LIST PREZESA ZARZĄDU SONEL S.A.
(komentarz do sprawozdań finansowych spółki i grupy kapitałowej za okres od 01.01.2024 do 31.12.2024)
Szanowni Państwo,
Mam przyjemność przedstawić Państwu wyniki
finansowe Sonel S.A. oraz Grupy Kapitałowej za
rok 2024 – rok pełen wyzwań, ale i osiągnięć, które
potwierdzają siłę naszej organizacji. Pomimo
trudnych warunków rynkowych niepewności
gospodarczej, napięć geopolitycznych i
spowolnienia w niektórych branżach
osiągnęliśmy historycznie rekordowe wyniki
finansowe.
Zgodnie z naszą strategią na lata 2020-2024
przewidywaliśmy, od 10 do 80 procent naszego
zysku zostanie przekazane Akcjonariuszom.
Wychodząc naprzeciw tej polityce, Zarząd kolejny
raz proponuje przeznaczenie zysku za rok 2024 na
dywidendę w wysokości 9,1 mln zł, co przekłada
się na 0,65 na akcję. Od roku 2009 suma
dywidend wypłaconych naszym akcjonariuszom
osiągnęła 92,2 mln zł. Ostateczną decyzję w tej
sprawie podejmie WZA.
Naszym celem jest utrzymanie
statusu spółki dywidendowej.
242 mln zł
REKORDOWY POZIOM
SPRZEDAŻY
na poziomie skonsolidowanym
24 mln zł
REKORDOWY ZYSK NETTO
na poziomie skonsolidowanym
Rok 2024 kończył ważny dla nas etap realizację strategii na lata 2022–2024. Osiągnęliśmy zakładane cele w
zadawalającym stopniu, a dziś, mając za sobą wiele cennych doświadczeń, patrzymy w przyszłość z nową energią
i jasno wyznaczonym kierunkiem w strategii na lata 2025-2027. W trzy lata planujemy osiągnąć 300 mln
przychodów skonsolidowanych, roczny wzrost zysku jednostkowego netto o co najmniej 10%, utrzymać ROE na
poziomie 17% oraz – co dla wielu z Państwa szczególnie ważne – kontynuować stabilną politykę dywidendową.
W 2024 roku nasza Spółka mierzyła sz wyzwaniami stawianymi przez rynek w czasie niepewności gospodarczej
i napiętej sytuacji geopolitycznej. Trwający konflikt zbrojny w Ukrainie oraz sankcje i związane z nimi ograniczenia
były czynnikami, które musieliśmy aktywnie neutralizować w naszej działalności operacyjnej. Zmiany w otoczeniu
makroekonomicznym, zarówno w Europie, jak i na rynkach globalnych, wpłynęły na spadek zainteresowania
usługami montażu elektroniki. Szczególnie widoczny był kryzys w niemieckiej gospodarce, problemy w sektorze
motoryzacyjnym, a także niepewność polityczno-gospodarcza w Stanach Zjednoczonych. Czynniki te miały
istotny wpływ na realizację zakładanych celów sprzedażowych.
W odpowiedzi na te wyzwania, Zarząd konsekwentnie realizując założenia strategiczne podejmował
zdecydowane działania ukierunkowane na poprawę rentowności. Celem było ograniczenie negatywnego
wpływu niższego popytu na usługi montażowe. Pomimo trudnych warunków udało się wypracować rekordową
sprzedaż na poziomie 242 mln zł w grupie kapitałowej, a zysk netto zwiększyć do 24 mln zł, w porównaniu do 19
mln zł osiągniętych w roku 2023.
Sprzedaż krajowa stanowiła 71% całkowitych przychodów Spółki, co potwierdza silną pozycję Sonel S.A. na
rodzimym rynku. Eksport odpowiadał za 29% przychodów. Nasze produkty trafiły łącznie do 83 państw, przy
czym szczególny nacisk kładliśmy na rozwój sprzedaży w Europie Zachodniej i Środkowej, Ameryce Południowej
oraz w krajach Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). Z satysfakcją wspomnę, odnotowaliśmy również dobre
wyniki sprzedaży na rynku indyjskim.
W ramach realizacji strategii ekspansji zagranicznej, wspólnie z niemieckim partnerem firmą Gilgen GmbH&Co.
KG z grupy MBS powołaliśmy do życia spółkę MBS-Sonel GmbH. Jej zadaniem jest dystrybucja produktów marki
Sonel na rynku niemieckim. Doświadczenie partnera oraz nowa sieć sprzedaży i dystrybucji powinny przełożyć
się na zwiększenie naszej obecności w Niemczech, a w dalszej perspektywie także na rynkach ościennych. Mimo
trudnej sytuacji na rynkach Europy Zachodniej, a zwłaszcza w Niemczech, osiągnęliśmy na tym rynku 5% wzrost
sprzedaży r/r. Dzięki stworzeniu spółki niemieckiej udało nam się utrzymać markę Sonel jako eksperta w
dziedzinie badań bezpieczeństwa instalacji w zakresie pomiarów pętli zwarcia. Powstała strona mbs-sonel.de
oraz zintegrowany z nią sklep online. Spółka planuje w 2025 roku osiągnąć poziom sprzedaży istotnie wyższy od
uzyskanego w 2024 roku.
Spółka w Indiach odnotowała znaczący wzrost aktywności w przetargach u operatorów sieci energetycznej i
kolejnictwa. Uczestniczyliśmy w konferencjach i wystawach, m.in. Emerging Technologies on Electrical Systems
(ETES) oraz innych, organizowanych przez National Federation of Engineers for Electrical Safety (NFE).
