„NOVITA” S.A.
Sprawozdanie z działalności Emitenta
za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
ZIELONA GÓRA, 27 MARCA 2025
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
2
1 Spis treści
1 Spis treści .............................................................................................................................. 2
2 Informacje o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych emitenta oraz określenie jego
głównych inwestycji krajowych i zagranicznych, w szczególności papierów wartościowych,
instrumentów finansowych, wartości niematerialnych i prawnych oraz nieruchomości ........... 4
3 Zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem emitenta i jego grupą
kapitałową ............................................................................................................................ 5
4 Opis działalności w roku sprawozdawczym ............................................................................ 5
4.1 Ważniejsze wydarzenia w roku sprawozdawczym: ...................................................................................... 5
4.2 Ważniejsze wydarzenia mające miejsce po dniu bilansowym ...................................................................... 6
4.3 Informacja o produktach i usługach ............................................................................................................. 6
4.4 Przychody ze sprzedaży wg asortymentu ..................................................................................................... 7
4.5 Rynki zbytu i struktura geograficzna eksportu ............................................................................................. 8
4.6 Zaopatrzenie ................................................................................................................................................. 8
4.7 Działania w zakresie badań zleconych instytucjom zewnętrznym ............................................................... 9
4.8 Informacje o zawartych umowach znaczących dla działalności NOVITA S.A. ............................................... 9
4.9 Umowy zawarte pomiędzy akcjonariuszami ................................................................................................ 9
4.10 Umowy ubezpieczenia .............................................................................................................................. 9
4.11 Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi na innych warunkach niż rynkowe .................. 10
4.12 Zaciągnięte i wypowiedziane umowy kredytów i pożyczek .................................................................... 10
4.13 Udzielone pożyczki .................................................................................................................................. 10
4.14 Udzielone i otrzymane poręczenia i gwarancje ...................................................................................... 10
5 Kierunki i perspektywy rozwoju ........................................................................................... 11
5.1 Program rozwoju NOVITA S.A. oraz inwestycje .......................................................................................... 11
5.2 Źródła finansowania programu inwestycyjnego oraz ocena możliwości realizacji zamierzeń
inwestycyjnych ........................................................................................................................................... 12
5.3 Ryzyka prowadzonej działalności oraz polityka zarządzania ryzykiem ....................................................... 12
5.4 Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla postępowania
arbitrażowego lub organem administracji publicznej ................................................................................ 13
6 Sytuacja finansowa ............................................................................................................. 14
6.1 Wyniki finansowe ....................................................................................................................................... 14
6.2 Bilans Spółki oraz sytuacja pieniężna.......................................................................................................... 15
6.3 Wybrane wskaźniki ekonomiczno finansowe .......................................................................................... 16
6.4 Prognozy wyników finansowych ................................................................................................................. 17
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
3
6.5 Ważniejsze zdarzenia mające lub mogące mieć w przyszłości znaczący wpływ na działalność Spółki oraz
wyniki finansowe ........................................................................................................................................ 17
6.6 Zasoby oraz instrumenty finansowe ........................................................................................................... 17
6.6.1 Zarządzanie zasobami finansowymi .................................................................................................. 17
6.6.2 Wykorzystywane instrumenty finansowe ......................................................................................... 17
6.6.3 Zarządzanie ryzykiem finansowym .................................................................................................... 18
6.7 Kluczowe zasoby niematerialne ................................................................................................................. 18
7 Informacje o akcjach i akcjonariacie ..................................................................................... 19
7.1 Struktura kapitału zakładowego ................................................................................................................. 19
7.2 Struktura akcjonariatu ................................................................................................................................ 19
7.3 Akcje własne ............................................................................................................................................... 20
7.4 Informacja o systemie kontroli programów akcji pracowniczych .............................................................. 20
7.5 Opis wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji ............................................................................... 20
8 Władze NOVITA S.A. ............................................................................................................ 21
8.1 Skład osobowy, zasady powoływania oraz opis zakresu uprawnień władz NOVITA S.A. ........................... 21
8.1.1 Rada Nadzorcza ................................................................................................................................. 21
8.1.2 Zarząd ................................................................................................................................................ 21
8.2 Zasady wynagradzania oraz wysokość wynagrodzeń władz Spółki ............................................................ 22
8.3 Umowy zawarte między emitentem a osobami zarządzającymi przewidujące rekompensatę ................. 23
8.4 Informacje o zobowiązaniach dla byłych osób zarządzających, nadzorujących albo byłych członków
organów administrujących ......................................................................................................................... 23
8.5 Wykaz akcji NOVITA S.A. będących w posiadaniu osób zarządzających i nadzorujących ........................... 23
8.6 Informacje o znanych emitentowi umowach, w wyniku których mogą w przyszłości nastąpić zmiany w
proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy i obligatariuszy ............................. 23
9 Pozostałe informacje ........................................................................................................... 24
9.1 Badanie sprawozdania ................................................................................................................................ 24
9.2 Informacja o zatrudnieniu .......................................................................................................................... 24
9.3 Działania na rzecz ochrony środowiska ...................................................................................................... 24
10 Oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego w NOVITA S.A. w roku obrotowym 2024 ... 26
Oświadczenie Zarządu NOVITA S.A. w sprawie rzetelności sporządzenia rocznego sprawozdania
finansowego ....................................................................................................................... 34
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
4
2 Informacje o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych emitenta oraz
określenie jego głównych inwestycji krajowych i zagranicznych, w szczególności
papierów wartościowych, instrumentów finansowych, wartości niematerialnych
i prawnych oraz nieruchomości
Spółka Akcyjna NOVITA wywodzi się z przedsiębiorstwa państwowego Fabryka Dywanów "NOWITA",
które zostało utworzone 1 stycznia 1974 roku. Firma została zlokalizowana w Zielonej Górze, przy ulicy
Dekoracyjnej 3, gdzie nieprzerwanie działa do dziś. Przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję wykładzin
podłogowych oraz óknin technicznych w 1976 roku. W 1991 roku nastąpiło przekształcenie firmy
w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, która przyjęła nazwę Spółka Akcyjna NOVITA, a w formie
skróconej NOVITA S.A. Od 1994 roku akcje Spółki są notowane na WGPW. Aktualnie łączna liczba akcji
wynosi 2 500 tys. sztuk, a kapitał akcyjny Spółki stanowi 5 000 tys. zł. Od kilku lat, po zaprzestaniu
produkcji wykładzin podłogowych, Spółka jest jednym z wiodących producentów włóknin technicznych
w kraju.
Od dnia 3 sierpnia 2016 większościowym udziałowcem spółki NOVITA S.A. jest spółka Tebesa sp. z o.o.,
która na dzień sporządzenia niniejszego raportu posiada akcje stanowiące 64,11% udziału w kapitale
zakładowym NOVITA S.A.
Tebesa sp. z o.o. jest podmiotem zależnym od firmy Vaporjet Ltd. z siedzibą w Izraelu, posiadającym
100% udziałów w spółce Tebesa.
W roku sprawozdawczym spółka NOVITA S.A. nie dokonywała inwestycji krajowych i zagranicznych,
w zakresie papierów wartościowych, instrumentów finansowych oraz nieruchomości, ani innych
inwestycji kapitałowych. Spółka przeprowadziła jedynie inwestycje związane z bieżącą działalnością
Spółki, które szerzej zostały opisane w paragrafie 5.1 Program rozwoju NOVITA S.A. oraz inwestycje.
Pełna nazwa firmy NOVITA Spółka Akcyjna
Skrócona nazwa firmy NOVITA S.A.
Kraj siedziby Rzeczpospolita Polska
Adres siedziby 65-722 Zielona Góra, ul. Dekoracyjna 3
Krajowy Rejestr Sądowy - Sąd Rejonowy
w Zielonej Górze
VIII Wydział Gospodarczy KRS
nr 0000013306
Nr telefonu +48 68 456 15 00
Nr faksu +48 68 456 13 51
E-mail novita@novita.com.pl
Strona internetowa www.novita.pl
NIP 929-009-40-94
REGON 970307115
Informacje ogólne o emitencie
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
5
3 Zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem emitenta
i jego grupą kapitałową
W roku sprawozdawczym nie wystąpiły zmiany w zasadach zarządzania przedsiębiorstwem Emitenta.
4 Opis działalności w roku sprawozdawczym
4.1 Ważniejsze wydarzenia w roku sprawozdawczym:
W dniu 22 lutego 2024 roku Zarząd NOVITA S.A. poinformow, że otrzymał informację o złożeniu
w dniu 21 lutego 2024 roku rezygnacji przez Zasp Przewodniczącego Rady Nadzorczej Pana Uriel
Mansoor z conkostwa w Radzie Nadzorczej Spółki, ze skutkiem na dzi doczenia tee rezygnacji.
W dniu 6 marca 2024 roku Zarząd NOVITA S.A. poinformował, że w związku z rezygnacją Pana Uriel
Mansoor z pełnionej funkcji Członka Rady Nadzorczej, Rada Nadzorcza Spółki w dniu 6 marca 2024
roku podła uchwę o powaniu (dokooptowaniu) w skład Rady Nadzorczej nowego członka Pana
Adi Mansoor.
W dniu 18 marca 2024 roku Rada Nadzorcza Spółki poinformowała, że wybrała spd swoich
członw Zaspcę Przewodniczącego Rady Nadzorczej Pana Adi Mansoor.
W dniu 14 maja 2024 roku Zarząd NOVITA S.A., mając na uwadze obec sytuac finansową Spółki
oraz interes jej Akcjonariuszy poinformował o podciu decyzji w sprawie rekomendacji Zwyczajnemu
Walnemu Zgromadzeniu Spółki (dalej "ZWZ") podziału zysku netto Spółki za 2023 rok w wysokości
23 285 586,59 w następujący sposób:
1. zysk netto w kwocie 23 000 000,00 przeznaczyć na wypła dywidendy dla akcjonariuszy Spółki,
tj. kwotę 9,20 zł na jedną akcję,
2. zysk netto w kwocie 285 586,59 zł przeznaczyć na kapit zapasowy Słki.
W dniu 22 maja 2024 roku Rada Nadzorcza Spółki poinformowała, że podjęła uchwę zawiera
pozytywną ocenę wniosku Zarządu w sprawie podziu zysku Spółki za rok obrotowy 2023 i wypłaty
dywidendy.
W dniu 26 czerwca 2024 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie NOVITA S.A. przyjęło uchwały
w sprawie:
- zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego Spółki
za rok obrotowy 2023,
- podziału zysku netto osiągniętego przez NOVITA S.A. za rok obrotowy 2023 wynoszącego
23 285 586,59 zł, w następujący sposób:
a) przeznaczeniu 23 000 000,00 zł na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy Spółki,
b) przeznaczeniu 285 586,59 zł na kapitał zapasowy Spółki.
