PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
1
że nie stwierdziliśmy w Sprawozdaniu z działalności Spółki istotnych zniekształceń.
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
z badania rocznego skonsolidowanego
sprawozdania finansowego
Grupy Kapitałowej Lokum Deweloper S.A.
z siedzibą we Wrocławiu
za rok obrotowy od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
1
Sprawozdanie z badania rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego
dla Walnego Zgromadzenia Lokum Deweloper S.A.
Opinia o skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym
Przeprowadziliśmy badanie załączonego rocznego skonsolidowanego
sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Lokum Deweloper
S.A., zwanej dalej „Grupą” w której jednostką dominującą jest Lokum
Deweloper S.A. z siedzibą we Wrocławiu (50-148) przy ul. Krawieckiej
1 lok.101, dalej „Jednostka Dominująca”, za rok obrotowy od
1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., na które składa się
skonsolidowane sprawozdanie z sytuacji finansowej sporządzone na
dzień 31 grudnia 2024 r., skonsolidowany rachunek zysków lub strat
i innych całkowitych dochodów, skonsolidowane sprawozdanie ze
zmian w kapitale własnym, skonsolidowane sprawozdanie
z przepływów pieniężnych za rok obrotowy kończący się tego dnia
oraz dodatkowe informacje i objaśnienia do skonsolidowanego
sprawozdania finansowego zawierające znaczące zasady (polityki)
rachunkowości i inne informacje objaśniające, zwane dalej
skonsolidowane sprawozdanie finansowe.
Skonsolidowane sprawozdanie to zostało sporządzone w jednolitym
elektronicznym formacie raportowania zawartym w pliku
elektronicznym przekazanym w ramach pakietu sprawozdawczego
o nazwie lokum-2024-12-31-0-pl.zip, opatrzonym podpisami
elektronicznymi Zarządu Jednostki Dominującej w dniu 20 marca
2025 r.
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy
zastosowaniu zasad rachunkowości i sprawozdawczości finansowej
określonych w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości,
Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej oraz
związanych z nimi interpretacjach ogłoszonych w formie
rozporządzeń Komisji Europejskiej, dalej „MSSF UE”.
Naszym zdaniem, załączone skonsolidowane sprawozdanie
finansowe Grupy Kapitałowej Lokum Deweloper S.A. :
przedstawia rzetelny i jasny obraz skonsolidowanej sytuacji
majątkowej i finansowej Grupy na dzień 31 grudnia 2024 r.,
skonsolidowanego wyniku finansowego oraz przepływów
pieniężnych za rok obrotowy kończący się tego dnia zgodnie
z mającymi zastosowanie MSSF UE i przyjętymi zasadami
(polityką) rachunkowości,
jest zgodne, co do formy i treści z obowiązującymi Grupę
przepisami prawa a także z wpływającymi na jego treść
postanowieniami statutu Jednostki Dominującej.
Nasza opinia o skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym jest
spójna ze sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu, które
wydaliśmy dnia 20 marca 2025 r.
Podstawa opinii
Badanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego
przeprowadziliśmy zgodnie z Krajowymi Standardami Badania,
w brzmieniu Międzynarodowych Standardów Badania, przyjętymi
przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, Krajowym Standardem
Badania 220 (Z) przyjętym przez Polską Agencję Nadzoru
Audytowego, dalej „Krajowe Standardy Badania”, ustawą z dnia 11
maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz
nadzorze publicznym, dalej „ustawa o biegłych rewidentach”,
mającymi zastosowanie do badań sprawozdań finansowych
sporządzonych za okresy kończące się 31 grudnia 2024 r., oraz
rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014
z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów
dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek
interesu publicznego, uchylającym decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz.
Urz. UE L 158 z 27 maja 2014, str. 77 oraz Dz. Urz. UE L 170
z 11 czerwca 2014, str. 66), dalej ”Rozporządzenie 537/2014”.
Nasza odpowiedzialność zgodnie z tymi standardami została opisana
w sekcji „Odpowiedzialność biegłego rewidenta za badanie rocznego
skonsolidowanego sprawozdania finansowego”.
Jesteśmy niezależni od spółek Grupy zgodnie z Międzynarodowym
Kodeksem etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowymi
standardami niezależności), dalej „Kodeks IESBA”, przyjętym przez
Krajową Radę Biegłych Rewidentów oraz z wymogami niezależności
określonymi w ustawie o biegłych rewidentach i w Rozporządzeniu
537/2014. Wypełniliśmy także nasze inne obowiązki etyczne
określone w ustawie o biegłych rewidentach i Kodeksie IESBA.
W trakcie przeprowadzania badania kluczowy biegły rewident oraz
firma audytorska pozostali niezależni od Grupy zgodnie z wymogami
niezależności określonymi w Ustawie o biegłych rewidentach oraz
Rozporządzeniu 537/2014.
