31
zdarzają się rzadko i nie stanowią większego ryzyka dla działalności całej Grupy. Grupa Auto
Partner zapobiega skutkom finansowym tego ryzyka przez zawarcie umów ubezpieczenia
majątku na wypadek m.in. klęsk żywiołowych.
– Ryzyko związane z przejściem – ryzyko regulacyjne – związane z zaostrzeniem polityki
klimatycznej Unii Europejskiej, zaostrzeniem wymogów środowiskowych wynikających ze
zmian klimatycznych, rosnącą świadomością klientów w zakresie zmian klimatycznych. Czynniki
te mogą spowodować odchodzenie od stosowania paliw stałych w samochodach i
wprowadzanie na coraz większą skalę samochodów elektrycznych. Grupa Auto Partner
oszacowała, że czynnikiem stanowiącym ryzyko regulacyjne, który może mieć w przyszłości
wpływ na branże, w której Grupa prowadzi działalność, jest Rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2023/851 z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie zmiany rozporządzenia
(UE) 2019/631 w odniesieniu do wzmocnienia norm emisji CO2 dla nowych samochodów
osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych zgodnie z ambitniejszymi celami
klimatycznymi Unii. Jeśli chodzi o wpływ na przyszłą działalność Grupy, nie jest możliwe
oszacowanie skali oddziaływania (np. zmniejszenie rynku części zamiennych i co za tym idzie
ryzyko utraty części przychodów – co pociągnęłoby za sobą dostosowanie wysokości
ponoszonych kosztów, jak również zmniejszenie takich pozycji bilansowych jak zapasy,
należności, zobowiązania, kredyty). Grupa ma na uwadze konieczność rozważenia wpływu ww.
aktu prawnego przy ocenie utraty wartości zapasów (tj. uwzględniając szybkość rotacji zapasów
i możliwość ich sprzedaży, jeżeli przepisy wpłyną na zbywalność danego asortymentu towarów).
Ponadto trzeba zauważyć, że wejście ww. aktu prawnego w życie jest odległe w czasie oraz nie
jest przesądzone, że nie nastąpią jego zmiany.
Grupa ubezpiecza wszystkie swoje filie i magazyny, by zapobiec finansowym konsekwencjom
wynikającym z fizycznych skutków zmian klimatu, np. powodzi. Grupa na bieżąco monitoruje nowe
przepisy Unii Europejskiej dotyczące branży motoryzacyjnej i śledzi aktualne trendy rynkowe, by w
odpowiednim czasie i z odpowiednim wyprzedzeniem dostosować model biznesowy i strategię do
wymogów regulatorów oraz oczekiwań rynku i klientów.
Ryzyko związane z działaniami zbrojnymi Federacji Rosyjskiej na Ukrainie
Z uwagi na inwazję Federacji Rosyjskiej na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r., Zarząd Emitenta dokonał
oceny wpływu tego wydarzenia na jego działalność, ciągłość działania, sytuację finansową oraz
kontynuację działalności. Ekspozycja Spółki na rynek ukraiński jest znikoma i obejmuje poniżej 0,5%
aktualnie generowanych przez Spółkę obrotów miesięcznych. W geście solidarności z Ukrainą Spółka
wstrzymała współpracę z rynkiem rosyjskim i białoruskim, a także wycofała wszelkie
przedstawicielstwa oraz eksport części aftermarket na terytoria Rosji i Białorusi. Eksport Spółki na
rynek rosyjski stanowił 0,1% a na rynek białoruski 0,02% generowanych przez Spółkę przychodów
miesięcznych.
Zarząd zwraca jednak uwagę, że wpływ na ogólną sytuację gospodarczą tego wydarzenia może
wymagać korekty niektórych założeń i szacunków w przyszłości. Może to prowadzić do istotnych korekt
wartości bilansowej niektórych aktywów i zobowiązań. Obecnie z uwagi na wciąż dużą niepewność
dotyczącą rozwoju sytuacji Zarząd nie jest w stanie wiarygodnie oszacować wpływu tego wydarzenia
na wyniki Spółki. Sytuacja charakteryzuje się dużą nieprzewidywalnością, a co za tym idzie oczekiwana
sytuacja w perspektywie kolejnych okresów może ulec zmianie.
Na datę sporządzenia niniejszego sprawozdania w/w sytuacja nie wpływa w sposób istotny
bezpośrednio lub pośrednio na działalność Spółki, ciągłość działania oraz sytuację finansową. Nie
wystąpiły przesłanki związane z wpływem konfliktu zbrojnego na Ukrainie na utratę wartości aktywów
- Spółka nie posiada żadnych aktywów niefinansowych na terenie Ukrainy, które mogłyby ulec
zniszczeniu wskutek działań wojennych na Ukrainie. W perspektywie długoterminowej i przy założeniu,
że konflikt zbrojny na Ukrainie będzie miał taki przebieg jak obecnie oraz nie rozprzestrzeni się na
sąsiednie kraje (w szczególności na Polskę i inne kraje UE), tak jak miało to miejsce dotychczas nie
będzie miał on istotnego wpływu na wolumen sprzedaży, przepływy pieniężne i rentowność Spółki.