Jednocześnie ZWZA ustaliło dzi dywidendy na 26 lipca 2024 roku, natomiast termin wypłaty
dywidendy na dzi 7 sierpnia 2024 roku.
- udzielania Członkom Zarządu Spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązw w 2023 roku,
- udzielania Członkom Rady Nadzorczej Spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków
w 2023 roku,
- zatwierdzenia pisemnego sprawozdania Rady Nadzorczej,
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
6
- pozytywnego zaopiniowania Sprawozdania o wynagrodzeniach Członków Zarządu i Rady
Nadzorczej NOVITA S.A. za rok 2023,
- przyjęcia zmiany tekstu Polityki wynagrodzeń w NOVITA S.A.,
- uzupełnienia składu Rady Nadzorczej tj. powołaniu Pana Adi Mansoor na trzyletnią, wspól kadencję
obejmucą lata 2022-2025. Pan Adi Mansoor pełnił wcześniej funkc w Radzie Nadzorczej na mocy
uchwały z dnia 6 marca 2024 r. o powaniu (dokooptowaniu), podjętej w trybie § 17 ust. 2 Statutu
Spółki, o czym Spółka informowa raportem biącym nr 3/24 z dnia 6 marca 2024 roku.
W dniu 26 czerwca 2024 roku Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę w sprawie powołania na
kolejną trzyletnią kadencję Zarządu Spółki w dotychczasowym czteroosobowym składzie:
Radosław Muzioł Prezes Zarządu
Jakub Rękosiewicz Członek Zarządu
Shlomo Finkelstein Członek Zarządu
Rami Gabay Członek Zarządu
W dniu 4 lipca 2024 roku Rada Nadzorcza Spółki dziając na podstawie § 18 ust. 1 Statutu Spółki oraz
§ 3 ust. 1 Regulaminu Rady Nadzorczej, wybrała spród swoich członków Zasp Przewodniccego
Rady Nadzorczej Pana Adi Mansoor.
W dniu 30 października 2024 roku Zard NOVITA S.A. otrzymod TEBESA sp. z o.o. żądanie zwołania
Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy NOVITA S.A. w celu podcia uchwały
w sprawie wypłaty dywidendy nadzwyczajnej wysokości 8 000 000,00 zł ze środków pochodzących
z istniecego w Spółce kapitału zapasowego utworzonego z zysku za rok 2018.
W dniu 13 listopada 2024 roku Rada Nadzorcza Spółki pozytywnie zaopiniowała podjęcie przez
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy NOVITA S.A. uchwały w sprawie wypłaty
dywidendy nadzwyczajnej 8 000 000,00 zł.
W dniu 10 grudnia 2024 roku Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o zwiększeniu liczby
członków Zarządu do pięciu osób oraz podjęła uchwałę o powołaniu Pana Shahar Arusi na
stanowisko Członka Zarządu.
W dniu 10 grudnia 2024 roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie NOVITA S.A. przyjęło uchwałę,
zgodnie z któ część środków zgromadzonych na kapitale zapasowym Spółki, pochodzących
z podzielonego zysku Spółki za rok 2018 w kwocie 8 000 000,00 przeznaczono na wypłatę
dywidendy dla Akcjonariuszy tj. 3,20 za jedną akcję. Jednocześnie NWZA ustaliło dzień 17
grudnia 2024 roku dniem dywidendy, a dzień 27 grudnia 2024 roku dniem wypłaty dywidendy.
4.2 Ważniejsze wydarzenia mające miejsce po dniu bilansowym
Po dniu bilansowym nie wystąpiły istotne zdarzenia mające wpływ na działalność spółki.
4.3 Informacja o produktach i usługach
NOVITA S.A. jest liczącym się w kraju i za granicą producentem włóknin dla przemysłu sanitarno-
higienicznego, gospodarstw domowych, budownictwa ziemnego i drogowego oraz dla przemysłów:
obuwniczego, odzieżowego, samochodowego i innych.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
7
Największy udział w sprzedaży posiadają produkty wytwarzane w technologii igłowania wodnego,
ponadto Spółka wytwarza włókniny w technologii igłowania mechanicznego. Produkty Spółki
w roku sprawozdawczym dzieliły się na następujące 4 segmenty branżowe sprzedaży:
sprzedaż włóknin wytwarzanych w technologii igłowania wodnego (spunlace),
sprzedaż włóknin igłowanych mechanicznie,
najem,
pozostałe (sprzedaż towarów i materiałów).
4.4 Przychody ze sprzedaży wg asortymentu
W 2024 roku przychody ze sprzedaży produktów, usług, towarów i materiałów wyniosły 200 105 tys. zł,
co oznacza wzrost o 8,2%, tj. o 15 210 tys. zł, w porównaniu do wartości sprzedaży uzyskanej
w 2023 roku. Wartć sprzedy óknin typu spunlace wzroa w 2024 roku o 9,4% tj. do poziomu
179 184 tys. zł. W tym samym okresie przychody netto ze sprzedaży włóknin iowanych mechanicznie
obniżyły się o 5,9% i ukształtowały się na poziomie 13 789 tys. . Porównując wyniki za lata 2024 i 2023
przychody z najmu wzrosły o 10,3% tj. do poziomu 5 828 tys. zł. W tym samym czasie przychody
ze sprzedaży towaw i materiałów wzrosły o 14,1% i ukształtowały s na poziomie 1 304 tys. zł.
Szczełowe informacje dot. sprzedaży wg grup asortymentu zamieszczono w poniższej tabeli:
Pozostałe 0,7%
wartość
netto
tys. zł
udział
wartość
netto
tys. zł
udział
wartość
netto
(2-4)
tys. zł
wskaźnik
zmiany
(2/4)
struktura
(3-5)
1 2 3 4 5 6 7 8
Ogółem sprzedaż, w tym: 200 105 100,0% 184 895 100,0% 15 210 108,2% 0,0%
- ogółem sprzedaż produkw,
w tym:
198 801 99,3% 183 752 99,4% 15 049 108,2% -0,1%
- razem wyroby gotowe, w tym: 192 973 96,4% 178 468 96,5% 14 505 108,1% -0,1%
- spunlace 179 184 89,5% 163 820 88,6% 15 364 109,4% 0,9%
- włókniny igłowane
mechanicznie
13 789 6,9% 14 648 7,9% -859 94,1% -1,0%
- najem 5 828 2,9% 5 284 2,9% 544 110,3% 0,0%
- pozostałe (towary i materiały) 1 304 0,7% 1 143 0,6% 161 114,1% 0,1%
Sprzedaż według asortymentu
Asortyment
2024
2023
zmiany (rok '24 do '23)
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
8
4.5 Rynki zbytu i struktura geograficzna eksportu
W 2024 roku sprzedaż do odbiorców krajowych wyniosła 102 912 tys. zł, co oznacza wzrost o 11,1%.
W tym samym czasie sprzedaż na eksport ukształtowała się na poziomie 97 193 tys. zł, co oznacza wzrost
o 5,3%.
W badanym roku NOVITA S.A. posiadała dwóch odbiorców, z którymi obrót osiągnął poziom
co najmniej 10% przychodów ze sprzedaży ogółem. Spółka nie jest powiązana kapitałowo z żadnym
ze wspomnianych podmiotów.
4.6 Zaopatrzenie
Większość dostaw z importu pochodziło od dostawców z Unii Europejskiej i Azji. W wyborze dostaww
Spółka kieruje się: cenami, terminami atnci, jakością oferowanych surowców, jak wniodległością
od dostawcy i terminowcią dostaw. W związku z powyższym NOVITA S.A. nie ma trudności
ze skompletowaniem surowców do produkcji.
Rodzaje surowców oraz ich ilość, w które zaopatruje się Spółka, zależne są od asortymentu produkcji na
który decyducy wpływ ma składane zamówienia oraz wymogi stawiane przez klientów Spółki.
Obecnie do produkcji stosuje się między innymi następujące wyroby przemysłu chemicznego
i papierniczego: włókna wiskozowe, poliestrowe, polipropylenowe, bikomponentowe i poliamidowe,
lateksy syntetyczne, zagęszczacze, folie, kartony oraz tuleje tekturowe.
W 2024 roku firma kontynuowała działania zmierzające do uzyskania najniższych cen kupowanych
surowców poprzez wybór kierunków zaopatrzenia, renegocjaczawartych umów oraz zagwarantowanie
Spółce korzystniejszych warunków płatności.
wartć
netto
tys.
udział
wartć
netto
tys.
udział
wartć
netto
(2-4)
tys.
wskaźnik
zmiany
(2/4)
struktura
(3-5)
1 2 3 4 5 6 7 8
Ogółem sprzedaż produktów, towarów
i materiałów, w tym:
200 105 100,0% 184 895 100,0% 15 210 108,2% 0,0%
- eksport, w tym: 97 193 48,6% 92 304 49,9% 4 889 105,3% -1,3%
- kraje UE 85 931 42,9% 79 259 42,9% 6 672 108,4% 0,0%
- kraje poza UE 11 262 5,6% 13 045 7,1% -1 783 86,3% -1,5%
- kraj 102 912 51,4% 92 591 50,1% 10 321 111,1% 1,3%
Struktura geograficzna przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów
Kierunek sprzedaży
2024
2023
zmiany (rok '24 do '23)
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
9
4.7 Działania w zakresie badań zleconych instytucjom zewnętrznym
W 2024 roku, podczas audytu okresowego, potwierdzono zgodność funkcjonującego w Spółce Systemu
Zarządzania Jakością z normą ISO 9001:2015. Audyt został przeprowadzony przez akredytowaną
jednostkę certyfikującą Det Norske Veritas.
W minionym roku włókniny wytwarzane w NOVITA S.A. posiadały również atest Państwowego Zakładu
Higieny. Wyroby Spunlace uzyskały także aprobatę Instytutu Certyfikacji TextilCERT w zakresie
bezpieczeństwa humanoekologicznego, zgodnie z wymaganiami Oeko-Tex Standard 100 w klasie I
z dodatkiem VI. Wspomniane wyroby spełniają również europejskie wymogi dotyczące
bezpieczeństwa kontaktu z żywnością, co potwierdza certyfikat wydany przez Instytut ISEGA.
Dodatkowo Spółka pomyślnie przeszła zewnętrzny audyt przeprowadzony przez Det Norske Veritas,
który potwierdzzgodność istniejących w firmie systemów kontroli produktów pochodzenia leśnego
ze standardami FSC® oraz PEFC.
W 2024 roku NOVITA S.A. ponownie wzięła udział w ocenie przeprowadzanej przez międzynarodową
organizację EcoVadis, analizującą realizację działań w obszarze zrównoważonego rozwoju (ESG).
Spółka uzyskała bardzo dobry wynik, czego efektem było przyznanie brązowego medalu EcoVadis.