Wyrażamy przekonanie, że uzyskane przez nas dowody badania
stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wyrażenia przez
nas opinii z badania.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bąfirmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
2
Kluczowe sprawy (kwestie) badania
Kluczowe sprawy badania to sprawy, które według naszego
zawodowego osądu były najbardziej znaczące podczas badania
skonsolidowanego sprawozdania finansowego za bieżący okres
sprawozdawczy. Obejmują one najbardziej znaczące ocenione
rodzaje ryzyka istotnego zniekształcenia, w tym ocenione rodzaje
ryzyka istotnego zniekształcenia spowodowanego oszustwem. Do
spraw tych odnieśliśmy się w kontekście naszego badania
skonsolidowanego sprawozdania finansowego jako całości oraz przy
formułowaniu naszej opinii oraz podsumowaliśmy naszą reakcję na te
rodzaje ryzyka, a w przypadkach, w których uznaliśmy za stosowne
przedstawiliśmy najważniejsze spostrzeżenia związane z tymi
rodzajami ryzyka.
Jednocześnie Rozporządzenie 537/2014 nakłada na nas obowiązek
przedstawienia w sprawozdaniu z badania wszystkich najbardziej
znaczących ryzyk istotnego zniekształcenia, w tym t i tych, które nie
stanowiły dla nas kluczowej sprawy badania. Znaczące ryzyka
istotnego zniekształcenia to zidentyfikowane przez nas ryzyka
istotnego zniekształcenia, które według naszego osądu wymagają
szczególnego rozważenia podczas badania.
Przedstawione poniżej kluczowe sprawy badania obejmują wszystkie
najbardziej znaczące ryzyka istotnego zniekształcenia, o których
mowa w Rozporządzeniu 537/2014 oraz inne kwestie, które
uznaliśmy za kluczowe sprawy badania.
Nie wyrażamy osobnej opinii na temat tych spraw.
Kluczowa sprawa: Rozpoznanie i moment ujęcia przychodów ze sprzedaży
Czy kluczowa sprawa stanowiła znaczące ryzyko: TAK
Opis kluczowej sprawy
Jak odniesiono się do tej sprawy w czasie badania
Głównym źródłem przychodów Grupy przychody ze sprzedaży
mieszkań i lokali wraz z miejscami postojowymi i komórkami
lokatorskimi, które wynoszą 181.745 tys. zł, co stanowi 96,02%
przychodów ze sprzedaży Grupy za rok 2024 wykazanych
w skonsolidowanym sprawozdaniu z zysków lub strat i innych
całkowitych dochodów.
Zgodnie z polityką rachunkowości Grupy przychody te ujmowane
w momencie transferu kontroli nad produktami, co jest zgodne
z postanowieniami MSSF 15 Przychody z umów z klientami. Za moment
ujęcia przychodów Grupa uznaje jedno z niżej wymienionych zdarzeń,
w zależności od tego, które z nich nastąpi wcześniej:
a) zawarcie notarialnej umowy sprzedaży nieruchomości, albo
b) wydanie nieruchomości nabywcy oraz otrzymanie przez
sprzedającego co najmniej 80% ceny nieruchomości; przy czym
zdarzenie to będzie uważane za spełnione, gdy nastąpi realizacja
wszystkich poniższych warunków:
i. została zawarta z nabywcą umowa przedwstępna, warunkowa,
deweloperska albo inna umowa zobowiązująca, w której
określono cenę nieruchomości oraz warunki jej wpłaty,
ii. nastąpiło zakończenie robót budowlanych budynku,
w którym znajduje się nieruchomość (dotyczy nieruchomości
lokalowych),
iii. nastąpił odbiór nieruchomości przez nabywcę stwierdzony
protokołem odbioru i przekazanie mu kluczy do nieruchomości,
co jest równoznaczne z faktem, sprzedający nie jest
zobowiązany do usunięcia istotnych wad nieruchomości
uniemożliwiających korzystanie z nieruchomości w tym równi
realizację przez nabywcę prac wykończeniowych,
iv. wraz z odbiorem nieruchomości przez nabywcę przeszły na
niego ciężary i ryzyka związane z nieruchomością takie jak
w szczególności obowiązek pieczy nad nią,
v. wraz z odbiorem nieruchomości przez nabywcę może on
swobodnie, w granicach wyznaczonych przez przepisy prawa,
dokonywać adaptacji nieruchomości oraz zmian aranżacyjnych,
vi. wraz z odbiorem nieruchomości nabywca może swobodnie
użytkować nieruchomość w tym również wynajmować ją,
vii. nabywca uiścił sprzedającemu co najmniej 80% płatności
należnej za nieruchomość,
viii. po podpisaniu protokołu odbioru nie zachodzi istotne ryzyko
odstąpienia nabywcy od zawartej uprzednio umowy
(przedwstępnej bądź deweloperskiej, a także innej umowy
Zapoznaliśmy się z obowiązującymi Grupę zasadami rachunkowości
w zakresie ujmowania i sposobu wyceny przychodów oraz
potwierdziliśmy ciągłość ich stosowania.
