prezentowane są przychody przyszłych okresów, w tym również środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie środków
trwałych, które rozliczane są zgodnie z MSR 20 „Dotacje rządowe”.
Dotacje ujmowane są wyłącznie wówczas, gdy istnieje wystarczająca pewność, że Spółka spełni warunki związane z daną
dotacją oraz że dana dotacja zostanie faktycznie otrzymana.
Dotacja dotycząca danej pozycji kosztowej jest ujmowana jako przychód w sposób współmierny do kosztów, które dotacja ta
ma w zamierzeniu kompensować.
Dotacja finansująca składnik aktywów jest stopniowo ujmowana w rachunku zysków i strat jako przychód na przestrzeni
okresów proporcjonalnie do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od tego składnika aktywów. Spółka dla celów
prezentacji w bilansie nie odejmuje dotacji od wartości bilansowej aktywów, lecz wykazuje dotacje rozłącznie jako przychody
przyszłych okresów w pozycji „Zobowiązań z tytułu dostaw i usług oraz pozostałych zobowiązań”.
Przychody z umów z klientami
Przychody z umów z klientami są ujmowane, tylko gdy zostały spełnione wszystkie poniższe warunki:
▪ strony umowy zawarły umowę i są zobowiązane do wykonania swoich obowiązków,
▪ Spółka jest w stanie zidentyfikować prawa każdej ze stron dotyczące dóbr lub usług, które mają zostać przekazane,
▪ Spółka jest w stanie zidentyfikować warunki płatności za dobra lub usługi, które mają zostać przekazane,
▪ umowa ma treść ekonomiczną,
▪ jest prawdopodobne, że Spółka otrzyma wynagrodzenie, które będzie jej przysługiwało w zamian za dobra lub
usługi, które zostaną przekazane klientowi.
Spółka łączą dwie lub więcej umów, które zostały zawarte równocześnie lub niemal równocześnie z tym samym klientem (lub
podmiotami powiązanymi z klientem) i ujmuje je jako jedną umowę, jeżeli:
▪ umowy są negocjowane jako pakiet i dotyczą tego samego celu handlowego,
▪ kwota wynagrodzenia należnego w ramach jednej umowy zależy od ceny lub wykonania innej umowy,
▪ dobra lub usługi przyrzeczone w umowach są pojedynczymi zobowiązaniami do wykonania świadczenia.
Spółka ujmuje zmianę umowy jako oddzielną umowę, jeśli zakres umowy zwiększa się ze względu na dodanie przyrzeczonych
dóbr lub usług, które są uznawane za odrębne oraz jeśli cena określona w umowie zwiększa się o kwotę wynagrodzenia,
odzwierciedlającą indywidualne ceny sprzedaży dodatkowych przyrzeczonych dóbr lub usług.
W momencie zawarcia umowy Spółka dokonuje oceny towarów lub usług przyrzeczonych w umowie z klientem i rozpoznaje
jako zobowiązanie do wykonania świadczenia każde przyrzeczenie przekazania klientowi towaru lub usługi (lub pakietu dóbr
lub usług) lub grupy odrębnych towarów lub usług, które są zasadniczo takie same i w przypadku których przekazanie na rzecz
klienta ma taki sam charakter.
Spółka ujmuje przychody w momencie spełnienia (lub w trakcie upływu czasu) zobowiązania do wykonania świadczenia
poprzez przekazanie przyrzeczonego towaru lub usługi klientowi. Przekazanie składnika aktywów następuje w momencie,
gdy klient uzyskuje kontrolę nad tym składnikiem aktywów.
Do każdego zobowiązania do wykonania świadczenia Spółka ustala w momencie zawarcia umowy czy zobowiązanie
wykonania świadczenia spełniać będzie w określonym momencie, czy spełni je w miarę upływu czasu.
W przypadku wykonywania kontraktów budowlanych Spółka przenosi kontrolę nad dobrem lub usługą w miarę upływu czasu
i tym samym spełnia zobowiązanie do wykonania świadczenia oraz ujmuje przychody w miarę upływu czasu, jeśli spełniony
jest jeden z następujących warunków:
▪ klient jednocześnie otrzymuje i czerpie korzyści płynące ze świadczenia w miarę jego wykonywania,
▪ w wyniku spełnienia świadczenia powstaje lub zostaje ulepszony składnik aktywów, a kontrolę nad tym składnikiem
aktywów – w miarę jego powstawania lub ulepszania sprawuje klient,
▪ w wyniku wykonania świadczenia nie powstaje składnik o alternatywnym zastosowaniu dla Spółki, a przysługuje jej
egzekwowalne prawo do zapłaty za dotychczas wykonane świadczenie.
W pozostałych przypadkach spełnienie zobowiązania do wykonania świadczenia następuje w określonym momencie.
Spółka stosuje zgodnie z MSSF 15 jednorodną metodę ujmowania przychodów dla kontraktów i zobowiązań o podobnej
charakterystyce opartą na nakładach. Wybrana metoda przez Spółkę jako preferowana do pomiaru wartości dóbr i usług,
które się przekazuje klientom w miarę upływu czasu. Jeżeli nie można racjonalnie zmierzyć wyników spełnienia zobowiązania
do wykonania świadczenia, przychody ujmuje się wyłącznie do wysokości poniesionych kosztów, których odzyskania Spółka
oczekuje.
Uznaje się, że w przypadku świadczenia usług budowlanych przez Spółkę zasadniczo powstaje jedno zobowiązanie do
wykonania świadczenia, tym samym nie wymaga szacowania kwestia przypisania ceny transakcyjnej do zobowiązania do
wykonania świadczenia.
Udzielana gwarancja na podstawie zawartych umów nie tworzy oddzielnej usługi, ponieważ zapewnia ona tylko zgodne
działanie produktów, czyli nie wykracza poza typowe warunki gwarancji.
W umowach o świadczenie usług, w których towary i usługi są zasadniczo takie same i są przekazywane na podstawie tego
samego wzoru konsumpcji, w taki sposób, że klient korzysta z nich w miarę ich otrzymywania, metoda rozpoznawania
przychodów wybrana przez Spółkę opiera się na czasie, który upłynął, podczas gdy koszty są rejestrowane zgodnie z zasadą
memoriałową.