Wyróżnienie to oznacza, że Spółka znalazła się w gronie najlepszych 35% firm z branży wyrobów
włókienniczych na świecie, uczestniczących w tej ocenie.
4.8 Informacje o zawartych umowach znaczących dla działalności NOVITA S.A.
Nie wystąpiły.
4.9 Umowy zawarte pomiędzy akcjonariuszami
Spółce nie są znane umowy zawarte pomiędzy akcjonariuszami.
4.10 Umowy ubezpieczenia
NOVITA S.A. transferuje ryzyko poniesienia strat na skutek wystąpienia szkód poprzez zawieranie
umów ubezpieczenia. Zakres ochrony ubezpieczeniowej nie odbiega od ogólnie stosowanych
standardów i jest adekwatny do specyfiki działalności Spółki.
W roku sprawozdawczym Spółka kontynuowała umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności
cywilnej z tytułu prowadzonej działalności i posiadania mienia, umowę ubezpieczenia mienia
i od utraty zysku, a także ubezpieczenia samochodów służbowych oraz należności.
W 2024 roku NOVITA S.A. kontynuowała umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej
członków władz Spółki oraz umowę grupowego ubezpieczenia podróży zagranicznych.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
10
4.11 Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi na innych warunkach niż
rynkowe
Spółka nie zawierała umów na warunkach innych niż rynkowe.
4.12 Zaciągnięte i wypowiedziane umowy kredytów i pożyczek
W 2024 roku NOVITA S.A. odnowiła multilinię z mBank S.A. na okres kolejnych 2 lat tj. do 30
września 2026 roku.
W poniższej tabeli przedstawiono umowy kredytowe posiadane przez NOVITA S.A. na dzień 31 grudnia
2024 roku:
4.13 Udzielone pożyczki
Nie wystąpiły.
4.14 Udzielone i otrzymane poręczenia i gwarancje
W roku sprawozdawczym Spółka nie udzieliła oraz nie otrzymała poręczeń ani gwarancji.
Kredytodawca Rodzaj kredytu Waluta
Data zawarcia
umowy/aneksu
Termin
spłaty
Efektywna stopa
procentowa
Limit dostępny na
dzień 31.12.2024
tys. PLN
Stan zadłużenia
kredytowego na
dzień 31.12.2024
tys. PLN
Santander Bank
Polska S.A. (były BZ
WBK S.A.)
multilinia z przeznaczeniem
na kredyt w rachunku
bieżącym, kredyt
rewolwingowy lub
akredydywy
PLN, EUR,
USD
07.08.2023 08.08.2026
WIBOR 1M
EURIBOR 1M
SOFR 1M
+ marża
35 000 0
mBank S.A.
multilinia z przeznaczeniem
na kredyt w rachunku
bieżącym lub akredydywy
PLN, EUR,
USD
25.09.2024 30.09.2026
WIBOR ON
ESTR ON
SOFR ON
+ marża
5 700 0
40 700 0
Razem
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
11
5 Kierunki i perspektywy rozwoju
5.1 Program rozwoju NOVITA S.A. oraz inwestycje
Strategia rozwoju
W 2025 roku NOVITA S.A. zamierza utrzymać wysoki poziom sprzedaży produktów typu spunlace oraz
maksymalne obłożenie posiadanych linii produkcyjnych.
Mając na uwadze fakt, iż w ujęciu globalnym sprzedaż włóknin w segmencie spunlace charakteryzuje
się wzrostem, w kolejnych latach Spółka planuje dalej skupiać się na rozwoju tej technologii.
W zakresie produktów igłowanych mechanicznie NOVITA S.A. będzie koncentrować się na rozwoju
współpracy w szczególności z klientami na rynku krajowym.
W przypadku produktów konfekcjonowanych Spółka planuje dalszy rozwój we współpracy
z partnerami krajowymi oraz zagranicznymi. Optymalizacja działań produkcyjnych pozwoli w lepszym
stopniu reagować na potrzeby wymagających klientów Spółki.
Inwestycje i działania rozwojowe
W 2024 roku Novita S.A., kontynuując strategię przyjętą w poprzednich latach, skoncentrowała się na
działaniach inwestycyjnych i modernizacyjnych, mających na celu optymalizację wykorzystania
zasobów energetycznych. Przeprowadzony na zlecenie Spółki szczegółowy audyt energetyczny wskazał
kluczowe obszary, w których możliwe było zwiększenie efektywności zakładu.
Na podstawie zaleceń zawartych w audycie, w 2024 roku zrealizowano kompleksową modernizację
układów sterujących oraz mechanicznych w układarce poprzecznej na jednej z linii igłowania wodnego.
Zainstalowano również nowe inwertery napędów liniowych oraz pomp HP na igłowarce wodnej
i suszarce, co znacząco poprawiło niezawodność wspomnianych urządzeń.
W minionym roku przeprowadzono także termomodernizac kolejnych obiektów Spółki oraz
usprawniono system wentylacji i klimatyzacji w pomieszczeniach produkcyjnych. Zmodernizowano także
system zasilania energ elektrycz, instaluc nowoczesny suchy transformator o mocy 1000 kVA.
W ramach dalszej modernizacji Spółka zakupiła wnież dwa nowoczesne, niskoemisyjne wózki
jezdniowe oraz dwa samochody hybrydowe, które przyczyniają się do redukcji emisji spalin i obniżenia
śladu węglowego.
Ponadto dział utrzymania ruchu został wyposażony w nowe, bezpieczne urządzenia do obróbki
mechanicznej, co znacząco podniosło efektywność prewencyjnych działań konserwacyjnych.
W 2024 roku Spółka poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 4 268 tys. zł.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
12
Na rok 2025 zaplanowano kontynuację usprawniania procesów technologicznych poprzez realizację
kolejnych inwestycji oraz modernizacji, mających na celu nie tylko popra bezpieczeństwa,
ale również dalsze zmniejszenie energochłonności zakładu. Przewidziano także kontynuację
termomodernizacji budynków oraz wymianę floty pojazdów technicznych, co przyczyni się do jeszcze
większej efektywności energetycznej i zmniejszenia wpływu działalności Spółki na środowisko.
5.2 Źródła finansowania programu inwestycyjnego oraz ocena możliwości realizacji
zamierzeń inwestycyjnych
W 2024 roku Spółka utrzymała finansowanie zewnętrzne na tym samym poziomie porównując
z poprzednim rokiem. Spółka odnowiła umowę multilinii z mBank S.A. z limitem 5 700 tys.
obowiązującą do 30 września 2026 roku oraz kontynuowała umowę multilinii podpisaną z Santander
Bank Polska S.A. z limitem 35 000 tys. zł obowiązującą do 8 sierpnia 2026 roku.
Na koniec 2024 roku Spółka nie posiadała zadłużenia z tytułu kredytów. Spółka wykorzystywała jednak
wspomniane multilinie do otwierania akredytyw zabezpieczających część kontraktów dotyczących
zakupu surowca.
Spółka nie przewiduje trudności w realizacji planu inwestycji założonego na 2025 rok.
5.3 Ryzyka prowadzonej działalności oraz polityka zarządzania ryzykiem
W toku zwykłej działalności operacyjnej NOVITA S.A. narona jest na różnego typu ryzyka
operacyjne, rynkowe i finansowe. Ryzyka te ma lub mogą mieć znaczący i niekorzystny wpływ na
dzialność Spółki oraz jej sytuację finansową lub wyniki dzialności. Procedury stosowane
w Słce ma na celu identyfikację i ocenę ryzyk, monitorowanie ich oraz próbę oceny stopnia
narenia Spółki na te ryzyka.
Celami procesu zarządzania ryzykiem są:
utrzymanie Spółki w dobrej kondycji finansowej,
ograniczenie zmienności wyniku finansowego brutto,
zmaksymalizowanie prawdopodobieństwa realizacji założeń budżetowych, a tym samym
osiągnięcie wyników finansowych co najmniej na zakładanym poziomie.
Najistotniejszymi zidentyfikowanymi ryzykami, na które jest narażona Spółka są:
Ryzyko stopy procentowej
Spółka jest narażona na ryzyko stopy procentowej w przypadku wykorzystania kredytu bankowego
o zmiennej stopie procentowej. Z uwagi na zmieniacą się sytuację w gospodarce, Spółka z uwa
monitoruje zdarzenia, które ma bezpośredni wpływ na poziom oprocentowania kredyw.
Ewentualny wzrost rynkowych stóp procentowych dzie wzał się ze zwiększonymi kosztami
z tytu obsługi kredytów.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
13
Ryzyko walutowe
Ryzyko walutowe jest zwzane bezpośrednio ze zmianami kursu walutowego, które powodu
niepewnć co do przysego poziomu przeywów pienżnych denominowanych w walutach
obcych. Ekspozycja na ryzyko walutowe Spółki wynika z faktu, istotna cść jej przeywów
pieniężnych jest wyrażona lub denominowana w walutach obcych.
Strategia zardzania ryzykiem walutowym zaada wykorzystanie w jak najwkszym stopniu
zabezpieczenia naturalnego tzw. naturalnego hedgingu walutowego. W celu minimalizacji ryzyka
Spółka dzie żyła do zachowania naturalnej równowagi pomiędzy należnościami,
a zobowzaniami wyronymi w walutach obcych tak, aby zminimalizow ekspozyc na ryzyko
walutowe.
Ryzyko kredytowe
Ryzyko kredytowe Spółki jest ściśle związane z prowadzeniem podstawowej dzialności.
Wynika ono z zawartych uw i zwzane jest z potencjalnym wystąpieniem zdarz, kre mo
przybrać postać niewypłacalności kontrahenta, częściowej saty należności lub istotnego
oźnienia w sacie należności. Udzielanie klientom tzw. kredytu kupieckiego jest aktualnie
nieodłącznym elementem prowadzenia dzialności gospodarczej, jednae Słka podejmuje
szereg dziań mających na celu zminimalizowanie ryzyk zwzanych z podjęciem wsłpracy
z potencjalnie nierzetelnym klientem. Wszyscy klienci, krzy chcą korzyst z kredyw
kupieckich, poddawani są procedurze wspnej weryfikacji. Ponadto, dzięki ubezpieczaniu blisko
95% należności narażenie Słki na ryzyko kredytowe jest nieznaczne.
Ryzyko związane z płynnością
Spółka jest narażona na ryzykoynności w przypadku niedopasowania struktury terminowej
przepływ pieniężnych na realizowanych kontraktach. Słka dąży do zapewnienia tzw.
dodatnich przepływ pienżnych, co przy zeniu terminowego regulowania należności
eliminuje ryzyko zachwiania ynności. Nominalna wartość linii kredytowych, do których ma
dosp Spółka, skutecznie zapobiega ewentualnym negatywnym zdarzeniom zwzanym
z oźnieniami w terminowym regulowaniu zobowiązań.