Przeprowadziliśmy analizę benchmarkingową stosowanych zasad
rachunkowości przez podobne podmioty notowane na GPW.
Dokonaliśmy oceny przyjętych zasad rachunkowości pod kątem
zgodności z obowiązującymi ramowymi zasadami sprawozdawczości
finansowej.
Oceniliśmy, czy w poszczególnych spółkach Grupy nie występują różnice
w stosowanych zasadach rachunkowości w zakresie ujmowana
przychodów.
Uzyskaliśmy zrozumienie procesu sprzedaży mieszkań
i lokali wraz z miejscami postojowymi i komórkami lokatorskimi.
Zapoznaliśmy się z zasadami funkcjonowania wewnętrznego systemu IT
wspomagającego proces sprzedaży w zakresie rejestrowania: umów
deweloperskich, protokołów przekazania oraz aktów notarialnych (dalej
zwanych dokumentacją sprzedaży) a także generowania przez ten
system raportów sprzedażowych, będących podstawą ujęcia
przychodów w księgach rachunkowych spółek Grupy.
Zidentyfikowaliśmy kluczowe mechanizmy kontroli związane
z kompletnością i prawidłowością rejestrowania dokumentacji
sprzedaży oraz generowania raportów sprzedażowych.
Przeprowadziliśmy testy kontroli obejmujące kompletność
rejestrowania dokumentacji sprzedaży oraz zgodność dat powstania
przychodów i ich wartości wykazywanych w raportach sprzedaży
z dokumentacją sprzedaży.
Przeprowadziliśmy procedury wiarygodności w obszarze przychodów,
polegające na analizie marż realizowanych na poszczególnych
projektach deweloperskich, a także dokonaliśmy uzgodnienia zapisów
w księgach rachunkowych z danymi z raportów sprzedażowych.
Zapoznaliśmy się z ujawnieniami dotyczącymi przychodów oraz
oceniliśmy, czy są one odpowiednie w świetle wymogów MSSF 15.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bąfirmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
3
zobowiązującej do wybudowania nieruchomości)
i konieczność zwrócenia wpłaconych przez niego środków,
ix. sprzedający nie jest zobowiązany zgodnie z umową,
o której mowa w ppkt. i) do wykonania innych ważnych
czynności poza przystąpieniem do zawarcia umowy
przyrzeczonej.
Ze względu na znaczącą wartość pozycji oraz specyficzny moment
rozpoznania przychodów odnoszący się do tej pozycji
skonsolidowanego sprawozdania finansowego, właściwe rozpoznanie
i ujmowanie przychodów ze sprzedaży lokali mieszkalnych zostało
zidentyfikowane jako kluczowa sprawa badania.
Zasady ujmowania przychodów zostały opisane w Dodatkowych
informacjach i objaśnieniach do skonsolidowanego sprawozdania
finansowego w części Zasady rachunkowości - Przychody operacyjne.
Kluczowa sprawa badania: Kompletność i prawidłowość wyceny aktywów i rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego
Czy kluczowa sprawa stanowiła znaczące ryzyko: TAK
Opis kluczowej sprawy
Jak odniesiono się do tej sprawy w czasie badania
W skonsolidowanym sprawozdaniu z sytuacji finansowej
sporządzonym na dzień 31 grudnia 2024 r. wykazano aktywa
z tytułu odroczonego podatku dochodowego w kwocie 21.779 tys. zł.
oraz rezerwę z tytułu odroczonego podatku dochodowego w kwocie
28.426 tys. zł. Natomiast w skonsolidowanym sprawozdaniu
z całkowitych dochodów za 2024 rok w pozycji Podatek dochodowy
wykazano odroczony podatek dochodowy w wysokości -10.244 tys. zł.
Jednostki zależne, wchodzące w skład Grupy, realizujące projekty
deweloperskie, działają w formie spółek osobowych, przez co na
poziomie ich jednostkowych sprawozdań finansowych nie
rozpoznawane różnice przejściowe i nie są tworzone aktywa i rezerwy
na podatek dochodowy. Zgodnie z MSR 12 Podatek dochodowy Grupa
na poziomie konsolidacji identyfikuje różnie przejściowe i tworzy
aktywa i rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Różnice
przejściowe ustala się drogą porównania wartości bilansowych
składników aktywów i zobowiązań wykazanych
w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym z odpowiednią
wartością podatkową ustaloną na poziomie jednostek zależnych
będących spółkami osobowymi.
Ze względu na znaczącą wartość pozycji i rozległy zakres identyfikacji
różnic przejściowych, kompletność ujęcia oraz wycena aktywów
i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego zostały
zidentyfikowane jako kluczowa sprawa badania.
Zasady ustalania i wyceny odroczonego podatku dochodowego zostały
opisane w Dodatkowych informacjach do skonsolidowanego
sprawozdania finansowego w części Zasady rachunkowości Podatek
dochodowy.
