
   
Rok 2024 kończył ważny dla nas etap – realizację strategii na lata 2022–2024. Osiągnęliśmy zakładane cele w 
zadawalającym stopniu, a dziś, mając za sobą wiele cennych doświadczeń, patrzymy w przyszłość z nową energią 
i  jasno  wyznaczonym  kierunkiem  w  strategii  na  lata  2025-2027.  W  trzy  lata  planujemy  osiągnąć  300  mln  zł 
przychodów skonsolidowanych, roczny wzrost zysku jednostkowego netto o co najmniej 10%, utrzymać ROE na 
poziomie 17% oraz – co dla wielu z Państwa szczególnie ważne – kontynuować stabilną politykę dywidendową. 
 
W 2024 roku nasza Spółka mierzyła się z wyzwaniami stawianymi przez rynek w czasie niepewności gospodarczej 
i napiętej sytuacji geopolitycznej. Trwający konflikt zbrojny w Ukrainie oraz sankcje i związane z nimi ograniczenia 
były czynnikami, które musieliśmy aktywnie neutralizować w naszej działalności operacyjnej. Zmiany w otoczeniu 
makroekonomicznym, zarówno w Europie, jak i na rynkach globalnych, wpłynęły  na spadek zainteresowania 
usługami montażu elektroniki. Szczególnie widoczny był kryzys w niemieckiej gospodarce, problemy w sektorze 
motoryzacyjnym,  a  także  niepewność  polityczno-gospodarcza  w  Stanach  Zjednoczonych.  Czynniki  te  miały 
istotny wpływ na realizację zakładanych celów sprzedażowych.  
 
W  odpowiedzi  na  te  wyzwania,  Zarząd  –  konsekwentnie  realizując  założenia  strategiczne  –  podejmował 
zdecydowane  działania  ukierunkowane  na  poprawę  rentowności.  Celem  było  ograniczenie  negatywnego 
wpływu niższego popytu na usługi montażowe. Pomimo trudnych warunków udało się wypracować rekordową 
sprzedaż na poziomie 242 mln zł w grupie kapitałowej, a zysk netto zwiększyć do 24 mln zł, w porównaniu do 19 
mln zł osiągniętych w roku 2023. 
 
Sprzedaż  krajowa  stanowiła  71%  całkowitych  przychodów  Spółki,  co  potwierdza  silną  pozycję  Sonel  S.A.  na 
rodzimym rynku. Eksport odpowiadał za 29% przychodów. Nasze produkty trafiły łącznie do 83 państw, przy 
czym szczególny nacisk kładliśmy na rozwój sprzedaży w Europie Zachodniej i Środkowej, Ameryce Południowej 
oraz w krajach Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). Z satysfakcją wspomnę, iż odnotowaliśmy również dobre 
wyniki sprzedaży na rynku indyjskim. 
 
W ramach realizacji strategii ekspansji zagranicznej, wspólnie z niemieckim partnerem – firmą Gilgen GmbH&Co. 
KG z grupy MBS – powołaliśmy do życia spółkę MBS-Sonel GmbH. Jej zadaniem jest dystrybucja produktów marki 
Sonel na rynku niemieckim. Doświadczenie partnera oraz nowa sieć sprzedaży i dystrybucji powinny przełożyć 
się na zwiększenie naszej obecności w Niemczech, a w dalszej perspektywie – także na rynkach ościennych. Mimo 
trudnej sytuacji na rynkach Europy Zachodniej, a zwłaszcza w Niemczech, osiągnęliśmy na tym rynku 5% wzrost 
sprzedaży  r/r.  Dzięki  stworzeniu  spółki  niemieckiej  udało  nam  się  utrzymać  markę  Sonel  jako  eksperta  w 
dziedzinie badań bezpieczeństwa instalacji w zakresie pomiarów pętli zwarcia. Powstała strona mbs-sonel.de 
oraz zintegrowany z nią sklep online. Spółka planuje w 2025 roku osiągnąć poziom sprzedaży istotnie wyższy od 
uzyskanego w 2024 roku.  
 
Spółka w Indiach  odnotowała  znaczący wzrost aktywności w przetargach  u operatorów sieci energetycznej i 
kolejnictwa. Uczestniczyliśmy w konferencjach i wystawach, m.in. Emerging Technologies on Electrical Systems 
(ETES)  oraz  innych,  organizowanych  przez  National  Federation  of  Engineers  for  Electrical  Safety  (NFE). 
Prowadziliśmy  liczne  szkolenia,  warsztaty  i  webinary  w  całych  Indiach,  co  miało  wpływ  na  liczbę  zapytań 
ofertowych  i  zamówień.  Promowaliśmy  nasze  urządzenia  do  badania  bezpieczeństwa,  ciągle  wykorzystując 
zmieniające się normy dotyczące badań instalacji elektrycznych.