Ryzyko zmian cen surowców i mediów
Istotny wpływ na poziom kosztów produkcji w Spółce mają wnież ceny surowców oraz mediów.
W celu ograniczenia wzrostu cen Spółka nieustannie monitoruje warunki udzielane przez różnych
dostawców i dokonuje zakupów z różnych źródeł. Ponadto wzrost cen surowców oraz mediów jest
sygnałem do podejmowania konkretnych działań, a w razie konieczności również do podwyższenia cen
sprzedaży.
5.4 Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla
postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej
W roku sprawozdawczym NOVITA S.A. nie była stroną istotnych postępowań toczących się przed
sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej
w zakresie postępowań dotyczących zobowiązań albo wierzytelności emitenta lub jednostki od niego
zależnej.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
14
6 Sytuacja finansowa
6.1 Wyniki finansowe
Przychody
W 2024 roku przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wzrosły o 8,2% w porównaniu
do poprzedniego roku i ukształtowały się na poziomie 200 105 tys. zł. Wyższe przychody ze sprzedaży
były następstwem wzrostu popytu na włókniny typu spunlace.
Szczegółowy opis struktury przychodów oraz czynników, które miały wpływ na ich ukształtowanie
został zawarty we wcześniejszych rozdziałach: Informacja o produktach i usługach, Przychody
ze sprzedaży wg asortymentów, Rynki zbytu i struktura geograficzna eksportu.
Koszty działalności podstawowej
W 2024 roku Spóła nabyła prawa do otrzymania pomocy publicznej w wysokości 1 081 tys. zł w ramach
ustawy z dnia 27 października 2022 r. „o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie
wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku”. Wspomniana
pomoc obniżyła koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów, które ostatecznie w badanym
roku ukształtowały się na poziomie 146 044 tys. zł, co oznacza wzrost o 3,0% porównując z rokiem
2023.
W roku sprawozdawczym koszty sprzedaży wzrosły o 9,1%, tj. o 604 tys. zł, do poziomu 7 217 tys. ,
porównując z rokiem 2023.
W analogicznym okresie koszty ogólnego zarządu wzrosły o 12,7%, tj. o 2 059 tys. zł, do poziomu
18 233 tys. zł.
tys. 2024 2023
Różnica
2024-2023
Zmiana
2024/2023
Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 200 105 184 895 15 210 108,2%
Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów 146 044 141 751 4 293 103,0%
Zysk brutto ze sprzedaży 54 061 43 144 10 917 125,3%
Koszty sprzedaży 7 217 6 613 604 109,1%
Koszty ogólnego zarządu 18 233 16 174 2 059 112,7%
Pozostałe przychody 686 6 391 -5 705 10,7%
Pozostałe koszty 122 46 76 265,2%
Zysk z dzialności operacyjnej 29 175 26 702 2 473 109,3%
Przychody finansowe 346 1 595 -1 249 21,7%
Koszty finansowe 987 284 703 347,5%
Zysk brutto 28 534 28 013 521 101,9%
Podatek dochodowy 4 960 4 727 233 104,9%
Zysk netto z działalności kontynuowanej 23 574 23 286 288 101,2%
SPRAWOZDANIE Z CAŁKOWITYCH DOCHODÓW
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
15
Wynik na działalności operacyjnej
W 2024 roku Spółka osiągnęła zysk na działalności operacyjnej w wysokości 29 175 tys. , co oznacza
wzrost o 9,3%, tj. o 2 473 tys. , porównując z wynikiem za rok 2023. Analizując okres porównawczy
należy pamiętać, że w 2023 roku Spóła nabyła prawa do otrzymania pomocy publicznej w ramach
programu rządowego pod nazwą „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi
wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 roku”. Wspomniana pomoc po
uwzględnieniu kosztu jej uzyskania wyniosła łącznie 6 194 tys. i została ujęta w pozostałych
przychodach operacyjnych.
Wartość EBITDA za 2024 rok wyniosła 34 051 tys. zł, co oznacza wzrost o 8,5%, porównując z danymi
za rok 2023.
Przychody i koszty finansowe
W 2024 roku Spółka odnotowała stratę na działalności finansowej w wysokości 641 tys. . Ujemny
wynik został wygenerowany głównie przez nadwyżkę ujemnych różnic kursowych nad dodatnimi.
Uzyskane wyniki finansowe
W badanym roku Spółka osiągnęła zysk brutto na poziomie 28 534 tys. zł, co oznacza wzrost o 1,9%
w porównaniu do 2023 roku.
Zysk netto za 2024 rok ukształtował się na poziomie 23 574 tys. zł, co oznacza wzrost o 1,2% w stosunku
do wcześniejszego roku.
6.2 Bilans Spółki oraz sytuacja pieniężna
Na dzień 31 grudnia 2024 roku suma bilansowa wyniosła 165 923 tys. i była wyższa o 1 625 tys.
od sumy bilansowej z dnia 31 grudnia 2023 roku.
Wartć aktyw trwałych na dzień 31 grudnia 2024 wynioa 113 070 tys. , czyli była niższa o 232 tys. zł,
porównując ze stanem na dzień 31 grudnia 2023 roku.
Na koniec badanego okresu aktywa obrotowe ukształtowały s na poziomie 52 853 tys. , w porównaniu
ze stanem na koniec 2023 roku ich wartość wzrosła o 3,6%, tj. o 1 857 tys. zł.
Na dzień 31 grudnia 2024 roku kapitały własne Spółki wyniosły 123 084 tys.. W stosunku do stanu
na 31 grudnia 2023 roku ich wartość zmalała o 7 435 tys. . W następstwie decyzji o wypłacie
dywidendy, wartość kapitałów rezerwowych i zapasowych obniżyła się o 7 714 tys. do poziomu
57 731 tys. zł na koniec 2024 roku.
Porównując analogiczne okresy, wartość zobowiązań ugoterminowych wzrosła o 845 tys.
do poziomu 16 234 tys. zł na koniec 2024 roku. W tym samym czasie zobowiązania krótkoterminowe
wzrosły o 8 215 tys. do poziomu 26 605 tys. głównie w wyniku wzrostu poziomu zobowiązań z
tytułu dostaw, robót i usług.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
16
6.3 Wybrane wskaźniki ekonomiczno finansowe
W 2024 roku wskaźniki rentowności odnotowały wzrost lub zbliżone wartości porównując z rokiem
2023. W minionym roku wartość wskaźnika rentowności netto sprzedaży ukształtowała się na poziomie
11,8%.
Porównując koniec 2023 i 2024 roku, wartość wskaźnika płynności bieżącej obniżyła się z poziomu
2,7 do 2,0 natomiast wartość wskaźnika płynności szybkiej obniżyła się z 1,4 do 0,7.
Porównując lata 2023 i 2024 wartość wskaźnika obrotu należności obniżyła się z 42 do 28 dni. W tym
samym czasie wartość wskaźnika obrotu zapasów utrzymała się na zbliżonym poziomie wynoszącym
Wyszczególnienie 2024 2023 Schemat wskaźnika
Rentowność brutto sprzedaży 14,3% 11,0%
Zysk (strata) ze sprzedaży / Przychody ze sprzedaży
produkw oraz towaw i materiałów
Rentowność netto sprzedaży 11,8% 12,6%
Wynik finansowy netto / Przychody ze sprzedaży
produkw oraz towaw i materiałów
Rentowność majątku (ROA) 14,3% 13,3%
Wynik finansowy netto / ((Suma bilansowa na
początek okresu + suma bilansowa na koniec
okresu) / 2)
Rentowność kapitału własnego (ROE) 18,6% 16,8%
Wynik finansowy netto / ((Kapitał własny na początek
okresu + kapitał własny na koniec okresu) / 2)
Wskaźnik płynności bieżącej (current ratio) 2,0 2,7
(Aktywa obrotowe ogółem - należności z tytułu
dostaw powyżej 12 miesięcy - ktkoterminowe
rozliczenia międzyokresowe) / (Zobowiązania
ktkoterminowe - zobowiązania ktkoterminowe z
tytułu dostaw powyżej 12 miesięcy)
Wskaźnik płynności szybkiej (quick ratio) 0,7 1,4
(Aktywa obrotowe ogółem - zapasy - należności z
tytułu dostaw powyżej 12 miesięcy - ktkoterminowe
rozliczenia międzyokresowe) / (Zobowiązania
ktkoterminowe - zobowiązania ktkoterminowe z
tytułu dostaw powyżej 12 miesięcy)
Kapitał Obrotowy Netto (KON) [tys. zł] 26 248 32 606
Kapitał własny + zobowiązania długoterminowe +
zobowiązania ktkoterminowe z tytułu dostaw
powyżej 12 m-cy - Aktywa trwałe
Kapitał Obrotowy Netto w dniach obrotu [dni] 54 79
redni poziom kapitału obrotowego netto x liczba
dni okresu) / Przychody ze sprzedaży produkw,
towarów i materiałów
Wskaźnik obrotu należności [dni] 28 42
redni stan należności z tytułu dostaw x liczba dni
okresu) / Przychody ze sprzedaży produkw oraz
towarów i materiałów
Wskaźnik obrotu zapasów [dni] 63 62
redni stan zapasów x liczba dni okresu) / (Koszty
sprzedanych produkw, towaw i materiałów +
koszty sprzedaży + koszty olnego zarządu)
Wskaźnik obrotu zobowiązań [dni] 34 35
redni stan zobowiązań z tytułu dostaw x liczba dni
okresu) / (Koszty sprzedanych produkw, towaw i
materiałów + koszty sprzedaży + koszty olnego
zarządu)
Wskaźnik olnego zadłużenia 25,8% 20,6%
(Suma bilansowa - kapitał własny) / Suma
bilansowa
Wskaźnik pokrycia zobowiązań bieżących 151,4% 146,5%
EBITDA / Średni stan zobowiązań ktkoterminowych
Zysk na jedną akcję (EPS) [zł] 9,43 9,31
Wynik finansowy netto / Liczba akcji na koniec
okresu sprawozdawczego
EBITDA [tys. zł] 34 051 31 376
Wybrane wskaźniki ekonomiczno-finansowe
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
17
62 dni. Wartości wskaźnika obrotu zobowiązań również utrzymała się na zbliżonym poziomie
wynoszącym 34 dni.
Wskaźnik ogólnego zadłużenie Spółki wzrósł z poziomu 20,6% na koniec 2023 roku do 25,8% na koniec 2024
roku.
Zysk na jedną akcję wzrósł z poziomu 9,31 zł w 2023 roku do 9,43 zł w 2024 roku.
6.4 Prognozy wyników finansowych
Spółka nie publikowała prognoz na rok 2024.