W notach objaśniających do skonsolidowanego sprawozdania
finansowego - noty nr 29 i 30 - zostały zaprezentowane istotne
informacje i dane dotyczące podatku odroczonego oraz aktywów
i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
Zapoznaliśmy się z modelem ustalania przez Grupę różnic
przejściowych oraz modelem szacowania wartości aktywów
i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego tworzonych
w związku z różnicami przejściowymi.
Dokonaliśmy oceny przyjętych zasad rachunkowości pod kątem
zgodności z obowiązującymi ramowymi zasadami sprawozdawczości
finansowej.
Otrzymaliśmy analizę rozliczeń podatkowych realizowanych pomiędzy
spółkami Grupy uzasadniające sens ekonomiczny transakcji,
zidentyfikowane przez Zarząd Jednostki Dominującej dodatnie
i ujemne różnice przejściowe oraz oszacowanie podatku odroczonego
w związku z tymi różnicami.
Przeprowadziliśmy procedury wiarygodności oszacowanego przez
Zarząd Jednostki Dominującej podatku odroczonego, które polegały na
uzgodnieniu poszczególnych kwot różnic przejściowych do
odpowiednich danych finansowych spółek Grupy oraz do wartości
wynikających z wprowadzonych korekt konsolidacyjnych pod kątem
ich wartości i kompletności.
Sprawdziliśmy prawidłowość przyjętej stopy podatkowej oraz
poprawność rachunkową wyliczenia aktywów i rezerw z tytułu
odroczonego podatku dochodowego.
Potwierdziliśmy kompletność ujęcia podatku odroczonego
w sprawozdaniu z całkowitych dochodów na podstawie analizy
efektywnej stopy podatkowej skorygowanej o zidentyfikowane
w trakcie badania trwałe różnice podatkowe.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bąfirmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
4
Odpowiedzialność Zarządu oraz Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej za skonsolidowane sprawozdanie
finansowe
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny za sporządzenie,
skonsolidowanego sprawozdania finansowego, które przedstawia
rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku
finansowego Grupy, zgodnie z MSSF UE, przyjętymi zasadami
(polityką) rachunkowości oraz obowiązującymi Grupę przepisami
prawa i statutem, w tym za jego sporządzenie zgodnie
z wymogami Rozporządzenia ESEF.
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny również za
kontrolę wewnętrzną, którą uznaje za niezbędną dla sporządzenia
rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego
niezawierającego istotnego zniekształcenia spowodowanego
oszustwem lub błędem.
Sporządzając roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny za ocenę
zdolności Grupy do kontynuowania działalności, ujawnienie, jeżeli ma
to zastosowanie, spraw związanych z kontynuacją działalności oraz za
przyjęcie zasady kontynuacji działalności jako podstawy
rachunkowości, z wyjątkiem sytuacji, kiedy Zarząd Jednostki
Dominującej albo zamierza dokonać likwidacji Grupy, albo zaniechać
prowadzenia działalności, albo nie ma żadnej realnej alternatywy dla
likwidacji lub zaniechania działalności.
Zarząd oraz członkowie Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej
zobowiązani do zapewnienia, aby skonsolidowane sprawozdanie
finansowe spełniało wymagania przewidziane w ustawie
o rachunkowości. Członkowie Rady Nadzorczej Jednostki
Dominującej odpowiedzialni za nadzorowanie procesu
sprawozdawczości finansowej.
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta za badanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego
Naszym celem jest uzyskanie racjonalnej pewności czy
skonsolidowane sprawozdanie finansowe jako całość nie zawiera
istotnego zniekształcenia spowodowanego oszustwem lub błędem,
oraz wydanie sprawozdania z badania zawierającego naszą opinię.
Racjonalna pewność jest wysokim poziomem pewności, ale nie
gwarantuje, że badanie przeprowadzone zgodnie z powyżej
wskazanymi standardami zawsze wykryje istniejące istotne
zniekształcenie. Zniekształcenia mogą powstawać na skutek oszustwa
lub błędu i są uważane za istotne, jeżeli można racjonalnie oczekiwać,
że pojedynczo lub łącznie mogłyby wpłynąć na decyzje gospodarcze
użytkowników podjęte na podstawie tego skonsolidowanego
sprawozdania finansowego.
Zakres badania nie obejmuje zapewnienia co do przyszłej
rentowności Grupy ani efektywności lub skuteczności prowadzenia
jej spraw przez Zarząd Jednostki Dominującej obecnie lub
w przyszłości.
