
Rok 2024 kończył ważny dla nas etap – realizację strategii na lata 2022–2024. Osiągnęliśmy zakładane cele w
zadawalającym stopniu, a dziś, mając za sobą wiele cennych doświadczeń, patrzymy w przyszłość z nową energią
i jasno wyznaczonym kierunkiem w strategii na lata 2025-2027. W trzy lata planujemy osiągnąć 300 mln zł
przychodów skonsolidowanych, roczny wzrost zysku jednostkowego netto o co najmniej 10%, utrzymać ROE na
poziomie 17% oraz – co dla wielu z Państwa szczególnie ważne – kontynuować stabilną politykę dywidendową.
W 2024 roku nasza Spółka mierzyła się z wyzwaniami stawianymi przez rynek w czasie niepewności gospodarczej
i napiętej sytuacji geopolitycznej. Trwający konflikt zbrojny w Ukrainie oraz sankcje i związane z nimi ograniczenia
były czynnikami, które musieliśmy aktywnie neutralizować w naszej działalności operacyjnej. Zmiany w otoczeniu
makroekonomicznym, zarówno w Europie, jak i na rynkach globalnych, wpłynęły na spadek zainteresowania
usługami montażu elektroniki. Szczególnie widoczny był kryzys w niemieckiej gospodarce, problemy w sektorze
motoryzacyjnym, a także niepewność polityczno-gospodarcza w Stanach Zjednoczonych. Czynniki te miały
istotny wpływ na realizację zakładanych celów sprzedażowych.
W odpowiedzi na te wyzwania, Zarząd – konsekwentnie realizując założenia strategiczne – podejmował
zdecydowane działania ukierunkowane na poprawę rentowności. Celem było ograniczenie negatywnego
wpływu niższego popytu na usługi montażowe. Pomimo trudnych warunków udało się wypracować rekordową
sprzedaż na poziomie 242 mln zł w grupie kapitałowej, a zysk netto zwiększyć do 24 mln zł, w porównaniu do 19
mln zł osiągniętych w roku 2023.
Sprzedaż krajowa stanowiła 71% całkowitych przychodów Spółki, co potwierdza silną pozycję Sonel S.A. na
rodzimym rynku. Eksport odpowiadał za 29% przychodów. Nasze produkty trafiły łącznie do 83 państw, przy
czym szczególny nacisk kładliśmy na rozwój sprzedaży w Europie Zachodniej i Środkowej, Ameryce Południowej
oraz w krajach Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). Z satysfakcją wspomnę, iż odnotowaliśmy również dobre
wyniki sprzedaży na rynku indyjskim.
W ramach realizacji strategii ekspansji zagranicznej, wspólnie z niemieckim partnerem – firmą Gilgen GmbH&Co.
KG z grupy MBS – powołaliśmy do życia spółkę MBS-Sonel GmbH. Jej zadaniem jest dystrybucja produktów marki
Sonel na rynku niemieckim. Doświadczenie partnera oraz nowa sieć sprzedaży i dystrybucji powinny przełożyć
się na zwiększenie naszej obecności w Niemczech, a w dalszej perspektywie – także na rynkach ościennych. Mimo
trudnej sytuacji na rynkach Europy Zachodniej, a zwłaszcza w Niemczech, osiągnęliśmy na tym rynku 5% wzrost
sprzedaży r/r. Dzięki stworzeniu spółki niemieckiej udało nam się utrzymać markę Sonel jako eksperta w
dziedzinie badań bezpieczeństwa instalacji w zakresie pomiarów pętli zwarcia. Powstała strona mbs-sonel.de
oraz zintegrowany z nią sklep online. Spółka planuje w 2025 roku osiągnąć poziom sprzedaży istotnie wyższy od
uzyskanego w 2024 roku.
Spółka w Indiach odnotowała znaczący wzrost aktywności w przetargach u operatorów sieci energetycznej i
kolejnictwa. Uczestniczyliśmy w konferencjach i wystawach, m.in. Emerging Technologies on Electrical Systems
(ETES) oraz innych, organizowanych przez National Federation of Engineers for Electrical Safety (NFE).
Prowadziliśmy liczne szkolenia, warsztaty i webinary w całych Indiach, co miało wpływ na liczbę zapytań
ofertowych i zamówień. Promowaliśmy nasze urządzenia do badania bezpieczeństwa, ciągle wykorzystując
zmieniające się normy dotyczące badań instalacji elektrycznych.