6.5 Ważniejsze zdarzenia mające lub mogące mieć w przyszłości znaczący wpływ
na działalność Spółki oraz wyniki finansowe
Ważniejsze zdarzenia mające lub mogące mieć w przyszłości znaczący wpływ na działalność Spółki
oraz wyniki finansowe zostały opisane we wcześniejszych rozdziałach: Ważniejsze wydarzenia w roku
2024, Ważniejsze wydarzenia mające miejsce po dniu bilansowym, Program rozwoju NOVITA S.A. oraz
Inwestycje.
6.6 Zasoby oraz instrumenty finansowe
6.6.1 Zarządzanie zasobami finansowymi
W 2024 roku NOVITA S.A. mogła zaciągać zobowiązania do kwoty 35 000 tys. w ramach umowy
multilinii podpisanej z Santander Bank Polska S.A. obowiązującej do 8 sierpnia 2026 roku oraz
w ramach umowy multilinii podpisanej z mBank S.A. z limitem 5 700 tys. obowiązującej do 30
września 2026 roku. Wspomniane umowy multilinii oraz własne środki Spółki umożliwiły obsługę
wszystkich wydatków związanych z działalnością Spółki. Na dzień 31 grudnia 2024 roku Spółka nie
posiadała zobowiązań kredytowych w ramach wspomnianych umów.
Przyznane w ramach multilinii limity finansowania Spółka wykorzystywała również w celu otwierania
akredytyw zabezpieczających kontrakty dotyczące zakupu surowców.
Zarządzanie zasobami finansowymi Spółki powiązane jest również ze szczegółową analizą spływu
należności, stałym monitoringiem rachunków bankowych, jak wnież bieżącym gromadzeniu środków
pieniężnych na rachunkach bankowych.
6.6.2 Wykorzystywane instrumenty finansowe
Do głównych instrumentów finansowych, z których korzysta Spółka, należą kredyty bankowe
w rachunku bieżącym oraz środki pieniężne. Głównym celem tych instrumentów finansowych jest
pozyskanie środków finansowych na działalność. Spółka posiada również inne instrumenty finansowe
takie jak należności i zobowiązania z tytułu dostaw i usług, które powstają bezpośrednio w toku
prowadzonej przez nią działalności.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
18
6.6.3 Zarządzanie ryzykiem finansowym
Spółka stosuje procedury mające na celu ocenę ryzyka, jego monitorowanie oraz wyprzedzającą pró
oceny stopnia narażenia Spółki na te ryzyka. Stosowane procedury oparte na najwyższych
standardach zarządczych i zgodne z najlepszymi praktykami rynkowymi obowiązującymi w tej
dziedzinie. Adekwatna polityka i procedury obowiązujące w Spółce wspierają proces zarządzania
ryzykiem finansowym, na które jest narażona.
Szerszy opis polityki zarzadzania ryzykiem finansowym został zamieszczony wcześniej w rozdziale:
Ryzyka prowadzonej działalności oraz polityka zarządzania ryzykiem.
6.7 Kluczowe zasoby niematerialne
Kluczowe zasoby niematerialne Spółki stanowią przede wszystkim:
a) kapitał ludzki i know-how wiedza, kompetencje i doświadczenie pracowników Spółki, którzy
potrafią efektywnie zarządzać procesami dotyczącymi zamówień, produkcji i sprzedaży,
co przekłada się na optymalizację kosztów, konkurencyjność i prawidłowe funkcjonowanie Spółki,
b) kapitał relacyjny – długotrwałe relacje z klientami oraz partnerami biznesowymi, przekładające się
na stabilne przepływy pieniężne,
c) marka i reputacja zapewniają Spółce rozpoznawalność i zaufanie klientów, co przekłada się
również na sprawniejsze nawiązywania nowych relacji biznesowych,
d) wiedza rynkowa posiadana wiedza ekspercka na temat rynku pozwala na odpowiednie
dostosowywanie parku maszynowego i asortymentu do bieżących potrzeb klientów oraz
na efektywne reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
19
7 Informacje o akcjach i akcjonariacie
7.1 Struktura kapitału zakładowego
Na dzień 31 grudnia 2024 roku kapitał akcyjny NOVITA S.A. miał wartość 5 000 tys. i obejmował
2 500 tys. sztuk akcji zwykłych na okaziciela o wartości nominalnej 2 zł/szt. Ogólna liczba głosów
na walnym zgromadzeniu wynikających ze wszystkich wyemitowanych akcji Emitenta odpowiada
liczbie akcji i wynosiła 2 500 tys. głosów. Akcje imienne oraz uprzywilejowane nie występowały.
7.2 Struktura akcjonariatu
Skład akcjonariatu NOVITA S.A. na dzień 31 grudnia 2024 roku, według informacji posiadanych przez
Spółkę, ze wskazaniem akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty
zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Emitenta:
Do dnia sporządzenia sprawozdania z działalności za 2024 rok przedstawiona struktura akcjonariatu
pozostała bez zmian.
W okresie od dnia 8 listopada 2024 roku, to jest od dnia przekazania poprzedniego raportu okresowego
(raport za III kwartał 2024 roku) do dnia sporządzenia niniejszego raportu skład akcjonariatu
NOVITA S.A. nie uległ zmianie.
Akcjonariusz Ilość akcji
Udział w kapitale
zakładowym
Ilość głosów
Udział w ogólnej
liczbie głow na
WZA
Vaporjet Ltd. (poprzez podmiot zależny
Tebesa Sp. z o.o.)
1 602 719 64,11% 1 602 719 64,11%
Finveco Sp. z o.o. (bezpośrednio oraz
pośrednio poprzez podmiot zależny
Finveco Investements Sp. z o.o. S.K.A.)
691 000 27,64% 691 000 27,64%
Pozostali 206 281 8,25% 206 281 8,25%
Razem 2 500 000 100,00% 2 500 000 100,00%
Akcjonariat NOVITA S.A. na dzień 31.12.2024
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
20
7.3 Akcje własne
Na dzień 31 grudnia 2024 roku Spółka nie posiadała akcji własnych.
7.4 Informacja o systemie kontroli programów akcji pracowniczych
Nie dotyczy.
7.5 Opis wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji
W roku sprawozdawczym Spółka nie emitowała papierów wartościowych.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
21
8 Władze NOVITA S.A.
8.1 Skład osobowy, zasady powoływania oraz opis zakresu uprawnień władz NOVITA S.A.
8.1.1 Rada Nadzorcza
W okresie od 1 stycznia 2024 roku do dnia 21 lutego 2024 roku Rada Nadzorcza NOVITA S.A. działała
w niżej podanym składzie osobowym:
Oświadczeniem z dnia 21 lutego 2024 roku pan Uriel Mansoor złożył rezygnację z funkcji Członka Rady
Nadzorczej. W dniu 6 marca 2024 roku uchwałą Rady Nadzorczej, a następnie w dniu 26 czerwca 2024
roku uchwałą Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy skład Rady Nadzorczej został
uzupełniony poprzez powołanie nowego członka Pana Adi Mansoor.
Na dzień 31 grudnia 2024 roku w skład Rady Nadzorczej Spółki wchodzili:
Do dnia sporządzenia niniejszego sprawozdania skład Rady Nadzorczej nie uległ zmianie.
8.1.2 Zarząd
W okresie od 1 stycznia 2024 roku do dnia 10 grudnia 2024 roku Zarząd Spółki działał w niżej podanym
składzie osobowym:
W dniu 10 grudnia 2024 roku uchwałą Rady Nadzorczej do składu Zarządu Spółki powołano nowego
członka Pana Shahar Arusi.
Eyal Maor Przewodniczący Rady Nadzorczej
Uriel Mansoor Z-ca Przewodniccego Rady Nadzorczej
Ilanit Ella Członek Rady Nadzorczej
Ohad Tzkhori Członek Rady Nadzorczej
Janusz Piczak Członek Rady Nadzorczej
Skład personalny Rady Nadzorczej w okresie od 01.01.2024 do 21.02.2024
Eyal Maor Przewodniczący Rady Nadzorczej
Adi Mansoor Z-ca Przewodniccego Rady Nadzorczej
Ilanit Ella Członek Rady Nadzorczej
Ohad Tzkhori Członek Rady Nadzorczej
Janusz Piczak Członek Rady Nadzorczej
Skład personalny Rady Nadzorczej na dzień 31.12.2024
Radosław Muzi Prezes Zardu
Jakub Rękosiewicz Członek Zardu
Shlomo Finkelstein Członek Zardu
Rami Gabay Członek Zardu
Skład personalny Zardu w okresie od 01.01.2024 do 10.12.2024
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
22
Na dzień 31 grudnia 2024 roku w skład Zarządu Spółki wchodzili:
Do dnia sporządzenia niniejszego sprawozdania skład Zarządu nie uległ zmianie.
Zasady powoływania oraz opis zakresu uprawnień władz NOVITA S.A. zawarte w Oświadczeniu
o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego w NOVITA S.A. w 2024 roku.
8.2 Zasady wynagradzania oraz wysokość wynagrodzeń władz Spółki
Opis zasad wynagradzania władz Spółki zawarty jest w dalszej części opracowania w Oświadczeniu
o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego w NOVITA S.A. w 2024 roku.
Wartość wynagrodzeń, nagród lub korzyści Członków Zarządu Emitenta w 2024roku:
Wartość wynagrodzeń, nagród lub korzyści Członków Rady Nadzorczej w 2024 roku:
Radosław Muzi Prezes Zarządu
Jakubkosiewicz Członek Zarządu
Shlomo Finkelstein Członek Zardu
Rami Gabay Członek Zardu
Shahar Arusi Członek Zarządu
Skład personalny Zarządu na dzień 31.12.2024
Wartość
wynagrodzenia
Pełniona funkcja Okres pełnienia funkcji
Wartość
wynagrodzenia
Pełniona funkcja Okres pełnienia funkcji
Radosław Muzioł 1 079 Prezes Zarządu 01.01.2024 - 31.12.2024 949 Prezes Zarządu 01.01.2023 - 31.12.2023
Jakub Rękosiewicz 365 Członek Zarządu 01.01.2024 - 31.12.2024 331 Członek Zarządu 01.01.2023 - 31.12.2023
Shlomo Finkelstein 0 Członek Zarządu 01.01.2024 - 31.12.2024 0 Członek Zarządu 01.01.2023 - 31.12.2023
Rami Gabay 0 Członek Zarządu 01.01.2024 - 31.12.2024 0 Członek Zarządu 01.01.2023 - 31.12.2023
Shahar Arusi 0 Członek Zarządu 10.12.2024 - 31.12.2024
Rezerwa na premię
dla Zarządu
514 590
Razem 1 958 1 870
Wynagrodzenia Członw Zarządu NOVITA S.A.
tys. zł
2024
2023
Wartość
wynagrodzenia
Pełniona funkcja Okres pełnienia funkcji
Wartość
wynagrodzenia
Pełniona funkcja Okres pełnienia funkcji
Eyal Maor 0
Przewodniczący Rady
Nadzorczej
01.01.2024 - 31.12.2024 0
Przewodniczący Rady
Nadzorczej
01.01.2023 - 31.12.2023
Uriel Mansoor 0
Zaspca Przewodniczącego
Rady Nadzorczej
01.01.2024 - 21.02.2024 0
Zaspca Przewodniczącego
Rady Nadzorczej
01.01.2023 - 31.12.2023
Janusz Piczak 24 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2024 - 31.12.2024 24 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2023 - 31.12.2023
Ohad Tzkhori 0 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2024 - 31.12.2024 0 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2023 - 31.12.2023
Ilanit Ella 0
Członek Rady Nadzorczej 01.01.2024 - 31.12.2024 0 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2023 - 31.12.2023
Adi Mansoor 0
Członek Rady Nadzorczej 06.03.2024 - 31.12.2024
Razem 24 24
tys. zł
2024
2023
Wynagrodzenia Członków Rady Nadzorczej NOVITA S.A.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
23
8.3 Umowy zawarte między emitentem a osobami zarządzającymi przewidujące
rekompensatę
W roku sprawozdawczym Spółka nie była związana umowami przewidującymi obowiązek wypłaty
rekompensaty osobom zarządzającym w przypadku ich rezygnacji lub zwolnienia z zajmowanego
stanowiska bez ważnej przyczyny lub w przypadkach, gdy odwołanie osób zarządzających lub ich
zwolnienie następowałoby z powodu połączenia Emitenta przez przejęcie.