Podczas badania zgodnego z Krajowymi Standardami Badania
stosujemy zawodowy osąd i zachowujemy zawodowy sceptycyzm,
a także
identyfikujemy i oceniamy ryzyka istotnego zniekształcenia
skonsolidowanego sprawozdania finansowego spowodowanego
oszustwem lub błędem, projektujemy i przeprowadzamy
procedury badania odpowiadające tym ryzykom i uzyskujemy
dowody badania, które są wystarczające i odpowiednie, aby
stanowić podstawę dla naszej opinii. Ryzyko niewykrycia
istotnego zniekształcenia wynikającego z oszustwa jest większe
niż tego wynikającego z błędu, ponieważ oszustwo może
dotyczyć zmowy, fałszerstwa, celowych pominięć, wprowadzenia
w błąd lub obejścia kontroli wewnętrznej i może dotycz
każdego obszaru prawa i regulacji, nie tylko tego bezpośrednio
wpływającego na roczne skonsolidowane sprawozdanie
finansowe;
uzyskujemy zrozumienie kontroli wewnętrznej stosownej dla
badania w celu zaprojektowania procedur badania, które są
odpowiednie w danych okolicznościach, ale nie
w celu wyrażenia opinii na temat skuteczności kontroli
wewnętrznej Grupy;
oceniamy odpowiedniość zastosowanych zasad (polityki)
rachunkowości, zasadność szacunków księgowych oraz
powiązanych ujawnień dokonanych przez Zarząd Jednostki
Dominującej;
wyciągamy wniosek na temat odpowiedniości zastosowania
przez Zarząd Jednostki Dominującej zasady kontynuacji
działalności jako podstawy rachunkowości oraz, na podstawie
uzyskanych dowodów badania, czy istnieje istotna niepewność
związana ze zdarzeniami lub warunkami, która może poddawać
w znaczącą wątpliwość zdolność Grupy do kontynuacji
działalności. Jeżeli dochodzimy do wniosku, że istnieje istotna
niepewność, wymagane jest od nas zwrócenie uwagi w naszym
sprawozdaniu biegłego rewidenta na powiązane ujawnienia w
skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym lub, jeżeli takie
ujawnienia są nieadekwatne, modyfikujemy naszą opinię. Nasze
wnioski są oparte na dowodach badania uzyskanych do dnia
sporządzenia naszego sprawozdania biegłego rewidenta,
jednakże przyszłe zdarzenia lub warunki mogą spowodować, że
Grupa zaprzestanie kontynuacji działalności;
oceniamy ogólną prezentację, strukturę i zawartość
skonsolidowanego sprawozdania finansowego, w tym
ujawnienia, oraz czy skonsolidowane sprawozdanie finansowe
przedstawia będące ich podstawą transakcje
i zdarzenia w sposób zapewniający rzetelną prezentację;
uzyskujemy wystarczające odpowiednie dowody badania
odnośnie do informacji finansowych jednostek lub działalności
gospodarczych wewnątrz Grupy w celu wyrażenia opinii na temat
skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Jesteśmy
odpowiedzialni za kierowanie, nadzór i przeprowadzenie
badania Grupy i pozostajemy wyłącznie odpowiedzialni za naszą
opinię z badania.
Komunikujemy Radzie Nadzorczej oraz Komitetowi Audytu Jednostki
Dominującej informacje związane z badaniem, w szczególności
o planowanym zakresie i czasie przeprowadzenia badania oraz
znaczących ustaleniach badania, w tym wszelkich znaczących
słabościach kontroli wewnętrznej, które zidentyfikowaliśmy podczas
badania.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bąfirmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
5
Złożyliśmy Komitetowi Audytu Jednostki Dominującej oświadczenie,
że przestrzegamy stosownych wymogów etycznych dotyczących
niezależności oraz, że będziemy informować Komitet o wszystkich
powiązaniach i innych sprawach, które mogłyby być racjonalnie
uznane za stanowiące zagrożenie dla naszej niezależności, a tam gdzie
ma to zastosowanie, informujemy o zastosowanych
zabezpieczeniach.
Spośród spraw przekazywanych Radzie Nadzorczej Jednostki
Dominującej ustaliliśmy te sprawy , które były najbardziej znaczące
podczas badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego za
bieżący okres sprawozdawczy i dlatego uznaliśmy je za kluczowe
sprawy badania. Opisujemy te sprawy w naszym sprawozdaniu
z badania w sekcji „Kluczowe sprawy (kwestie) badania”, z wyjątkiem
spraw co do których przepisy prawa lub regulacje zabraniają
publicznego ich ujawnienia lub gdy, w wyjątkowych okolicznościach,
ustalimy, że kwestia nie powinna być przedstawiona w naszym
sprawozdaniu, ponieważ można byłoby racjonalnie oczekiwać, że
negatywne konsekwencje przeważyłyby korzyści takiej informacji dla
interesu publicznego.
Zgodnie z ustawą o biegłych rewidentach jesteśmy także zobowiązani
zawrzeć w sprawozdaniu z badania opinię o tym, czy roczne
skonsolidowane sprawozdanie finansowe jest zgodne co do formy
i treści z obowiązującymi Grupę przepisami prawa i statutem
Jednostki Dominującej. Opinię w tym zakresie sformułowaliśmy
w oparciu o prace wykonane w trakcie badania.
