PATENTUS S.A. z siedzibą w Pszczynie, ul. Górnośląska 11
Roczne jednostkowe sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z MSSF zatwierdzonymi przez Unię Europejską
za okres od 01 stycznia 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku
(kwoty w tabelach wyrażone są w tysiącach złotych, o ile nie podano inaczej)
Strona 85 z 103
odbiorców jak Ungarex Sp. z o.o., SBM Mineral Processing, Modelform sp. z o.o., Matix, Tim Invest, Becker
Warkop Sp. z o.o. Wartość przychodów na rzecz w/w klientów wynosiła w 2024 roku około 26 %, a w 2023
roku ponad 11 % w stosunku do sprzedaży ogółem. Pogorszenie sytuacji finansowej głównych klientów z
branży górniczej może skutkować pogorszeniem się wyników finansowych Spółki. Zakończenie współpracy lub
ograniczenie zamówień płynących z tych podmiotów miałoby istotny, negatywnych wpływ na poziom
przychodów oraz sytuację finansową Spółki. Realizowanym przez ostatnie lata celem Zarządu jest
dywersyfikacja źródeł przychodów, między innymi, poprzez rozpoczęcie dostaw maszyn i urządzeń górniczych
na rynki wschodnie i dalekowschodnie, a także eksport konstrukcji spawanych i urządzeń na rynki Unii
Europejskiej. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć ryzyko uzależnienie od znaczących odbiorców Spółka szuka
klientów spoza branży górniczej.
Największym dostawcą usług w badanym okresie była firma PPHU MIRPOL Mirosław Kobiór z siedzibą w
Pszczynie. Firma MIRPOL świadczy usługi pracy na maszynach i urządzeniach Spółki, pod nadzorem kadry
inżynieryjnej oraz w oparciu o patenty, rozwiązania oraz dokumentację Spółki. W ocenie Zarządu istnieje
niewielkie ryzyko zakończenia współpracy. Rozwiązanie umowy mogłoby spowodować okresowe trudności w
produkcji. Jednakże w takim przypadku, Spółka dążyć będzie do przejęcia większości pracowników kontrahenta,
dla którego jest znaczącym odbiorcą usług.
Kilku współpracujących ze Spółką dostawców ma znaczący udział w dostawach materiałów i towarów
handlowych, w tym wyrobów hutniczych. W sytuacji zakończenia współpracy ze Spółką przez wiodących
dostawców wyrobów hutniczych, okresowo mogą wystąpić braki w dostawach surowców, do momentu
zwiększenia dostaw przez innych dostawców. Ze względu jednak na dużą podaż wyrobów hutniczych -
ewentualne trudności w pozyskaniu surowca nie powinny być zjawiskiem trwałym.
Ryzyko wynikające z uzyskanych dotacji z funduszy UE. Spółka zawarła umowy z jednostką zarządzającą
funduszami strukturalnymi dotyczących dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej zakupu nowych maszyn i
urządzeń oraz umowy dotyczące refundacji poniesionych kosztów niezbędnych do realizacji zadań
wynikających z tych umów. W przypadku niewykonania wskaźników ujętych w umowach z jednostką
zarządzającą danym funduszem strukturalnym, może zaistnieć konieczność zwrotu części lub całości dotacji
wraz z odsetkami. Maksymalna kwota zwrotu wynosi około 40 908 tys. PLN (bez uwzględniania ewentualnych
odsetek). Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania nie występuje ryzyko zwrotu dotacji.
Ryzyko udzielonych zabezpieczeń na majątku. Jedną z form zabezpieczenia udzielanych przez banki kredytów
są hipoteki oraz zastawy rejestrowe na aktywach produkcyjnych. W przypadku zaistnienia sytuacji, w której
Spółka nie regulowałaby zobowiązań wynikających z umów kredytowych banki mogą zaspokoić roszczenie
przejmując przedmiot zastawu. Sytuacja taka może wpłynąć na procesy produkcyjne, a co się z tym wiąże na
wyniki finansowe Spółki. Spółka reguluje swoje zobowiązania regularnie i w chwili obecnej takie zagrożenie nie
występuje.
Ryzyko stosowania prawa podatkowego i zmian regulacji prawnych. Polski system podatkowy charakteryzuje
się brakiem stabilności. Przepisy podatkowe bywają zmieniane niezwykle często, wielokrotnie na niekorzyść
podatników. Zmiany prawa podatkowego mogą także wynikać z konieczności wdrażania nowych rozwiązań
przewidzianych w prawie Unii Europejskiej, wynikających z wprowadzenia nowych lub zmiany już istniejących
regulacji w zakresie podatków. W praktyce organy podatkowe stosują prawo opierając się nie tylko
bezpośrednio na przepisach, ale także na ich interpretacjach dokonywanych przez organy wyższej instancji oraz
orzeczeniach sądów. Takie interpretacje ulegają również zmianom, są zastępowane innymi lub też pozostają ze
sobą w sprzeczności. W pewnym stopniu dotyczy to również orzecznictwa sądowego. Powoduje to brak
pewności co do sposobu zastosowania prawa przez organy podatkowe albo automatycznego stosowania go
zgodnie z posiadanymi w danej chwili interpretacjami, które mogą nie przystawać do różnorodnych, często
skomplikowanych stanów faktycznych występujących w obrocie gospodarczym. Do zwiększenia tego ryzyka
przyczynia się dodatkowo niejasność wielu przepisów składających się na polski system podatkowy. Z jednej
strony wywołuje to wątpliwości co do właściwego stosowania przepisów, a z drugiej powoduje konieczność
brania pod uwagę w większej mierze wyżej wymienionych interpretacji. W przypadku regulacji podatkowych,
które zostały oparte na przepisach, obowiązujących w Unii Europejskiej i powinny być z nimi w pełni
zharmonizowane, należy zwrócić uwagę na ryzyko ich stosowania związane z często niewystarczającym
poziomem wiedzy na temat przepisów unijnych, do czego przyczynia się fakt, iż są one relatywnie nowe w
polskim systemie prawnym. Może to skutkować przyjęciem interpretacji przepisów prawa polskiego
pozostającej w sprzeczności z regulacjami obowiązującymi na poziomie Unii Europejskiej. Liczne zmiany