8.4 Informacje o zobowiązaniach dla byłych osób zarządzających, nadzorujących albo
byłych członków organów administrujących
W roku sprawozdawczym Spółka nie posiadała zobowiązań wynikających z emerytur i świadczeń
o podobnym charakterze dla byłych osób zarządzających, nadzorujących albo byłych członków
organów administrujących.
8.5 Wykaz akcji NOVITA S.A. będących w posiadaniu osób zarządzających i nadzorujących
Na dzień sporządzenia sprawozdania akcje Spółki nie były w bezpośrednim posiadaniu osób
zarządzających lub nadzorujących Spółkę.
8.6 Informacje o znanych emitentowi umowach, w wyniku których mogą w przyszłości
nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych
akcjonariuszy i obligatariuszy
Zarząd NOVITA S.A. nie posiada informacji o umowach, w wyniku których mogą w przyszłości nastąpić
zmiany w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy i obligatariuszy.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
24
9 Pozostałe informacje
9.1 Badanie sprawozdania
Informacje dotyczące firmy audytorskiej oraz wynagrodzenie za badanie sprawozdań i pozostałe usługi
zostały przedstawione w Sprawozdaniu finansowym NOVITA S.A. za rok zakończony 31 grudnia 2024
roku w rozdziale nr 33.
9.2 Informacja o zatrudnieniu
Na dzień 31 grudnia 2024 roku zatrudnienie wynosiło 178 osób.
Przeciętne zatrudnienie w 2024 roku wyniosło 181 osób, co oznacza spadek zatrudnienia o 2 osoby
w porównaniu do 2023 roku.
9.3 Działania na rzecz ochrony środowiska
W 2024 roku Spółka Novita S.A., kontynuując przyjęty we wcześniejszych latach cel, skupiła się przede
wszystkim na ochronie środowiska poprzez zmniejszanie energochłonności zakładu oraz efektywne
wykorzystanie zasobów energetycznych.
W ramach tych działań przeprowadzono termomodernizację kolejnych obiektów Spółki, a w budynku
1C dokonano modernizacji oświetlenia, zastępując je energooszczędną technologią LED. Poprawiono
również warunki pracy załogi poprzez modernizację układu chłodzenia hal produkcyjnych.
Działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa pożarowego obejmowały wymianę kolejnego
transformatora olejowego na nowoczesny transformator suchy o wyższej sprawności i mocy 1000 kVA.
W parku maszynowym przeprowadzono inwestycje modernizujące układy sterowania urządzeń
i podnoszące poziom bezpieczeństwa pracy na liniach produkcyjnych. Halę produkcyjną wyposażono
w nowoczesną prasę do belowania odpadów opakowaniowych, a warsztat mechaniczny został
wyposażony w bardziej efektywne obrabiarki.
Spółka kontynuowała proces wymiany floty urządzeń transportu bliskiego na nowoczesny
i niskoemisyjny, a część pojazdów służbowych zastąpiono samochodami z napędem hybrydowym,
osoby udział osoby udział
osoby
(2-4)
wskaźnik
zmiany
(2/4)
1 2 3 2 3 6 7
Pracownicy produkcyjni 86 48% 92 50% -6 94%
Pracownicy
nieprodukcyjni grupy
przemysłowej
44 24% 43 24% 1 102%
Pracownicy umysłowi 51 28% 48 26% 3 106%
Razem 181 100% 183 100% -2 99%
Przeciętne zatrudnienie w osobach
Wyszczególnienie
2024
2023
zmiany '24 do '23
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
25
spełniającym najnowsze normy emisyjne. Po raz kolejny Novita S.A. przystąpiła do programu oceny
praktyki społecznej odpowiedzialności biznesu według standardu Ecovadis, uzyskując wysoką ocenę
i brązowy medal.
W planach na 2025 rok przewidziana jest kontynuacja termomodernizacji pozostałych budynków oraz
dalsza modernizacja oświetlenia. Spółka planuje także zmniejszenie strat ciepła w centralnym układzie
wody użytkowej, termomodernizację stacji OS-2 oraz modernizację ogrzewania hal produkcyjnych
w budynku 1A. Wymienione działania pozwolą na dalsze podnoszenie efektywności energetycznej,
poprawę warunków pracy oraz zmniejszenie śladu węglowego Spółki.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
26
10 Oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego w NOVITA S.A. w roku
obrotowym 2024
Zgodnie z § 70 ust. 6 pkt 5) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie
informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz
warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim (Dz.U.2018.757 z dnia 20 kwietnia 2018 r. ze zm.), Zarząd
NOVITA Spółki Akcyjnej z siedzibą w Zielonej Górze, przy ul. Dekoracyjnej 3, 65-722 Zielona Góra,
wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd
Rejonowy w Zielonej Górze, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem
KRS 0000013306, posiadającej numer NIP 9290094094, numer REGON 970307115 (dalej jako:
Spółka”) oświadcza, co następuje:
1. Spółka w roku obrotowym 2024 stosowała zasady ładu korporacyjnego wynikające z „Dobrych
Praktyk Spółek Notowanych na GPW w 2021”, przyjętych przez Radę Giełdy Papierów
Wartościowych Spółkę Akcyjną z siedzibą w Warszawie w dniu 29 marca 2021 roku Uchwałą nr
13/1834/2021.
2. Spółka informuje, nie stosuje innego zbioru zasad ładu korporacyjnego niż wskazany powyżej, na
którego stosowanie mogła się zdecydować dobrowolnie. Spółka nie stosowała praktyk
w zakresie ładu korporacyjnego, wykraczających poza wymogi przewidziane prawem krajowym.
3. Spółka w 2024 roku odstąpiła od postanowień zbioru zasad ładu korporacyjnego, o którym mowa
punkcie 1., w ten sposób, że nie stosowała następujących zasad szczegółowych:
1.3.1.: zagadnienia środowiskowe, zawierające mierniki i ryzyka związane ze zmianami klimatu
i zagadnienia zrównoważonego rozwoju;
Uzasadnienie braku zastosowania:
Spółka nie posiada sformalizowanej strategii biznesowej. Spółka mając na uwadze wzrost
znaczenia tematyki ESG i raportowania niefinansowego, a także zauważalny wzrost świadomości
oraz oczekiwań inwestorów w tym obszarze, podejmuje kroki przygotowujące Spółkę do
wdrożenia i stosowania niniejszej zasady.
1.3.2.: sprawy społeczne i pracownicze, dotyczące m.in. podejmowanych
i planowanych działań mających na celu zapewnienie równouprawnienia płci, należytych
warunków pracy, poszanowania praw pracowników, dialogu ze społecznościami lokalnymi, relacji
z klientami.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Wyjaśnienie braku stosowania - jak w pkt. 1.3.1.
1.4.: W celu zapewnienia należytej komunikacji z interesariuszami, w zakresie przyjętej strategii
biznesowej spółka zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje na temat założeń
posiadanej strategii, mierzalnych celów, w tym zwłaszcza celów długoterminowych, planowanych
działań oraz postępów w jej realizacji, określonych za pomocą mierników, finansowych
i niefinansowych. Informacje na temat strategii w obszarze ESG powinny m.in.:
Uzasadnienie braku zastosowania:
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
27
Spółka nie posiada sformalizowanej strategii biznesowej. Spółka mając na uwadze wzrost
znaczenia tematyki ESG i raportowania niefinansowego, a także zauważalny wzrost świadomości
oraz oczekiwań inwestorów w tym obszarze, podejmuje kroki przygotowujące Spółkę do
wdrożenia i stosowania niniejszej zasady.
1.4.1.: objaśniać, w jaki sposób w procesach decyzyjnych w spółce i podmiotach z jej grupy
uwzględniane są kwestie związane ze zmianą klimatu, wskazując na wynikające z tego ryzyka;
Uzasadnienie braku zastosowania:
Wyjaśnienie braku stosowania - jak w pkt. 1.4.
1.4.2.: przedstawiać wartość wskaźnika równości wynagrodzeń wypłacanych jej pracownikom,
obliczanego jako procentowa różnica pomiędzy średnim miesięcznym wynagrodzeniem
(z uwzględnieniem premii, nagród i innych dodatków) kobiet i mężczyzn za ostatni rok, oraz
przedstawiać informacje o działaniach podjętych w celu likwidacji ewentualnych nierówności
w tym zakresie, wraz z prezentacją ryzyk z tym związanych oraz horyzontem czasowym, w którym
planowane jest doprowadzenie do równości.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Wyjaśnienie braku stosowania - jak w pkt. 1.4.
1.5.: Co najmniej raz w roku spółka ujawnia wydatki ponoszone przez nią i jej grupę na wspieranie
kultury, sportu, instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków
zawodowych itp. Jeżeli w roku objętym sprawozdaniem spółka lub jej grupa ponosiły wydatki na
tego rodzaju cele, informacja zawiera zestawienie tych wydatków.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Spółka nie ujawnia wysokości wydatków ponoszonych przez nią na wspieranie kultury, sportu,
instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków zawodowych itp., z uwagi
na fakt, iż wydatki te nie stanowią istotnych kosztów Spółki, które mogłyby wpłynąć na jej bieżącą
działalność.
