Strona 2 z 3
COMPREMUM S.A. • ul. Bułgarska 69/73, 60-320 Poznań • e-mail: biuro@compremum.pl •
www.compremum.pl
NIP: 7772668150 • REGON: 634378466 • KRS: 0000284164
Sąd Rejonowy Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu VIII Wydział Gospodarczy
Kapitał zakładowy 44 836 769,00 PLN wpłacony w całości
Zdaniem zarządu Spółki wszelkie prace dodatkowe i zmiany w harmonogramie robót zostały wykonane na
zlecenia klientów lub z ich pełną świadomością lub były konieczne do prawidłowej realizacji umów. Wszelkie
prace zostały odpowiednio udokumentowane. Klienci nie kwestionowali tych zmian, zasadności wykonania
tych prac ani ich zakresu, a toczące się negocjacje dotyczą sposobu rozliczenia, a nie zasadności ujęcia
wynagrodzenia.
Oznacza to, że zatwierdzenie modyfikacji nastąpiło w sposób dorozumiany, co – zgodnie z cytowanym
fragmentem MSSF 15 – jest uznawane za wystarczające do rozpoznania modyfikacji umowy.
Zgodnie z MSSF 15.19 – Zmiany umowy: „Zmiana umowy może mieć miejsce, nawet jeśli strony umowy
pozostają w sporze co do zmiany zakresu lub ceny (lub obu tych zmiennych) lub jeśli strony zatwierdziły zmianę
zakresu umowy, ale nie ustaliły jeszcze odpowiedniej zmiany ceny. Przy ustalaniu, czy nowo powstałe lub
zmienione prawa i obowiązki są egzekwowalne, jednostka uwzględnia wszystkie istotne fakty
i okoliczności, w tym warunki umowy i inne informacje. (…)”.
Zarząd Emitenta, w oparciu o całość dostępnych informacji, uznał że na dzień bilansowy istniało uzasadnione
oczekiwanie na otrzymanie wynagrodzenia, a dotychczasowa historia współpracy z klientami oraz zwyczaje
branżowe wskazują, że tego rodzaju tytuły są rozliczane zgodnie z wykonaniem.
Zgodnie z MSSF 15.19 – Zmiany umowy: „(…). Jeżeli strony umowy zatwierdziły zmianę zakresu umowy, ale nie
ustaliły jeszcze odpowiedniej zmiany ceny, jednostka szacuje zmianę ceny transakcyjnej wynikającą ze zmiany
umowy zgodnie z paragrafami 50–54 odnośnie do szacowania wynagrodzenia zmiennego oraz zgodnie
z paragrafami 56–58 odnośnie do granicznych wartości szacunkowych wynagrodzenia zmiennego.”
Zarząd Spółki oszacował kwoty przychodów z tytułu prac dodatkowych oraz kosztów przestoju w oparciu o
najbardziej prawdopodobną kwotę (metoda dopuszczona przez MSSF 15.53), mając na uwadze wycenę
wykonanych prac potwierdzoną dokumentacją techniczną i kosztową, wieloletnią praktykę w relacji z danym
klientem, bieżące deklaracje, korespondencję i kontakt danym z klientem.
Zgodnie z MSSF 15.56, szacunek wynagrodzenia zmiennego może zostać ujęty tylko w takim zakresie,
w jakim jest wysoce prawdopodobne, że jego ujęcie nie spowoduje istotnego odwrócenia przychodów
w przyszłości. Zarząd przeprowadził analizę ryzyka odwrócenia przychodów i ocenił, że nie istnieją spory
dotyczące zasadności wykonania prac, historycznie w podobnych sytuacjach klienci dokonywali płatności, nie
istnieją powody, by uznać, że klient odmówi zapłaty za faktycznie wykonane i udokumentowane prace.
W ocenie zarządu Spółki występuje wysokie prawdopodobieństwo, o którym mówi standard MSSF 15.
Zarząd zwraca również uwagę, że zgodnie z Ramami Koncepcyjnymi MSSF (Conceptual Framework),
sprawozdanie finansowe powinno rzetelnie prezentować sytuację finansową jednostki, co wymaga wiernego
odzwierciedlenia efektów transakcji i zdarzeń gospodarczych. W ocenie Zarządu:
• nieuwzględnienie kwot kwestionowanych w zastrzeżeniu przez firmę audytorską skutkowałoby
zaniżeniem przychodów, a więc naruszałoby zasadę wiernego odzwierciedlenia opisywanych zdarzeń,
• zaprezentowane w sprawozdaniu budżety przychodów najlepiej odzwierciedlają rzeczywisty stan
kontraktowy i ekonomiczny na dzień 31 grudnia 2024 r.