COMPREMUM S.A. • ul. Bułgarska 69/73, 60-320 Poznań • e-mail: biuro@compremum.pl • www.compremum.pl
NIP: 7772668150 • REGON: 634378466 • KRS: 0000284164
Sąd Rejonowy Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu VIII Wydział Gospodarczy
Kapitał zakładowy 44 836 769,00 PLN wpłacony w całości
Poznań, 30 maja 2024 roku
Stanowisko Zarządu COMPREMUM S.A. (Emitent, Spółka) odnośnie okoliczności wydania opinii
z zastrzeżeniem w odpowiednio Sprawozdaniu z badania jednostkowego sprawozdania finansowego
Emitenta za okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. oraz Sprawozdaniu z badania
skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Emitenta za ten sam okres przez
Moore Polska Audyt Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (Biegłego Rewident)
W związku z zastrzeżeniem zawartym w sprawozdaniu z badania wydanym przez Biegłego Rewidenta do
sprawozdań finansowych Spółki za rok obrotowy zakończony 31 grudnia 2024 r., zarząd Spółki prezentuje
niniejszym stanowisko w sprawie. Poniższe stanowisko ma zastosowanie do opinii do jednostkowego
sprawozdania finansowego, jak również skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
W przypadku jednostkowego sprawozdania finansowego Compremum S.A. wyrażone zastrzeżenie dotyczy
sposobu ustalenia przychodów szacunkowych z umów z klientami z uwzględnieniem stopnia zaawansowania
prac zmierzonego metodą opartą na nakładach. W opinii Biegłego Rewidenta budżety całkowitych
przychodów z kontraktów zostały zawyżone o kwotę 18 156 tys. zł., co skutkuje prezentacją wyższych
przychodów ze sprzedaży produktów oraz czynnych rozliczeń międzyokresowych o kwotę 18 156 tys. zł.
W przypadku skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej COMPREMUM wyrażone
zastrzeżenie dotyczy sposobu ustalenia przychodów szacunkowych z umów z klientami z uwzględnieniem
stopnia zaawansowania prac zmierzonego metodą opartą na nakładach. W opinii Biegłego Rewidenta budżety
całkowitych przychodów z kontraktów zostały zawyżone o kwotę 55 964 tys. zł., co skutkuje prezentacją
wyższych przychodów ze sprzedaży produktów oraz czynnych rozliczeń międzyokresowych o kwotę
53 378 tys. zł.
Aktualizacja budżetów przychodów dotyczyła wykonanych prac dodatkowych oraz rekompensat kosztów
przestoju, które wynikały z przyczyn nieleżących po stronie Spółki. Kwoty te nie były sformalizowane
dokumentami pisemnymi zatwierdzającymi zmiany zakresów kontraktów przez klientów na dzień 31 grudnia
2024 roku, czyli dzień bilansowy badanego sprawozdania.
Biegły Rewident wskazuje, że zgodnie z MSSF 15 taka aktualizacja budżetów przychodów (tj. uwzględnienie
modyfikacji umowy) powinna nastąpić w okresie, w którym nastąpiło zatwierdzenie zmian zakresów umów
przez zamawiających. Według naszego zrozumienia stanowiska Biegłego Rewidenta nie można wić o takiej
sytuacji ze względu na brak zawarcia aneksów do umów z klientami.
Zdaniem Zarządu Spółka stosowała się jednak w pełni do zapisów MSSF 15 – „Przychody z umów z klientami”
w szczególności sekcji dotyczących modyfikacji umowy (punkty 1821 ).
Zgodnie z MSSF 15.18 Zmiany umowy: „Zmiana umowy ma miejsce, gdy strony umowy zatwierdzą zmianę,
która powoduje powstanie nowych lub zmianę istniejących egzekwowalnych praw i obowiązków stron umowy.
Zmiana umowy może zostać zatwierdzona w formie pisemnej, ustnej lub w sposób dorozumiany na podstawie
zwyczajowych praktyk handlowych.”
Strona 2 z 3
COMPREMUM S.A. • ul. Bułgarska 69/73, 60-320 Poznań • e-mail: biuro@compremum.pl •
www.compremum.pl
NIP: 7772668150 • REGON: 634378466 • KRS: 0000284164
Sąd Rejonowy Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu VIII Wydział Gospodarczy
Kapitał zakładowy 44 836 769,00 PLN wpłacony w całości
Zdaniem zarządu Spółki wszelkie prace dodatkowe i zmiany w harmonogramie robót zostały wykonane na
zlecenia klientów lub z ich pełną świadomością lub były konieczne do prawidłowej realizacji umów. Wszelkie
prace zostały odpowiednio udokumentowane. Klienci nie kwestionowali tych zmian, zasadności wykonania
tych prac ani ich zakresu, a toczące się negocjacje dotyczą sposobu rozliczenia, a nie zasadności ujęcia
wynagrodzenia.
