wyrażamy osobnej opinii na temat tych spraw.
Kluczowa sprawa: Ostrożna wycena aktywów
Czy kluczowa sprawa stanowiła znaczące ryzyko: TAK
Opis kluczowej sprawy Jak odniesiono się do tej sprawy w czasie badania
Spółka jest jednostką dominującą grupy kapitałowej, w której kluczowym
komponentem jest kopalnia węgla kamiennego Przedsiębiorstwo
Górnicze „Silesia” sp. z o.o. w restrukturyzacji, a jej działalność jest ściśle
związana z obsługą i kooperacją z tym właśnie komponentem.
Z uwagi na obecną trudną sytuację ekonomiczną w branży górniczej,
w tym także znaczącego komponentu, oraz z uwagi na to, że w
sprawozdaniu finansowym Spółki istotne kwoty stanowią rzeczowe
aktywa trwałe, pożyczki, udziały, zapasy oraz należności, ostrożna wycena
tych aktywów wiązała się z istotnym ryzykiem ędu oraz wymagała od
Zarządu zastosowania szeregu osądów i szacunków. W szczególności
działania te obejmowały:
w przypadku rzeczowych aktywów trwałych, takich jak zakład
produkcyjny wyrobów gumowych i hale remontowe kluczowa była
ocena występowania przesłanek utraty wartości oraz testy na utratę
wartości,
dla udziałów i pożyczek konieczna była weryfikacja aktualnej
zdolności spółek zależnych i pożyczkobiorców do generowania
przepływów pieniężnych,
w odniesieniu do zapasów istotna była ocena ich przydatności do
sprzedaży w kontekście możliwości ich sprzedaży,
dla należności handlowych konieczne było uwzględnienie ryzyka
kredytowego kontrahentów.
Z uwagi na powyższe czynniki oraz wpływ niepewności gospodarczej w
branży górniczej na przyszłe przepływy pieniężne, ostrożna wycena
aktywów była kluczową sprawą naszego badania.
Zasady wyceny oraz szczegółowe dane liczbowe dotyczące wyceny
aktywów zostały ujęte w następujących notach części D Dodatkowe noty
i objaśnienia do sprawozdania finansowego:
Nota 11 Wartość godziwa,
Nota 12 Rzeczowe aktywa trwałe,
Nota 15 Inwestycje w jednostkach podporządkowanych,
Nota 17 Pozostałe aktywa finansowe,
Nota 18 Zapasy,
Nota 19 Należności handlowe,
Nota 39 Informacja o instrumentach finansowych.
Zapoznaliśmy się z obowiązującymi zasadami rachunkowości
w zakresie wyceny aktywów.
Dokonaliśmy oceny ciągłości stosowania tych zasad oraz ich
zgodności z obowiązującymi ramowymi zasadami sprawozdawczości
finansowej.
Przeprowadziliśmy rozmowę z Zarządem Spółki oraz Radą Nadzorczą
na temat stosowanych zasad wyceny, przyjętych założeń oraz źródeł
informacji o nich.
Dokonaliśmy analizy założeń i metodologii stosowanych przez Spółkę
do identyfikacji przesłanek utraty wartości i przeprowadzania testów
na utratę wartości rzeczowych aktywów trwałych oraz udziałów.
Oceniliśmy, czy przyjęte założenia w modelu wyceny wartości
godziwej pożyczek wycenianych w wartości godziwej przez wynik
finansowy racjonalne, oparte na danych finansowych dłużnika oraz
warunkach rynkowych i makroekonomicznych.
Zweryfikowaliśmy założenia dotyczące oceny zdolności kredytowej
pożyczkobiorców i odbiorców należności.
Zweryfikowaliśmy metodologię i dane źródłowe wykorzystywane do
wyceny zapasów, w tym ustalenia wysokości ich utraty wartości.
Dokonaliśmy porównania przyjętych przez Zarząd założ
prognozowanych przepływów pieniężnych z historycznymi wynikami
oraz aktualnymi warunkami rynkowymi oraz oceny kalkulacji
średnioważonego kosztu kapitału stanowiących podstawę
powyższych testów na utratę wartości.
Sprawdziliśmy poprawność matematyczną przedstawionych testów
na utratę wartości i ustalenia wartości odzyskiwalnej.