Inne informacje, w tym sprawozdanie z działalności Grupy
Inne informacje to informacje finansowe i niefinansowe
zamieszczone w skonsolidowanym raporcie rocznym, inne niż
skonsolidowane sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie
z badania. Inne informacje obejmują sprawozdanie z działalności
Grupy za rok zakończony 31 grudnia 2024 r. wraz z oświadczeniem
o stosowaniu ładu korporacyjnego o którym mowa w art. 49 ust 2a
ustawy o rachunkowości, które wyodrębnionymi częściami tego
sprawozdania z działalności Grupy, dalej „Inne informacje”.
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny za sporządzenie
Innych informacji zgodnie z przepisami prawa.
Zarząd Jednostki Dominującej oraz członkowie Rady Nadzorczej
Jednostki Dominującej zobowiązani do zapewnienia, aby
Sprawozdanie z działalności Grupy wraz z wyodrębnionymi częściami
spełniało wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości oraz
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 29 marca 2018 r.
w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez
emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za
równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim, dalej „Rozporządzenie
o informacjach bieżących i okresowych”.
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta
Nasza opinia z badania skonsolidowanego sprawozdania
finansowego nie obejmuje Innych informacji. W związku z badaniem
skonsolidowanego sprawozdania finansowego naszym obowiązkiem
jest zapoznanie się z Innymi informacjami, i czyniąc to, rozpatrzenie,
czy Inne informacje nie są istotnie niespójne ze skonsolidowanym
sprawozdaniem finansowym lub naszą wiedzą uzyskaną podczas
badania, lub w inny sposób wydają się istotnie zniekształcone. Jeśli na
podstawie wykonanej pracy stwierdzimy istotne zniekształcenia
w Innych informacjach, jesteśmy zobowiązani poinformować o tym
w naszym sprawozdaniu z badania.
Z wyjątkiem spraw omówionych w sekcji Opinia na temat
sprawozdania z działalności oraz Opinia na temat oświadczenia
o stosowaniu ładu korporacyjnego, nie mamy nic do przekazania
odnośnie Innych informacji.
Naszym obowiązkiem zgodnie z wymogami ustawy o biegłych
rewidentach jest również wydanie opinii, czy sprawozdanie
z działalności Grupy, w zakresie niedotyczącym sprawozdawczości
zrównoważonego rozwoju, zostało sporządzone zgodnie z przepisami
oraz, czy jest zgodne z informacjami zawartymi w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym.
Ponadto jesteśmy zobowiązani do poinformowania, czy Grupa
sporządziła oświadczenie na temat informacji niefinansowych oraz
wydania opinii, czy Grupa w oświadczeniu o stosowaniu ładu
korporacyjnego zawarła wymagane informacje.
Sprawozdanie z działalności Grupy uzyskaliśmy przed datą niniejszego
sprawozdania z badania, a skonsolidowany raport roczny będzie
dostępny po tej dacie. W przypadku, kiedy stwierdzimy istotne
zniekształcenie w skonsolidowanym raporcie rocznym, jesteśmy
zobowiązani poinformować o tym Radę Nadzorczą Jednostki
Dominującej.
Sprawozdanie z działalności Grupy
Sprawozdanie z działalności Grupy zostało sporządzone wraz ze
sprawozdaniem z działalności Lokum Deweloper S.A. jako jeden
dokument w postaci pliku elektronicznego o nazwie
SprawozdanieZarzadu_lokum-2024-12-31-0-pl.xhtml, opatrzony
podpisami elektronicznym Zarządu Jednostki Dominującej w dniu 20
marca 2025 r.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bąfirmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
6
Opinia na temat sprawozdania z działalności Grupy
Naszym zdaniem, w oparciu o prace wykonane w związku z badaniem
skonsolidowanego sprawozdania finansowego, załączone
sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej Lokum Deweloper S.A.
za rok obrotowy zakończony 31 grudnia 2024 r., w zakresie
niedotyczącym sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju:
zostało sporządzone zgodnie z art. 49 ustawy
o rachunkowości oraz paragrafem 71 Rozporządzenia
o informacjach bieżących i okresowych,
informacje prezentowane w tym sprawozdaniu zgodne
z informacjami zawartymi w zbadanym skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym.
W świetle wiedzy o Grupie i jej otoczeniu uzyskanej podczas badania
oświadczamy, że nie stwierdziliśmy w Sprawozdaniu z działalności
Grupy istotnych zniekształceń.
Opinia na temat oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego
Naszym zdaniem, w oparciu o prace wykonane w związku
z badaniem skonsolidowanego sprawozdania finansowego:
oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego zawiera,
informacje określone w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5
Rozporządzenia o informacjach bieżących i okresowych,
informacje wskazane w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5 lit. c)-f), h)
oraz i) tego Rozporządzenia zawarte w tym oświadczeniu
zgodne z mającymi zastosowanie przepisami oraz informacjami
zawartymi w zbadanym skonsolidowanym sprawozdaniu
finansowym.
