
Rok 2024 kończył ważny dla nas etap – realizację strategii na lata 2022–2024. Osiągnęliśmy zakładane cele w
zadawalającym stopniu, a dziś, mając za sobą wiele cennych doświadczeń, patrzymy w przyszłość z nową energią
i jasno wyznaczonym kierunkiem w strategii na lata 2025-2027. W trzy lata planujemy osiągnąć 300 mln zł
przychodów skonsolidowanych, roczny wzrost jednostkowego zysku netto o co najmniej 10%, utrzymać ROE na
poziomie 17% oraz – co dla wielu z Państwa jest szczególnie ważne – kontynuować stabilną politykę
dywidendową.
W 2024 roku nasza Spółka mierzyła się z wyzwaniami stawianymi przez rynek w czasie niepewności gospodarczej
i napiętej sytuacji geopolitycznej. Trwający konflikt zbrojny w Ukrainie oraz sankcje i związane z nimi ograniczenia
były czynnikami, które musieliśmy aktywnie neutralizować w naszej działalności operacyjnej. Zmiany w otoczeniu
makroekonomicznym, zarówno w Europie, jak i na rynkach globalnych, wpłynęły na spadek zainteresowania
usługami montażu elektroniki. Szczególnie widoczny był kryzys w niemieckiej gospodarce, problemy w sektorze
motoryzacyjnym, a także niepewność polityczno-gospodarcza w Stanach Zjednoczonych. Czynniki te miały
istotny wpływ na realizację zakładanych celów sprzedażowych.
W odpowiedzi na te wyzwania, Zarząd – konsekwentnie realizując założenia strategiczne – podejmował
zdecydowane działania ukierunkowane na poprawę rentowności. Celem było ograniczenie negatywnego
wpływu niższego popytu na usługi montażowe. Pomimo trudnych warunków udało się wypracować rekordową
sprzedaż na poziomie 149 mln zł w spółce dominującej, a zysk netto zwiększyć do 18 mln zł, w porównaniu do 15
mln zł osiągniętych w roku 2023.
Sprzedaż krajowa odpowiadała za 57% całkowitych przychodów Spółki, natomiast eksport stanowił pozostałe
43%. W 2024 roku nasze produkty dotarły do 87 krajów na całym świecie. Do kluczowych rynków zagranicznych
należały: Stany Zjednoczone, Niemcy, Austria, Turcja, Indie, Szwajcaria, Singapur, Izrael oraz Hiszpania.
Sytuacja na produkcji uległa stabilizacji. Kryzys w motoryzacji mocno zaznaczył swój negatywny wpływ na branżę,
jednakże pozostałe sektory były w miarę stabilne. W 2025 roku nastroje konsumenckie powinny ulec poprawie,
a w branży powinien być odczuwalny optymizm. Zwiększone wydatki na obronność, dotacje unijne w tym
sektorze, również powinny mieć pozytywny wpływ na ożywienie w branży OEM. Dalszy rozwój inwestycyjny
największych dystrybutorów komponentów elektronicznych działających również w Polsce, poprzez rozbudowę
i automatyzację istniejących centrów dystrybucyjnych oraz budowę kolejnych. Niepokoje wywołane kolejnymi
konfliktami na świecie miały niewielki wpływ na działalność Sonel S.A.
W ubiegłym roku rozwijaliśmy obecność cyfrową, uruchamiając nowe kanały sprzedaży i obsługi online, w tym
platformy B2B i B2C na kolejnych rynkach. Wdrożyliśmy też rozwiązania usprawniające procesy wewnętrzne oraz
kontynuowaliśmy kluczowe projekty cyfryzacji i rozwoju produktów. Rozwijaliśmy prace R&D, czego efektem są
nowe urządzenia dla sektora PV, elektromobilności, magazynowania energii i lokalizacji infrastruktury
podziemnej. Wprowadziliśmy na rynek pierwszy stacjonarny analizator jakości energii PQM 750, miernik PVM
1530 dla instalacji fotowoltaicznych, tester PAT 96 do badania bezpieczeństwa urządzeń, nową serię kamer
termowizyjnych KT oraz przyrządy cęgowe i mierniki rezystywności gruntu z linii MRU. W 2025 roku planujemy
kolejne premiery, z kulminacją podczas targów Energetab we wrześniu.