Przeprowadziliśmy ocenę kompletności i przejrzystości ujawnień
dotyczących szacunków i niepewności wyceny poszczególnych
aktywów w sprawozdaniu finansowym w świetle obowiązujących
standardów sprawozdawczości finansowej.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
3
Kluczowa sprawa: Rozpoznanie i moment ujęcia przychodów ze sprzedaży
Czy kluczowa sprawa stanowiła znaczące ryzyko: TAK
Opis kluczowej sprawy Jak odniesiono się do tej sprawy w czasie badania
Wykazana w rachunku zysków i strat za okres od 1 stycznia 2024 r. do
31 grudnia 2024 r. wartość przychodów netto ze sprzedaży wyniosła
53.519 tys. zł.
Zgodnie z polityką rachunkowości Spółki przychód jest rozpoznawany
w momencie przekazania nabywcy ryzyka i korzyści wynikających
z praw własności, gdy Spółka przestaje być trwale zaangażowana
w zarządzanie sprzedanymi wyrobami lub towarami i nie sprawuje nad
nimi efektywnej kontroli.
Ze względu na realizowanie sprzedaży w kilku segmentach działalności,
znaczącą sprzedaż do spółek z Grupy Kapitałowej BUMECH S.A. oraz
przeprowadzanie transakcji o charakterze jednorazowym, a także ze
względu na wynikające z przyjętego przez Krajowe Standardy Badania
założenia dotyczącego ryzyka oszustwa w zakresie ujmowania
przychodów, rozpoznanie i moment ujęcia przychodów zostały
zidentyfikowane jako kluczowa sprawa badania.
Zasady ujmowania przychodów zostały opisane w Informacji dodatkowej
do rocznego sprawozdania finansowego w punkcie III Opis przyjętych
zasad (polityki) rachunkowości, w tym metod wyceny aktywów i pasywów
oraz przychodów i kosztów w podpunkcie Przychody i koszty.
Szczegółowe dane liczbowe dotyczące przychodów zostały ujęte
w Dodatkowych notach i objaśnieniach do sprawozdania finansowego
w nocie 1 Przychody ze sprzedaży oraz w nocie 2 Informacje dotyczące
segmentów działalności.
Zapoznaliśmy się z obowiązującymi Spółkę zasadami rachunkowości
w zakresie ujmowania i sposobu wyceny przychodów oraz
potwierdziliśmy ciągłość ich stosowania.
Dokonaliśmy oceny przyjętych zasad rachunkowości pod kątem
zgodności z obowiązującymi ramowymi zasadami sprawozdawczości
finansowej.
Uzyskaliśmy zrozumienie kontroli wewnętrznej funkcjonującej
w Spółce w zakresie procesu sprzedaży oraz rozpoznania przychodu
w podziale na segmenty działalności, w zakresie zasad rejestrowania
umów zawieranych z odbiorcami, składanych przez nich zamówień
oraz ich realizacji i rozliczania. Dało nam to wiedzę na temat sposobu
rozpoznania momentu sprzedaży oraz rejestrowania przychodów
w księgach rachunkowych.
Uzyskaliśmy potwierdzenia sald i obrotów od wybranych
zewnętrznych odbiorców oraz od spółek z Grupy Kapitałowej
BUMECH S.A.
Wykonaliśmy testy wiarygodności na wybranej próbie przychodów
w celu potwierdzenia ich istnienia i dokładności ich ujęcia.
Dla pozycji o nietypowym charakterze, zapoznaliśmy się
z dokumentami źródłowymi stanowiącymi podstawę ich ujęcia
i sprawdziliśmy poprawność ich prezentacji w sprawozdaniu
finansowym.
Wykonaliśmy test cut-off na sprzedaży oraz dokonaliśmy analizy
faktur korygujących wystawionych po dniu bilansowym.
Zapoznaliśmy się z ujawnieniami dotyczącymi przychodów ze
sprzedaży oraz oceniliśmy, czy one odpowiednie w świetle
wymogów MSSF 15 „Przychody z umów z klientami”.
Odpowiedzialność Zarządu oraz Rady Nadzorczej za sprawozdanie finansowe
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za sporządzenie, na podstawie
prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych, sprawozdania
finansowego, które przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji
majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego Spółki, zgodnie
z MSSF UE, przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości oraz
obowiązującymi Spółkę przepisami prawa i statutem Spółki.
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny również za kontrolę wewnętrzną,
którą uznaje za niezbędną dla sporządzenia sprawozdania
finansowego niezawierającego istotnego zniekształcenia
spowodowanego oszustwem lub błędem.