Oznacza to, że zatwierdzenie modyfikacji nastąpiło w sposób dorozumiany, co – zgodnie z cytowanym
fragmentem MSSF 15 jest uznawane za wystarczające do rozpoznania modyfikacji umowy.
Zgodnie z MSSF 15.19 Zmiany umowy: Zmiana umowy może mi miejsce, nawet jeśli strony umowy
pozostają w sporze co do zmiany zakresu lub ceny (lub obu tych zmiennych) lub jeśli strony zatwierdziły zmianę
zakresu umowy, ale nie ustaliły jeszcze odpowiedniej zmiany ceny. Przy ustalaniu, czy nowo powstałe lub
zmienione prawa i obowiązki egzekwowalne, jednostka uwzględnia wszystkie istotne fakty
i okoliczności, w tym warunki umowy i inne informacje. (…)”.
Zarząd Emitenta, w oparciu o całość dostępnych informacji, uznał że na dzień bilansowy istniało uzasadnione
oczekiwanie na otrzymanie wynagrodzenia, a dotychczasowa historia współpracy z klientami oraz zwyczaje
branżowe wskazują, że tego rodzaju tytuły są rozliczane zgodnie z wykonaniem.
Zgodnie z MSSF 15.19 Zmiany umowy: „(…). Jeżeli strony umowy zatwierdziły zmianę zakresu umowy, ale nie
ustaliły jeszcze odpowiedniej zmiany ceny, jednostka szacuje zmianę ceny transakcyjnej wynikającą ze zmiany
umowy zgodnie z paragrafami 5054 odnośnie do szacowania wynagrodzenia zmiennego oraz zgodnie
z paragrafami 56–58 odnośnie do granicznych wartości szacunkowych wynagrodzenia zmiennego.”
Zarząd Spółki oszacował kwoty przychodów z tytułu prac dodatkowych oraz kosztów przestoju w oparciu o
najbardziej prawdopodobną kwotę (metoda dopuszczona przez MSSF 15.53), mając na uwadze wycenę
wykonanych prac potwierdzoną dokumentacją techniczną i kosztową, wieloletnią praktykę w relacji z danym
klientem, bieżące deklaracje, korespondencję i kontakt danym z klientem.
Zgodnie z MSSF 15.56, szacunek wynagrodzenia zmiennego może zostać ujęty tylko w takim zakresie,
w jakim jest wysoce prawdopodobne, że jego ujęcie nie spowoduje istotnego odwrócenia przychodów
w przyszłości. Zarząd przeprowadził analizę ryzyka odwrócenia przychodów i ocenił, że nie istnieją spory
dotyczące zasadności wykonania prac, historycznie w podobnych sytuacjach klienci dokonywali płatności, nie
istnieją powody, by uznać, że klient odmówi zapłaty za faktycznie wykonane i udokumentowane prace.
W ocenie zarządu Spółki występuje wysokie prawdopodobieństwo, o którym mówi standard MSSF 15.
Zarząd zwraca wnież uwagę, że zgodnie z Ramami Koncepcyjnymi MSSF (Conceptual Framework),
sprawozdanie finansowe powinno rzetelnie prezentowsytuację finansową jednostki, co wymaga wiernego
odzwierciedlenia efektów transakcji i zdarzeń gospodarczych. W ocenie Zarządu:
nieuwzględnienie kwot kwestionowanych w zastrzeżeniu przez firmę audytorską skutkowałoby
zaniżeniem przychodów, a więc naruszałoby zasadę wiernego odzwierciedlenia opisywanych zdarz,
zaprezentowane w sprawozdaniu budżety przychodów najlepiej odzwierciedla rzeczywisty stan
kontraktowy i ekonomiczny na dzień 31 grudnia 2024 r.
Strona 3 z 3
COMPREMUM S.A. • ul. Bułgarska 69/73, 60-320 Poznań • e-mail: biuro@compremum.pl •
www.compremum.pl
NIP: 7772668150 • REGON: 634378466 • KRS: 0000284164
Sąd Rejonowy Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu VIII Wydział Gospodarczy
Kapitał zakładowy 44 836 769,00 PLN wpłacony w całości
W związku z powyżej przedstawioną argumentacją, zarząd Spółki podtrzymuje swoje stanowisko i uznaje
sposób ujęcia przychodów w sprawozdaniu finansowym za prawidłowy i zgodny z MSSF 15.
Bogusław Bartczak Łukasz Fojt
Prezes Zarządu Przewodniczący Rady Nadzorczej
oddelegowany do p.o. Wiceprezesa Zarządu