Sprawozdanie na temat innych wymogów prawa i regulacji
Opinia na temat zgodności oznakowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego sporządzonego
w jednolitym elektronicznym formacie raportowania z wymogami rozporządzenia o standardach
technicznych dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu raportowania
W związku z badaniem skonsolidowanego sprawozdania finansowego
zostaliśmy zaangażowani do przeprowadzenia usługi atestacyjnej
dającej racjonalną pewność w celu wyrażenia opinii czy
skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej na dzień
i za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku, sporządzone w jednolitym
elektronicznym formacie raportowania, zawarte w pliku o nazwie
lokum-2024-12-31-0-pl.zip, zwane dalej „skonsolidowane
sprawozdanie finansowe w formacie ESEF”, zostało oznakowane
zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym
Komisji (UE) nr 2019/815 z dnia 17 grudnia 2018 r., uzupełniającym
dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych
dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu
raportowania, zwane dalej „Rozporządzenie ESEF”.
Identyfikacja kryteriów i opis przedmiotu usługi
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe w formacie ESEF zostało
sporządzone przez Zarząd Jednostki Dominującej w celu spełnienia
wymogów dotyczących oznakowania oraz wymogów technicznych
dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu
raportowania, które są określone w Rozporządzeniu ESEF.
Przedmiotem naszej usługi atestacyjnej jest zgodność oznakowania
skonsolidowanego sprawozdania finansowego w formacie ESEF
z wymogami Rozporządzenia ESEF, a wymogi określone w tych
regulacjach stanowią, naszym zdaniem odpowiednie kryteria do
sformułowania przez nas opinii.
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny za sporządzenie
skonsolidowanego sprawozdania finansowego w formacie ESEF
zgodnie z wymogami dotyczącymi oznakowania oraz wymogami
technicznymi dotyczącymi specyfikacji jednolitego elektronicznego
formatu raportowania, które określone w Rozporządzeniu ESEF.
Odpowiedzialność ta obejmuje wybór i zastosowanie odpowiednich
znaczników XBRL, przy użyciu taksonomii określonej w tych
regulacjach.
Odpowiedzialność Zarządu Jednostki Dominującej obejmuje również
zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu kontroli
wewnętrznej zapewniającego sporządzenie skonsolidowanego
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bąfirmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
7
sprawozdania finansowego w formacie ESEF, wolnego od istotnych
niezgodności z wymogami rozporządzenia ESEF.
Członkowie Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej są odpowiedzialni
za nadzorowanie procesu sprawozdawczości finansowej
obejmującego również sporządzenie sprawozdań finansowych
zgodnie z formatem wynikającym z obowiązujących przepisów prawa.
Odpowiedzialność biegłego rewidenta
Naszym celem było wyrażenie opinii, na podstawie przeprowadzonej
usługi atestacyjnej dającej racjonalną pewność, czy skonsolidowane
sprawozdanie finansowe w formacie ESEF zostało oznakowane
zgodnie z wymogami Rozporządzenia ESEF.
Wykonaliśmy usługę zgodne Krajowym Standardem Usług
Atestacyjnych dotyczącym badania sprawozdań finansowych
sporządzonych w jednolitym elektronicznym formacie raportowania
3001PL, zwanym dalej „KSUA 3001PL” oraz, gdzie to jest stosowne,
zgodnie z Krajowym Standardem Usług Atestacyjnych Innych niż
Badanie i Przegląd 3000 (Z) w brzmieniu Międzynarodowego
Standardu Usług Atestacyjnych 3000 (Zmienionego) Usługi
atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji
finansowych”, zwanym dalej „KSUA 3000 (Z)”.
Standard ten nakłada na biegłego rewidenta obowiązek zaplanowania
i wykonania procedur w taki sposób, aby uzyskać racjonalną pewność,
że skonsolidowane finansowe w formacie ESEF zostało przygotowane
zgodnie z określonymi kryteriami.
Racjonalna pewność jest wysokim poziomem pewności, ale nie
gwarantuje, że usługa przeprowadzona zgodnie z KSUA 3001PL oraz,
gdzie to jest stosowne, zgodnie z KSUA 3000 (Z), zawsze wykryje
istniejące zniekształcenie.
Wybór procedur zależy od osądu biegłego rewidenta, w tym od jego
oszacowania ryzyka wystąpienia istotnych zniekształceń
spowodowanych oszustwem lub błędem. Przeprowadzając
oszacowanie tego ryzyka, biegły rewident bierze pod uwagę kontrolę
wewnętrzną związaną ze sporządzeniem skonsolidowanego
sprawozdania finansowego w formacie ESEF w celu zaplanowania
stosownych procedur, które mają zapewnić biegłemu rewidentowi
wystarczające i odpowiednie do okoliczności dowody. Ocena
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej nie została
przeprowadzona w celu wyrażenia opinii na temat skuteczności jej
działania.