1.6.: W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał,
a w przypadku pozostałych nie rzadziej niż raz w roku, spółka organizuje spotkanie dla inwestorów,
zapraszając na nie w szczególności akcjonariuszy, analityków, ekspertów branżowych
i przedstawicieli mediów. Podczas spotkania zarząd spółki prezentuje
i komentuje przyjętą strategię i jej realizację, wyniki finansowe spółki i jej grupy, a także
najważniejsze wydarzenia mające wpływ na działalność spółki i jej grupy, osiągane wyniki
i perspektywy na przyszłość. Podczas organizowanych spotkań zarząd spółki publicznie udziela
odpowiedzi i wyjaśnień na zadawane pytania.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Spółka nie posiada sformalizowanej strategii biznesowej. Wyniki finansowe Spółki, jak również
pozostałe istotne informacje dotyczące działalności Spółki publikowane w formie raportów
bieżących i okresowych na stronie internetowej Spółki, zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa.
2.1.: Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej,
przyjętą odpowiednio przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności
określa cele i kryteria różnorodności m.in. w takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia,
specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie zawodowe, a także wskazuje termin i sposób
monitorowania realizacji tych celów. W zakresie zróżnicowania pod względem płci warunkiem
zapewnienia różnorodności organów spółki jest udział mniejszości w danym organie na poziomie
nie niższym niż 30%.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
28
Uzasadnienie braku zastosowania:
Zasada jest stosowana częściowo. Spółka posiada Politykę różnorodności jednak w chwili obecnej
Spółka nie zapewnia różnorodności organów Spółki pod względem płci (udziału mniejszości
w danym organie na poziomie nie niższym niż 30%).
2.6.: Pełnienie funkcji w zarządzie spółki stanowi główny obszar aktywności zawodowej członka
zarządu. Członek zarządu nie powinien podejmować dodatkowej aktywności zawodowej, jeżeli
czas poświęcony na taką aktywność uniemożliwia mu rzetelne wykonywanie obowiązków
w spółce.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Funkcja Zarządu stanowi główny obszar działalności dwóch kluczowych Członków Zarządu Spółki.
3.5.: Osoby odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem i compliance podlegają bezpośrednio
prezesowi lub innemu członkowi zarządu.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Nie wszystkie osoby odpowiedzialne za wskazane obszary podległe bezpośrednio Prezesowi
Zarządu lub innemu Członkowi Zarządu, jednak mają zapewnioną możliwość bezpośredniego
raportowania zarówno do poszczególnych Członków Zarządu, jak i do Rady Nadzorczej lub
Komitetu Audytu.
3.6.: Kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi zarządu,
a funkcjonalnie przewodniczącemu komitetu audytu lub przewodniczącemu rady nadzorczej, jeżeli
rada pełni funkcję komitetu audytu.
Uzasadnienie braku zastosowania:
W Spółce nie powołano audytora wewnętrznego. W Spółce, zgodnie z zasadą 3.3. Komitet Audytu
co roku dokonuje oceny, czy istnieje potrzeba powołania takiej osoby.
4.3.: Spółka zapewnia powszechnie dostępną transmisję obrad walnego zgromadzenia w czasie
rzeczywistym.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Osobami uprawnionymi do dostępu do transmisji obrad Zgromadzenia w czasie rzeczywistym są
wyłącznie osoby uprawnione do uczestniczenia w Zgromadzeniu, zgodnie z przepisami prawa
(tj. w szczególności akcjonariusze lub ich pełnomocnicy, Członkowie Rady Nadzorczej lub Zarządu).
4.4.: Przedstawicielom mediów umożliwia się obecność na walnych zgromadzeniach.
Uzasadnienie braku zastosowania:
O obecności mediów na Zgromadzeniu decydują każdorazowo akcjonariusze w wyniku
głosowania.
6.2.: Programy motywacyjne powinny być tak skonstruowane, by między innymi uzależniały
poziom wynagrodzenia członków zarządu spółki i jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej,
długoterminowej sytuacji spółki w zakresie wyników finansowych i niefinansowych oraz
długoterminowego wzrostu wartości dla akcjonariuszy i zrównoważonego rozwoju, a także
stabilności funkcjonowania spółki.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Spółka nie stosuje programów motywacyjnych. Wynagrodzenie Członków Zarządu wypłacane jest
zgodnie z Polityką Wynagrodzeń, która określa kryteria finansowe i niefinansowe w zakresie
zmiennych składników wynagrodzenia. Zasady wypłaty wynagrodzenia kluczowych menedżerów
i pozostałych pracowników, niebędących Członkami Zarządu Spółki określają obowiązujące
w tym zakresie przepisy prawa powszechnie obowiązującego oraz wewnętrzne źródła prawa
pracy, uchwalone w Spółce (Regulamin wynagradzania).
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
29
6.3.: Jeżeli w spółce jednym z programów motywacyjnych jest program opcji menedżerskich,
wówczas realizacja programu opcji winna być uzależniona od spełnienia przez uprawnionych,
w przeciągu co najmniej 3 lat, z góry wyznaczonych, realnych i odpowiednich dla spółki celów
finansowych i niefinansowych oraz zrównoważonego rozwoju, a ustalona cena nabycia przez
uprawnionych akcji lub rozliczenia opcji nie może odbiegać od wartości akcji z okresu uchwalania
programu.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Spółka nie stosuje programów motywacyjnych. Wyjaśnienie braku stosowania jak w pkt. 6.2.
6.4.: Rada nadzorcza realizuje swoje zadania w sposób ciągły, dlatego wynagrodzenie członków
rady nie może być uzależnione od liczby odbytych posiedzeń. Wynagrodzenie członków komitetów,
w szczególności komitetu audytu, powinno uwzględniać dodatkowe nakłady pracy związane
z pracą w tych komitetach.
Uzasadnienie braku zastosowania:
W Spółce nie funkcjonują inne komitety poza Komitetem Audytu. Walne Zgromadzenie Spółki nie
przyznało Członkom Komitetu Audytu wynagrodzenia za pracę w tym Komitecie.
4. W odniesieniu do głównych cech systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem
w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań
finansowych, Zarząd Spółki oświadcza jak poniżej.
W procesie sporządzania sprawozdań finansowych jednym z podstawowych mechanizmów
kontrolnych jest okresowa weryfikacja sprawozdań finansowych przez niezależnego biegłego
rewidenta (audytora).
Ocena działalności audytora następuje zgodnie zasadami wynikającymi z przepisów Ustawy z dnia
11 maja 2017r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym
(Dz.U.2024.1035, tekst jedn. z dnia 12 lipca 2024r. ze zm.), a także zgodnie z przepisami Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r.
w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych
jednostek interesu publicznego, uchylające decyzję Komisji 2005/909/WE.
Przy wykonywaniu obowiązków sprawozdawczości finansowej Spółka zapewnia również
przestrzeganie przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie
informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz
warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim (Dz.U.2018.757 z dnia 20 kwietnia 2018 r. ze zm.).
W Spółce aktywnie działa Komitet Audytu, do którego zadań należy m. in. monitorowanie procesu
sprawozdawczości finansowej oraz skuteczności systemów kontroli wewnętrznej i systemów
zarządzania ryzykiem oraz audytu wewnętrznego, w tym w zakresie sprawozdawczości finansowej,
a także monitorowanie wykonywania czynności rewizji finansowej. Komitet Audytu, w szczególności
kontroluje, monitoruje i dokonuje oceny niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
30
5. Akcjonariusze Spółki posiadający na dzień sporządzenia oświadczenia bezpośrednio lub pośrednio
znaczne pakiety akcji:
Akcjonariat NOVITA S.A. na dzień sporządzenia oświadczenia
Akcjonariusz
Ilość akcji
Udział w
kapitale
zakładowym
Ilość głosów
Udział w ogólnej
liczbie głosów na
WZA
Vaporjet Ltd. (poprzez podmiot zależny
Tebesa Sp. z o.o.)
1 602 719
64,11%
1 602 719
64,11%
Finveco Sp. z o.o. (bezpośrednio oraz
poprzez podmiot zależny Finveco
Investements Sp. z o.o. S.K.A.)
691 000
27,64%
691 000
27,64%
6. Mając na uwadze, wszystkie akcje Spółki równe w prawach, brak jest posiadaczy akcji lub
innych papierów wartościowych, które dają specjalne uprawnienia kontrolne.
7. W Spółce nie występują jakiekolwiek ograniczenia wykonywania prawa głosu z posiadanych akcji,
poza tymi które wynikają z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
8. Statut Spółki nie wprowadza jakichkolwiek ograniczeń dotyczących przenoszenia prawa własności
papierów wartościowych. Spółce nie znane jakiekolwiek inne ewentualne ograniczenia w tym
zakresie, w szczególności powstałe na podstawie umów lub innych stosunków prawnych.
9. Powoływanie i odwoływanie osób zarządzających dokonywane jest decyzją Rady Nadzorczej,
na podstawie regulacji zawartych w Statucie Spółki oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów
prawa. Uprawnienia osób zarządzających określone są w Kodeksie spółek handlowych oraz aktach
wewnętrznych Spółki. Na mocy Statutu, Zarząd nie posiada nadzwyczajnych uprawnień,
w szczególności w zakresie podejmowania decyzji o emisji akcji oraz o ich wykupie. Emisja akcji lub
wykup akcji mogą następować w ramach upoważnienia udzielonego Zarządowi przez Walne
Zgromadzenie.
10. Zasady zmiany Statutu Spółki określają przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Statut Spółki.
Zmiana Statutu dokonywana jest przez Walne Zgromadzenie poprzez podjęcie stosownej uchwały
wymaganą większością głosów, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie postanowieniami
Kodeksu spółek handlowych oraz Statutu Spółki. Po uchwaleniu zmian w Statucie Zarząd
niezwłocznie składa do właściwego sądu wniosek o ich zarejestrowanie.
Po otrzymaniu postanowienia właściwego sądu o zarejestrowaniu zmian w Statucie Spółka
publikuje w formie raportu bieżącego informacje o dokonanych zmianach Statutu, ogłaszając
jednocześnie tekst jednolity Statutu Spółki, jeżeli została podjęta decyzja o jego ustaleniu. Tekst
jednolity zmienionego Statutu zamieszczany jest także na stronie internetowej Spółki.
11. Sposób działania Walnego Zgromadzenia i jego uprawnienia oraz prawa akcjonariuszy i sposób ich
wykonywania pokrywają się z powszechnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Dodatkowe regulacje zostały określone w wewnętrznych aktach prawnych Spółki: Statut
i Regulamin WZA, które dostępne na stronie internetowej www.novita.pl, w zakładce Relacje
Inwestorskie.
12. Skład Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki:
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
31
W okresie od 1 stycznia 2024 roku do dnia 10 grudnia 2024 roku Zarząd Spółki działał w niżej podanym
składzie osobowym:
Skład personalny Zarządu w okresie od 01.01.2024 10.12.2024 r.