Sporządzając sprawozdanie finansowe Zarząd Spółki jest
odpowiedzialny za ocenę zdolności Spółki do kontynuowania
działalności, ujawnienie, jeżeli ma to zastosowanie, spraw związanych
z kontynuacją działalności oraz za przyjęcie zasady kontynuacji
działalności jako podstawy rachunkowości, z wyjątkiem sytuacji,
kiedy Zarząd albo zamierza dokonać likwidacji Spółki, albo zaniechać
prowadzenia działalności, albo nie ma żadnej realnej alternatywy dla
likwidacji lub zaniechania działalności.
Zarząd Spółki oraz członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani do
zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe spełniało wymagania
przewidziane w ustawie o rachunkowości. Członkowie Rady
Nadzorczej odpowiedzialni za nadzorowanie procesu
sprawozdawczości finansowej Spółki.
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta za badanie sprawozdania finansowego
Naszym celem jest uzyskanie racjonalnej pewności czy sprawozdanie
finansowe jako całość nie zawiera istotnego zniekształcenia
spowodowanego oszustwem lub błędem, oraz wydanie
sprawozdania z badania zawierającego naszą opinię. Racjonalna
pewność jest wysokim poziomem pewności, ale nie gwarantuje, że
badanie przeprowadzone zgodnie z powyżej wskazanymi
standardami zawsze wykryje istniejące istotne zniekształcenie.
Zniekształcenia mogą powstawać na skutek oszustwa lub błędu i
uważane za istotne, jeżeli można racjonalnie oczekiwać, że
pojedynczo lub łącznie mogłyby wpłynąć na decyzje gospodarcze
użytkowników podjęte na podstawie tego sprawozdania
finansowego.
Zakres badania nie obejmuje zapewnienia co do przyszłej
rentowności Spółki ani efektywności lub skuteczności prowadzenia jej
spraw przez Zarząd Spółki obecnie lub w przyszłości.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
4
Podczas badania zgodnego z Krajowymi Standardami Badania
stosujemy zawodowy osąd i zachowujemy zawodowy sceptycyzm,
a także:
identyfikujemy i oceniamy ryzyka istotnego zniekształcenia
sprawozdania finansowego spowodowanego oszustwem lub
błędem, projektujemy i przeprowadzamy procedury badania
odpowiadające tym ryzykom i uzyskujemy dowody badania,
które wystarczające i odpowiednie, aby stanowić podstawę
dla naszej opinii. Ryzyko niewykrycia istotnego zniekształcenia
wynikającego z oszustwa jest większe niż tego wynikającego
z błędu, ponieważ oszustwo może dotyczyć zmowy, fałszerstwa,
celowych pominięć, wprowadzenia w błąd lub obejścia kontroli
wewnętrznej;
uzyskujemy zrozumienie kontroli wewnętrznej stosownej dla
badania w celu zaprojektowania procedur badania, które są
odpowiednie w danych okolicznościach, ale nie w celu wyrażenia
opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej Spółki;
oceniamy odpowiedniość zastosowanych zasad (polityki)
rachunkowości, zasadność szacunków księgowych oraz
powiązanych ujawnień dokonanych przez Zarząd Spółki;
wyciągamy wniosek na temat odpowiedniości zastosowania
przez Zarząd Spółki zasady kontynuacji działalności jako
podstawy rachunkowości oraz, na podstawie uzyskanych
dowodów badania, czy istnieje istotna niepewność związana ze
zdarzeniami lub warunkami, która może poddawać w znaczącą
wątpliwość zdolność Spółki do kontynuacji działalności. Jeżeli
dochodzimy do wniosku, że istnieje istotna niepewność,
wymagane jest od nas zwrócenie uwagi w naszym sprawozdaniu
biegłego rewidenta na powiązane ujawnienia w sprawozdaniu
finansowym lub, jeżeli takie ujawnienia nieadekwatne,
modyfikujemy naszą opinię. Nasze wnioski oparte na
dowodach badania uzyskanych do dnia sporządzenia naszego
sprawozdania biegłego rewidenta, jednakże przyszłe zdarzenia
lub warunki mogą spowodować, że Spółka zaprzestanie
kontynuacji działalności;
oceniamy ogólną prezentację, struktu i zawartość
sprawozdania finansowego, w tym ujawnienia, oraz czy
sprawozdanie finansowe przedstawia będące ich podstawą
transakcje i zdarzenia w sposób zapewniający rzetelną
prezentację.
