zaliczyć można między innymi: inflację, poziom i zmiany PKB, ogólną kondycję polskiej i światowej gospodarki,
politykę podatkową, poziom stóp procentowych, stopę bezrobocia. Niekorzystne zmiany wskaźników
makroekonomicznych, wpływające na obniżenie poziomu zamożności społeczeństwa oraz na zmianę zachowań i
nastrojów konsumenckich mogą wpłynąć na zmniejszenie przyszłych przychodów bądź zwiększenie kosztów
działalności.
Ryzyko związane z sytuacją demograficzną
Należy zwrócić uwagę, iż kształtowanie się rynku odzieży i innych produktów dziecięcych, uzależnione jest od
wielkości przyrostu naturalnego, a w szczególności od liczby dzieci w wieku 0-14 lat, dla którego to segmentu
wiekowego Grupa oferuje swój asortyment. W przypadku wejścia cyklu demograficznego w fazę niżu istnieje
ryzyko ograniczonego wzrostu lub spadku wartości tego rynku.
Ryzyko trendów modowych
Branża odzieżowa, w której działa Grupa, jest silnie skorelowana ze zmianami trendów mody oraz gustów
klientów. Kluczowym czynnikiem sukcesu poszczególnych kolekcji jest dopasowanie asortymentu do aktualnych
preferencji odbiorców. Ewentualne rozminięcie się z gustami klientów stwarza ryzyko powstania zapasów trudno
zbywalnych, co z kolei może wymagać wprowadzenia dodatkowych obniżek i promocji wpływających na osiąganą
marżę brutto i wyniki finansowe. Celem minimalizacji ryzyka braku powodzenia kolekcji jako całości, Grupa
w każdym sezonie wprowadza kilka linii modowych w różnej kolorystyce.
Ryzyko braku stabilności polskiego systemu prawnego i podatkowego
Częste nowelizacje, niespójność oraz brak jednolitej interpretacji przepisów prawa, w szczególności prawa
podatkowego, prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych, a także przepisów dotyczących prowadzenia
działalności handlowej, pociągają za sobą istotne ryzyko związane z otoczeniem prawnym, w jakim Grupa
prowadzi działalność. Biorąc pod uwagę długi okres przedawnienia zobowiązań podatkowych, oszacowanie
ryzyka podatkowego jest szczególnie utrudnione. W efekcie niekorzystne dla Grupy zmiany przepisów bądź ich
interpretacji mogą mieć negatywny wpływ na jej przyszłą sytuację finansową.
Ryzyko związane ze wzrostem konkurencji
Rynek odzieży dziecięcej, na którym działa Grupa, jest rynkiem o silnej konkurencji. Z jednej strony, w wyniku
znaczącego wzrostu wydatków na odzież oraz produkty dziecięce oraz w wyniku ogólnego procesu globalizacji,
na polski oraz środkowoeuropejskie rynki odzieży dziecięcej wkraczają znane, posiadające ugruntowaną pozycję
marki europejskie i światowe obecne już od kilkudziesięciu lat na rynkach Europy Zachodniej. Z drugiej strony,
niskie bariery wejścia na rynek oraz brak konieczności ponoszenia dużych nakładów inwestycyjnych umożliwił
rozpoczęcie i rozwój działalności na rynku szerokiemu gronu mniejszych, lokalnych producentów.
Polski rynek odzieży dziecięcej, ze względu na swoją wielkość, jak i dotychczasowe tempo rozwoju, postrzegany
jest jako atrakcyjny zarówno ze strony krajowych, jak i zagranicznych konkurentów prowadzących działalność
o profilu zbliżonym do działalności Grupy Kapitałowej. Widząc szanse i potencjał rozwoju rynku, konkurenci
rozbudowują swoje sieci dystrybucji oraz prowadzą promocję konkurencyjnych marek odzieży. Można oczekiwać,
że wraz ze wzrostem stopnia nasycenia rynku, walka konkurencyjna pomiędzy poszczególnymi podmiotami
będzie ulegała nasileniu, co może negatywnie wpłynąć zarówno na wielkość przychodów, jak i rentowność Grupy.
Takie ukształtowanie rynku powoduje konieczność ciągłej rywalizacji o klienta. Istnieje ryzyko utraty klientów na
rzecz konkurencji, co jednocześnie wpłynie na możliwość realizacji założonych poziomów sprzedaży. Silna
konkurencja może wymóc także na Grupie konieczność obniżenia cen swoich produktów, co z kolei spowoduje
spadek wyników finansowych osiąganych przez nią.
Czynniki ryzyka związane bezpośrednio z działalnością Grupy Kapitałowej CDRL
Ryzyko związane z sezonowością poziomu sprzedaży i marży oraz warunkami pogodowymi
Rynek odzieży dziecięcej, podobnie jak cały rynek odzieżowy, charakteryzuje się wyraźną sezonowością
sprzedaży i realizowanej marży handlowej. W działalności Grupy należy wyróżnić dwa główne sezony sprzedaży,
tj. sezon wiosna – lato (od lutego do sierpnia) oraz sezon jesień – zima (od września do stycznia), związane
z wprowadzaniem poszczególnych kolekcji na rynek. Na rynku detalicznym realizowane marże procentowe są
znacząco wyższe na początku sezonu (luty – maj i wrzesień – grudzień), niż w okresie wyprzedaży (styczeń –
luty i czerwiec – sierpień). Dodatkowo, na wielkość przychodów ze sprzedaży wpływa to, w jakie dni przypadają
święta Wielkanocne oraz Bożego Narodzenia. Występujące sezonowo zmiany popytu znacznie zwiększają
zapotrzebowanie Grupy na kapitał obrotowy oraz wpływają na zwiększanie się stanu zapasów.
W długim okresie czynniki pogodowe i klimatyczne nie wpływają na rozwój Grupy, jednak w okresie pojedynczego
sezonu rozkład warunków pogodowych może w istotny sposób wpływać na sprzedaż, wysokość generowanych