Radosław Muzioł
Prezes Zarządu
Jakub Rękosiewicz
Członek Zarządu
Shlomo Finkelstein
Członek Zarządu
Rami Gabay
Członek Zarządu
W dniu 10 grudnia 2024 roku uchwałą Rady Nadzorczej do składu Zarządu Spółki powołano nowego
członka Pana Shahar Arusi.
Na dzień sporządzenia oświadczenia w skład Zarządu Spółki wchodzą:
Skład personalny Zarządu na dzień sporządzenia oświadczenia
Radosław Muzioł
Prezes Zarządu
Jakub Rękosiewicz
Członek Zarządu
Shlomo Finkelstein
Członek Zarządu
Rami Gabay
Członek Zarządu
Shahar Arusi
Członek Zarządu
W okresie od 1 stycznia 2024 roku do dnia 21 lutego 2024 roku Rada Nadzorcza NOVITA S.A. działała
w niżej podanym składzie osobowym:
Skład personalny Rady Nadzorczej w okresie od 01.01.2024 21.02.2024 r.
Eyal Maor
Przewodniczący Rady Nadzorczej
Uriel Mansoor
Z-ca Przewodniczącego Rady Nadzorczej
Ilanit Ella
Członek Rady Nadzorczej
Ohad Tzkhori
Członek Rady Nadzorczej
Janusz Piczak
Członek Rady Nadzorczej
Oświadczeniem z dnia 21 lutego 2024 roku pan Uriel Mansoor złożył rezygnację z funkcji Członka Rady
Nadzorczej.
W dniu 6 marca 2024 roku uchwałą Rady Nadzorczej, a następnie w dniu 26 czerwca 2024 roku uchwałą
Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy został uzupełniony jej skład poprzez powołanie
nowego członka Pana Adi Mansoor.
Na dzień sporządzenia oświadczenia w skład Rady Nadzorczej Spółki wchodzą:
Skład personalny Rady Nadzorczej na dzień sporządzenia oświadczenia
Eyal Maor
Przewodniczący Rady Nadzorczej
Adi Mansoor
Z-ca Przewodniczącego Rady Nadzorczej
Ilanit Ella
Członek Rady Nadzorczej
Ohad Tzkhori
Członek Rady Nadzorczej
Janusz Piczak
Członek Rady Nadzorczej
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
32
Zarząd Spółki działa w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych, Statutu Spółki oraz Regulaminu
Zarządu. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb. Zarząd podejmuje uchwały w sprawach
wymienionych w Regulaminie Zarządu. Z każdego posiedzenia Zarządu sporządzany jest protokół,
w którym opisane zwięźle tematy będące przedmiotem posiedzenia oraz wymienione
i zawarte w formie załączników uchwały podjęte na posiedzeniu Zarządu.
Rada Nadzorcza działa w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych, Statutu Spółki oraz
Regulaminu Rady Nadzorczej. Kompetencje Rady Nadzorczej określa Kodeks spółek handlowych oraz
Statut Spółki. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Zastępcę
Przewodniczącego Rady Nadzorczej oraz w miarę potrzeby Sekretarza Rady Nadzorczej. Regulamin
Rady Nadzorczej określa tryb zwoływania i obradowania Rady Nadzorczej.
Uchwały Rady Nadzorczej podejmowane na posiedzeniach odbywanych w siedzibie Spółki lub
w innych ustalonych miejscach w Polsce. Regulamin przewiduje także możliwość podejmowania
uchwał poza posiedzeniem Rady Nadzorczej, w formie pisemnej lub za pomocą środków
bezpośredniego porozumiewania się na odległość, jak również możliwość oddania głosu za
pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej. Z każdego posiedzenia Rady Nadzorczej sporządzany
jest stosowny protokół, którego zawartość określa Regulamin Rady Nadzorczej. Do protokołu z
posiedzenia Rady Nadzorczej załącza się listę obecności, podjęte uchwały oraz jeden egzemplarz
materiałów dostarczanych każdemu członkowi Rady. Księga protokołów przechowywana jest w Spółce.
13. Od 16 października 2017 roku w Spółce działa Komitet Audytu. W roku obrotowym 2024, a także
na dzień sporządzenia oświadczenia Komitet Audytu działa w następującym składzie osobowym:
Skład personalny Komitetu Audytu na dzień sporządzenia oświadczenia
Ohad Tzkhori
Przewodniczący Komitetu Audytu
Eyal Maor
Członek Komitetu Audytu
Ilanit Ella
Członek Komitetu Audytu
Komitet Audytu działa w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 11 maja 2017r. o biegłych rewidentach,
firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U.2024.1035, tekst jedn. z dnia 12 lipca 2024r. ze
zm.) , a także zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 537/2014
z dnia 16 kwietnia 2014r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań
sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylające decyzję Komisji 2005/909/WE
oraz na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu. Posiedzenia Komitetu Audytu odbywają się
w miarę potrzeb.
14. W odniesieniu do Komitetu Audytu Zarząd Spółki wskazuje, że:
a. ustawowe kryteria niezależności spełniają następujące osoby wchodzące w skład Komitetu
Audytu: Ohad Tzkhori oraz Ilanit Ella;
b. wszyscy członkowie Komitetu Audytu posiada wiedzę i umiejętności w zakresie
rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych. Kompetencje w ww. zakresie
zawdzięczają wykształceniu i wieloletniemu bogatemu doświadczeniu zawodowemu;
c. Pan Eyal Maor posiada wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka
poparte wieloletnim doświadczeniem zawodowym;
d. na rzecz Spółki była świadczona przez firmę audytorską badającą jego sprawozdanie
finansowe dozwolona usługa niebędąca badaniem polegająca na dokonaniu oceny
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
33
sprawozdania z wynagrodzeń Członków Rady Nadzorczej i Zarządu Spółki. W związku
z powyższą usługą dokonano oceny niezależności firmy audytorskiej oraz wyrażono zgodę
na świadczenie tej usługi dodatkowej;
e. głównymi założeniami opracowanej polityki wyboru firmy audytorskiej oraz polityki
świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie dozwolonych usług
niebędących badaniem, jest zapewnienie w Spółce skutecznego monitoringu procesu
sprawozdawczości finansowej, zapewnienie skuteczności systemów kontroli wewnętrznej
i systemów zarządzania ryzykiem w zakresie sprawozdawczości finansowej oraz
zapewnienie zgodnego z prawem wykonywania czynności rewizji finansowej,
w szczególności pod kątem przeprowadzonego przez firmę audytorską badania.
Ww. założenia realizowane m. in. przez weryfikację ofert złożonych przez firmy
audytorskie i aktywną rolę Komitetu Audytu, który w szczególności rekomenduje Radzie
Nadzorczej Spółki wybór firmy audytorskiej oraz monitoruje posiadanie przez
firmę audytorską uprawnień do badania sprawozdania finansowego. Zgodnie
z postanowieniami polityki wyboru firmy audytorskiej, rekomendowane jest m. in.,
aby Spółka negocjowała wprowadzenie w umowach o badanie sprawozdań finansowych
klauzul umownych obligujących firmę audytorską do przekazywania Spółce cyklicznych
informacji dotyczących istnienia okoliczności mogących skutkować utratą przez nią
uprawnień do przeprowadzania badania sprawozdania finansowego lub o toczącym się
postępowaniu w tym przedmiocie;
f. Spółka dokonała w 2023 roku wyboru firmy audytorskiej, której powierzyła badanie
ustawowe za lata 2023-2024. Rekomendacja dotycząca wyboru firmy audytorskiej do
przeprowadzenia badania spełniała obowiązujące warunki, w szczególności ww.
rekomendacja została sporządzona w następstwie zorganizowanej przez emitenta
procedury wyboru spełniającej obowiązujące kryteria;
g. w roku 2024 odbyło się 7 posiedzeń Komitetu Audytu oraz jedno posiedzenie Rady
Nadzorczej w przedmiocie wykonywania obowiązków Komitetu Audytu;
h. w roku 2024 Spółka spełniała kryteria, o których mowa w §70 ust. 6 pkt 5 lit. m)
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących
i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków
uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim (Dz.U.2018.757 z dnia 20 kwietnia 2018 r. ze zm.).
W związku z powyższym Spółka posiada „Politykę Różnorodności” dalej jako „Polityka”
lub „Dokument”. Dokument określa zasady wspierania różnorodność w zatrudnieniu na
każdym szczeblu struktury organizacyjnej Spółki. Głównym celem Polityki Różnorodności
jest m. in. stworzenie w Spółce wnych i niedyskryminujących warunków i środowiska
pracy, przy jednoczesnym dążeniu do niwelowania negatywnych zjawisk i przejawów
nierównego traktowania w zatrudnieniu, występujących w społeczeństwie stereotypów
i uprzedzeń oraz ich skutków. Sposobem realizacji Polityki w 2024 roku był m. in.
obowiązek uwzględniania różnorodności w procesach i narzędziach zarządzania zasobami
ludzkimi (tj. w szczególności: przyjęcie jednolitych zasad zatrudniania w Spółce, przyjęciu
i stosowaniu zasad organizacji i kwalifikacji pracowników do szkoleń oraz zasad
wynagradzania opartych na obiektywnych kryteriach oraz kształtowaniu kultury
organizacyjnej Spółki propagującej różnorodność wśród personelu). Spółka ocenia, że
w okresie sprawozdawczym najważniejszym skutkiem wdrożenia Polityki jest zwiększenie
świadomości personelu w zakresie uwzględniania i dostrzegania pozytywnych aspektów
dla Spółki wynikających z różnorodności personelu.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
34
Oświadczenie Zarządu NOVITA S.A. w sprawie rzetelności sporządzenia rocznego sprawozdania
finansowego
Oświadczamy, iż wedle naszej najlepszej wiedzy, roczne sprawozdanie finansowe i dane
porównywalne sporządzone zostały zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości oraz,
że odzwierciedlają w sposób prawdziwy, rzetelny i jasny sytuację majątkową i finansową, a także wynik
finansowy Spółki Akcyjnej NOVITA oraz, że roczne sprawozdanie z działalności emitenta zawiera
prawdziwy obraz rozwoju i osiągnięć oraz sytuacji Spółki Akcyjnej NOVITA, w tym opis podstawowych
zagrożeń i ryzyka.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku
35
Zarząd NOVITA S.A.
Radosław Muzioł Prezes Zarządu………………………………………………………………..
Jakub Rękosiewicz Członek Zarządu………………………………………………………………..
Shlomo Finkelstein Członek Zarządu………………………………………………………………..
Rami Gabay Członek Zarządu………………………………………………………………..
Shahar Arusi Członek Zarządu ………………………………………………………………..
Zielona Góra, dnia 27 marca 2025 roku