
Sprawozdanie z działalności do SA-R 2024 Strona 3
powierzchni, a w DC we Wrocławiu ma do dyspozycji powierzchnię 800 m2. Talex S.A. jako
jedyna firma w Polsce, oferuje swoim klientom usługi Data Center certyfikowane na zgodność
ze standardami normy ISO 22237 w najwyższej 4 klasie, dostępne w obu ośrodkach Data
Center. Spółka realizuje pełen zakres usług DC w tym usługi prywatnej chmury obliczeniowej,
rozwiązania w modelach IaaS, PaaS, SaaS jak również oferuje przestrzeń kolokacyjną dla
infrastruktury IT klienta. Istotnym elementem oferty spółki są również usługi zachowania
ciągłości działania krytycznych procesów biznesowych, w ramach którego Talex S.A. realizuje
dla swoich klientów usługi DRC (zapasowego centrum danych) oraz świadczy usługi Centrum
Nadzoru gwarantujące całodobowy nadzór infrastruktury klienta w tym sieci
teletransmisyjnych, urządzeń IT oraz systemów i aplikacji biznesowych.
Drugi filar usług outsourcingowych związany jest bezpośrednio z utrzymaniem ciągłości
działania i obsługi środowisk IT użytkownika, realizowanych dla klientów z rozległą,
rozproszoną siecią lokalizacji biznesowych. W zakresie usług utrzymania IT spółka realizuje
usługi Contact Center (przyjmowanie i rejestracja incydentów), usługi ServiceDesk oraz
serwisu wyjazdowego we wszystkich wspieranych technologiach IT. Talex S.A. od wielu lat
specjalizuje się również w realizacji usług instalacji, relokacji oraz wdrażania masowych zmian
i migracji dla środowisk IT klienta (zarówno dla sprzętu i oprogramowania).
Trzeci obszar działalności Spółki skupia się na produkcji oprogramowania dedykowanego,
w tym: tworzenie oprogramowania własnego, budowę modułów rozszerzających dla
istniejących aplikacji, strojenie aplikacji pod konkretne potrzeby klienta oraz tworzenie kodów
wykorzystywanych w zaawansowanych procesach integracyjnych. Zespoły developerskie
Talex S.A. wykorzystują szeroki wachlarz technologii w tym również narzędzia i mechanizmy
sztucznej inteligencji, tworząc unikatowe, specjalizowane i dedykowane rozwiązania
aplikacyjne i narzędziowe. Spółka świadczy usługi produkcji oprogramowania w szczególności
na zamówienie instytucji finansowy, sektora publicznego oraz dużych przedsiębiorstw
przemysłowych.
Talex S.A. jest partnerem wielu wiodących producentów sprzętu i oprogramowania a
kompetencje pracowników spółki, w zakresie najnowszych technologii, potwierdzone są
właściwymi certyfikatami uzyskanymi w wyniku odbytych szkoleń i egzaminów. Procesy
wewnętrzne właściwe dla poszczególnych obszarów są zgodne z systemem zarządzania
jakością certyfikowanym według normy ISO 9001:2015. Ze względu na specyficzny profil
działalności spółki, wymagania klientów oraz dbałość o najwyższe standardy Spółka uzyskała
certyfikat ISO 27001:2013 gwarantujący, że stosowane przez nią procedury zapewniają pełne
bezpieczeństwo informacji i danych klienta. W 2024 roku Talex S.A. uzyskał również certyfikat
ISO 22301:2019 potwierdzający spełnienie wymagań w zakresie zachowania ciągłości
działania dla procesów realizowanych przez spółkę.
Rynek IT w Polsce oraz strategia i perspektywy rozwoju Spółki
Na przestrzeni ostatnich lat praktycznie wszystkie lokalne – krajowe rynki IT uległy znacznej
globalizacji a ich perspektywy rozwoju wykazują silne tendencje podążania za światowymi
liderami w dziedzinie technologii. Oczywiście nie ma w tym żadnego zaskoczenia. Gospodarka
światowa, bazująca na silnej potrzebie dostępu do informacji, wymusza rozwój nowych
technologii bez względu na geografię. Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że analizy dotyczące
rozwoju rynków IT i prognozy na rok 2025 są w zasadzie zgodne co do trendu wzrostowego
wydatków zarówno w ujęciu globalnym jak i na rynkach europejskich. Forester w ujęciu
globalnym prognozuje ponad 5 procentowy wzrost nakładów na IT z bardzo silnym
oddziaływaniem w obszarze rozwoju i implementacji rozwiązań AI, cyberbezpieczeństwa
i usług chmurowych. W perspektywie długoterminowej za największego beneficjenta wzrostu
budżetów IT wskazuje obszar oprogramowania, który będzie integrował i wykorzystywał
znaczną pulę osiągnięć związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, rosnąc szybciej
od średniej. Gartner wykazuje jeszcze większy optymizm przewidując globalny wzrost
nadkładów na IT w roku 2025 na poziomie nieco ponad 10 procent przy bardzo zbliżonej
prognozie rozkładu dziedzin dominujących. Wszyscy analitycy zwracają jednak uwagę, że
wzrost ten w istotnej części skonsumowany będzie koniecznością pokrycia rosnących kosztów
bieżącego utrzymania aniżeli wydatkami przeznaczonymi wyłącznie na nowe inwestycje.