Komunikujemy Radzie Nadzorczej oraz Komitetowi Audytu
informacje związane z badaniem, w szczególności o planowanym
zakresie i czasie przeprowadzenia badania oraz znaczących
ustaleniach badania, w tym wszelkich znaczących słabościach kontroli
wewnętrznej, które zidentyfikowaliśmy podczas badania.
Złożyliśmy Komitetowi Audytu oświadczenie, że przestrzegamy
stosownych wymogów etycznych dotyczących niezależności oraz, że
będziemy informować Komitet o wszystkich powiązaniach i innych
sprawach, które mogłyby być racjonalnie uznane za stanowiące
zagrożenie dla naszej niezależności, a tam gdzie ma to zastosowanie,
informujemy o zastosowanych zabezpieczeniach.
Spośród spraw przekazywanych Radzie Nadzorczej ustaliliśmy te
sprawy, które były najbardziej znaczące podczas badania
sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy i dlatego
uznaliśmy je za kluczowe sprawy badania. Opisujemy te sprawy
w naszym sprawozdaniu z badania w sekcji „Kluczowe sprawy
(kwestie) badania", z wyjątkiem spraw co do których przepisy prawa
lub regulacje zabraniają publicznego ich ujawnienia lub gdy,
w wyjątkowych okolicznościach, ustalimy, że kwestia nie powinna być
przedstawiona w naszym sprawozdaniu, ponieważ można byłoby
racjonalnie oczekiwać, że negatywne konsekwencje przeważyłyby
korzyści takiej informacji dla interesu publicznego.
Zgodnie z ustawą o biegłych rewidentach jesteśmy także zobowiązani
zawrzeć w sprawozdaniu z badania opinię o tym, czy sprawozdanie
finansowe jest zgodne co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę
przepisami prawa i statutem Spółki oraz opinię, czy zostało ono
sporządzone na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg
rachunkowych. Opinię w tym zakresie sformułowaliśmy w oparciu
o prace wykonane w trakcie badania.
Inne informacje, w tym sprawozdanie z działalności
Inne informacje to informacje finansowe i niefinansowe
zamieszczone w raporcie rocznym, inne niż sprawozdanie finansowe
oraz sprawozdanie z badania. Inne informacje obejmują
sprawozdanie z działalności Spółki za rok zakończony 31 grudnia
2024 r. wraz z oświadczeniem o stosowaniu ładu korporacyjnego,
o którym mowa w art. 49 ust 2a ustawy o rachunkowości, które
wyodrębnionymi częściami tego sprawozdania z działalności.
Grupa Kapitałowa Bumech S.A. nie sporządziła sprawozdawczości
zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej.
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za sporządzenie Innych informacji
zgodnie z przepisami prawa.
Zarząd Spółki oraz członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani do
zapewnienia, aby sprawozdanie z działalności Spółki wraz
z wyodrębnionymi częściami spełniało wymagania przewidziane
w ustawie o rachunkowości oraz Rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących
i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów
wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji
wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem
członkowskim, dalej „Rozporządzenie o informacjach bieżących
i okresowych”.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
5
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta
Nasza opinia z badania sprawozdania finansowego nie obejmuje
Innych informacji. W związku z badaniem sprawozdania finansowego
naszym obowiązkiem jest zapoznanie się z Innymi informacjami,
i czyniąc to, rozpatrzenie, czy Inne informacje nie istotnie
niespójne ze sprawozdaniem finansowym lub naszą wiedzą uzyskaną
podczas badania, lub w inny sposób wydają się istotnie
zniekształcone. Jeśli na podstawie wykonanej pracy stwierdzimy
istotne zniekształcenia w Innych informacjach, jesteśmy zobowiązani
poinformować o tym w naszym sprawozdaniu z badania.
Z wyjątkiem spraw omówionych w sekcjach: "Opinia na temat
sprawozdania z działalności", "Opinia na temat oświadczenia
o stosowaniu ładu korporacyjnego" , nie mamy nic do przekazania
odnośnie Innych informacji.
Naszym obowiązkiem zgodnie z wymogami ustawy o biegłych
rewidentach jest również wydanie opinii, czy sprawozdanie
z działalności, w zakresie niedotyczącym sprawozdawczości
zrównoważonego rozwoju zostało sporządzone zgodnie z przepisami
oraz, czy jest zgodne z informacjami zawartymi w sprawozdaniu
finansowym.
Ponadto jesteśmy zobowiązani do wydania opinii czy Spółka
w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego zawarła
wymagane informacje.