Prowadziliśmy liczne szkolenia, warsztaty i webinary w całych Indiach, co miało wpływ na liczbę zapytań
ofertowych i zamówień. Promowaliśmy nasze urządzenia do badania bezpieczeństwa, ciągle wykorzystując
zmieniające się normy dotyczące badań instalacji elektrycznych.
Spółka Sonel South East Asia Pte Ltd systematycznie zwiększa udział w konkurencyjnym rynku przyrządów
pomiarowych w krajach Azji Południowo-Wschodniej poprzez organiczną pracę szkoleniowo-promocyjną. W
2024 roku zorganizowaliśmy w Singapurze pierwszą, międzynarodową konferencję dystrybutorów, połączoną z
prezentacją naszych nowych produktów i stworzeniem planu dalszego rozwoju. Szkoliliśmy partnerów
serwisowych z Wietnamu, Indonezji i Malezji, by zapewnić lokalne wsparcie posprzedażowe dla klientów z tych
regionów. Prowadzimy równi kampanie marketingowe ze szczególnym uwzględnieniem budowania
świadomości marki.
Na znaczący wzrost sprzedaży w 2024 roku duży wpływ miała spółka Foxytech, która zrealizowała dostawy
liczników energii elektrycznej dla Tauron Dystrybucja S.A. o łącznej wartości 88 mln zł. Równolegle Foxytech
kontynuow działania związane z profilowaniem i certyfikacją nowej serii liczników opracowanej wspólnie z
partnerem z Azji. Trwały też prace nad zaprojektowaniem i wdrożeniem całego procesu montażu tych urządzeń
w strukturach spółki. Dodatkowo, spółka rozwijała technologie komunikacyjne stosowane w swoich licznikach,
co w dłuższej perspektywie ma zwiększyć ich funkcjonalność i konkurencyjność na rynku.
Sytuacja na produkcji uległa stabilizacji. Kryzys w motoryzacji mocno zaznaczył swój negatywny wpływ na
branżę, jednakże pozostałe sektory były w miarę stabilne. W 2025 roku nastroje konsumenckie powinny ulec
poprawie, a w branży powinien być odczuwalny optymizm. Zwiększone wydatki na obronność, dotacje unijne w
tym sektorze, również powinny mieć pozytywny wpływ na ożywienie w branży OEM. Dalszy rozwój inwestycyjny
największych dystrybutorów komponentów elektronicznych działających również w Polsce, poprzez rozbudowę
i automatyzację istniejących centrów dystrybucyjnych oraz budowę kolejnych. Niepokoje wywołane kolejnymi
konfliktami na świecie nie miały istotnego wpływu na działalność Sonel S.A.
W ubiegłym roku rozwijaliśmy obecność cyfrową, uruchamiając nowe kanały sprzedaży i obsługi online, w tym
platformy B2B i B2C na kolejnych rynkach. Wdrożyliśmy też rozwiązania usprawniające procesy wewnętrzne oraz
kontynuowaliśmy kluczowe projekty cyfryzacji i rozwoju produktów. Rozwijaliśmy prace R&D, czego efektem
nowe urządzenia dla sektora PV, elektromobilności, magazynowania energii i lokalizacji infrastruktury
podziemnej. Wprowadziliśmy na rynek m.in.: pierwszy stacjonarny analizator jakości energii PQM 750, miernik
PVM 1530 dla instalacji fotowoltaicznych, tester PAT 96 do badania bezpieczeństwa urządzeń, nową serię kamer
termowizyjnych KT oraz przyrządy gowe i mierniki rezystywności gruntu z linii MRU. W 2025 roku planujemy
kolejne premiery, z kulminacją podczas targów Energetab we wrześniu.
W 2025 roku Grupa planuje wydatki inwestycyjne na poziomie około 16 mln zł. Kluczową część tej kwoty – około
10 mln zł – Sonel S.A. przeznaczy na rozwój i wdrożenie zaawansowanych systemów i specjalistycznego
oprogramowania, które mają na celu zwiększenie efektywności operacyjnej oraz dalszą cyfryzację procesów
wewnętrznych. W ramach wydatków inwestycyjnych na rozwój, powstaną nowe przyrządy związane z
odnawialnymi źródłami energii, jak np. nowy model miernika do pomiarów instalacji PV oraz przyrządy
stosowane w elektromobilności do badania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W nowej ofercie nie
zabraknie również nowych mierników wielofunkcyjnych, które elementem niezbędnym do rozwoju sprzedaży.
Planowana jest t modernizacja linii produkcyjnej w Foxytech, która pozwoli na realizację przyszłych
przetargów.
Kontynuujemy intensywne działania sprzedażowe szczególnie za granicą. Kraje DACH, Indie, Singapur,
Ameryka Południowa i Azja pozostają dla nas priorytetem. Budujemy świadomość marki, rozwijamy sieć
dystrybucji i wspieramy partnerów lokalnych poprzez wspólne działania marketingowe, szkolenia i obecność
na targach branżowych. Rok 2025 zapowiada się jako czas poważnych wyzwań zwłaszcza w obszarze
działalności międzynarodowej, gdzie zmienność rynków i rosnące napięcia mogą znacząco utrudniać
prowadzenie eksportu. To będzie rok wymagający pełnego zaangażowania, elastyczności i konsekwencji w
działaniu. Przed nami niełatwy czas, który sprawdzi naszą odporność i zdolność do szybkiego reagowania na
dynamiczne zmiany.
Dziękuję Państwu – naszym Akcjonariuszom, Klientom, Partnerom i Pracownikom. Zapraszam do zapoznania się
z Raportem Finansowym Sonel S.A.
Z poważaniem,
Prezes Zarządu Sonel S.A.
Tomasz Wiśniewski
Świdnica, 2025-04-18