Sprawozdanie Zarządu z działalności GAMES OPERATORS S.A.
za okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
Strona 10 z 32
Ryzyko związane z nielegalnym udostępnianiem produktów Emitenta
Dystrybucja produktów (gier) odbywa się za pomocą kanałów cyfrowych, co zwiększa ryzyko związane z nielegalnym
rozpowszechnianiem produktów Spółki bez jej zgody i wiedzy. Pozyskiwanie przez konsumentów produktów Spółki w sposób
nielegalny może negatywnie wpłynąć na poziom sprzedaży Spółki oraz wyniki finansowe, w efekcie przyczyniając się do
obniżenia cen akcji Spółki. Nielegalne rozpowszechnianie gier jest powszechnym problemem, wpływającym negatywnie na
światowy rynek gier komputerowych. Na obecną chwilę nie stworzono w pełni skutecznego narzędzia, które zapobiegałoby
nielegalnemu kopiowaniu gier oraz aplikacji mobilnych. Emitent zabezpiecza swoje produkty przed nielegalnymi pobraniami
oraz rozpowszechnianiem, poprzez zastosowanie istniejących technologii oraz korzysta z usług podmiotu zewnętrznego, który
zapewnia ochronę przed piractwem. Mając na uwadze ciągły rozwój technologiczny, w tym powstanie programów
komputerowych, umożliwiających nielegalne pobieranie gier, Emitent nie może zapewnić, że stosowane przez niego
zabezpieczenia oraz świadczona przez Jednostkę zewnętrzna usługa, są w pełni skuteczne. Opisane ryzyko może mieć
negatywny wpływ na działalność, sytuację finansową, perspektywy rozwoju, wyniki Spółki oraz cenę akcji. Emitent nie ma
wiedzy oraz nie potrafi oszacować nielegalnych udostepnień swoich produktów, niemniej opisany czynnik występował
w przeszłości, ale nie miał istotnego wpływu na działalność prowadzoną przez Emitent.
Ryzyko związane z koniunkturą w branży, w której działa Spółka
Koniunktura na rynku gier w pewnym stopniu uzależniona jest od czynników makroekonomicznych, takich jak poziom PKB,
poziom wynagrodzeń, dochodów i wydatków gospodarstw domowych oraz poziom wydatków konsumpcyjnych w krajach,
w których Spółka sprzedaje swoje produkty. Spółka nie ma wpływu na wskazane powyżej czynniki kształtujące koniunkturę
w branży, których zmiana może negatywnie wpłynąć na poziom sprzedaży Spółki i jej wyniki finansowe. Ryzyko może mieć
negatywny wpływ na działalność, sytuację finansową, perspektywy rozwoju, wyniki Spółki oraz cenę akcji. Koniunktura
branży, w której działa Spółka, w tym trendy na rynku gier są niezależne od Spółki i w związku z tym Spółka nie posiada
mechanizmów oraz procedur, które stanowiłby zabezpieczenie w kontekście zmaterializowania omawianego ryzyka. Na
podstawie obserwacji branży gamingowej, w której działa Spółka, wpływu jej koniunktury na działalność prowadzoną przez
podmioty konkurencyjne dla Spółki, istotność niniejszego czynnika ryzyka ocenić należy jako średnią.
Ryzyko konkurencji
Spółka działa na rynku gier komputerowych (dostępnych na PC oraz konsole) oraz mobilnych aplikacji, który jest rynkiem
wysoce konkurencyjnym. Kluczową rolę odgrywa dostęp do najnowszych technologii i ciągła dbałość o optymalizację kosztów.
Dodatkowo na polskim rynku konkurencję dla Spółki stanowią światowi producenci gier, którzy, korzystając z efektu skali
i dotychczasowych doświadczeń, są w stanie oferować konkurencyjne produkty. Ze względu na profil oraz szeroki zasięg
geograficzny działalności, Spółka do grona swoich konkurentów zalicza szereg podmiotów zajmujących się tworzeniem gier
w Polsce i na świecie. W celu zapobiegania ewentualnym skutkom ryzyka konkurencji, Spółka dokłada wszelkiej staranności
w procesie produkcji nowych gier, korzystając z najnowocześniejszych technologii, co bezpośrednio wpływa na atrakcyjność
produktów oraz wzrost sprzedaży. Spółka nie ma jednak wpływu na wybory klientów oraz ich upodobania konsumpcyjne.
Model biznesowy spółek z branży gamingowej opiera się na dostępie do najbardziej wykwalifikowanych i doświadczonych
pracowników i współpracowników lub całych zespołów deweloperskich. Z punktu widzenia Spółki fundamentalne jest
pozyskanie odpowiedniej ilości wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników i współpracowników w celu realizacji
projektów w zakresie tworzenia gier, a w konsekwencji spełnianiu założeń biznesowych Spółki. Z tego samego powodu
kluczowe dla Spółki jest utrzymanie obecnie posiadanych zasobów ludzkich. W przypadku nasilenia konkurencji Spółka może
zostać zmuszona do poniesienia dodatkowych nakładów w celu utrzymania swojej pozycji rynkowej. W konsekwencji duża
konkurencja na rynku może mieć istotny, niekorzystny wpływ na działalność Spółki, jej sytuację finansową, wyniki oraz cenę
akcji Spółki. W związku z wysoce konkurencyjnym poziomem rynku gamingowego Spółka nieustannie (w zmiennym zakresie)
narażona jest na ryzyko konkurencji. Ponadto Spółka nie ma wpływu na wybory klientów, ich upodobania konsumpcyjne oraz
trendy występujące w branży. Nie można wykluczyć, że w przyszłości powyższy czynnik ryzyka będzie miał znacznie silniejszy
wpływ niż obecnie, w chwili dokonywania jego oceny. Na podstawie oceny obserwacji i badania branży gamingowej oraz jej
dynamicznego rozwoju, opisany powyżej czynnik ryzyka obecnie nie ma oraz nie miał w przeszłości wpływu na działalność
prowadzoną przez Spółkę, jednak nie można wykluczyć jego wystąpienia w przyszłości.
Ryzyko uzależnienia od kluczowych dystrybutorów
Dystrybucja gier odbywa się przez jednego z kluczowych odbiorców, tj. Valve Corporation, Apple Inc., Google Inc., Sony,
Microsoft, Nintendo którzy są jednocześnie jednymi z największych dystrybutorów gier i aplikacji na świecie. Ewentualna
rezygnacja któregoś z wymienionych odbiorców z oferowania gier Spółki może mieć znaczący negatywny wpływ na
działalność operacyjną i wyniki finansowe Spółki. Ponadto umowy o dystrybucję dotyczą określonych produktów Emitenta,