Podsumowanie wykonanych prac
Zaplanowane i przeprowadzone przez nas procedury obejmowały
między innymi:
uzyskanie zrozumienia procesu sporządzenia skonsolidowanego
sprawozdania finansowego w formacie ESEF, obejmującego
proces wyboru i zastosowania przez Spółkę znaczników XBRL
i zapewnienia zgodności z Rozporządzeniem ESEF, w tym
zrozumienie mechanizmów systemu kontroli wewnętrznej
związanych z tym procesem;
uzgodnienie oznakowanych informacji zawartych
w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym w formacie ESEF
do zbadanego skonsolidowanego sprawozdania finansowego;
przy użyciu specjalistycznego narzędzia informatycznego ocenę
spełnienia standardów technicznych dotyczących specyfikacji
jednolitego elektronicznego formatu raportowania, ocenę
kompletności oznakowania informacji w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym w formacie ESEF znacznikami XBRL;
ocenę, czy zastosowane znaczniki XBRL z taksonomii określonej
w Rozporządzeniu ESEF zostały odpowiednio zastosowane oraz,
czy użyto rozszerzeń taksonomii w sytuacjach, gdy
w podstawowej taksonomii określonej w Rozporządzeniu ESEF nie
zidentyfikowano odpowiednich elementów;
ocenę prawidłowości zakotwiczenia zastosowanych rozszerzeń
taksonomii w podstawowej taksonomii określonej
w Rozporządzeniu ESEF.
Uważamy, że uzyskane przez nas dowody stanowią wystarczającą
i odpowiednią podstawę do wyrażenia przez nas opinii na temat
zgodności oznakowania z wymogami rozporządzenia ESEF.
Wymogi etyczne, w tym niezależność
Przeprowadzając usługę biegły rewident i PKF Consult Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnośc Sp.k., zwaną dalej „PKF Consult”
przestrzegali wymogów niezależności i innych wymogów etycznych
określonych w Kodeksie IESBA. Kodeks IESBA oparty jest na
podstawowych zasadach dotyczących uczciwości, obiektywizmu,
zawodowych kompetencji i należytej staranności, zachowania
poufności oraz profesjonalnego postępowanie. Przestrzegaliśmy
również innych wymogów niezależności i etyki, które mają
zastosowanie dla niniejszej usługi atestacyjnej w Polsce.
Wymogi kontroli jakości
PKF Consult stosuje krajowe standardy kontroli jakości wprowadzone
uchwałą Rady Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego. Zgodnie z
wymogami Krajowego Standardu Kontroli Jakości 1 w brzmieniu
Międzynarodowego Standardu Zarządzania Jakością (PL) 1, PKF
Consult zaprojektowała, wdrożyła i stosuje kompleksowy system
zarządzania jakością, obejmujący udokumentowane polityki i
procedury odnośnie do zgodności z wymogami etycznymi,
standardami zawodowymi oraz mającymi zastosowanie wymogami
prawnymi i regulacyjnymi.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bąfirmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
8
Opinia na temat zgodności z wymogami Rozporządzenia ESEF
Podstawę sformułowania opinii biegłego rewidenta stanowią kwestie
opisane powyżej, dlatego opinia powinna być czytana
z uwzględnieniem tych kwestii.
Naszym zdaniem, załączone skonsolidowane sprawozdanie finansowe
w formacie ESEF, na dzień 31 grudnia 2024 r. i za rok zakończony tego
dnia, zostało oznakowane, we wszystkich istotnych aspektach,
zgodnie z wymogami Rozporządzenia ESEF.
Inne informacje i stwierdzenia wymagane przez Rozporządzenie 537/2014
Wybór firmy audytorskiej oraz całkowity nieprzerwany okres trwania zlecenia
Zostaliśmy wybrani do badania skonsolidowanego sprawozdania
finansowego Grupy uchwałą Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej
z dnia 6 czerwca 2022 r. Skonsolidowane sprawozdania finansowe
Grupy, w okresie gdy Jednostka Dominująca jest jednostkę
zainteresowania publicznego badamy nieprzerwanie, przez kolejnych
10 lat.
Usługi niebędące badaniem ustawowym
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą i przekonaniem oświadczamy, że nie
świadczyliśmy usług niebędących badaniem, które zabronione
przepisami art. 5 ust. 1 Rozporządzenia 537/2014 w okresach w nim
wskazanych.
Agnieszka Pawlik
Biegły rewident nr 11236
kluczowy biegły rewident przeprowadzający badanie
w imieniu PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
firmy audytorskiej nr 477
ul. Orzycka 6 lok. 1B
02-695 Warszawa
Oddział we Wrocławiu
Wrocław, dnia 20 marca 2025 r.