Sprawozdanie z działalności Spółki uzyskaliśmy przed datą niniejszego
sprawozdania z badania, a Raport Roczny będzie dostępny po tej
dacie. W przypadku, kiedy stwierdzimy istotne zniekształcenie
w Raporcie Rocznym, jesteśmy zobowiązani poinformować o tym
Radę Nadzorczą Spółki.
Sprawozdanie z działalności
Sprawozdanie z działalności zostało sporządzone wraz ze
skonsolidowanym sprawozdaniem z działalności Grupy Kapitałowej
BUMECH S.A. jako jeden dokument w postaci pliku elektronicznego
o nazwie 2024_GRUPA-BUMECH_SzD.xhtml, opatrzonego podpisami
elektronicznym Zarządu Spółki w dniu 1 maja 2025 r.
Opinia na temat sprawozdania z działalności
Naszym zdaniem, w oparciu o prace wykonane w związku z badaniem
sprawozdania finansowego, załączone sprawozdanie z działalności
BUMECH S.A. za rok obrotowy zakończony 31 grudnia 2024 r.,
w zakresie niedotyczącym sprawozdawczości zrównoważonego
rozwoju:
zostało sporządzone zgodnie z art. 49 ustawy
o rachunkowości oraz paragrafem 70 Rozporządzenia
o informacjach bieżących i okresowych,
informacje prezentowane w tym sprawozdaniu zgodne
z informacjami zawartymi w zbadanym sprawozdaniu
finansowym.
W świetle wiedzy o Spółce i jej otoczeniu uzyskanej podczas badania
oświadczamy, że nie stwierdziliśmy w sprawozdaniu z działalności
Spółki istotnych zniekształceń, w zakresie niedotyczącym
sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.
Opinia na temat oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego
Naszym zdaniem, w oparciu o prace wykonane w związku
z badaniem sprawozdania finansowego:
oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego zawiera
informacje określone w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5
Rozporządzenia o informacjach bieżących i okresowych,
informacje wskazane w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5 lit. c)-f), h)
oraz i) tego Rozporządzenia zawarte w tym oświadczeniu
zgodne z mającymi zastosowanie przepisami oraz informacjami
zawartymi w zbadanym sprawozdaniu finansowym.
Inne informacje i stwierdzenia wymagane przez Rozporządzenie 537/2014
Wybór firmy audytorskiej oraz całkowity nieprzerwany okres trwania zlecenia
Zostaliśmy wybrani do badania sprawozdania finansowego Spółki
uchwałą Rady Nadzorczej z dnia 18 lipca 2023 roku. Sprawozdania
finansowe Spółki jako jednostki zainteresowania publicznego badamy
nieprzerwanie, przez kolejnych 9 lat.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o. PKF
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
6
Usługi niebędące badaniem ustawowym
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą i przekonaniem oświadczamy, że nie
świadczyliśmy na rzecz Spółki i jej spółek zależnych usług niebędących
badaniem, które zabronione przepisami art. 5 ust. 1
Rozporządzenia 537/2014 w okresach w nim wskazanych.
Usługi inne niż badanie ustawowe, świadczone na rzecz Spółki i jej spółek zależnych, które nie zostały
ujawnione w sprawozdaniu z działalności lub w sprawozdaniu finansowym
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą i przekonaniem oświadczamy, że
usługi niebędące badaniem sprawozdań finansowych, które
świadczyliśmy na rzecz Spółki i jej spółek zależnych zgodne
z prawem i przepisami obowiązującymi w Polsce oraz
że nie
świadczyliśmy usług niebędących badaniem, które są zabronione
przepisami art. 5 ust. 1 Rozporządzenia 537/2014 oraz art. 136
ustawy o biegłych rewidentach.
Informacje o niewypełnieniu innych obowiązków wynikających z przepisów prawa, statutu
Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju, o której jest mowa w
rozdziale 6c ustawy o rachunkowości, będąca wyodrębnioną częścią
Sprawozdania z działalności, podlega odrębnej usłudze atestacyjnej.
Grupa Kapitałowa Bumech S.A. nie sporządziła sprawozdawczości
zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej.
Rafał Barycki
Biegły rewident nr 10744
kluczowy biegły rewident przeprowadzający badanie
w imieniu PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
firmy audytorskiej nr 477
ul. Orzycka 6 lok. 1B
02-695 Warszawa
Oddział w Katowicach
Katowice, dnia 1 maja 2025 r.